Jump to content
MAINOS

"pissi vaan vaippaan..."


dino

Recommended Posts

Dialogi aamuyöllä keskussairaalan päivystysosastolla:

- hoitaja, auttaisitko minut vessaan? (n. kasikymppinen mummo)

- teillä kantaa jalat niin huonosti (n. kolmekymppinen hoitajatar)

- tuokaa sitten vaikka alusastia niin minä teen siihen

- teillä on vaippa siellä housussa, pissikää vaan siihen

- minä kun en ole vielä koskaan pissinyt housuun...

Jäin miettimään että tästäkö se laitostaminen sitten alkaa? Kun minä joudun vanhana sairaalaan niin toivon ettei tarvitse housuun pissiä, ei vaikka jalat hieman huterat olisivatkin ja hoitajaa kuinka laiskottaisi.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Olen luvannut,että kun minä olen vanha ja joudun päivystyspoliklinikalle...niin alan jo ovelta huutaa sitä miten nälkä minulla on.Sen lisäksi jatkuvasti "istun kellon päällä" ja pissille täytyy päästä joka rakosessa...ja vessaan...kantoi jalat tai ei  ;D

Oikeasti...kyllähän se niin on että se alusastia on vietävä tai mummo/pappa vessaan auteltava mikäli hän siihen kykenee.Kieltämättä se aika kuormittavaa välillä on...etenkin jos VTI jyllää...

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä taas oon tykänny mieluummin viedä sen alusastian kuin jatkuvasti olla vaihtamassa niitä vaippoja. Mut kaipa kaikilla on omat tapansa.

Toisaalta, jos on ollu just sellainen tilanne ettei hoitaja millään pysty viemään vanhusta vessaan tai ihan just kiikuttamaan alusastiaa paikalle, eikä vanhus voi YHTÄÄN odottaa enää...?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen havainnut että mummojen pissattaminen alusastialle ei tyhjennä rakkoa kokonaan vaan niillä on hetken päästä uusi pissahätä, joten itse olen pyrkinyt käyttämään ihan wc:ssä mikäli jalat kantaa ja jos kanna niin pyötuolilla autettuna sitten tai tuon portatiivin sängyn viereen johon voi pissata kunnolla.  ;D

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ppkl:lla on aina välillä tilanteita, ettei todellakaan ehdi viemään potilaita vessaan. Itse olen monesti kehottanut tekemään vaippoihin, joskus ei vain oikein ole vaihtoehtoja.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ppkl:lla on aina välillä tilanteita, ettei todellakaan ehdi viemään potilaita vessaan. Itse olen monesti kehottanut tekemään vaippoihin, joskus ei vain oikein ole vaihtoehtoja.

Jep onhan niitä ja olen huomannut että kiireitä meillä ppkl:la on ja tulee riittämään jatkossakin, mutta jos sen mummon saat siihen portatiiville pissaamaan niin vältyn vaipanvaihdolta ja ehkä myös lakanoiden vaihdolta ja yksi työ taas vähemmän kiireisellä ppkl:la  :P

Sillä joskus vanhus on pissatava joko portatiiville tai vaippaan, mutta sit on se vaipan vaihto edessä................joten itse koitan olla kehoittamatta sanomalla " pissaa vain vaippoihin" vaikka olis kuinka kiire mulla....

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä varmaan repisin vaipan pois ja pissaisin sänkyyn jos mulle sanottas noin  :P  Ja sit raportilla sanottais, että sekava, repii vaippojaan... Tuolleen sanominen on kyllä valitettavan yleistä myös osastotyössä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän samaa kategoriaan tavallaan kuuluu myös tämä teholla kuultu dialogi;

Kaikissa mahdollisissa invasiivisissa seurantalaitteissa oleva potilas sanoo;

"Hoitaja, voisinko saada lisäpeittoa, kun niin paleltaa?"

Hoitaja;

"Sulla on ihan hyvä peitto!"

Ja tuolla osastolla on paljon lisäpeittoja. Olisi toki vaatinut hoitajalta, että olisi noussut tuolilta ja kävellyt n. 5 askelta vasemmalle. Hänen ei olisi tarvinnut lähteä siis peittoa mistään etsimään eikä kaukaa hakemaan eikä vaarantaa potilasturvallisuutta.

