Jump to content
MAINOS

Rajat on rakkautta, myös vanhustyössä


Helmeri81

Recommended Posts

Tänään kiinnitin huomion lukuisiin kirjoituksiin ja erilaisiin julkaisuhin missä puheenaiheena ovat erilaiset rajoittamiskeinot ja itsemääräämisoikeus etenkin vanhustyössä. Kerronpa siis oman näkemykseni nyt asiaan.

Olen työskennellyt vanhusten parissa  jo lähes 20v ja muistisairaiden parissa n. 15v ja kaikissa työpaikoissani on ollut käytössä niin laitojen nostaminen (joka vaatii nykyään lääkärin luvan rajoittamiseen,niin kuin kaikki muutkin keinot)  sekä hygieniahaalarit, g-tuolit, erilaiset turvavyöt ym. Ja kaikkia näitä käytetään vasta sinä viimeisenä keinona, kun muut toimet eivät auta. Sillä niin hienolta ja mahtavalta kun se kuulostaakin, että lisää resursseja niin laidat ja haalarit jäävät historiaan! Mutta, se käytäntö taas onkin aivan toinen asia. Pelkästään työntekijöiden lisääminen ei riitä siihen. Ehkä korkeintaan siinä tapauksessa, että jokaisella asukkaalla on ihka oma hoitaja vierellään 24/7, niin yöllä kuin päivälläkin.

Esimerkiksi hygieniahaalareita vältellään kyllä mahdollisimman pitkään, aina siihen saakka kun se on inhimillisesti oikein. Kuitenkin siinä kohtaa, kun se teidän oma äitinne, pappanne tai naapurinsetänne tulee sieltä huoneestaan jo ehkä sitä viidettä kertaa saman viikon aikana hiuksia myöten omassa ulosteessaan, niin varmasti tekin miettisitte, että olisiko joku keino estää tätä tapahtumasta näin usein tai ehkä jopa ollenkaan. No on, se on se hieman ikävän näköinen, etäisesti vanhojen ihmisten one piece haalaria muistuttava hygieniahaalari, jossa se vetoketju on etupuolen sijaan takapuolella. Ja tämä juuri siksi ettei sen yllättävän vessahädän iskiessä tule mieleen itsekseen mennä vanhaan tapaan itsekseen sinne vessaan seisomaan ja ihmettelemään että mitäs täälä pöksyissä nyt oikein onkaan.. ja huonoimmassa tapauksessa se löytö sieltä pöksyistä saattaa päätyä siihen omaan käteen ja joskus jopa sinne omaan suuhunkin saakka. Siinä kohtaa itse ainakin mieluummin pukeudun siihen rumaan haalariin kuin olisin omissa eritteissäni hiuksia ja kenties suuta myöden vailla sitä arvokasta vanhuutta jota peräänkuulutetaan aina. Ja tämähän voi tapahtua muuallakin kuin vessassa, esim siellä omassa sängyssä klo 3.25 yöllä, kun kukaan ei ole vahtimassa..

Ja samoin sängynlaidat, erilaiset g-tuolit, turvavyöt ym tekevät juuri tätä samaa suojaavaa työtä. Muistisairaiden muisti, kun on nimensä mukaisesti sairas. Silloin sinä et muista, että jalat eivöt ole toimineen moneen vuoteen, vaan se ensimmäinen ajatus voi olla, että nousenpa ylös ja lähden kävellen tästä nyt kotiin. Ja ellei siinä ole vyötä tai laitaa rahoittamassa sitä liikkeelle lähtöä, nii sitä löytää itsensä aika pian kovalta lattialta tippuneena ja luultavasti huonossa tapauksessa joku paikka vielä murtuneena. Jälleen siinä kohtaa haluaisin mieluummin nukkua turvassa laidan takana tai istua vyön takana, kuin epävarmana itse tai läheiseni kanssa siitä, että pysynköhän sängyssä koko yön vai tuleekohan jälleen lähtö päivystykseen korjauttamaan ruhjeita, ja kärsiä kovista kivuista tai muistankohan olla nousematta nojatuolistani niille kantamattomille jaloilleni. 

