Jump to content
MAINOS

Sairaankuljetuksen kilpailuttaminen


ShTintti

Recommended Posts

Posted

Aika korkea kynnys tuntuu väellä olevan mennä noille yrittäjille töihin.

Ja hyvä niin! Valitettavasti alamme ei ole kovinkaan kollegiaalinen ja tiedostava. Siksi jostakin aina tahtoo löytyä ihmisiä, jotka suostuvat ihan mihin tahansa sen ihmeemmin laajemmin ajatellen.

MAINOS
Posted

Kilpailutukset ovat tulleet jäädäkseen ja tähän vain tulee sopeutua.  Tämän maan repaleinen ensihoidon järjestämiskäytäntö todellakin vaatii suuren muutoksen. Valoa on onneksi tunnelin päässä näkyvissä.

Sairaankuljetus sekä ensihoito on monella paikkakunnalla pelkkää puuhastelua, kuten kirjoituksista käy ilmi. Toimitaan ilman minkäänlaisia sopimuksia, ilman viranomaisten välisiä viestivälineitä jne. Auton kyljessä lukee ensihoitoyksikkö, kehutaan toiminnan olevan hoitotasolla, sekä valvonta on kunnossa sen oman tutun terveyskeskuksen ensihoidon vastuulääkärin toimesta. Samainen henkilö on antanut lääkeluvat, toimenpideluvat sekä todentanut osaamisen teoreettisen sekä käytännön tason.  Nämä ns. hoitoyksiköt hoitotason henkilöineen toimivat varallaolossa suurimman osan vuorokaudesta. Lisäksi kokonaistehtävämäärästä hätätilapotilaiden osuus on muutaman kymmenen luokkaa – jos sitäkään. Omasta laadukkaasta toiminnasta jaksetaan paukuttaa henkseleitä ja suurella ylpeydellä mainostetaan yrityksen olevan laatusertifioitu palvelun tuottaja. ISO 9001 laatumerkki ei  anna aihetta ylpeyteen. Se että alkometri on kalibroitu ja aamutarkastuksista pidetään päiväkirjaa, auditoinnit pidetty, sekä henkilökunta sisäistänyt laatukäsikirjan – ei kerro yhtään mitään laadukkaasta hoidosta josta ensihoidossa tulisi olla kyse.

Yksittäisen pienen kunnan terveyskeskukset sekä kuntapäättäjät eivät pysty realistisesti arvioimaan millainen ja minkätasoinen ensihoitojärjestelmä heidän kunnassaan tulisi olla. Päätöksiä ohjaa tietämättömyys, â€löysät ohjakset†valtiovallan puolelta sekä raha . Tuoko näihin ongelmiin ratkaisun ensihoidon lakien ja asetusten päivittäminen, sekä sairaanhoitopiirien järjestämis-, ohjeistus-, sekä valvontavastuu jää nähtäväksi. Huonompaan se ei ainakaan mene.

Posted

En tiedä entisen yrittäjän duunareitten tilanteesta, mutta kosiskeltuhan on molempien uusien yrittäjien (Lempäälä + Parkano/Kuru) puolesta kaikkia vastaantulevia. Aika korkea kynnys tuntuu väellä olevan mennä noille yrittäjille töihin.

Juu, huomattu on, meiltä on kysytty nyt 2(3?) eri sairaanhoitajaa sinne.

Kiitos.

Posted

Meiltä on koitettu pestata pihasta tupakalta ainakin muutamaa. Palkaksi luvattiis SK4 - sori, meikätyttö ei ainakaan sillä rahalla persettänsä nosta.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Posted

Teemu: Ei meistä Lempäälän "vanhoista" työntekijöistä ketään edes olla kysytty uudelle töihin, ei tosin oltais mentykään, koska faktat on meillä tiedossa. Parkanossa lienee eri tilanne, huhujen mukaan ainakin.

Paikallislehden, www.lvs.fi , nettikeskustelussa on joku uudella yrittäjällä aloittava sh toivonut työrauhaa ja lupaa laadukasta ensihoitoa. Suurennuslasin alla uusi kuitenkin tulee olemaan, niin Lempälässä kuin Parkanossakin.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Posted

Paikallislehden, www.lvs.fi , nettikeskustelussa on joku uudella yrittäjällä aloittava sh toivonut työrauhaa ja lupaa laadukasta ensihoitoa. Suurennuslasin alla uusi kuitenkin tulee olemaan, niin Lempälässä kuin Parkanossakin.

