Jump to content
MAINOS

Työajan tasaus ja listat


Moikkari

Recommended Posts

Yksityisen sosiaalialan yksiköiden tessin mukaan voidaan työaika jaksotyössä työvuoroluetteloa käytettäessä tasata joko kolmen viikon tai kuuden viikon listalla, jotka ovat yhtäaikaa näytillä. Muutoksia voipi tehdä vain sopimalla. Paikallisella sopimuksella käytännössä voidaan joustaa.

Onko kokemuksia, kuinka työvuorojen pyöritys käytännössä onnistuu tessin mukaan?!?

Meillä on talossa ollut käytössä toistakymmentä vuotta paikallinen sopimus, joka on mahdollistanut sellaisen kuuden viikon tasauksen, jonka mukaan 3 vk on ollut esillä ja muutokset on tehty osastonhoitajan pöytälaatikossa pidetyssä toisella listalla. Käytännössä ykköslistan ylitunnit on pyritty tasoittamaan tässä kakkoslistassa, joten ylityöt on saatu minimoitua.

Nyt sopimus on irtisanottu ammattiosaston toimesta ja työnantaja jo valittaa, että järkevä työvuorolistojen suunnittelu ei tule onnistumaan, jos käytössä on "vain" tessin antamat eväät.

Työntekijöitä ollaan syyllistämässä, että ovat syöksemässä koko talon kaaokseen...

Mitäpä mieltä moisesta ollaan?!?

"Kuha on ylimainostettu. Hauki on pajon maukkaampi." Pentti Linkola

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Omassa työpaikassani kuntapuolella on kuuden viikon (3+3) listat käytössä. Jos teet ensimmäisen listan aikana liikaa tunteja, niin jälkimmäiseltä listalta voit yrittää sopia lyhennyksiä. Käytännössä homma ei hyvin toimi, koska on niin kova pula hoitajista, että kaikki halutaan pitää töissä.

Lisä- ja ylitöinä ne tunnit sitten maksetaan. Ei kukaan ole koskaan edes ehdottanut, että työntekijöille annettaisiin vain kolmen viikon työvuorolistat näytille ja sitten tarpeen mukaan rukataan jälkimmäistä listaa jos ylimääräisiä tunteja tulee. Käsittämättömältä touhulta kuulostaa.

Jos työnantaja alkaa itkemään asiasta, niin se osoittaa työnantajan täydellistä kyvyttömyyttä suunnitella työvuorolistat. Minkäänlaista työntekijöiden syyllistämistä ei pidä kuunnella hetkeäkään.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on sairaankuljetuksessa käytössä nuo 6viikon periodit (eli siis 3+3; ensimmäiset 3viikkoa on peruslista ja toiset 3viikkoa ns. tasauslista). Ensimmäisen 3viikon aikana tehdyt lisätyötunnit vähennetään tuolla tasauslistassa niin, että kuuden viikon jaksoon tulee yhteensä (muistaakseni) 229h aktiivityöaikaa (eli n. 114,5h per 3vko).

Kovin on osa työntekijöistä närkästynyt tuohon systeemiin ja paljon on siitä puhuttu niin työntekijöiden kuin esimiestenkin kanssa.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on sairaankuljetuksessa käytössä nuo 6viikon periodit (eli siis 3+3; ensimmäiset 3viikkoa on peruslista ja toiset 3viikkoa ns. tasauslista). Ensimmäisen 3viikon aikana tehdyt lisätyötunnit vähennetään tuolla tasauslistassa niin, että kuuden viikon jaksoon tulee yhteensä (muistaakseni) 229h aktiivityöaikaa (eli n. 114,5h per 3vko).

Kovin on osa työntekijöistä närkästynyt tuohon systeemiin ja paljon on siitä puhuttu niin työntekijöiden kuin esimiestenkin kanssa.

Eihän niitä tunteja ole pakko tasata, työnantaja voi ihan ilman ongelmia maksaa kaikki ylimääräiset tunnit lisä- ja ylitöinä jos niin haluaa.  ::)

Siitä vaan alatte vaatimaan ja ajamaan asiaa eteenpäin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän niitä tunteja ole pakko tasata, työnantaja voi ihan ilman ongelmia maksaa kaikki ylimääräiset tunnit lisä- ja ylitöinä jos niin haluaa.  :D

Niinpä...Meillä työnantaja käyttää tätä systeemiä paikallisen sopimuksen ansiosta nimenomaan ylitöiden minimoimiseen. Saatetaanhan tosin mainita sivulauseessa työntekijöiden mahdollisuudesta kerätä kokonaisia vapaapäiviä - mutta akuutin työvoimapulan kourissa niitä on toisaalta vaikea antaa. Jotta silleen...

