Jump to content
MAINOS

Lakiehdotukset työnjaosta hoitajat/lääkärit


Vieras: oppositio

Recommended Posts

Vieras: oppositio

No niin... taas vanhat haavat auki  ;) Muistelen lukeneeni jostakin, että sosiaali- ja terveysministeriön piti antaa tänä syksynä lakialoitteet eduskunnan käsiteltäväksi sairaanhoitajien ja lääkäreiden työnjakoa koskien. Onko koko homma lakaistu maton alle vai miksi asiasta ei ole kuulunut mistään mitään? huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ihan hyvä jos lakaistu vaikk maton alle koko projekti, meinaan sillä et siinä töitä lisää ja vastuuta sairaanhoitajille mutta lisääntyvästä

työstä ei palkka nouse...

Asia ihan ok olisi mikäli ehdutuksessa olisi puhuttu palkankorotuksista vastuun lisääntyessä. Mutta muistaakseni lääkäriliittokin vastusti tätä ajatusta  :- jos en väärin muista. 

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: oppositio

Juu, ihan asiaa puhut. Mutta... ihmetyttää vaan tuollainen salamyhkäinen asioiden vatvominen ihmisten selän takana... jos jotain luvataan (lakialoitteet syksyn aikana) niin niiden silloin pitäisi kanssa tulla. Tai sitten pitäisi ministeriön kertoa, miksi on tullut mutkia matkaan. Kansalla on oikeus tietää.

Niin, uskon että tuo mutka on ollut juuri lääkäriliitto. Heille tuo reseptinkirjoitusoikeus on kuin aikanaan suomalaisille oma raha ;D Se on heille pyhä asia, jostahan ei voida edes neuvotella. Hauskimman asiasta mielestäni tekee se, että lääkäriliitto antaa ymmärtää ettei hoitajia voi opettaa laatimaan näitä joitakin reseptejä. Onko lääkiksessä olevat ihmiset jotenkin erilaisia, koska heille voi opettaa tämän asian? Totta varmaan on että sairaanhoitajien/terveydenhoitajien/yms... koulutus on hoitotiedettä ja lääkiksessä luetaan lääketiedettä. Eri pohjalta (muka) ollaan liikkeellä. Sanojahan nuo tieteenalat vain ovat... Käytännössä lääkärit ovat meidän tontilla ja me lääkäreiden. Ja kaikilla yhteinen tavoite: potilaan mahdollisimman hyvä hoito. Siitähän tässä kaiketi pitäisi olla kyse? Yksinkertaisten selkeiden tautien hoidossa ei ole mielestäni mitään tarvetta lukea 6-vuotta lääketiedettä.

Tähänkin varmaan joku vääräleuka asioista tietävä taas sanoo, että kun kyseessä voikin olla joku todella vakavan sairauden alkuoire. Kuinka moni lääkäri tässä maassa miettii todellisesti tätä vaihtoehtoa määrätessään vaikkapa antibioottireseptin johonkin tulehdukseen? Väitän ilman mitään tutkimustietoa, että todella harva. Näin vaan joskus jonkun lääkärin kommentin asiasta ja tällä perusteella hän päätteli, että hoitaja ei voi diagnoosia tehdä yksinkertaiseltakaan näyttävän taudin/oireen kohdalla... Hoitajat päästäisivät tällaiset tapaukset varmaan seulansa lävitse yhtä helposti kuin lääkäritkin. Todellisuus on, että yhtä asiakasta kohden ei voida käyttää kaikkia mahdollisia kuvantamis yms. diagnosointimenetelmiä.. taudin kokonaisuuden selvittämiseksi. Virheitä tulee ja tulisi myös hoitajille. Virheet voivat olla myös luonnollisesti potilaan hengenkin vieviä, mutta systeemi on mikä on.. :-