N. 60 v. potilas oli elämänsä ensimmäistä kertaa sairaalassa eikä ole muutenkaan elämässään kovin montaa joutunut tilanteeseen, että olis tarvinnut pyytää toisen apua. Olis siis halunnut hakea peittonsa, jos olisi vain siihen kyennyt tuossa ko tilanteessa. Ja miksi lisätä toisen kärsimystä silloin, kun toinen on muutenkin kriittisessä tilanteessa ja pelkää kuolevansa.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uusimmassa Sairaanhoitaja -lehdessä on juttu tätä aihetta sivuten, "Vanhusten kuntouttava hoitotyö päivystyspoliklinikalla - hoitajien näkemyksiä" http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/jasenetti/sairaanhoitaja-lehti/artikkeli/?ARTIKKELI_NUM=51424 (lukeminen vaatii tunnukset).

Tuo Stadiassa tehty opinnäytetyö, keväällä 2006. Todella loistava ja hyödyllinen!

Kyllä mä ymmärrän esim. Assviperin sanat siitäettä joskus ei vaan ehdi ja jos toinen ei pysty pidättämään niin kauaa että kerkeis. Voi sen vaipan sitten vaihtaa kun hiukan hellittää. Muistan aikoinani kun olin terkkasairaalassa töissä, niin yhdeltä polilta tulleet potilaat tunnisti siitä kun niillä oli teippivaipat ja nekin litimärkinä....;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uusimmassa Sairaanhoitaja -lehdessä on juttu tätä aihetta sivuten, "Vanhusten kuntouttava hoitotyö päivystyspoliklinikalla - hoitajien näkemyksiä" http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/jasenetti/sairaanhoitaja-lehti/artikkeli/?ARTIKKELI_NUM=51424 (lukeminen vaatii tunnukset).

Tuo Stadiassa tehty opinnäytetyö, keväällä 2006. Todella loistava ja hyödyllinen!

Kyllä mä ymmärrän esim. Assviperin sanat siitäettä joskus ei vaan ehdi ja jos toinen ei pysty pidättämään niin kauaa että kerkeis. Voi sen vaipan sitten vaihtaa kun hiukan hellittää. Muistan aikoinani kun olin terkkasairaalassa töissä, niin yhdeltä polilta tulleet potilaat tunnisti siitä kun niillä oli teippivaipat ja nekin litimärkinä....:D

Jep, tiedän kans yhen polin ja sairaalan jossa näin tapahtuu. ja sitten pitäisi vielä kiireessä vaihtaa vaipat ja hoitaa monia muita potilaita. plääh.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uusimmassa Sairaanhoitaja -lehdessä on juttu tätä aihetta sivuten, "Vanhusten kuntouttava hoitotyö päivystyspoliklinikalla - hoitajien näkemyksiä" http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/jasenetti/sairaanhoitaja-lehti/artikkeli/?ARTIKKELI_NUM=51424 (lukeminen vaatii tunnukset).

Tuo Stadiassa tehty opinnäytetyö, keväällä 2006. Todella loistava ja hyödyllinen!

Kyllä mä ymmärrän esim. Assviperin sanat siitäettä joskus ei vaan ehdi ja jos toinen ei pysty pidättämään niin kauaa että kerkeis. Voi sen vaipan sitten vaihtaa kun hiukan hellittää. Muistan aikoinani kun olin terkkasairaalassa töissä, niin yhdeltä polilta tulleet potilaat tunnisti siitä kun niillä oli teippivaipat ja nekin litimärkinä....:D

Jep, tiedän kans yhen polin ja sairaalan jossa näin tapahtuu. ja sitten pitäisi vielä kiireessä vaihtaa vaipat ja hoitaa monia muita potilaita. plääh.

Olen lähes satavarma, että kyseessä on siis meidän poli. Potilaiden vaipat kyllä tarkistetaan aina jossain vaiheessa, kun tiedetään että siirto on tulossa. Aika usein käy vain niin, että osastopaikan vapautumista tai kyytiä tk-sairaalaan odotellaan sen verran kauan, että potilas ehtii pissata vaippansa uudestaan märiksi.

