Jump to content
MAINOS

Suomalaisen hoitotyön laadusta


mäyriäinen

Recommended Posts

Hei! Opiskelen hoitotiedettä Saksassa, ja tarvitsisin esitelmääni varten hieman apua Suomen hoitohenkilökunnalta. Esitelmäni aihe on sairaanhoitajan ja lähihoitajan koulutuserot Suomessa ja Saksassa. Vertailen siis molempien maiden koulutuksia.

Sitten ongelmaani, josta en itse tiedä mitään sillä en ole Suomessa opiskellut.

Saksassa ylistetään usein, että Suomessa hoitoala on Euroopan huippua. Hoitajat ovat paljon kouluttuneempia kuin Saksassa (tämän olen huomannut esim. opiskelujen sisältöä tutkiessani) ja kaikki on muutenkin paremmin.

En kiistä tätä tietenkään :)Mutta tarvitsisin hieman vinkkiä, että mistä kertoisin, mikä mahtaisi olla Suomessa hoitotyössä paremmin kuin muualla Euroopassa?

Yhden eron Saksaan tiedän, Suomessa kuulemma verenpainetta mitataan mieluiten elohopeamittarilla sillä se on kuulemma tarkin. Saksassa käytetään joka paikassa aneroidimittareita, stetoskooppia ja mansettia. Kuulemma Saksassa ollaan aika "aataminalkuisia" hoitotyössä. Minua kiinnostaisikin tietää, miten asiat hoidetaan uudemmalla tavalla, kuinka Suomessa toimitaan?

Kiitos! ::)

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Ihan ot:na, onko itselläsi varsinaista hoitajakoulutusta sieltä saksasta tai muualta?

Ei ole. Aloitin opiskelut tuolla ammattikorkeakoululla lukion jälkeen. Siellä on linja jo kouluttautuneille sekä linja meille ilman koulutusta. Osa luennoista on yhdessä, osa erikseen. Meillä ilman koulutusta on sitten työharjoittelut sun muut.

Link to comment
Share on other sites

Meillä ilman koulutusta on sitten työharjoittelut sun muut.

Eli susta tulee sitten hoitajako? En saksalaisia systeemejä tunne ::)
Link to comment
Share on other sites

Meillä ilman koulutusta on sitten työharjoittelut sun muut.

Eli susta tulee sitten hoitajako? En saksalaisia systeemejä tunne >:D

Ei sentään! Täällä sairaanhoitajaksi kouluttaudutaan oppisopimuskoulutuksella. Saksalainen sairaanhoitaja vastaa Suomen lähihoitajaa. Ja Suomen sairaanhoitaja on paljon kouluttautuneempi kuin Saksan sh, kuulemma Suomen sh tekee osittain samaa työtä kuin Saksan lääkäri.

Mun nimike on (toivottavasti loppuvuodesta) Diplom Pflegewirtin. En ole löytänyt vielä hyvää suomennosta tuolle :- Mutta ehkä lähin tätä opiskelua vastaava Suomessa voisi olla "terveyden edistäjän" tutkinto, joka Suomessa on ylempi AMK-tutkinto.

Älkää vaan kysykö mitä mä Saksassa hoitoalaa opiskelen kun Suomessa laatu on parempaa! ::)

Link to comment
Share on other sites

:nauraa:Suomessa lähihoitajan koulutus muuttaa muotoaan koko ajan, mutta erääältä kolleegalta, joka on Saksassa töissä,sekä opiskellut, kuulin, että Suomen lähihoitajan koulutus vastaa lähinnä siellä olevaa sh-koulutusta. Jos tarvitset tarkemmat tiedot lh- eri koulutus muodoista täällä meillä voin laitta aivan faktat uudet vaatmikset näytöistä sun muista vaatimuksista.

Sateista IHANAA talvista,tuulista tammikuuta.

Link to comment
Share on other sites

Ei sentään! Täällä sairaanhoitajaksi kouluttaudutaan oppisopimuskoulutuksella. Saksalainen sairaanhoitaja vastaa Suomen lähihoitajaa. Ja Suomen sairaanhoitaja on paljon kouluttautuneempi kuin Saksan sh, kuulemma Suomen sh tekee osittain samaa työtä kuin Saksan lääkäri.

