Jump to content
MAINOS

Musta kantapää


Vieras: cherry

Recommended Posts

Millaisen hoidon aloittaisitte mustalle kantapäälle? Siis nekroosia (?) näyttää olevan. Henkilö viettää paljon aikaa vuoteessaan, joten paineesta muodostunut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Nekroosi pois puukolla, ennenkuin tarvii ottaa isompi osa jalkaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joku nekroosia poistava valmiste, esim. Iruxol tai Intrasite + kalvo päälle. Mekaaninen puhdistus eli atuloilla ja puukolla. Yhden potilaan kohdalla pihkavoide toimi oikein hyvin, läksi musta kate, ja tällä hoidettiin puhdasta haavaakin niin kauan että meni umpeen. Lisäksi asentohoito erittäin tärkeää, kantapää ei saisi koskettaa alustaa. Erilaisista geelityynyistä ja muista jalkojen alle/jalkoihin asetettavista jutuista mulla ei ole mitenkään hyviä kokemuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ehkäisy ei toimi niin puukkoa... Parempi tosiaan olisi ehkäistä noin pahojen painehaavojen syntyminen. Ja toisaalta kun nekroosia jo on, niin ehkäistä ettei se etene..

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko siis nekroosia? Voi olla myös vesirakkula, jonka sisälle valunut verta, joka kuivuttuaan tummunut mustaksi. Näillä eri hoidot.

1.Jos nekroottinen haava niin AINA koho-asento tyynyillä. Mikään geelipatja tai -tyyny kantapään alla ei auta, vaan kantapää pois alustalta AINA.

Nekroosin pehmittäminen hydrogeeleillä(NuGel,IntraSite, Purilon jne) ja esim Duoderm-laatta päälle. Vaihto 2 pv kuluttua ja lääkärin tekemä reviisio. Leikkausveitsi, sakset ja atulat työvälineenä. Ihan vuotessa tehtävä juttu, ei vaadi kuin puudutteen(emla tuntia ennen)

Jos tuo pelottaa niin Varidase-geeli tai edellä mainitun jälkeen Varidase-geeli

On kalliimpi. Varidase on entsyymi, joka liuottaa katetta. Silloin ei saa olla Marevan - hoitoa. Varidasen kanssa ei voi käyttää kuin vesi/nacl-puhdistusta. Entsyymi heikenee muista.

Ei vahingoita ympäröivää ihoa. Laittaisin Varidasen sopivan kokoisen taitoksen päälle ja sen suoraan haavalle. Taitoksen päälle isompia taitoksia eritettä imemään ja OpSitellä tai vastaavalla kalvolla kiinnitys. Kierresiteellä vielä kiinnitys. Kantapäässä sidokset irtoavat helposti.

Vaihto joka päivä.

Varidase-geelin tekee apteekki kuivajauheesta. En suosittele Varidase-liuoksen käyttöä, koska se kuivuu haavalle.

Hydrogeelitkin puhdistavat haavaa, mutta eivät ole niin tehokkaita

Kun vaihdat sidosta niin joka kerta nypi/leikkaa viiltoja katteseen, jotta hoitogeeli pääsee syvemmälle nekroosiin.

Jos haava ei eritä paljon, niin vain vähän taitoksia kalvon alle. Haava on oltava kostea koko ajan parantuakseen.

2.Jos se on kuivunut vesikello, niin hoitona kohoaento, perusvoiteella rasvaus ja kevyt suojaus. Suojaus kunnes rakkulan sisältä on iho kasvanut kiinni. Jos rakula rikkoontuu ja eikä uutta ihoa vielä ole alla , niin hydrogeeli pitämään haava kosteana ja esim Versiva päälle(imevä kiinnittyvä hoitotuote). Vaihto 2-3 pv välein.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sarah_79

Joku nekroosia poistava valmiste, esim. Iruxol tai Intrasite + kalvo päälle. Mekaaninen puhdistus eli atuloilla ja puukolla. Yhden potilaan kohdalla pihkavoide toimi oikein hyvin, läksi musta kate, ja tällä hoidettiin puhdasta haavaakin niin kauan että meni umpeen. Lisäksi asentohoito erittäin tärkeää, kantapää ei saisi koskettaa alustaa. Erilaisista geelityynyistä ja muista jalkojen alle/jalkoihin asetettavista jutuista mulla ei ole mitenkään hyviä kokemuksia.

ootteko aatelleet kuinka paljon kauemmin pihkavoiteella kestää paraneminen verrattuna lääketieteen voimin parannettuun painehaavaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ootteko aatelleet kuinka paljon kauemmin pihkavoiteella kestää paraneminen verrattuna lääketieteen voimin parannettuun painehaavaan?

