Jump to content
MAINOS

Tupopuheet kiihtyy


dino

Recommended Posts

Niimpä, niin - töissä on oltava, jos ei kuulu liittoon - tai sitten on liittoon kuulumaton työntekijä tosi heikoilla!

Tässä käsityksessä minäkin olen ollut. Pixelin puheista saa nyt jokseenkin toisenlaisen käsityksen.

Asia on varmasti oikeudellisessa mielessä mutkikas. Työsopimuslaki sanoo, että Asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena ei voida pitää ainakaan... työntekijän osallistumista työehtosopimuslain mukaiseen tai työntekijäyhdistyksen toimeenpanemaan työtaistelutoimenpiteeseen

Kuka tahansa saa siis lakkoilla, mutta liittoon kuulumattomat eivät saa lakkoavustusta. Ja edes liittoon kuuluvien työsuhdetta ei voi purkaa tai irtisanoa vaikka työntekijä osallistuisikin lakkoon.

Epäselvää ainakin minulle on se, että mitä siitä seuraa jos rikkuri tekee lakkoon kuuluvaa työtä? Minun käsittääkseni se on täysin mahdollista jos työnantaja sen sallii ja siitä ei seuraa sen kummempia juridisia toimenpiteitä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Epäselvää ainakin minulle on se, että mitä siitä seuraa jos rikkuri tekee lakkoon kuuluvaa työtä? Minun käsittääkseni se on täysin mahdollista jos työnantaja sen sallii ja siitä ei seuraa sen kummempia juridisia toimenpiteitä.

Työnantajallehan se on lottovoitto jos rivit alkaa rakoilemaan ja liittoon kuuluvat palailevat töihin, lain mukaanhan kenenkään ei ole pakko osallistua lakkoon. Suurin sanktio tuosta toiminnasta on työkavereiden taholta tuleva painostus, herjaaminen ja jopa väkivalta (ei meidän alalla...) sekä tietysti ammattijärjestöstä erottaminen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niimpä, niin - töissä on oltava, jos ei kuulu liittoon - tai sitten on liittoon kuulumaton työntekijä tosi heikoilla!

Tässä käsityksessä minäkin olen ollut. Pixelin puheista saa nyt jokseenkin toisenlaisen käsityksen.

Asia on varmasti oikeudellisessa mielessä mutkikas. Työsopimuslaki sanoo, että Asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena ei voida pitää ainakaan... työntekijän osallistumista työehtosopimuslain mukaiseen tai työntekijäyhdistyksen toimeenpanemaan työtaistelutoimenpiteeseen

Kuka tahansa saa siis lakkoilla, mutta liittoon kuulumattomat eivät saa lakkoavustusta. Ja edes liittoon kuuluvien työsuhdetta ei voi purkaa tai irtisanoa vaikka työntekijä osallistuisikin lakkoon.

Epäselvää ainakin minulle on se, että mitä siitä seuraa jos rikkuri tekee lakkoon kuuluvaa työtä? Minun käsittääkseni se on täysin mahdollista jos työnantaja sen sallii ja siitä ei seuraa sen kummempia juridisia toimenpiteitä.

Niin, ei kait siitä mitään seuraa - ainakaan lain mukaan - jos rikkuri tekee lakkoon kuuluvaa työtä (ei siis suojelutyötä). Jos liittoon kuuluva tekee, niin hänet voidaan erottaa liitosta (riippuu tietysti liiton säännöistä).

Kysymys siitä, että mitä tapahtuu hänelle, joka ei kuulu liittoon ja lakkoilee, on kait sittenkin aika teoreettinen (haluaisin oikeasti ihan henk.koht. tavata ihmisen, joka ei kuulu liittoon, mutta on lakossa mukana). Mutta oikeudellisesti tosi hankala, koska laista kyllä löytyy porsaanreikiä työnantajan eduksi, jos hän haluaisi ilman seuraamuksia irtisanoa ei-liittoon-kuuluvan lakkoilijan.

Työnantajallehan se on lottovoitto jos rivit alkaa rakoilemaan

Tai jos ei rakoilevia rivejä saada yhtenäisiksi - hoitoalan rivit on kait kautta aikojen olleet aika hajanaisia - tai sellaiseen johtopäätökseen tätäkin ketjua lukiessa saattoi tulla...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...