Tuota minun on kyllä aika vaikea niellä. Minulla on 2 saksalaista kolleegaa ja heillä on kyllä pätevä koulutus ja ammattitaito. Ei mitenkään kalpene suomalaiselle, tosin parempi kuin norjalainen.

No comments

Link to comment
Share on other sites

mai-rii, olisi todella ihanaa saada tuoretta faktatietoa lh-koulutuksesta, voisin vertailla niitä tuoreimpiin saksalaisiin sh-koulutuksiin.

Tämäpä onkin hankala aihe! 8)

Link to comment
Share on other sites

Minä tutkimuksista mitään tiedä, mutta vaikuttaa siltä että hypoteesina on suomalainen lh- koulutus on parempi kuin saksalainen sh-koulutus? Toki voi tutkia mitä haluaa, mutta niin kuin Oskukin mainitsi, niin miksi ei tutkia sh-sh?

No comments

Link to comment
Share on other sites

Vertailen siis pääasiassa sh-sh, mutta otan vertailuun myös mukaan suomalaisen lh-koulutuksen, sillä se on lähellä saksalaista sh-koulutusta ainakin sen mukaan, mitä olen netistä löytänyt. Saksassa lh-koulutusta ei ole.

Link to comment
Share on other sites

Sellainen tuli mieleeni, tietääkö joku mistä päin nettiä löytäisi tarkan sairaanhoitaja-opiskelijan opetussuunnitelman? Sellainen mistä näkyy montako opintoviikkoa mitäkin aihetta käsitellään. En löydä millään :-

Link to comment
Share on other sites

Laurean suuri ja mahtava uusi juonneopetusohjelma:

http://opinto.laurea.fi/opas/opetussuunnitelma.asp?opetussuunnitelmaID=4

Opintojaksotunnusta klikkaamalla saa tarkemman kurssisisällön näkymään.

Lisäystä edelliseen:

Nyt kun opintojen laajuuksia mitatessa on käytössä noi opintopisteet niin muistathan että niitä ei voi suoraan verrata opintoviikkoihin.

Link to comment
Share on other sites

Aihetta voisi lähestyä myös vertaamalla sairaanhoitajien tehtäviä Suomessa ja Saksassa.

Mitä leikkaussali/anestesia/teho-hoito puolella tehdään,  mitä keskussairaaloiden osastoilla(nämä kun ovat paljon tehtäväkekeisiä paikkoja)

Mitkä on sh vastuut potilaan hoidossa näissä maissa.

Näistä tiedoista sitten siirtyisin koulutusvertailuun. Pelkkä koulutusvertailu ei anna kuvaa sh työstä ja vastuusta.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Link to comment
Share on other sites

http://www.dbfk.de/index.php?subaction=showfull&id=1166164587&archive=&start_from=&ucat=10&

Näyttää saksassakin vaatimukset kasvavan, hoitotyön koulutus yliopistoihin ja lisäsksi pitäisi saada "perushoitajia" joilla olisi kaksivuotinen koulutus. Mulla on ollut useampia saksalaisia kollegoita ja ei ne ainakaan huonompia ole kuin sveitsiläiset. Suurin ongelma on ollut joskus kun oli osseja ja wessejä samassa paikassa - silloin nää länsisaksalaiset wessit yritti kyykyttää yhtä pätevää itäsaksalaista...

Link to comment
Share on other sites

Kiitos paljon kaikille avusta!

Aihetta voisi lähestyä myös vertaamalla sairaanhoitajien tehtäviä Suomessa ja Saksassa.

Mitä leikkaussali/anestesia/teho-hoito puolella tehdään,  mitä keskussairaaloiden osastoilla(nämä kun ovat paljon tehtäväkekeisiä paikkoja)

Mitkä on sh vastuut potilaan hoidossa näissä maissa.

Näistä tiedoista sitten siirtyisin koulutusvertailuun. Pelkkä koulutusvertailu ei anna kuvaa sh työstä ja vastuusta.

