Jump to content
MAINOS

Perustaso hoitotasollako sittenkin.


m8

Recommended Posts

Puhutaanko me sairaankuljettajan suorittamasta X-6 konsultaatiosta, jonka sairaankuljettaja kirjasi hyvin, ja lekuri ei laisinkaan?

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, mun muistikuva yksityiskohdista on huono. Siitä on aikaa.  Kyseessä oli ulkomaalaissyntyinen mieslääkäri.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

eli näistä esimerkeistä voimme päätellä sen, että turha konsultoida, koska sairaankuljettaja saa lopulta kaiken paskan niskaansa, jos hoidolla ei odotettua vastetta vaan poka esim. menehtyy.

Pitäisiköhän tulevaisuudessa myös konsultaatiopuhelut saada nauhalle jotta niitä voitaisiin tarkastella myöhemmin ristiriitatilanteissa?

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eli näistä esimerkeistä voimme päätellä sen, että turha konsultoida, koska sairaankuljettaja saa lopulta kaiken paskan niskaansa, jos hoidolla ei odotettua vastetta vaan poka esim. menehtyy.

Pitäisiköhän tulevaisuudessa myös konsultaatiopuhelut saada nauhalle jotta niitä voitaisiin tarkastella myöhemmin ristiriitatilanteissa?

Vai tulisiko hoito-ohjetta pyytää sellaisesta paikasta jossa se kirjataan? Jokainen lääkäriyksikkö vastaa mielellään hoito-ohjeiden pyytämiseen eivätkä kiellä soittamasta. Ongelma vain taitaa olla siinä että sieltä ei esim. lääkkeenantomääräyksiä välttämättä tipu jos perusasiat eivät ole kunnossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eli näistä esimerkeistä voimme päätellä sen, että turha konsultoida, koska sairaankuljettaja saa lopulta kaiken paskan niskaansa, jos hoidolla ei odotettua vastetta vaan poka esim. menehtyy.

Faktahan on että oli kyse sakusta, sairaalasta tms, niin jos potilaalle sattuu jotain ja lääkärillä on mahdollisuus turvata oma selustansa vaikka hoitajien kustannuksella, hän sen tekee. Näitä esimerkkejä kuulee aina silloin tällöin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eli näistä esimerkeistä voimme päätellä sen, että turha konsultoida, koska sairaankuljettaja saa lopulta kaiken paskan niskaansa, jos hoidolla ei odotettua vastetta vaan poka esim. menehtyy.

Faktahan on että oli kyse sakusta, sairaalasta tms, niin jos potilaalle sattuu jotain ja lääkärillä on mahdollisuus turvata oma selustansa vaikka hoitajien kustannuksella, hän sen tekee. 

jokainen haluaa pelastaa oman nahkansa. se on luonnollista.

siksi itse itseäni lainaten: konsultaatiopuhelut nauhalle.

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkasti ottaen konsultointi ja lääkärin määräys tai lupa ovat eri asioita. Konsultointi tarkoittaa neuvon kysymistä ja on siis eri asia kuin saatu lupa tai annettu määräys. Yleensä olen itse se, joka konsultoi milloin mitäkin tahoa ennen kuin johonkin toimeen ryhdyn, mutta silloin tällöin käy niinkin, että joku lääräri konsultoi minua, kysyy siis mielipidettäni eli neuvoa jostakin asiasta, kun on epävarma.

Nyt mielestäni puhutaan kaikista kolmesta sekaisin (siis neuvon kysyminen eli konsultointi, saatu lupa, annettu määräys).

"Work less, consume less, live more."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokainen haluaa pelastaa oman nahkansa. se on luonnollista.

Paskan puhuminen toisen kustannuksella pelastaakseen oman persauksen ei ole luonnollista. Se on raukkamaista ja moraalitonta.

Tarkasti ottaen konsultointi ja lääkärin määräys tai lupa ovat eri asioita.

Kaikki varmaan ovat tämän ymmärtäneet. Kun itse olen konsultoinut (kysynyt neuvoa, määräyksiä, ohjeita tai ihan miten vaan), niin lääkäri on antanut selkeitä määräyksiä konsultoinnin ohessa; 'anna sitä, tee tätä'. Turha tästä on ruveta saivartelemaan 8)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turha tästä on ruveta saivartelemaan :)

No jos kuitenkin vähän  8) sillä kaikki seuraavat esimerkkitilanteet ovat varsin erilaisia:

"Lääkäri hei, kannattaako mun antaa buranaa kun potilas näyttää ihan xxx?" konsultointi

Jos lääkärin mielestä kannattaa, on hän vain antanut neuvon. Itse päätät annatko vai et, ja jos niin kuinka paljon. Ja vastaat päätöksestä.