Eli tässäkin tapauksessa rajat ovat rakkautta sitä lähimmäistä kohtaan, ei velvollisuuksien välttelyä tai töiden helpotusta laiskuuden takia. Päinvastoin, monesti tämä tekee niistä vessareissuista hieman työläämpiä ja liikkumisesta vaivalloisempaa, kun täytyy se vanhus auttaa pois sieltä laidan takaa tai vyön takaa, sekä valvoa onnistuuko kävely tänään paremmin vai huonommin, mutta kaiken me teemme kuitenkin sen asukkaan terveyden ja hyvinvoinnin turvaamiseksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

🤔Olen ihan samaa mieltä ja samaa työtä tekevänä ajattelen myös että arvokas vanhuus on sitä että suojelemme vanhuksia sellaisilta asioilta joita he eivät kuuna kullan valkeana tekisi jos eivät olisi sairastuneet maksasairauteen  ja huolehdimme siitä ettei kenenkään tarvitse muistamattomuuden takia joutua turvattomaan ympäristöön. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä kirjoitus. Tälläinen teksti pitäisi antaa jokaiselle muistisairaan omaiselle kun heidän läheisensä siirtyy laitoshoitoon. Että tämäkin asia saattaa jossain vaiheessa tulla eteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juurikin näin! Jotkut omaiset eivät vaan näitä asioita ymmärrä, kun eivät pahemmin muutenkaan käy näitä "rakkaitaan" katsomassa palvelutaloissa ja muistavat nämä muistisairaat toimeliaina, heitä passanneina vanhempina, silloin harvoin kun edes käyvät nokkaa nyrpistäen sen joulukukan tuomassa... pois lähtiessä kyllä muistavat joka kerta valittaa "hajuista" ja haalareista ym..ja siitä että siitä vanhemmasta on tullut vanha...valitettavasti...sekin hoitajien syytä...huoh!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Upea,asiallinen kirjoitus. Huolestuttavaa on tämä nykyinen trendi,jossa pyritään purkamaan rajoittamislupia. Syntyy rumaa jälkeä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Samaa mieltä

Todella hyvä kirjoitus ja allekirjoitan joka lauseen. Olen toiminut esimiehenä ja nähnyt vanhusten hoidon todellisuuden.Rajat ovat rakkautta myös muistisairaiden kohdalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Nim.merk.hoitaja itsekin

Täysin samaa mieltä. Komppaan 100% kirjoittajaa. Hyvä kirjoitus. Nim.merkki hoitaja itsekin

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Minä myös

Hyvä kirjoitus. Mutta jospa muutosten takana ei olekkaan muu kuin säästäminen. Vanhus tippuu sängystä tai kaatuu saaden lonkkamurtuman ja tämä on suurimpia syitä vanhuksien kuolemiin. Syö omaa ulostetta ja sairastuu siitä ja menee heikkoon kuntoon ja kuolee. Säästyy eläkkeet ja kalliit laitospaikat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olipa asiallinen juttu! Mieheni istuu g-tuolissa tai on laitojen takana sängyssä TURVASSA, lähimuisti aivovamman vuoksi on kokonaan poissa ja saattaisi muistamattomuuttaan lähteä liikkeelle. Aiemmin jo on käynyt vahinkoja, sekä lonkkamurtuma, että lannerankamurtuma, eli tosiaan RAJAT ON RAKKAUTTA, suojella 💞 haluan hänet lisävaurioilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: lillerilalleri

Hoitotyö on kiittämätöntä työtä, agressiivisia vanhuksia, vaikeasti muistisairaita hyvin vaikeine omaisineen, taitaa olla suvussa samat piirteet jo ilman muistisairauttakin... 😕  Päivät pitkät loputonta paskan siivousta pitkin seiniä...vuorotyö, joka ei palkassa näy... kymmenen vuotta kun tätä työtä tekee niin alkaa riittää. Sijaisia ei saada, enkä ihmettele. Hoitakaa ite, omaiset, vanhuksenne ja tulkaa sitten kitisemään väsyneille hoitajille...neuvoni nuorille, älkää lähtekö alalle, iloisuutenne katoaa. Entisajan "kivat" mummot on harvassa. Vähällä porukalla hajoitatte selkänne ja sitä kitinän määrää omaisilta...niillekkin joutuu enempi kuuntelija olemaan, kun niillä on itellä huono elämä, eikä kuuntelijaa....siitäkään ei ylimäärästä taksaa makseta...paskaämpärinä saa nykyajan hoitaja olla vanhustenhoidossa. Onneksi kaikille, oma pesti päättyy ja eläke alkaa pian.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Yli 20 v. vanhustyötä