Sitten on myös niitä kaaosmaisia vuoroja, kun pystyy keskittymään ainoastaan potilaiden hengissä pitämiseen, vitaaleista huolehtimiseen, uusien potilaiden vastaanottoon, ja siihen, että saisi edes pari potilasta eteenpäin. Meillä saattaa iltavuorossa olla yhdellä hoitajaparilla esim.16 potilasta. Kun jompi kumpi on tauolla, tai viemässä potilasta päivystysosastolle, niin sen ajan joutuu huolehtimaan kaikesta ihan yksin.

Homma kaatuisi tosissaan käsiin, jos muuttaisimme prioriteetteja siihen suuntaan, että pissattaminen ja kuntouttaminen siirtyisivät prioriteeteissa ylöspäin. Tervetuloa vaan kokeilemaan kaikki ne jotka eivät usko. Meidän ppkl:lla töitä kyllä riittää.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uusimmassa Sairaanhoitaja -lehdessä on juttu tätä aihetta sivuten, "Vanhusten kuntouttava hoitotyö päivystyspoliklinikalla - hoitajien näkemyksiä" http://www.sairaanhoitajaliitto.fi/jasenetti/sairaanhoitaja-lehti/artikkeli/?ARTIKKELI_NUM=51424 (lukeminen vaatii tunnukset).

Tuo Stadiassa tehty opinnäytetyö, keväällä 2006. Todella loistava ja hyödyllinen!

Kyllä mä ymmärrän esim. Assviperin sanat siitäettä joskus ei vaan ehdi ja jos toinen ei pysty pidättämään niin kauaa että kerkeis. Voi sen vaipan sitten vaihtaa kun hiukan hellittää. Muistan aikoinani kun olin terkkasairaalassa töissä, niin yhdeltä polilta tulleet potilaat tunnisti siitä kun niillä oli teippivaipat ja nekin litimärkinä....:D

Jep, tiedän kans yhen polin ja sairaalan jossa näin tapahtuu. ja sitten pitäisi vielä kiireessä vaihtaa vaipat ja hoitaa monia muita potilaita. plääh.

Tässä päästään taas siihen, että voidaan tapella siitä onko osastolla vai polilla kiireempää. Turha käydä toisiansa vastaan, kun todellisuudessa vika on ylemmällä tasolla ja resurssien vähyydessä.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uskoakseni jokaisessa hoitolaitoksessa varmasti joskus käsketään laskemaan vaippaan ja ymmärrän sen jos tilanne on oikeasti kiireinen eikä ole esim. kuin yksi hoitaja auttamassa - tämän minä kyllä ymmärrän.

Se mitä minä tässä aloituksessa kritisoin oli se että mummo oli selvästi laitostettu ikänsä vuoksi. Eli jos kasikymppinen pystyy pidättämään, eikä ole vielä koskaan vaippoja käyttänyt niin se on väärin että vaipotetaan mummo pelkästään kiireeseen vedoten tai sen takia että hoitajat pääsisivät helpommalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä päästään taas siihen, että voidaan tapella siitä onko osastolla vai polilla kiireempää.

Juu, ei aloiteta TAAS tätä jankkausta tässä ketjussa.  Dinon aloittama aihe on paljon mielenkiintoisempi kuin vastakkainasettelut, että missä nyt on sitten enempi kiire. Yleensä kiivaimmat väittelijät ..... Äh, emmä viittikään sanoa - menis tääkin hyvin alkanut ketju v.turoix. Kuiteskin on niin, että meidän äiti on tehnyt teidänkin äitien kiireet....  ;D

Se mitä minä tässä aloituksessa kritisoin oli se että mummo oli selvästi laitostettu ikänsä vuoksi. Eli jos kasikymppinen pystyy pidättämään, eikä ole vielä koskaan vaippoja käyttänyt niin se on väärin että vaipotetaan mummo pelkästään kiireeseen vedoten tai sen takia että hoitajat pääsisivät helpommalla.

Oikeuttaako IKÄ kohtelemaan ihmisiä eritavoin?

