Jump to content
MAINOS

Kun päivystävä lääkäri ei vastaa puhelimeen??


Annastiina

Recommended Posts

Monella tk:n vuodeosastolla tehdään ilta- ja yöajat töitä hoitajamiehityksellä ilman että lääkäri löytyy samasta talosta. Ohjeina on akuuteissa tilanteissa soittaa päivystävälle ja kysyä lisäohjeita ja suunnitella yhdessä potilaan jatkohoito.

Itse törmäsin jouluna töissä ollessa tilanteeseen ettei päivystävä vastannut puhelimeen, puhelu siirtyi koko ajan lääkäriltä toiselle ilman vastausta. Viimein sain lääkärin kiinni reilun 20 minsan väännön jälkeen. Kirjasin asian potilaan papereihin omasta mielestäni asianmukaisesti. Ymmärrän että päivystävällä on varmasti kädet täynnä töitä polillakin mutta eikö puhelimeen pitäisi kuitenkin jonkun vastata aina kun se soi???

Mikä on teidän mielestänne aika jonka odotatte vastausta ennen kuin kirjaatte sen papereihin?? Onko 20 minuuttia liian vähän? Osa kollegoista tais olla tota mieltä kun kerroin rapsalla tilanteesta...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tuttu tilanne, lääkäri on poistunut yliopistosairaalasta 2h aikaisemmin, ei ole polilla eikä osastolla.. Ei vastaa haku, dect, kotipuhelin, henk.koht kännykkä.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu tilanteesta ja osastosta jolla on töissä. Jos ei akuutti-akuutti tilanteessa vastaa ja olen sh:na kaukana aukuuttiosastosta soitan 112. Ja lähetän pt:n omin neuvoin sairaalaan, tai akuuttisairaalassa lähettelen omin neuvoin jonnekin muualle. Vähemmän akuutissa tilanteessa voi kitkutella jos kärsivällisyys riittää, yleensä mulla ei riitä ja päivystävän kiinni saadessani latelen vaan ne asiat jotka on jo tehty, samalla syyllistäen lekurin siitä etten saanut heti langan päähän :(, koskien yleensä kivun hoitoa taiko hengityksen helpottamista...

112, on muuten korvessa oleville korvaamaton apu. Siis tilanteissa potilas kaatunut ja verta roiskuaa. Päivystävä ei halua tulla neulomaan, mutta 112 on ainakin tähän mennessä hoitaneet neulomiset yöaikaan ilman että mun täytyy siirtää palliatiivisessa hoidossa olevaa potilastani minnekkään. Puhumattakaan syrämen tykytyksistä... Ja kaiken lisäksi 112, saattaa sh:n neuloessa korjata mm. osaston rikkinäisen tiskikoneen. Enpä tiedä oliko kyseessä perus- vaiko hoitotaso...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän sen päivystävän lääkärin pitäisi olla koko ajan ainakin puhelimen päässä, siitähän se saa palkkaakin. Jos kohtuullisen ajan kuluessa, itse pidän kohtuullisena aikana kymmentä minuuttia, ei saa lääkäriä kiinni, niin merkintä potilaspapereihin että lääkäriä ei saatu kiinni.

Ikävä kyllä joissain paikoissa katsotaa lääkäreiden työstä lusmuilua läpi sormien. Kun pitäisi päivystää, niin tehdään mieluummin omia tutkimustöitä (kuten meillä eräs päivystäjä, mieluummin tekee päivystysaikana ulkopuolisen rahoittamaa tutkimustyötä kuin ikävää potilastyötä) tai muita hommia vaikka palkka maksetaan potilastyön teosta, eli päivystämisestä.

Jos oikeasti joku päivystävä lääkäri selkeästi lusmuilee töistään, niin ilmoitus ylilääkärille. On näitä tapauksia ollut, jossa hoitajat ovat menneet käpynä ylilääkärin luokse ja kertoneet mitä päivystäjä on touhunnut ja sen jälkeen ei sitä päivystäjää ole enää näkynyt.

Töitä ne lääkäritkin tekevät päivystäessään. Siksi ilomielin soitan kolmen aikaa aamuyöllä päivystäjälle ja kysyn mieleeni juolahtavia asioita.