Muokkaus: Lainaukset

"Kuha on ylimainostettu. Hauki on pajon maukkaampi." Pentti Linkola

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Kaivoinpa vanhan aiheen esiin kun huomasin tänään omassa työvuorolistassa ihmeellisen kohdan.

Eikös se ole niin, että ylitöitä ei saa valmiiksi suunnitella? Siis jos työaika on 114:45 / 3 viikkoa, niin  listalle ei voi suunnitella 120:50 (esim) tasaamatta niitä sitten seuraavassa listassa?

meillä käytössä 6 viikon listat, eli yleensä toisella listalla on enemmän tunteja, jotka sitten siirtyy seuraavalle listalle vapaiksi. Tämä on ok, koska tasaus jakso on 6 viikkoa.

mutta nyt huomasin, että mun tämä lista, jota nyt eletään, on suunniteltu melkein 6 tuntia ylimääräistä ja seuraava lista on tasan 114:45h. Eli mulle on siis jo suunniteltu ylitöitä ilman että multa on kysytty mitään.

Mutta ennen kuin nostan meteliä suuremmin (hiukan paloi jo tänään hihat...) niin piti vielä alkaa varmistelemaan, että eikös se niin ole...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaivoinpa vanhan aiheen esiin kun huomasin tänään omassa työvuorolistassa ihmeellisen kohdan.

Eikös se ole niin, että ylitöitä ei saa valmiiksi suunnitella? Siis jos työaika on 114:45 / 3 viikkoa, niin  listalle ei voi suunnitella 120:50 (esim) tasaamatta niitä sitten seuraavassa listassa?

meillä käytössä 6 viikon listat, eli yleensä toisella listalla on enemmän tunteja, jotka sitten siirtyy seuraavalle listalle vapaiksi. Tämä on ok, koska tasaus jakso on 6 viikkoa.

mutta nyt huomasin, että mun tämä lista, jota nyt eletään, on suunniteltu melkein 6 tuntia ylimääräistä ja seuraava lista on tasan 114:45h. Eli mulle on siis jo suunniteltu ylitöitä ilman että multa on kysytty mitään.

Mutta ennen kuin nostan meteliä suuremmin (hiukan paloi jo tänään hihat...) niin piti vielä alkaa varmistelemaan, että eikös se niin ole...

Mulle on kerran suunniteltu kymmenen tuntia liikaa kuuden viikon listalle. Huomautin siitä oh:lle ja siitä sitten väiteltiin, oh:n mielestä minä olin yksinkertaisesti väärässä koska hän ei tee virheitä, eikä myöskään kone, joka laskee ne tunnit. Sanoin ottavani yhteyttä luottamusmieheen ja seuraavana päivänä kymmenen tuntia oli poistettu. En saanut koskaan selitystä asialle, mutta minusta tuntuu että tietyn tyyppiset pomot aina silloin tällöin kokeilevat, saavatko työntekijöistä enemmän irti, keinolla tai toisella, ja tämä taitaa onnistua melko usein, koska kaikki eivät katso tuntimäärää eivätkä palkkakuittia. Nosta ihmeessä meteliä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo, no mä nostinkin jo hivenen. annoin palaa aika tavalla ja sanoinkin, että ylitöitä olen tähän asti suostunut tekemään, mutta se loppuu just kerran mulle suunnitellaan niitä valmiiksi multa kysymättä. Peruin lähes kaikki sovitut extravuorot ja sanoin, että mitäs teit kysymättä minulta.

jahka luottamusmies tulee lomalta, niin kysyn häneltäkin miten asia oikeesi on... Ottaa päähän vain ihan turkasen paljon  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ylitöitä ei tosiaankaan voi "suunnitella" etukäteen! Meillä yksityisen sos.alan tessissä on työaika 115 tuntia 3 vk:n listalla ja 330 6 vk:n listalla.