Sairaanhoitaja voi nykyisellään ARVIOIDA PUHELIMESSA POTILAAN HOIDON KIIREELLISYYDEN TARPEEN. Tämä mielestäni edellyttää suurempaa kykyä vastuunotossa ja diagnoosintekotaidoissa kuin lääkärin tekemä diagnoosi laprojen, röntkenien yms... kliinisten tutkimusten kanssa... Lääkäri tosin on niin fiksu, ettei varmaan edes lähtisi arvioimaan kenenkään hoidon tarpeellisuutta puhelimessa... Hoitajat ovat taas nöyrtyneet ottamaan tämänkin ihmeellisen vastuun harteilleen... Paljonko on tullut palkkaa lisää? En tunne asiaa, mutta uskon että muutama kymppi vai onko tullut sitäkään? Ja eipä tuossa asiassa mikään palkkakaan auta... Huono arvioida hoidon tarve, kun ei edes näe ihmistä...

Koko työnjako asia on saanut mielestäni aivan oudot mittasuhteet. Hoitajien palkkakuoppaa yritetään korjata tämän projektin myötä pienen hoitajaporukan osalta. Miten käy muille? Kukaan ei ole missään nähdäkseni kyseenalaistanut, että pitäisikö näiden mahdollisten uusien valtuuksien koskea myös kaikkia muita sairaanhoitajia yms... Mitä se tämän maan tilannetta auttaa, jos nämä muutamat kymmenet, ehkä jopa muutamat sadat hoitajat saavat lähettää murtumapotilaan esim. röntkeniin ennen lääkärin siunausta? no ei niin mitenkään... plaah... mielestäni aivan turha koko projekti, ellei hommia saada ulotettua kaikille sairaanhoitajille ja myös heidän koulutukseensa.

Yhteenvetona: Sairaanhoitajille koulutukseen oikeus määrätä rajoitetusti joitakin reseptejä, lähettää selkeät tapaukset röntkeniin ja kirjoittaa muutamia yleisiä todistuksia... nÄin typistetysti ajatukseni tästä aiheesta.

ps. Olen vasta alaa toista vuotta opiskeleva henkilö, joten suodattakaa ihmeessä tekstini paskafiltterin/tietämättömyysfiltterin kautta  huh.gif

Mika

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ps. Olen vasta alaa toista vuotta opiskeleva henkilö, joten suodattakaa ihmeessä tekstini paskafiltterin/tietämättömyysfiltterin kautta  huh.gif

Mika

-No toi selitti kyllä paljon yllä kirjoitettua.

Uskotko oikeasti hoitajakoulutuksessa annetun lääkekoulutuksen vastaavan lääkiksen lääkäreille opetettua?

Mulla ei ole minkäänlaista hinkua saada reseptikirjoitusoikeuksia ainakaan siltä pohjalta mitä mulle opistossa opetettiin sekä vuosien kokemuksesta kentältä.

Minusta palkka pitää nousta ilman lääkäreiltä meille siirtyviä lisätöitä.

Minä en kaipaa noita "pikkulääkärin" hommia minkä perään sinä hingut.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun olen vain apuhoitaja enkä tiedä AMK tason lääkeopetuksesta vielä mitään, niin uskallan silti väittää mutu tuntumalla ettei se vastaa yliopistossa opetettavaa farmakologiaa ja toksikologiaa, puhumattakaan muista aineista joiden pohjalta lääkitystä harkitaan. Vaikka lääkärit eivät kaikkivoipia olekkaan, on heillä huomattavasti paremmat teoreettiset edellytykset tähän lääkityksestä päättämiseen ja reseptinkirjoitukseen kun sairaanhoitajalla, ja näin kuuluu ollakkin.

Mietitään asiaa sitten uudestaan kun poistetaan SH koulusta vaikka esim. hoitotieteitä ja lisätään hoitotyön kannalta tarpeellisia aineita. Jos sairaanhoitajista aiotaan leipoa tulevaisuudessa lääkärinpulan takia "pikkulääkäreitä", olisi heille annettava siihen tarpeelliset teoreettiset tiedot, käytännön harjoittelu,  ja palkkaus joka vastaa työnkuvaa.