Työrauhaa minä pyysin , en muuta. Katsotaan miten lähtee sujumaan. Riidelköön asiat, ei ihmiset.

Muokkaus: Lainaukset

Posted

Totta sekin on, jokaisen on jotain työtä tehtävä elääkseen, ja pitää muistaa, että tässä riitelee isommat asiat, kuin työntekijät keskenään.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Posted

Kilpailutus tälläisenaan kuin se nyt on. On uusi juttu meillä, mutta eiköhän se tässä ajan myötä muovaudu ihan järkeväksi. Ja muistakaa se ei ole työntekijöiden vika :D

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Posted

Kilpailutus tosiaan on Suomen kunnissa ihan lapsen kengissä ja tosiaan se ei mitenkään ole työntekijöiden kontolla. Jos nyt vaan kuntien päättäjät olisivat fiksuja ja laittaisivat jäitä hattuun tässä asiassa, sillä voihan olla että systeemi piankin muuttuu ja koko sairaankuljetus siirtyy esim sairaanhoitopiirien alaisuuteen. Eihän sitä koskaan tiedä..

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Posted

Ja vaikka koko homman pohjalla raha onkin, niin  todettakoon ettei ole syytä työntekijöitä tai uusia yrittäjiä mennä morkkaamaan, ennen kuin näkyy mikä on homman nimi. Kaikilla on sama oikeus tehdä tarjous ja vaara menettää sopimus ja siitä on turha kiukutella, homma kusee päätäjätaholla (niinkuin aina) ei suorittavassa portaassa. Joten eiköhän anneta kaikille mahdollisuus ja hoidetaan ne potilaat, koska niitä vartenhan tää juttu lopunkaiken on :-X

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Posted

No koska ajateltas enää työntekijän ja asiakkaiden hyvin vointia kuhan vaan kaiken saa halvalla??

Mielestäni noin suurenkin laatu eron olisi pitäny vaikuttaa rahaa enemmän mutta eihän se näin ole kun aina pitää rakentaa kaikkia uusia hienoja rakennuksia ja muita mutta ihmisten hyvin voinnilla ei ole väliä :- angry.png

Posted

Ja PELA:nkin kannattaa miettiä mistä henkilöstönsä ottaa. Ei oikein toimiva ratkaisu noi palomies- sairaankuljettajat, vaikkakin kovin yleinen. Henkilöstöä pitäisi olla vuorossa/saatavilla sen verran että voidaan pitää yksiköt ajossa. Tietysti on hienoa jos kalustohalli on täynnä erilaisia vimpaimia  ,mutta ei ne ihan ilman ihmistä mihinkään liiku.  http://www.iltalehti.fi/uutiset/200702135739568_uu.shtml

Posted

Viitaten OskuVn kirjoitukseen ja linkkiin yllä, kysymys ei ole palkatun henkilöstön koulutuksesta, kysymyksessä on säästäminen henkilöstökuluissa myymällä samojen ihmisten työpanos kahteen kertaan. Samat kaverit jotka miehittävät ambulanssin, istuvat myös höökin takaktäkillä. Kun palokeikka iskee päälle ei  ambulanssi ole hälytettävissä ja rikotaan saku-sopimusta, kun taas ambulanssi on ulkona ja tulee palokeikka lähtee hööki ulos esimiehen ja kuljettajan miehittämänä ilman savusukellusparia, rikotaan sammutussopimusta tai ainakin periaatetta,toki voidaan hälyttää muilta asemilta lisää paloautoja jotta saadaan yksi henkilöstöltään toimintavahvuinen/kykyinen paloyksikkö. Tämä ei ole mitenkään harvinaista. Säästöinä saadaan 8 ihmisen palkka kun ei tarvitse palkata jokaiseen vuoroon 2 ihmistä lisää ambulanssiin/paloautoon. Mikäli kunnassa/alueella useampaa asemaa pyöritetään vastaavalla tavalla, säästöt tietenkin kertautuvat.

Käyttämäni sana sopimusrikkomus viittaa lähinnä sopimuksen henkeen. Sopimusten sisällöthän ovat sairaankuljetuksen osalta tk:n ja palvelun tuottajan ja palotoiminnan osalta kunnan ja ALPEn välisiä asioita, joista tavallinen kyytimies ei mitään tiedä.