Käyttävätkö hoitajat asiantuntijavallan lisäksi työssään mielivaltaa?

En ole itsekään mikään  ;D näissä asioissa.  Väsyneenä ja kiireen keskellä on vähintään 1 000 000 kertaa on ottanut kupoliin hoitaa tuota perustoimitusta, MUTTA olen ammattini itse valinnut eikä tuo potilaaksi tahtomattaan joutunut ole syypää siihen eikä siihen, että hänen kroppansa toimii niinkuin toimii. Hankalampaahan olisi, jos sitä "pissiä" ei tulisi lainkaan.

No, olen kuullut sellaisenkin väitteen, että jossain laitetaan katetrit, kun hoitajat eivät viitsi viedä potilaita vessaan. Tähän mä en halua uskoa...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan se selvä, että päivystyksessä ei aina kerkeä tehdä kaikkea ja tämä sitten taas kuvastuu muihin tehtäviin, kuten tähän, mutta:

jos päivystyksessä on mätää , niin on myös osastoilla olevilla hoitajilla hieman mietittävää toimintatavoistaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä noin on tullut sanottua erityisesti silloin, kun valvot yksikseen osastolla yövuorossa. Ei siinä oikein omaa selkää viitti pilata sillä että lähdet jotain tonnikeijumummoa roudaamaan vessaan jos muorin omat jalat ei kanna. Ja sitten jos viet muorille alusastian , niin mummopa on niin fiksu että kantelee siitä aamutyöntekijöille...

Kerran vein eräälle yli 100-vuotiaalle (öisin täysin jalaton) mummolle alusastian, ettei tarvitsisi viedä vessaan (olin silloin yksin ja mummo oli kahden autettava muutenkin),  niin muori oli aamuvuorolaisille sanonut seuraavaa: "Kun minä pyysin pissalle, niin se hoitaja toi sellaisen kupin minulle. Enhän minä osannut siihen kuppiin pissata"  ::). Ja taas osastolla tykättiin musta yhä enenevässä määrin (kyseinen muori oli vakituisten työntekijöiden varsinainen "lellikki", joka tuntui olevan aivan eriarvoisessa asemassa muihin potilaisiin verrattuna.)...  :-*

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä noin on tullut sanottua erityisesti silloin, kun valvot yksikseen osastolla yövuorossa. Ei siinä oikein omaa selkää viitti pilata sillä että lähdet jotain tonnikeijumummoa roudaamaan vessaan jos muorin omat jalat ei kanna. Ja sitten jos viet muorille alusastian , niin mummopa on niin fiksu että kantelee siitä aamutyöntekijöille...

Kerran vein eräälle yli 100-vuotiaalle (öisin täysin jalaton) mummolle alusastian, ettei tarvitsisi viedä vessaan (olin silloin yksin ja mummo oli kahden autettava muutenkin),  niin muori oli aamuvuorolaisille sanonut seuraavaa: "Kun minä pyysin pissalle, niin se hoitaja toi sellaisen kupin minulle. Enhän minä osannut siihen kuppiin pissata"  >:D. Ja taas osastolla tykättiin musta yhä enenevässä määrin (kyseinen muori oli vakituisten työntekijöiden varsinainen "lellikki", joka tuntui olevan aivan eriarvoisessa asemassa muihin potilaisiin verrattuna.)...  :-*

Mä olisin tehnyt samalla tavalla. Eri juttu sitten, jos on toinen hoitaja apuna.

Blame it all upon

A rush of blood to the head.

-Coldplay

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä sitä itsekin moiseen nykyisin syyllistyy, varsinkin kun yksin tai kahdestaan painetan illat ja yöt vuodeosastolla. Ei kertakaikkiaan ole aikaa ja voimia viedä kaikkia haluavia vessaan ilta- ja yöaikaan.  Ja suurin osa on kyllä vuodepotilaita joilla on vaipat. Kuulostaa ulkopuolisesta varmaan kauhealta mutta tätä on nykyisin totuus monessa vanhustenpaikassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Syyllistyin moiseen yönä muutamana. Kun potilaalla ei pää "pidä", van meinas taju lähtä ko istumaan nostin. Alusastialle ei suostunnut, niin vaippaanhan se silloin on tehtävä. Tosin kyllä vaihdoin kuiviin samoin tein.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Syyllistyin moiseen yönä muutamana. Kun potilaalla ei pää "pidä", vaippaanhan se silloin on tehtävä.