Kiitos mainiosta ideasta! Hankaluus tässä on se, etten ole itse sairaanhoitaja kummassakaan maassa. Yritän kyllä etsiä tietoa, olisi kyllä hyvä tehdä esitelmä kuvaamallasi tavalla. Mikäli joku foorumin sairaanhoitajista tahtoo kertoa omista työtehtävistään, otan avun ilomielin vastaan! :(

Link to comment
Share on other sites

Laurean suuri ja mahtava uusi juonneopetusohjelma:

http://opinto.laurea.fi/opas/opetussuunnitelma.asp?opetussuunnitelmaID=4

Voi hyvänen aika kun on taas nimihirviöitä pitänyt keksiä. Mihin kokonaisuuteen esim lääkeaineopit, anatomiat yms kuuluu? Toi Turun version näyttää huomattavasti fiksummalta.

Menee OT, mutta tuo ko ohjelma on kokoelma sanahirviöitä. Jonkun mielikuvitus on lentänyt ja lujaa. Miten tuollaista ohjelmaa voi opiskelija tai opiskelijoiden harjoitteluita ohjaavat työelämän edustajat voivat tulkita? Miten opiskelija voi tuon avulla suunnitella opintojaan?

Mikä vika on vakiintuneissa käsitteissä, kun niitä ei voida käyttää? Innovatiivisuus ja työelämälähtöisyys näkyy sitten toiminnassa eikä siinä, että väkisin väännetään uusia käsitteitä ja opintojaksokokonaisuuksien nimiä (joista voidaan sitten taas kiistellä milloin missäkin yhteydessä).

Helsingissä ja Tampereella on sentään sellaiset opinto-ohjelmat, joita vielä saattaa jonkun kanssa samanlaillakin ymmärtää.

Voi, että ... tulipa taas ikävä niitä aikoja, kun sh-opistot omisti pääasiassa valtio ja niissä (kuten muutamassa kaupungin omistamassakin) noudattettiin valtakunnallista OPS:a ja sen noudattamista valvoi lääkintöhallitus. Kaikki opiskelivat samat kurssit ja harjoittelivat melkein samat harjoittelut (joitakin sai valita opiskelijakin itse). Koulusta toiseen ei paljon vaihdeltu, mutta jos perustelluista syistä jouti vaihtamaan, niin jatko oli sujuvaa; jatkoit  uuden ryhmäsi kanssa siitä, mihin aiemmassa koulussa jäit....

Ja sitten Saksaan... Saksa on Suomen kanssa ainoat maat, joisssa on AMK - yliopisto eli ns. duaalimalli... ja Suomessa usein vedotaan siihen, että miten hyväksi se on Saksassakin osoittautunut... Hmmmmm....  :-

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Link to comment
Share on other sites

Laurean suuri ja mahtava uusi juonneopetusohjelma:

http://opinto.laurea.fi/opas/opetussuunnitelma.asp?opetussuunnitelmaID=4

Voi hyvänen aika kun on taas nimihirviöitä pitänyt keksiä. Mihin kokonaisuuteen esim lääkeaineopit, anatomiat yms kuuluu? Toi Turun version näyttää huomattavasti fiksummalta.

Täytyy nyt ensin mainita, että vaikka opiskelen tuolla, niin en täysin varmasti edes tiedä ite mihin mikäkin kuuluu...  :( Mutta siis lääkehoito, -laskut on tuon teema 2:n alla eli hoitotyön lähtökohdat.

Anatomia tais kuulua peräti tuohon asiakkuusosaamiseen? Tai sit se oli tuo kehittämispohjainen oppiminen... (Loogista, juu...)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Link to comment
Share on other sites

Laurean suuri ja mahtava uusi juonneopetusohjelma:

http://opinto.laurea.fi/opas/opetussuunnitelma.asp?opetussuunnitelmaID=4

Voi hyvänen aika kun on taas nimihirviöitä pitänyt keksiä. Mihin kokonaisuuteen esim lääkeaineopit, anatomiat yms kuuluu? Toi Turun version näyttää huomattavasti fiksummalta.