"Lääkäri hei, saanko mä antaa oxanestiä kun potilas on ihan xxx?" lupa

Jos lääkäri antaa luvan, silti itse päätät annatko vai et, ja jos annat niin vastaat tekemisestäsi.

Lääkäri: "Nyt kuule buranat v**tuun, lykkäät vaan oxanestiä 5 dl niin kivut kaikkoo!" määräys

Yes, lääkäri anto oxanestmääräyksen. Harmi vaan ettet voi sitä noudattaa, kun lääkäri on selvästi seonnut. Jokaisen terveydenhuollon ammattihenkilön pitäisi huomata, ettei määräys ole asiallinen. Lääkäri joo vastaa antamastaan virheellisestä määräyksestä, mutta kyllä entinen hoitaja on sekin, joka määräyksen toteuttaa. (Tätä kysyttiin tossa edellä jossain.)

Että ei se vastuu ihan helpolla siirry tekijältä jonnekin puhelimen päähän.

"Work less, consume less, live more."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turha tästä on ruveta saivartelemaan :)

No jos kuitenkin vähän

Justiinsa. Ok, lupaan etten enää käytä sanaa konsultointi tässä yhteydessä. Mä en konsultoi lääkäriä. Mä vaan soitan sille 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ok, lupaan etten enää käytä sanaa konsultointi tässä yhteydessä. Mä en konsultoi lääkäriä. Mä vaan soitan sille 8)

Voiskohan ton soittamisen viel hieman avata.. Entäs jos kilauttas?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jokainen haluaa pelastaa oman nahkansa. se on luonnollista.

Paskan puhuminen toisen kustannuksella pelastaakseen oman persauksen ei ole luonnollista. Se on raukkamaista ja moraalitonta.

ikävä kyllä, maailma on paikka missä tapahtuu paljon vääryyttä. esimerkkejä kyseisistä raukkamaisuuksista ja moraalittomuuksista löytyy myös tämän foorumin keskusteluista.

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ikävä kyllä, maailma on paikka missä tapahtuu paljon vääryyttä. esimerkkejä kyseisistä raukkamaisuuksista ja moraalittomuuksista löytyy myös tämän foorumin keskusteluista.

Juu-u, en toki ole muuta väittänytkään.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun ensihoitaja tms soittaa lääkärille kysyäkseen mielipidettä potilaan hoidosta, on kyse hoito-ohjeen pyyätämisestä. Ensihoitaja tms ei voi tehdä diagnoosia potilaasta, eikä näin ollen päättää hänen hoidostaan. Ensihoitaja tms hoitaa potilaan (kuvailemaa tai hänestä löydettävää) oiretta saamansa hoito-ohjeen mukaan. Tämän hoito-ohjeen voi kysyä monestakin paikasta, mutta ensihoidossa suositeltavin paikka on lääkäriyksikkö.

Vastuukysymykseen sen verran, että viimekädessä lääkkeenantaja vastaa tekemisistään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän lääkärin konsultaation pohjalta voi antaa lääkkeitä aika vapaasti. Tietysti lääkkeen antajan tulee ymmärtää annettavasta lääkkestä jotain, mutta mikäli lääkäri määrää potilaalle vaikka 1000mg morkkua ja joku sen tietämättömyyttään menee antamaan niin eikö vastuu ole kuitenkin lääkärin..?

Eipä kyllä se vastuu ole lääkärin... ihan silläkin perusteella, jos vertaa em. tapausta näihin todellisiin tilanteisiin jota on tapahtunut opiskelijoille ja he ovat joutuneet vastuuseen.. että enpä sokeasti menisi toteuttamaan lääkärin määräyksiä tai ainakin puhelimessa kertoisin oman mielipiteeni.

Limbotaan ali siitä, mistä aita on matalin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun ensihoitaja tms soittaa lääkärille kysyäkseen mielipidettä potilaan hoidosta, on kyse hoito-ohjeen pyyätämisestä.