Posted

Ja PELA:nkin kannattaa miettiä mistä henkilöstönsä ottaa. Ei oikein toimiva ratkaisu noi palomies- sairaankuljettajat, vaikkakin kovin yleinen. Henkilöstöä pitäisi olla vuorossa/saatavilla sen verran että voidaan pitää yksiköt ajossa. Tietysti on hienoa jos kalustohalli on täynnä erilaisia vimpaimia  ,mutta ei ne ihan ilman ihmistä mihinkään liiku. 

Asiat eivät ole ihan näin mustavalkoisia. Tuskin Raumalla on sopimusta kolmesta yksiköstä. Kolmas talliin jäänyt on varmaankin vara-auto joka voidaan miehittää A- tai B - tehtäville mikäli vuorossa vahvuus riittää. Aivan sama tilanne olisi ollut jossain muualla, jossa palveluntuottajana olisi yksityinen - ja tämä ainoa auto olisi ollut tehtävällä kauempana. Naapurikunnasta se apu silloinkin olisi hälytetty ja saapunut viiveellä.

Päällekäisyyksiä tällaisessa muodossa joskus tapahtuu ja niille ei voi mitään. Jos Raumalla on yksi "vimpain" jäänyt edellä mainitun johdosta miehittämättä, niin se on voi voi.

Posted

Tai sillä on vartin valmius ja luotetaan että vapaavuorosta tulee joku...

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Posted

Onko lisäksi metsästetty taas ALPEN omaa yksikköä kohteeseen? esim. Euran, Säkylän ja Harjavallan yksiköt vapaana ollessaan jopa 20-30km lähempänä Eurajokea.

-Hälytys klo:05,42

-P3 pyytänyt jossain vaiheessa?? Porista ambulanssi apua

-saku hälytetty klo:06,29

-Kohteessa 07,10

Yleensä saku yksikkö kuuluu hälytysvasteeseen, mutta usein se jää hälyttämättä jos vasteeseen määrätyt yksiköt varattuja. (mutu)

Missä vaiheessa on selvinnyt, että kohteessa on todella apua tarvitseva henkilö. Todennäköisesti Eurajoen omien yksiköiden saavuttaessa kohteen, mutta onko silloin tietoa huomattu välittää eteenpäin, vai onko vasta kohteeseen saavuttuaan P3 päivystäjä pyytänyt apua?

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Posted

Yleensä saku yksikkö kuuluu hälytysvasteeseen, mutta usein se jää hälyttämättä jos vasteeseen määrätyt yksiköt varattuja. (mutu)

Missä vaiheessa on selvinnyt, että kohteessa on todella apua tarvitseva henkilö. Todennäköisesti Eurajoen omien yksiköiden saavuttaessa kohteen, mutta onko silloin tietoa huomattu välittää eteenpäin, vai onko vasta kohteeseen saavuttuaan P3 päivystäjä pyytänyt apua?

En tiedä, miten Satakunnassa on terveysviranomaiset ohjeistaneet hätäkeskuksen, eli miksei mikä tahansa lähin yksikkö voi B- tai A-tehtävissä hoitaa keikkaa, mikäli "varsinaiset" yksiköt ovat varattuina. Jostain iltapäivälehdestä (vai oliko se joku paikallislehti) luin, että tehtävä oli C-tehtävänä. Tällöinhän se voi olla piikissäkin häkessä hetken, tosin tavoittamisaikakin tulisi muistaa.

Rakennuspalo, keskisuuren koodi 402B (tai A) kertoo kirjaimellaan sen saku(n)/jen vasteen. Tällöin ainakin tuntemissani kolmessa eri hätäkeskuksessa kohteeseen hälytetään aina heti joku saku. Rauman tapauksessa hälytetty saku ei ollut miehitetty, joten miksi ihmessä se oli hätäkeskuksen hälytettävissä??  huh.gif Eli aivan selkeä moka jo lähtökohtaisesti pelastuslaitokseltakin. Hätäkeskus ei voi millään tietää, onko johonkin sakuun juuri sillä hetkellä henkilöitä, vai ei. Siksi yksikkö olisi pitänyt laittaa ei hälytettäväksi, jolloin keikalle olisi häke hälyttänyt lähtökohtaisestikin jonkun muun.

