Jump to content
MAINOS

Millainen pitäisi olla ensihoidon opettaja?


Ensihoitaja

Recommended Posts

Kun kerta kiistellään kaikesta opimisesta, opettamisesta ja ammattinimikkeistä niin esitän seuraavan kysymyksen: Millainen pitäisi olla ensihoidon koulutusohjelman opettajan? Riittääkö pelkkä opettajan pätevyys, riittääkö pelkkä kenttä kokemus? Hyviä ja huonoja puolia tosi elämästä. Nyt teillä on mahdollisuus kertoa tulevalle ensihoidon opettajalle mitä pitäisi olla ja miten opetusta tulisi rakentaa. Sana on vapaa, odotan mielipiteitä mielenkiinnolla. huh.gif

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Marsalkka

Mielestäni ensihoidon opettajalla tulisi olla laaja työkokemus niin ensihoidosta kuin muiltakin hoitotyön aloilta...eli näkemystä.

Tuntuu välillä siltä ettei opettajilla ole yhtään työkokemusta ensihoidosta. Muukin kokemus joltain kivikaudelta.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni ensihoidon opettajalla tulisi olla laaja työkokemus niin ensihoidosta kuin muiltakin hoitotyön aloilta...eli näkemystä.

Tuntuu välillä siltä ettei opettajilla ole yhtään työkokemusta ensihoidosta. Muukin kokemus joltain kivikaudelta.....

Yhdyn edellisen (en fyysisesti :D ) työkokemusta,työkokemusta ja vielä kerran työkokemusta!

Ensihoito alana on kehittynyt v.1980-85 jälkeen huimasti ja koko ajan kehittyy lisää. Joten miten voit opettaa jos olet ollut ennen tätä huimaa kehitystä tabiksessa, kuten meillä oli yks opettaja lähärikoulussa "olen ollut työelämään tutusmispäivinä 3 vrk ambulanssissa" ei tosin opettanut varsinaisesti ensihoidon suuntaavia meille, mutta LV-SK:lle kyllä...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On varmaan vaikea olla hyvä opettaja, kun koko ajan pitäisi tietoja päivittää sekä lanssissa, että polilla, ja vielä osastojen toiminnoistakin. Koulu tuo kuitenkin vaan pohjan laajempaan opiskeluun, eikä kukaan ole koskaan täysin valmis. Opettajan tärkein tehtävä on saada oppilaat motivoitumaan ja ymmärtämään jatkuvan opiskelun tärkeyttä!

Omasta kokemuksesta voin kertoa että parhaiten saa asiat oppilaille päähän, kun on tarpeeksi eläviä esimerkkejä!

Määrää pirtua, se auttaa aina...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on opettajana kaksi varsin ammattitaitoista palomies-sairaankuljettajaa, joilla onneksi on vielä kaikenlisäksi ammattitaitoa opettamisen suhteen. Koulun varsinaiset opettajat taasen ovat luku itsessään - on varsin rasittavaa, jos opiskelijana joudut opettamaan opettajalle infuusiopumpun ja tippalaskurin käytön, kun opettajalla ei ole pienintäkään hajua kummastakaan vekottimesta.

Ongelmana opettajien kohdalla on usein se, ettei heillä ole sitä viimeisintä tietotaitoa käytettävissään. He ovat useimmiten niitä, jotka eivät itse ole selvinneet kentällä ja ovat siksi ruvenneet opettajiksi. Jotenkin hassua ja pelottavaa, mutta myös ikävän totta. Joku joskus sanoi "jos et itse osaa, ryhdy opettajaksi".

Okei, minä kärjistin kommentissani hieman, mutta siitä huolimatta olen varsin pahoillani siitä, että on niin vähän oikeasti päteviä opettajia. Onneksi edes joskus opiskelijoilla on sen verran älyä, että tajuavat kyseenalaistaa opettajan opit.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni kyllä opettajina olivat parhaita kaksi Hki:n pelastuslaitoksen työntekijää, jotka kävivät myös töissä samaan aikaan kuin opettivat. Heillä oli sitä sen hetken tietoa, sekä myöskin kertoa kronkreettisia esimerkkejä erilaisista vastaantulevista asioista eikä ne tunnit perustuneet pelkkään opettajan kertomaan kirjatietouteen.

Koulun omat opettajat todella tuntuivat kaipaavan hiukan (tai ehkä vähän enemmänkin) lisätietoa asioista tai he olisivat sitä itse voineet hakea, ja juuri sen hetken tieota eikä mitään kymmenen vuotta vanhaa kirjatietoa ajalta kolmen H:n hoito. Poli puoli jäi ainakin mulla tämän takia hiukan abstraktiks käsitteeks, mutta onneksi olen itse saanut asioista kunnolla selvää käyttämällä omia tietolähteitä ja tuttuja + tutun tuttuja hyväkseni.

Anu

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni kyllä opettajina olivat parhaita kaksi Hki:n pelastuslaitoksen työntekijää, jotka kävivät myös töissä samaan aikaan kuin opettivat. Heillä oli sitä sen hetken tietoa, sekä myöskin kertoa kronkreettisia esimerkkejä erilaisista vastaantulevista asioista eikä ne tunnit perustuneet pelkkään opettajan kertomaan kirjatietouteen.

Esa ja Janne. Tutut miehet, päteviä ja mukavia heppuja. Osaavat hommansa, osaavat opettaa. Hattuani nostan.