Talossa on nyt siirrytty käyttämään kuuden viikon listaa (tasoittumisjaksoa) kaikessa jaksotyössä. Tessin mukaan työaika voidaan suunnitella ekalle tai tokalle kolmen viikon jaksolle enintään 126 tunnin pituiseksi. Toinen kolmen viikon jakso on sitten pakostakin oltava vähemmän kuin normaalit 115 tuntia...

Kun tuosta aloituksessa mainitusta ihmeellisestä "pöytälaatikko lista käytännöstä" päästiin eroon, tehtiin myöhemmin uusi paikallinen sopimus, joka mahdollistaa työntekijän ja esimiehen sopimuksella 12 tunnin työpäivän käytön. Pitkät päivät tuovat täten halukkaille pitkät vapaat. Sopiminen on vapaaehtoista ja henk.koht. sopimus on voimassa korkeintaan vuoden kerrallaan...

"Kuha on ylimainostettu. Hauki on pajon maukkaampi." Pentti Linkola

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huvittaa hiukan. Sanoin esimiehelle noista ylitöistä, jotka on suunniteltu, jo viime viikolla. Hän sanoi hoitavansa asian ensi tilassa, viimeistään tämän viikon maanantaina. No, tuli maanantai, tuli tiistai ja tuli keskiviikko. Asiassa ei tapahtunut mitään. Otin yhteyttä luottamusmieheen, joka oli yhteydessä esimieheen ja listojen suunnittelijaan.

Nyt esimies on loukkaantunut ja pettynyt, kun menin luottamusmiehen pakeille, enkä luottanut siihen kun hän sanoi hoitavansa asian. Lisäsi vielä, että ei ymmärrä kiirettä, jolla halusin asian hoitaa.

Anteeksi siis täh? Jos hän sanoo hoitavansa asian, niin luulisi hoitavan. Ja totta helvetissä mä laitan asian eteen päin, jos homma ei hoidu muuten. No nyt on yhteydenotto tullut sekä listan suunnittelijalta että oh:lta.

Mutta oikeesti hiukan naurattaa. Pitääkö työasiat ottaa niin henkilökohtaisesti? ja toisekseen, jos ei hoida sovittua hommaa ja asia menee eteen päin, niin tarviiko siitä loukkaantua? Päin vastoin saisi hommata peilin ja katsoa siihen.

jösses! että olen onnellinen, kun täältä pääsee kohta pois!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen yksityisellä puolella ja nyt työnantaja ilmoitti,että pitäis tietää milloin haluaa pitää talviloman ja muut vapaa toiveet. huh.gif Hän alkaa tekeen listoja 7x3vk,kun arkipyhä vapaat alkaa "juoksemaan". Nyt kyselisin miten muilla on järjestetty arkipyhävapaat eli otetaanko teille lomittaja tekeen ne vai tekeekö esim. pomo niitä? Voiko arkipyhävapaan laittaa siten, ettei siitä tule yhtä ylimääräistä vapaa päivää vaan se otetaan useammasta päivästä lyhentämällä päivittäistä työaikaa/työvuorolista? Onko se TES:n mukaan luvallista?  :- Meidän luottamusmies on kalleellaan taloon päin,joten sieltä on turha kysellä asiaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen yksityisellä puolella ja nyt työnantaja ilmoitti,että pitäis tietää milloin haluaa pitää talviloman ja muut vapaa toiveet. huh.gif Hän alkaa tekeen listoja 7x3vk,kun arkipyhä vapaat alkaa "juoksemaan".

Jos teillä aiotaan tasoittaa työvuorot 7 x 3 vk, niin vaaditaan tessin mukaan ensin paikallinen sopimus asiasta. Onkohan sitä tehty?!? Paikallinen sopimus pitäisi vielä tarkastuttaa liitossa.

Tasoittumisjakson pituus voi kaiken lisäksi olla enintään 5 kolmiviikkoisjaksoa tai erityisistä syistä pitempi.

Kannattaako yleensä kovin pitkiin tasoittumisjaksoihin mennä - perin tarkkaanhan on silloin elämä "suunniteltu" - ja muutoksethan listoihin  onnistuu vain molemmin puoleisesti sopimalla.. ;D

"Kuha on ylimainostettu. Hauki on pajon maukkaampi." Pentti Linkola

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...