Kovin pitkään ei sellaista hoitajaa katsottaisi joka katoaa pariksikymmeneksi minuutiksi työaikana johonkin saavuttamattomiin, puhumattakaan jos hoitajaparka olisi kaksi tuntia työaikana teillä tietymättömillä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ollut kerta eikä ensimmäinenkään kun yövuoron aikana ei saa päivystävää lääkäriä kiinni. Esimerkkinä tapaus, jossa potilaalla akuuttia sydänproblematiikkaa, lääkäriä ei saatu kiinni. II-päivystäjä ei vastaa, I-päivystäjä ei vastaa. Mentiin sitten oman erikoisalan lääkärin ohi yöaikaan ja soitettiin suoraan sisätautipäivystävälle. Se tuli paikalle ja potilas oli 10 minuutin päästä sydänvalvontaosastolla. Tuli kovat hälinät jälkikäteen asiasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikalailla huolestuttavaa että tälläinen on ilmeisesti kohtalaisen yleistä. Miksi tätä asiaa katsotaan sormien läpi?? Niin kuin VF sanoi palkka juoksee lekurille niin kuin meillekin... Ei meitä pitkään tosiaankaan osastolla katsottas jos ei hommia siellä hoidettas. Suututtaa taas  angry.png

Ei ollut kerta eikä ensimmäinenkään kun yövuoron aikana ei saa päivystävää lääkäriä kiinni. Esimerkkinä tapaus, jossa potilaalla akuuttia sydänproblematiikkaa, lääkäriä ei saatu kiinni. II-päivystäjä ei vastaa, I-päivystäjä ei vastaa. Mentiin sitten oman erikoisalan lääkärin ohi yöaikaan ja soitettiin suoraan sisätautipäivystävälle. Se tuli paikalle ja potilas oli 10 minuutin päästä sydänvalvontaosastolla. Tuli kovat hälinät jälkikäteen asiasta.

Mikä oli hälinän lopputulos?? Tuliko lääkäreille sanktioita??

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Poistuin itse ko. sairaalasta ennen kuin asiaan tuli mitään loppuratkaisua, nuhteita ja valituksia ainakin tuli kovasti, mutta siitä, saivatko kyseiset lääkärit mitään varsinaista rangaistusta, niin en tiedä. Tämä sisätautilääkäri sanoikin ettei ole ensimmäinen kerta kun hänenkin korviin on kantautunut näitä, ei vastata puhelimeen yöaikaan -tapauksia. Se pistää hoitajat aika paskamaiseen tilanteeseen, kun ei pärjää potilaan kanssa yksin ja silti olisi jotain tehtävä ja se ainut apu ei ole tavoitettavissa. Onneksi tässä tapauksessa potilas selvisi ja hänen kohdallaan oli onnellinen loppu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No vähin mitä voi oman selustansa turvaamiseksi tehdä, on kirjata kellonaika ja että lääkäriä on tavoitettu - ei vastaa. Ylipäänsä toi lääkäreille soittaminen on välillä niin anaalista, kun siellä kiukutellaan kun on herätty ja ei kiinnosta, annetaan jotain ylimalkaisia ohjeita eikä edes kuunnella, mitä hoitajalla on asiaa. Puhumattakaan suoranaisesta vittuilusta: "Kyllä sinun pitäisi tietää mitä teet!"

Onneksi olen itse töissä paikassa, jossa lääkärit on fyysisesti koko ajan paikalla, eikä ota henkilökohtaisena häiriköintinä sitä, jos yöllä soittaa. Siitähän ne palkkansa saa, että ovat ainakin puhelimen päässä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä kirjaan heti jos en saa lääkäriä kiinni. Samoin jos ei tule katsomaan potilasta jos pyydän sekä tilanteen jos yöllä sanoo tulevansa vasta aamulla esim. ompeleman potilaan päässä olevan haavan.

Kirjaan klo ajan sekä mahdollisimman tarkoin sanoin mitä lääkäri puhunut puhelimessa.

Jos haluan lääkärin heti paikalle ja hän lupaa tulla 2 tunnin kuluttua, kirjaan senkin.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko ensihoidon kentällä tullut porukoilla vastaan tilanne että päivystäävä ei vastaa puhelimeen?