Näin siis täydellisessä maailmassa...

"Minulla on omia mielipiteitä - vahvoja mielipiteitä, mutta en ole aina samaa mieltä niistä."

-George Bush-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota reseptioikeutta ollaan ajamassa lisäkoulutetuille, pitkän työkokemuksen omaaville sairaanhoitajille, ei kaikille. Foorumilta löytyy tusina aihetta missä tätä ruoditaan. Rivisairaanhoitajille tuskin on mitään reseptioikeuksia tulossa. Toivottavasti ei tuu lisäkoulutetuillekkaan, ainakaan ennenkuin vastuu ja palkka-asiat saadaan sille kuuluvalle tasolle.

btw, miksi tää aihe on arkaluontoisissa? Pitääkö meidän hissutella tästä(kin) asiasta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

btw, miksi tää aihe on arkaluontoisissa? Pitääkö meidän hissutella tästä(kin) asiasta?

-Ei, yleiseen tietoon vaan.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: oppositio

Tarkoitin siis kirjoituksellani sitä, että hoitotyö ja lääketiede ovat mielestäni lähellä toisiaan, ainakin niiden päämäärä=eli potilaan hyvä hoito. En ole missään kohdassa väittänyt ainakaan tarkoituksella, että nykyisellä sairaanhoitajan koulutuksella kannattaisi lähteä kirjoittelemaan reseptejä yms... työnjakoon liittyviä juttuja...

Tarkoitin sitä, että kyllä sairaanhoitajan koulutukseen voitaisiin LISÄTÄ tuota LÄÄKETIETEEN osuutta, jotta olisi mahdollista kirjoittaa noita "yksinkertaisia reseptejä" yms. Koko hoitoTIEDEon mielestäni syvältä, tai ainaki tuo tiede-nimike. ELi mielestäni sairaanhoitajista voitaisiin tehdä hyvinkin "pikkulääkäreitä" ja keskittyä kunnolla lääketieteeseen. Sitähän siellä osastoilla oikeasti tehdään, annetaan lääkkeitä ja juodaan kahvia. Ei hoitamisesta kukaan hyvää palkkaa maksa... Pitää osata tehdä hienoja ja maagisia temppuja  >:D. Tämä ei tarkoita, etteikö samalla voisi olla myös hyvä hoitaja...

EIkä tuossa työnjakoprojektissa muuten olla edes kokeneille hoitajille antamassa lisäoikeusksia ilman "asianmukaista" koulutusta... Tietysti pitää kouluttaa ja harjoitella, jotta homma onnistuisi... Näin myös jos homma laajennettaisiin kaikille sh:ille.

Minä kyllä hinkuisin kyseisiä laajennettuja oikeuksia työhöni, vaikka taitavatkin jäädä ainakin toistaiseksi saamatta. On varmasti pirun turhauttavaa tehdä töitä itsensä ja asiakkaan kannalta silloin kun potilaalla on selkeät VTI-oireet ja hänen täytyy päästä lääkärille siihen resepti hakemaan=tuplatyö, kuka tästä järjestelmästä hyötyy? Noita VTI-reseptejä kun kirjoitellaan Suomessakin aika paljon... Tämä vain yksi esimerkki. Mitä tulee sairaanhoitajan nykyiseen palkaan niin sehän on suhteellisen pieni. Mutta kuka pakotti alalle? Vähän sama tilanne kuin muuttaisit asumaan jo olemassaolevan moottoritien viereen ja alkaisit valittamaan tien melusta...

Itse eläisin kyllä hyvin tuolla perus sh:n kin liksalla perheenikin kanssa. Eihän sillä kaikkea "onnea tuovaa materiaa" kyllä maanpäältä hankita, mutta mikä kenellekkin sen onnen ja oman työnsä arvostuksen sitten tuo...