Menee OT, mutta tuo ko ohjelma on kokoelma sanahirviöitä. Jonkun mielikuvitus on lentänyt ja lujaa. Miten tuollaista ohjelmaa voi opiskelija tai opiskelijoiden harjoitteluita ohjaavat työelämän edustajat voivat tulkita? Miten opiskelija voi tuon avulla suunnitella opintojaan?

Mikä vika on vakiintuneissa käsitteissä, kun niitä ei voida käyttää? Innovatiivisuus ja työelämälähtöisyys näkyy sitten toiminnassa eikä siinä, että väkisin väännetään uusia käsitteitä ja opintojaksokokonaisuuksien nimiä (joista voidaan sitten taas kiistellä milloin missäkin yhteydessä).

Juuri näin. Se ärsyttää kaikista eniten, että kaikki opiskeluenergia ja motivaatio menee siihen että ylipäätään yrittää ymmärtää tuota shittiä. Koko opetusohjelma ei enää palvele "työvälineenä" ja selkeänä järjestelmänä, vaan siitä on tehty itseisarvo joka kuulostaa ja näyttää uudelta ja hienolta. Miksi ei voida puhua asioista niiden oikeilla nimillä jotka kaikki ymmärtävät, sen sijaan että yritetään väkipakolla tehdä hommasta jonkinsortin "tiedettä"?

Ja asiasta on annettu palautetta koululla, asiaa on kyseenalaistettu koulutusalajohtajan kyselytunnilla ja valtaosa opiskelijoista on sitä mieltä että metsään mennään, mutta silti hoetaan vaan silmät kirkkaana että "kyllä tämä tästä pikuhiljaa selkenee.."

Herää kysymys, ketä varten tätä koulutusta järjestetään? Tuntuu että ei ainakaan meitä tulevia sairaanhoitajia varten.

Link to comment
Share on other sites

Herää kysymys, ketä varten tätä koulutusta järjestetään? Tuntuu että ei ainakaan meitä tulevia sairaanhoitajia varten.

No tietenkin uutta koulutusalajohtajaa...  :) Onhan se hienoa kun "Laurean uutta opetussuunnitelmaa seuraa koko Suomi".  :(

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Link to comment
Share on other sites

Herää kysymys, ketä varten tätä koulutusta järjestetään? Tuntuu että ei ainakaan meitä tulevia sairaanhoitajia varten.

No tietenkin uutta koulutusalajohtajaa...  :-X Onhan se hienoa kun "Laurean uutta opetussuunnitelmaa seuraa koko Suomi".  ;D

Kyllä varmasti seuraa koko Suomi, sillä tuollaista p*skaa ei mikään muu oppilaitos tässä maassa kehtaisi laittaa opetusohjelmakseen.

Cardinan kanssa olen samoilla linjoilla, että ei tuollaista tajunnanvirtaa ja ihmeellisten sanojen viljelyä kukaan ymmärrä. Ei opiskelijat, työelämän edustajat ja epäilen, että opettajatkaan eivät ymmärrä mitä milläkin kurssilla pitäisi opettaa tai mitä opiskelijoiden tulisi oppia.

Älkää hyvät opiskelijat kuitenkaan nielkö ihan mitä tahansa huttua opetusohjelmaksi mitä eteen isketään. Valitettavan usein nämä korkealentoiset ja täysin mitäänsanomattomat suunnitelmat ovat muodostuneet jonkun koppihöperön yliopettajan tai koulutusalajohtajan tms. päässä joka ei tajua nykyaikaisesta sairaanhoitajakoulutuksesta hölkäsen pöläystä.

Failure is always an option

Link to comment
Share on other sites

Älkää hyvät opiskelijat kuitenkaan nielkö ihan mitä tahansa huttua opetusohjelmaksi mitä eteen isketään. Valitettavan usein nämä korkealentoiset ja täysin mitäänsanomattomat suunnitelmat ovat muodostuneet jonkun koppihöperön yliopettajan tai koulutusalajohtajan tms. päässä joka ei tajua nykyaikaisesta sairaanhoitajakoulutuksesta hölkäsen pöläystä.

-Sä unohdit tuosta listalta realiteettitajunsa himmentäneet/kadottaneet hoitieteilijät.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Link to comment
Share on other sites

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...