Juuri näin! Kerrankin omaiset eivät olisi hyväksyneet hygieniahaalarin käyttöä, vaikka muistisairas hyväjalkainen mies virtsasi sinne tänne joka välissä ja esim. ruokasalissa paljasti itsensä kaikkien nähden. Eräänkin kerran ollut tapauksia, jolloin vanhus alkaa riisumaan itseään toisten nähden, on rinnat paljaina jne. Kuinka heitä hävettäisi jos ymmärtäisivät asian. Eikä hoitaja valvonta vain riitä joka paikkaan

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Team Valvanne

Olen kyllä Valvanteen kannalla tässä, monesta turhasta gtuolista pääsisi hoitokulttuurin muutoksella. Hoitotyö on ihan niin kurjaa kun siitä tekee. Olen ollut alalla yli 10v mutta edelleen näen sen ihanan mummon/papan ihan jokaisessa, vaikka aina kaikki ei mene kuin hoivakotikuntoon ohjelmassa. Auttaisiko ajatella lillerilalleri että kuinka haluaisit omaa läheistäsi tai jopa itseäsi hoidettavan? Tai alaa voi aina vaihtaa. V2019 on muitakin keinoja kun sitoa kiinni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Yks hoitsu vaan🙃

Hyvä kirjoitus,ja niin totta...olen ollut alalla yli 35v ja hoidan mm.muistisairaita, työ on raskasta ja ne haalarit ym .rajoitteet otetaan käyttöön sitten vasta kun on pakko,ei muuten...pidän työstäni,mutta hoitajien vähyys ja monisairaat potilaat on huono yhdistelmä...paljon pitäisi lisätä väkeä työhön että se helpottaisi, omaiset ovat vaativia,vaikka kaikkien luulisi jo tietävän suomen vanhustenhoidon ressurssien vähyys ja siihen ei panosteta..helppo on neuvoa ja vaatia asioita,sieltä "kaukaa",kun ei itse ole käytännössä työtä tekemässä..jaksuja meille kaikille,jotka tätä työtä teemme👍💖

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hoitaja jo 25v.

Hieno kirjoitus! Huonompaan ja hullumpaan suuntaan ollaan todella menossa, kun vaan päättäjätkin sen tajuaisi. Inhimillisyys on kadonnut johonkin tässäkin, ei hoitajatkaan jaksa mahdottomiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä kirjoitus😀! Itseäkin mietityttää mihin tämä vanhustenhuolto on oikein menossa. Välillä saa lukea todella huolestuttavia otsikoita liittyen henkilöstöön, omaishoitajiin, sekä määrärahoihin. Toivon että saan itse olla kehittämässä vanhustenhoitoa eteenpäin, sillä jokainen meistä tulee jossain vaiheessa vanhaksi. Opiskelen lähihoitajan päälle geronomiksi tällä hetkellä ja toivon että vanhustenhuollolle tehdään jotain ja pian. Tsempit kaikille meille jotka tätä työtä tehdään! ❤️Kaukaa on helppo olla viisas.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mieshoitaja Hki

Todella asiallinen kirjoitus.  Ehkä olisi hyvä "valmentaa muistisairaan omaista siinä vaiheessa kun laitoshoito aloitetaan ja kertoa, mitä on odotettavissa.  Hoitokokouksissa olen kertonut kaunistelematta näistä arjen haastavista tilanteista ja yleensä omaiset ovat ymmärtäneet.  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvin kirjoitat aiheesta selkeästi ja luulisi, että asiasta tietämätön kun ymmärtää. Itse olen työskennellyt tehostettava asumispalvelussa, vaikeaa muistisairautta sairastavien parissa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vanhushoitaja

Hygieniahaalari voi myös olla kaunis :) Meillä naisvanhuksen tytär ompeli äitilleen hygieniahaalarin housuista ja puseroista ❤️ On kuin olisi omat vaatteet päällä ❤️

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...