Sakuvasteissa ainakin meillä on kuusi-kahdeksan varayksikköä hieman alueesta riippuen. Joskus tosin nekin kaikki voivat olla varattuina, mutta jonkun niistä saa pois C- tai D-tehtäviltä AINA.

Tuosta sakun tarpeesta: Meillä ainakin pelastuslaitokset haluavat paikalle sakun mainituissa tilanteissa, koska heidän omastakin työturvallisuudesta on kysymys. Siitäkin huolimatta vaikka hälytysvaiheessa jo on tieto, ettei henkilöitä ole sisällä rakennuksessa tai edes muuten vahingoittuneena.

Noh, eipä tuo Rauman tapaus mitenkään yllättänyt. Muillakin foorumeilla ollut kannanottoja kyseisen Alpen touhuihin ja esim. Porin pelastus- ja sakutouhut ovat olleet viime vuosina lähinnä farssin tasolla henkilöstömäärältään...

Posted

Tuosta sakun tarpeesta: Meillä ainakin pelastuslaitokset haluavat paikalle sakun mainituissa tilanteissa, koska heidän omastakin työturvallisuudesta on kysymys. Siitäkin huolimatta vaikka hälytysvaiheessa jo on tieto, ettei henkilöitä ole sisällä rakennuksessa tai edes muuten vahingoittuneena.

Omalla alueella rajana sakun tarpeelle palokohteissa on yleensä ollut se että tapahtuuko kohteessa savusukellusta vai ei. Melko turhauttavaltahan se on tuntunut kun muutaman kerran on palopäälliköiden määräyksestä katseltu palopoikien jälkisammutusta palopaikalla...
Posted

Omalla alueella rajana sakun tarpeelle palokohteissa on yleensä ollut se että tapahtuuko kohteessa savusukellusta vai ei.

Täällä viime viikolla sattuneessa navettapalossa oli hälytettyjä lansseja 6kpl, osa JKL:stä hälytettynä ja yksi niistä tuli perille saakka, onhan se kiva ajaa pillikyytiä 80km. Vainajia tuli 4kpl, 2 lammasta ja 2mullia ::) Toisaalta 28 pelastettiin.

P3:lta jäi peruuttamatta ne ylimääräiset lanssit, jolloin olisi ylimääräiseltä ajolta säästytty.

Savusukelluksen ajan lanssi oli paikalla, muttei enää myöhemmin vaikka työskentely tapahtui iltahämärissä ositain palaneessa navetan katolla/laipiolla.

Kiitos.

Posted

Tai sillä on vartin valmius ja luotetaan että vapaavuorosta tulee joku...

Mutta vapaavuoro miehittikin vain aseman, ja jäi turvaamaan omaa kylää... Luultavasti Eurajoen vpk olisi sammuttanut palon yksinkin, ja Raumalta olisi riittänyt tuo saku yksikkö.

edit:

Ihmetyttää nykyään se, että tääläkin keskusasemalta lähdetään, joka kissanristiäisiin ym. viemään ammattiapua, ja vapaavuoro tulee miehittämään asemaa. Harvoin näillä etäisyyksillä (naapurikuntiin 20-45km), siitä sammutusautosta kolmella pelastajalla on mitään apua.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Posted

pelastustoimi vois vastata pelkästään hommasta minkä osaavat, eli niistä tulipalojen sammutteluista... :) jätettäs sairaankuljetus terveydenhuollon ammattilaisille esim. sairaanhoitopiirien valvontaan (yksityinen, spr ).. sakut pois paloasemilta... :-X sakut paloasemilla lisäävät vain sitä laskua, mitä me veronmaksajat maksetaan kuntien kovasti kasvavissa pelastustoimen menoissa.. ;) yks saku kun vaatii niin monta duunaria laitoksella.

Posted

pelastustoimi vois vastata pelkästään hommasta minkä osaavat, eli niistä tulipalojen sammutteluista... :) jätettäs sairaankuljetus terveydenhuollon ammattilaisille esim. sairaanhoitopiirien valvontaan (yksityinen, spr ).. sakut pois paloasemilta... :-X sakut paloasemilla lisäävät vain sitä laskua, mitä me veronmaksajat maksetaan kuntien kovasti kasvavissa pelastustoimen menoissa.. ;) yks saku kun vaatii niin monta duunaria laitoksella.