Näinhän se menee. Ensihoito-oppaassa asia oli selitetty siten, että lääkärit konsultoivat, koska heidän ei välttämättä tarvitse noudattaa toiselta lääkäriltä saamiansa ohjeita. Heillä säilyy hoitovastuu potilaasta koko ajan itsellään.

Hoitaja sen sijaan ei vastaa potilaan hoidosta kokonaan. Lääkäri kun vastaa potilaan lääketieteellisestä hoidosta. Jos lääkäri ohjeistaa hoitajaa antamaan potilaalle lääkettä tms., niin normaalitilanteissa hoitaja ei voi kieltäytyä. Tilanne muuttuu silloin jos lääkemääräys on virheellinen, esim. Morfiinia 100 mg i.v.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän lääkärin konsultaation pohjalta voi antaa lääkkeitä aika vapaasti. Tietysti lääkkeen antajan tulee ymmärtää annettavasta lääkkestä jotain, mutta mikäli lääkäri määrää potilaalle vaikka 1000mg morkkua ja joku sen tietämättömyyttään menee antamaan niin eikö vastuu ole kuitenkin lääkärin..?

Eipä kyllä se vastuu ole lääkärin... ihan silläkin perusteella, jos vertaa em. tapausta näihin todellisiin tilanteisiin jota on tapahtunut opiskelijoille ja he ovat joutuneet vastuuseen.. että enpä sokeasti menisi toteuttamaan lääkärin määräyksiä tai ainakin puhelimessa kertoisin oman mielipiteeni.

No onhan se niin että lääkkeen antajalla on oma vastuunsa. Mutta jos kysyn neuvoa viisaammalta niin pitää voida kuitenkin luottaa siihen että viisaampi on oikeasti viisaampi. Sehän on myös konsultaation idea..?

Tietenkin kerron oman mielipiteeni asiasta jos ohje kuulostaa omituiselta, näinhän sen tulee mennäkkin. Voi olla että jollekkin lääkärille tulee siitä paha mieli kun nuori kyytijulli ehdottelee hoito-ohjetta, mutta en ainakaan itse haluaisi olla se joka on vastaajana käräjillä virheellisen hoidon takia. Kun käyttää järkeä, eikä tee mitään mistä ei ole varma niin selusta on aika hyvin turvattu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän lääkärin konsultaation pohjalta voi antaa lääkkeitä aika vapaasti. Tietysti lääkkeen antajan tulee ymmärtää annettavasta lääkkestä jotain, mutta mikäli lääkäri määrää potilaalle vaikka 1000mg morkkua ja joku sen tietämättömyyttään menee antamaan niin eikö vastuu ole kuitenkin lääkärin..?

Eipä kyllä se vastuu ole lääkärin... ihan silläkin perusteella, jos vertaa em. tapausta näihin todellisiin tilanteisiin jota on tapahtunut opiskelijoille ja he ovat joutuneet vastuuseen.. että enpä sokeasti menisi toteuttamaan lääkärin määräyksiä tai ainakin puhelimessa kertoisin oman mielipiteeni.

No onhan se niin että lääkkeen antajalla on oma vastuunsa. Mutta jos kysyn neuvoa viisaammalta niin pitää voida kuitenkin luottaa siihen että viisaampi on oikeasti viisaampi. Sehän on myös konsultaation idea..?

Tietenkin kerron oman mielipiteeni asiasta jos ohje kuulostaa omituiselta, näinhän sen tulee mennäkkin. Voi olla että jollekkin lääkärille tulee siitä paha mieli kun nuori kyytijulli ehdottelee hoito-ohjetta, mutta en ainakaan itse haluaisi olla se joka on vastaajana käräjillä virheellisen hoidon takia. Kun käyttää järkeä, eikä tee mitään mistä ei ole varma niin selusta on aika hyvin turvattu.

Juuri tässä onkin se tärkein pointti, miksi käydään kouluja ja testataan HT ja PT. Siksi ei esim PT autossa autoissa ei ole morkkua kun oletetaan että käyttäjille lääke on vieras ja näin vältetään virheitä.

Ja siksi mun mielestä kenenkään joka ei oikeasti tiedä mitä tekee, ei pitäisi ensimmäisenä koulun jälkeen änke Ambulanssiin töihin ja vinkumaan kun ei oo tarpeekd AARNEA tai EA pkl leikkimään "lääkäriä"

(ei siinä eitteikö jokaisen jostain pitäisi aloittaa niin minäkin joskus)

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...