Alueella jossa päivystää ensihoitolääkäri tilannetta ei varmaankaan pääse syntymään?

Meillä kun joutuu ohjeistuksen mukaan konsultoimaan joko tk/sairaalan  etupäivystäjää niin aina silloin tällöin joutuu tilanteeseen jossa pitää itse harkita kuljetuspaikka tai hoitolinjaukset tietyssä määrin.

Tilanne ei ole kentällä ollessa miellyttävä ja saa kiehumaan joka kerta, nimittäin tilanne jossa konsultoidaan lääkäriä ei ole aina se X-8/5 vaan sillä puhelulla ja sen kestolla voi olla potilaan kannalta ikäviäkin seurauksia.

Mites on onko muilla vastaavia kokemuksia, vastaako esim. Medi-Helin doc aina?

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites on onko muilla vastaavia kokemuksia, vastaako esim. Medi-Helin doc aina?

Kerran on itselle käynyt niin, ettei MH:n lääkäri vastaa, useammin törmää siihen,, ettei ehdi puhua. Mutta ainakin omalla kohdalla näin on käynyt todella pienessä osassa konsultaatioita, yleensä vastaa asemalla. Ainakin "vanhan" häken aikaan MH-01 konsultaatio numero yhdistyi häkeen, jos siihen ei vastattu tietyssä ajassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On aina mulle vastattu, joskin pitkällä viiveellä ja unenpöpperössä. Sit siinä unenpöpperössä lekuri on luvannut tulla mutta onkin sit laittanut pään takaisin tyynyyn ja jatkanut tuutimista..  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On aina mulle vastattu, joskin pitkällä viiveellä ja unenpöpperössä. Sit siinä unenpöpperössä lekuri on luvannut tulla mutta onkin sit laittanut pään takaisin tyynyyn ja jatkanut tuutimista..  8)

Niin tuollainen vaara  saattaa olla  ja siksi mulla on tapana soittaa varmistus soitto max puolentunnin päästä mikäli ei kuulu polille. Tai tiedän ett kyseisellä lekurilla on taipumus vaipua uudelleen horkkaan. 

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, onhan niitä kaikkia hassuja sattumuksia tapahtunut kun päivystäviä lääkäreitä on soitellut potilasta katsomaan.

- Potilas siirrettiin osastopäivystäjän tuomana meille vuodeosastolta kun oli tullut infarkti ja keuhkopöhökin oli yllättänyt. Soittelin päivystäjää katsomaan potilasta heti kun hän saapui, normaali käytäntö miellä kun tulee huonokuntoisia potilaita. Ei sitten halunnut tulla. Sanoi, että "se osastopäivystäjä on niin ärsyttävä ettei hän jaksa sen kanssa jutella, hoitakaa sitä potilasta niin kuin pitää". Osastopäivystäjä joka potilaan osastolta meille saatteli odotteli siinä hetken ja kun meidän päivystäjää ei kuulunut, lähti menemään pois. Uusi soitto omalle päivystäjälle ja sittenhän se tulikin paikalle.

- Aamuyön tunteina illalla meille tullut potilas meni huonoon kuntoon. Paineet luokkaa 70/40, hengitys haukkovaa ja potilas reagoimaton. Soitto päivystäjälle, että mitäs tehdään? Poitlaan perussairaus oli toivoton, joten puhuttiin illalla ettei siten mihinkään toivottomiin ponnisteluihin lähdetä. Asiaa ei kuitenkaan kirjattu mihinkään. No, tohtori lupasi tulla. Kuluu 10 minuuttia ja potilas menee PEA:an. Uusi soitto päivystäjälle, "että mitäs nyt tehdään? Ei kai tätä vaan aleta elvyttämään?" Lupasi tulla pian. Siinä sitten ihmeteltiin ja katseltiin kun potilas kuolla kupsahti, päivystäjä tuli ja sanoi, "tehdään sille DNR-päätös". Kuolleillekin voi tehdä ilmeisesti päätöksiä. :)

Näitä keskellä yöllä saatuja aivan kummallisia lääkemääräyksiä tulee aika ajoin eteen. Milloin annetaan Ativania 5-10 mg i.v. tai morfiinia kaksi ampullaa i.v. tms.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...