Kolikolla on myös toinen puoli. Palomies-sairaankuljettajat on helppo sijoittaa sinne missä työvoimasta on pulaa. Vapaavuorohälytyksen tullessa voidaan saman koulutuksen omaavia henkilöitä sijoittaa tarpeen mukaan sakuun tai tulikuntaan. Jos pelastajat eivät työskentelisi sakussa laikaan, olisi tällainen liki mahdotonta kokemuksen puutteen vuoksi. Toisaalta hyötyväthän potilaat EVY keikoillakin siitä että pelastajilla on jonkinlaista kokemusta sairaankuljetuksesta.

Ja ovathan (ainaki toivon mukaan) kaikki lanssissa työskentelevät kuitenkin läpäisseet saman tasotestauksen kuin päätoimiset sairaankuljettajatkin. Se onko testaukset riittävän tiukkoja ja tuleeko niissä testattavan ammattitaito todistettua onkin jo ihan toinen juttu. Hoitotasolle pitää mielestäni vaatia SH:n tutkinto.

Sitä en sen sijaan hyväksy että sama pelastaja "myydään" kahteen kertaan päällekkäin. Ei yksi henkilö vaan voi olla kahdessa paikassa samaan aikaan.

Posted

Toisaalta hyötyväthän potilaat EVY keikoillakin siitä että pelastajilla on jonkinlaista kokemusta sairaankuljetuksesta.

kunnes ensivasteen suorittavat, kuten meillä, maatalouslomittaja,rakennusmestari,sähköinsinööri,sähköasentaja tai koneistaja ym ym. Heillä kaikilla on ensiapu- ja palokunnan ensivastekurssit suoritettuna ja hyvin,hyvin(viel kerran) hyvin paljon kokemusta noista keikoista, niin he ovat edelleen siinä mielessä maalikkoja.

Välineistöstä löytyvät kyllä;deffa, RR ja ym mittarit, sekä happea,dinit ja ASA, niillä on pärjätty tähän asti.

Tarkoitushan on vain antaa HÄTÄensiapua, jotta pt pystyy odottamaan ammattiavun saapumiseen saakka.

Kiitos.

Posted

pelastustoimi vois vastata pelkästään hommasta minkä osaavat, eli niistä tulipalojen sammutteluista... ;) jätettäs sairaankuljetus terveydenhuollon ammattilaisille esim. sairaanhoitopiirien valvontaan (yksityinen, spr ).. sakut pois paloasemilta... >:D sakut paloasemilla lisäävät vain sitä laskua, mitä me veronmaksajat maksetaan kuntien kovasti kasvavissa pelastustoimen menoissa.. 8) yks saku kun vaatii niin monta duunaria laitoksella.

Moni aluelaitos suorittaa tällä hetkellä sairaankuljetustoimintaa ns. nollasopimuksella. Toiminta ei tuota senttiäkään voittoa pelastuslaitokselle, vaan sosiaali- ja terveystoimelle. Moniko yksityinen toimii tällä tyavalla? Ei yksikään. Pelastustoimen menojen kasvu johtuu aivan toisista asioista kuin ensihoidosta. Tulevaisuudessa terveyskeskusten poistuessa sopimusroolista vastuu siirtyy sairaanhoitopiirille. Sairaankuljetus tullaan järjestämään suurempina kokonaisuuksina jolloin alueellisten pelastustoimien rooli vain lisääntyy entisestään. Puuhastelu pitää saada pois ensihoitotoiminnasta ja väitämpä että jokaisessa palveluntuottajassa tätä löytyy. Lisäksi väitän että tätä puuhastelua ilmenee enemmän yksityisen palvelukentässä.

Posted

Moni aluelaitos suorittaa tällä hetkellä sairaankuljetustoimintaa ns. nollasopimuksella. Toiminta ei tuota senttiäkään voittoa pelastuslaitokselle, vaan sosiaali- ja terveystoimelle

Voisitko hieman tarkentaa. Aluepelastusten sairaankuljetuspuoli saa sosterilta valmiuskorvausta(olis kiva tietää mikä pela ei saa) ja kelaajot vielä omaan kassaan,eli sama järjestelmä kun yksityispuolelta

Muokkaus:Lainaukset

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...