Niin ja sitten vielä lopuksi... Tämä kirjoitus oli eksynyt väärälle palstalle, koska käytin ohjelmaa ensimmäisen kerran. En oikein tiennyt, että mihin menee... Mutta hyvä että nyt on oikea osoite.

Mika

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä tulee sairaanhoitajan nykyiseen palkaan niin sehän on suhteellisen pieni. Mutta kuka pakotti alalle? Vähän sama tilanne kuin muuttaisit asumaan jo olemassaolevan moottoritien viereen ja alkaisit valittamaan tien melusta...

Itse eläisin kyllä hyvin tuolla perus sh:n kin liksalla perheenikin kanssa. Eihän sillä kaikkea "onnea tuovaa materiaa" kyllä maanpäältä hankita, mutta mikä kenellekkin sen onnen ja oman työnsä arvostuksen sitten tuo...

Ehkä p*skin mahdollinen veruke hoitajien huonolle palkalle, ihme että mukaan ei mahtunut sanaa "kutsumus". Se että sinä ja perheesi pärjäisitte hyvin sh:n peruspalkalla on todella hienoa, onnea teille. Mutta turha siitä on alkaa huutelemaan, ja luulla että muut määkivät tyytyväisenä mukana. Hoitajat auttavat ihmisiä rahasta, ja se raha mitä siitä saadaan, on vastuuseen verrattuna naurettavan pieni, ehkä tämä sinullekin vielä kirkastuu. 

ps. Olen vasta alaa toista vuotta opiskeleva henkilö, joten suodattakaa ihmeessä tekstini paskafiltterin/tietämättömyysfiltterin kautta

Yritin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä kyllä hinkuisin kyseisiä laajennettuja oikeuksia työhöni, vaikka taitavatkin jäädä ainakin toistaiseksi saamatta. On varmasti pirun turhauttavaa tehdä töitä itsensä ja asiakkaan kannalta silloin kun potilaalla on selkeät VTI-oireet ja hänen täytyy päästä lääkärille siihen resepti hakemaan=tuplatyö, kuka tästä järjestelmästä hyötyy? Noita VTI-reseptejä kun kirjoitellaan Suomessakin aika paljon... Tämä vain yksi esimerkki. Mitä tulee sairaanhoitajan nykyiseen palkaan niin sehän on suhteellisen pieni. Mutta kuka pakotti alalle? Vähän sama tilanne kuin muuttaisit asumaan jo olemassaolevan moottoritien viereen ja alkaisit valittamaan tien melusta...

Itse eläisin kyllä hyvin tuolla perus sh:n kin liksalla perheenikin kanssa. Eihän sillä kaikkea "onnea tuovaa materiaa" kyllä maanpäältä hankita, mutta mikä kenellekkin sen onnen ja oman työnsä arvostuksen sitten tuo...

Mika

Tuotas, miten tämän nyt ottaa. Provona vai antautumuksena. Provona ainakin toimii ja valitettavasti antaumuksella eläviäkin löytyy. En vaan tiedä millä he elävät.

Kunhan nyt ensin kävisit koulut loppuun ja tulisit muutamaksi vuodeksi arkityöhön, niin kyllä loppuu hinkumiset lisätyöhön. Kukaan normaali duunari ei halua lisähommia palkan nousematta. Ei edes hoitajat(ainakaan saisi).

Minulle onnea tuova asia työstäni mitataan palkalla, ja niin se pitäisi kyllä näkyä kaikille muillekin hoitajille. Työpanoksen tulee vastata palkan suuruutta. Varsinkin kun aletaan puhumaan lisätyöstä.

Oikeastaan ihan aiheellinen kysymys että kuka pakotti alalle. Mutta oletko ajatellut, että työstä voi pitää mutta palkasta ei. Se on ihan mahdollista. Siksi itse ainakin muutin ulkomaille, että saan kohtuullisen korvauksen ja teen työtä jota ainakin toistaiseksi voin tehdä ihan ilomielin.