Ei olla ajateltu, tää oli vaan yhden potilaan kohdalla, se hommas ite sitä voidetta, ja sitähän sitte käytettiin, kun huomattiin, että hyvin alkoi katteet irtoamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni on hyviä kokemuksia tuosta Iruxol -geelistä.

Mutta olettekos ikinä törmännyt painehaavojen kohdalla uä-hoitoon? Itse olen yhtä potilasta käyttänyt painehaavojen uä-hoidoissa paikallisen fysioterapeutin luona ja käsittääkseni hoidoista on ollut apua. Ainakin haavoista lähti kaikki märkäerite pois, mitä sinne jonnekkin onkalon pohjalle oli haavahoidoista huolimatta päässyt tulemaan.

Kyseessä oli siis sellaiset kunnon "onkalohaavat", joista toinen oli lähestulkoon mennyt koko jalkapöydän läpi. Minulla ei tosin ole mitään hajua miten ko. henkilölle oli tällaiset haavat päässeet syntymään... Henkilö oli yöt vuoteessa ja päivät pyörätuolissa (joskus harvoin halusi päivälevolle lounaan jälkeen), asentohoitokin oli mielestäni hyvää. Eikä taustalla ollut muistaakseni edes esim. diabetesta...

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyseessä oli siis sellaiset kunnon "onkalohaavat", joista toinen oli lähestulkoon mennyt koko jalkapöydän läpi. Minulla ei tosin ole mitään hajua miten ko. henkilölle oli tällaiset haavat päässeet syntymään... Henkilö oli yöt vuoteessa ja päivät pyörätuolissa (joskus harvoin halusi päivälevolle lounaan jälkeen), asentohoitokin oli mielestäni hyvää. Eikä taustalla ollut muistaakseni edes esim. diabetesta...

ASO? Onko antikoagulantti-hoitoa?

Fysioterapian puutetta?

I take my coffee, like I take my women: from behind.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kokeilepa L-Mesitran voidetta.

ootteko aatelleet kuinka paljon kauemmin pihkavoiteella kestää paraneminen verrattuna lääketieteen voimin parannettuun painehaavaan?

Meillä L-Mesitran on ainakin toiminut erittäin hyvin nekroottisen katteen irroittajana sekä nopeuttanut haavaumien paranemista. Omien kokemusten mukaan L-Mesitran puhdistaa haavan katteesta kokonaan noin 5-8 vuorokauden kuluessa. Haavaumien paraneminen on ollut huomattavasti nopeampaa, jos aikoja pitäisi arvioda niin sanoisin 2 - 5 viikkoa. Vastaavat ajat Iruxolilla olivat meillä aikoinaan huomattavasti pidempiä. Ja etuna L-Mesitranilla, verrattuna esim. Iruxol:n, on ettei se edesauta resistenttien bakteerikantojen syntymistä. Niin ja kuulema on edullisempi hinnaltaan / käyttää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyseessä oli siis sellaiset kunnon "onkalohaavat", joista toinen oli lähestulkoon mennyt koko jalkapöydän läpi. Minulla ei tosin ole mitään hajua miten ko. henkilölle oli tällaiset haavat päässeet syntymään... Henkilö oli yöt vuoteessa ja päivät pyörätuolissa (joskus harvoin halusi päivälevolle lounaan jälkeen), asentohoitokin oli mielestäni hyvää. Eikä taustalla ollut muistaakseni edes esim. diabetesta...

ASO? Onko antikoagulantti-hoitoa?

Fysioterapian puutetta?

Eip mitään näistä kolmesta tietääkseni.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä L-Mesitran? Mistä firmasta olette saaneet?

Olen kiinnostunut haavahoidoista ja minulle tulee Haava-lehtikin, muta en muista nähneeni moista ainetta mainostettavan.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä L-Mesitran? Mistä firmasta olette saaneet?

Olen kiinnostunut haavahoidoista ja minulle tulee Haava-lehtikin, muta en muista nähneeni moista ainetta mainostettavan.

Ilmeisesti Oriolan kautta? Medipet -niminen firma taitaa tuoda maahan. Medipetin esitteen mukaan nekroottinen kudos irtoaa tuotteen "osmoottisen imun" vaikutuksesta. Hunajapohjainen, voide, geeli ja verkko, hydrogeelisidos.