Mmm minulla tapana laittaa myös voimakkaasti humalassa polille  tuleville potilaille vaipat ja vaihdan päälle sairaalan vaatteet. Syystä että

A) Todennut että pissaavat alleen jossakin vaiheessa, ja vaatteet sen jälkeen pissassa.

cool.png Jos annan sorsan tutiseva olotila estää sorsan asiallisen käytön, ja loppujen lopuksi pullon sisältö pitkin lattiaa.

C) jos sattuu niin että repii vaipan ja pissaa vaatteile ei haittaa kun sairaalan univormu päällä, helppo ja nopea vaihtaa kuiviin...

D) kotiutus tilanteessa kiva ja mukava antaa potilaalle kuivat omat vaatteet, edellyten että ne olivat kuivat ennen kuin tuli polille...

Sekä myös ennenkaikkea kanssamatkustajille mielyttävä kun menee junalla baanalle ei tuoksu vanhalle virtsalle.. Tosin monien hygenia on jo ennen polille tuloa retuperällä.... 8)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esan tekstistä muistuikin mieleen, että meiltä ei moni vastaava tapaus edes lähde kotiin omissa vaatteissa vaan sairaalan vetimissä harppoo dösärille...  :o Tai kotiin tai minne ne nyt sit ikinä menee.

Ja meillä kans vastaavat vaipatetaan. Yhdelle älyn jättiläiselle kyllä oon tooosi vittuuntuneena sanonu melko pahasti, että SEURAAVAN KERRAN TIETÄÄ KUSEVANSA SINNE VAIPPAAN. (Pt oli löydetty kotoa jostain sängyn ja seinän välistä lojumasta eritteissään ja päissänsä.) Just kun oli putsattu ja puhtaat vaatteet laitettu, vaipat varalle niin pt pyytää sorsaa. Lähdin hakemaan ja tällä välin tämä oli sitten riisunut vaippansa ja tähtäili virtsansa pitkin seiniä ja verhoja.

Ei kuulemma ehtinyt ootella mua. Mut vaippaankaan ei voinu ja verhot oli hyvä kohde.  ;)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensin käydään läpi, että miten se vessaan meno ei onnistu ja tarjoan sitten alusastiaa ja sen jälkeen sanon, ettei haittaa vaikkei tulisi alusastiaan, kun sulla on vaippahousuissa ja minä vaihdan sen sitten kuivaan.... kyse on usein jalattomista ja muistamattomista, joille tulee vessaanlähtö mieleen.

Eniten inhottaa kun työkaverit kauhistelee sitä paskan määrää mitä sieltä sitten usein löytyy, ihan kuin hoitajat ei olis mättänyt kaikki laxot peliin tuloksen saamiseksi. Tai että vähätellään sitä joka vielä kykenee epäilemään että nyt tuli kakkaa: ei kuule ole tullut kuin pieru (pitäisi olla se saavillinen). Mutta mähän olenkin melkein vastavalmistunut.... ehkä mäkin sitten isona...

- Jännittää, sanoi mummo, kun kahvimerkkiä vaihtoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutaman kerran on täytynyt pyytää mummoa pissaamaan vaippaan. Jalkoihin varaamatonta, jäykkää, ja siirtymisissä vastaan haraavaa mummoa ei edes kahden hoitajan voimin Wc:hen lähde viemään, vaikka kovasti sinne pyytää päästä. Yleensä viedään mummot ja papat pöntölle jos 1-2 hoitajaa pystyy viemään suht ongelmitta. Välillä tosin kuulee kommentteja: Tee vaan vaippaan..paljo helpompi meille niin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

pakko tuota fraasia on joskus käyttää, varsinkin kun yksin on töissä näin yöaikaan.. lähes kaikki asukit onneksi kuitenkin saa yksinkin joko vessaan tahi portatiiville kököttämään  ;D

I believe in one thing forevermore

to live is to love the pain

- Poisonblack

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...