Koulun omat opettajat todella tuntuivat kaipaavan hiukan (tai ehkä vähän enemmänkin) lisätietoa asioista tai he olisivat sitä itse voineet hakea, ja juuri sen hetken tieota eikä mitään kymmenen vuotta vanhaa kirjatietoa ajalta kolmen H:n hoito. Poli puoli jäi ainakin mulla tämän takia hiukan abstraktiks käsitteeks, mutta onneksi olen itse saanut asioista kunnolla selvää käyttämällä omia tietolähteitä ja tuttuja + tutun tuttuja hyväkseni.

Polipuolella kyseisessä oppilaitoksessa ollaan edelleen miltei kivikaudella. Opettajilla on turhan paljon aikaa siitä, kun viimeksi ovat käytännössä niitä hommia tehneet - liikaa hoitotieteellistä teoriaa, jossa keskitytään miettimään hoitotieteellisestä näkökulmasta asiaa eikä keskitytä siihen mikä on tärkeintä (=potilas).

Minulla on ollut onni päästä polille harjoittelemaan syksyllä ja tulossa on vielä viimeisenä harjoittelupätkänä viisi viikkoa Töölön tabiksella. Sitten pitäisi olla paperit kourassa. Sen jälkeen pääseekin sitten palkallisesti harjoittelemaan. =^)

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Esa ja Janne. Tutut miehet, päteviä ja mukavia heppuja. Osaavat hommansa, osaavat opettaa. Hattuani nostan.

Polipuolella kyseisessä oppilaitoksessa ollaan edelleen miltei kivikaudella. Opettajilla on turhan paljon aikaa siitä, kun viimeksi ovat käytännössä niitä hommia tehneet - liikaa hoitotieteellistä teoriaa, jossa keskitytään miettimään hoitotieteellisestä näkökulmasta asiaa eikä keskitytä siihen mikä on tärkeintä (=potilas).

Minulla on ollut onni päästä polille harjoittelemaan syksyllä ja tulossa on vielä viimeisenä harjoittelupätkänä viisi viikkoa Töölön tabiksella. Sitten pitäisi olla paperit kourassa. Sen jälkeen pääseekin sitten palkallisesti harjoittelemaan. =^)

Meillä itseasiassa oli alun puol vuotta Ismo ja Esa, Janne tuli sillon Esan tilalle kun Esa kävi vähän opiskelemassa itse lisää. Nyt näköjään Ismo on pudonnu pois.

No mutta nyt opiskelen Sh:ksi enkä ainakaan vielä tällä hetkellä ole sitä sen paremmaksi kokenut meillä kun ei ole enää lähiopetusta nimekskään.

Anu

"Ei kuullosta kovin järkevältä", sanoi Kani. "Ei", sanoi Puh nöyrästi. "Ei kuulostakkaan nyt kun sen sanoo. Sitä ennen se kuullosti aivan järkevältä."

"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."

-Nalle Puh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä itseasiassa oli alun puol vuotta Ismo ja Esa, Janne tuli sillon Esan tilalle kun Esa kävi vähän opiskelemassa itse lisää. Nyt näköjään Ismo on pudonnu pois.

Meille opetti polkliinistä puolta tuo M-R vissiin eniten, mutta parhaansa sekin kai yritti. Eniten häiritsi se että se kysy meiltä osan asioista kun ei itse tuntunut tietävän.. ;D

M-R:ää minä olen kädestäpitäen joutunut opettamaan kaikenlaisiin juttuihin. Mietittiin yksillä messuilla luokkakaverin kanssa, kun demonstroitiin tyhjiöpatjan käyttöä sillä, että pitäisikö jättää se siihen patjaan sisään ja nostaa pystyyn, nojaamaan tolppaa vasten. Tosin suukapulan sille olisi varmaan joutunut laittamaan älyvapaiden ja virheellisten tietojen laukomisen estämiseksi, ettei kahden juuri 24h lanssivuorosta messuhommiin tulleen tarvitse olla jatkuvasti korjaamassa. =^)

Pirjo ja Pirkko ovat myös mukana hommassa, samoin Riitta ja Salme, joista viimeisin opettaa poli-puolen juttuja nykyään.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

M-R:ää minä olen kädestäpitäen joutunut opettamaan kaikenlaisiin juttuihin.

Pirkko tuntu olevan kaikista pätevin näistä opettajista

Onkohan aiheellista listata opettajia järjestykseen näinkin julkisessa paikassa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin, aloitetaan ura tällä palstalla vaikka tämän keskustelun tiimoilta.

Itse koin lh/eh koulutuksen aikana hyvänä ratkaisuna mallin, jossa luokalla oli yksi ensihoitotyötä tehnyt tutor/ohjaava opettaja. Hän hoiti itse kaikki luokan asiat, jonka johdosta jokainen sai hyvän ja tavoitteita vastaavan työharjoittelupaikan ja myös luokan sisäinen ilmapiiri oli huipussaan.

Opetusta toteutettiin tiiviissä yhteistyössä Mikkelin pelastuslaitoksen kanssa ja voi pojat, kyllä niillä tunneilla savolainenkin viisastu!

Teoria puolta käytiin lisäksi polin ja tehon hoitajien avustuksella ja toisiinaan anestesia lääkärikin meitä tiedoillaan kartutti...

Kuitenkin turha teorian jankkaaminen jäi pois, lähtökohtana oli valmistua käytännnön työhön ja hallita teoriatieto käytänössä.

Eli siis, monipuolinen ja luova opettaja eh opiskelijoille, joka arvostaa koko ammattikunnan viisautta ja käyttää sitä monipuolisesti hyväkseen! :P

...ydinräjähdyksestä selviää hengissä vain Keith Richards ja torakat...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...