L-Mesitran, L-Mesitran Border, L-Mesitran Hydro ja L-Mesitran Net löytyvät Vulnus Fennican vuoden 2006 kappaleesta. Hunajan käytöstä haavanhoidosta löytyy viitteitä esim. PubMedin hausta (hakusanoiksi vaikkapa honey wounds). Medipetiltä löytyy noin 30-sivuinen värikäs pdf-esite googlaamalla medipet mesitran uusi aikakausi haavanhoidossa.

Pikaisesti vilkaisin MedLinestä myös lisäämällä sanan vertailu (compar$) hakuun ja parikymmentä viitettä tuli vastaan, joissa hunaja oli parempi, samanarvoinen tai huonompi kuin jokin muu verrattu tuote. Vertailevia ja satunnaistettuja tutkimuksia on rajoitetusti. Silleen olisi mukava vertailla hoitomuotoja keskenään eri käyttötarkoituksiin, jos olisi hyvin suunniteltuja vertailukokeita (eri tuotteita samanlaiselle potilasryhmälle).

Antibakteerinen vaikutus näyttää perustuvan osmoottisen vaikutuksen lisäksi vetyperoksidin ("yleishapettimen") tuotantoon hunajasta entsyymien toimesta.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua on aina ihmetyttänyt, kun jotkut lekurit päättää jättää esim. mustat varpaat amputoimatta, vaikka ne on ihan kuivahtaneet rusinat ja ihan saamarin kipeet.. Kun eihän se verenkierto niihin palaa ja luulis että jo sen kivun takia ne pitäis nyppästä pois. Tietysti se sitten vaikeuttais tasapainoa, mut niin se kävely vaikeutuu nekroottisilla varpaillakin.. Tai sitten että sahataan vaan osa siitä kuoliossa olevasta varpaasta pois ja jäädään vaan seuraamaan et leviääkö se loppu.. Ei mee mun jakeluun alkuunkaan..

Miksi niitä varpaitakin pitää sitten sahata vähän kerrallaan, miksei ottaa heti koko töppää pois..

Jos joku viisas tietää, ni kertokee työ mullennii.. >:D

*miettii pikku hoituri*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kirurgit haluaa katsoa rauhassa mihin asti nekroosi leviää. Paleltumien jälkeen ihminen voi kävellä jonkin kuukauden mustilla varpailla ja siten vasta tehdään amputaatio.

Jos amputoidaan varpaat heti ja säärestä myöhemmin , niin potilas käy läpi kaksi leikkausta. Se tietysti maksaa leikkauksineen ja hoitopäivineen ja jokainen leikkaushan on pieni riski.

Jos taas potilaan yleistila on niin huono, ettei amputaatiota voi tehdä, niin odotetaan noutajaa. Olen työssäni joutunut hoitamaan useampia potilaita , joita ei voitu leikata tai jotka kieltäytyivät leikauksesta ja voin sanoa, että kyllä se pistää hoitajan tiukille.

Kyllä ne kuivuneet varpaat jossain vaiheessa leikataan, jos kunto sen sallii.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo mä ymmärrän trikki osan tosta sun pointista, mutta kun olen nähny sitäkin et pätkitään yks nivel kerrallaan, vaikka koko varvas ja viereinenkin varvas on jo kuivuneet mustat käppyrät.. huh.gif

Mut kiitos infosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos taas potilaan yleistila on niin huono, ettei amputaatiota voi tehdä, niin odotetaan noutajaa. Olen työssäni joutunut hoitamaan useampia potilaita , joita ei voitu leikata tai jotka kieltäytyivät leikauksesta ja voin sanoa, että kyllä se pistää hoitajan tiukille.

Ja äärettömän tuskasta potilaalle  >:D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos taas potilaan yleistila on niin huono, ettei amputaatiota voi tehdä, niin odotetaan noutajaa. Olen työssäni joutunut hoitamaan useampia potilaita , joita ei voitu leikata tai jotka kieltäytyivät leikauksesta ja voin sanoa, että kyllä se pistää hoitajan tiukille.

Kyllä ne kuivuneet varpaat jossain vaiheessa leikataan, jos kunto sen sallii.

Näin tapauksen, jossa ysikymppisellä mustui varvas kerrallaan ja lopulta koko jalkaterä ja haisi jo käytävälle saakka... aiheutti sepsiksen (crp 300!) ja sitten vasta amputoitiin.

Heräsi minullakin kysymys, miksi ei amputoitu aiemmin, miksi piti odottaa sepsistä ja kuumetta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meinasi tässä nuorella hoitajalla mennä sormi (tai varvas >:D) suuhun, kun potilas vessaan mennessä kolautti jalkansa oven pieleen ja mikäs se siihen lattialle kolahti, VARVAS! Kirurgi vaan käski laittaa leikkauslistalle niin siistitään hiukan...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...