Valitettavasti ajatuksesi palkoista syö kaikkien muiden hoitajien palkankorotus vaatimusten pohjaa. Ei tarvita monta soraääntä kun ne kuuluvat jo kauas. Varsinkin pomojen korviin.

Toki kunnioitan ajatuksiasi, sinulla on täysi oikeus niihin ja ilmaista ne julkisesti. Mutta tälle alalle ne eivät tee hyvää.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuotas, miten tämän nyt ottaa. Provona vai antautumuksena. Provona ainakin toimii ja valitettavasti antaumuksella eläviäkin löytyy. En vaan tiedä millä he elävät.

-Kyl ne yleensä elävät siippansa liksoilla.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: oppositio

Hähää...Tunteet kuumenee...

Määkii mukana? Se on hyvä huudella täällä tsätissä, mutta tosipaikan tullen veikkaan, että moni muu täällä olevista "kapinallisista" määkii paljon minua ennen  >:D Kättä vedetään vaan lippaan...

Mikä siinä palkankorotuksessa teidät tekee oikeasti onnelliseksi?? Onko onnen hinta 100E vai 500E?)

Olen itse sitä mieltä, että palkkaa olisi nostettava (jos lukisitte tekstini kunnolla niin sen ymmärtäisitte ("palkka on suhteellisen pieni")

Itselläni on 2 aiempaa ammattia ja molemmissa niissä on parempi palkka kuin tässä sairaanhoitajan/terveydenhoitajan hommassa. Lähdin niistä pois koska raha ei todellakaan tehnyt autuaaksi. Pidän tästä työstä, voidaan ehkä puhua jopa kirosanasta/tabusta KUTSUMUS! hähää... pulssi joillakin taas nousee? Olen tyytyväinen alavalintaani ja lisäpalkkaa vastaankaan en ole.

Se on vaan mielestäni tosiasia, että sairaanhoitajan työ ainakin monella näkemälläni osastolla on täysin toteuttavaa työtä.  Kovasta päätösenteosta ei voida mielestäni puhua, koska lääkäri antaa käytännössä myös hoitotyön määräykset (joo, ei ole hoitajien esimies, mutta...) Tässä on jo yksi hyvä peruste hoitajien huonolle palkalle.

Rankkaahan hoitotyö on ja vastuullista (lääkitys yms..), mutta niin on myös moni muu työ, josta maksetaan aivan yhtä huonosti. Vastuunotosta maksetaan hyvää palkkaa. Kertokaa minulle, että miksi/mikä sairaanhoitajan työstä tekee niin vastuullista, että siitä pitäisi saada liiton vaatimat 3000e/kk? Siis konkreettiset asiat/toimenpiteet?

Lentäjän aloituspalkka vastuun vertailupohjaksi isossa lentoyhtiössä n. 2500E verratkaapa tähän vastuuseen/päätöksentekokykyyn.

Mika

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos keskustelu keskittyy pelkästään palkasta puhumiseen, niin siihen löytyy omat topicit. Pidetään linja otsikon mukaisena.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on vaan mielestäni tosiasia, että sairaanhoitajan työ ainakin monella näkemälläni osastolla on täysin toteuttavaa työtä.  Kovasta päätösenteosta ei voida mielestäni puhua, koska lääkäri antaa käytännössä myös hoitotyön määräykset (joo, ei ole hoitajien esimies, mutta...) Tässä on jo yksi hyvä peruste hoitajien huonolle palkalle.

Tuon kommentin selittää tämä:

ps. Olen vasta alaa toista vuotta opiskeleva henkilö,

Kyllä se Siperia opettaa tässäkin asiassa.

Kaikenkaikkiaan täytyy sanoa että sinulla on hieno asenne. Lisää  tuommoista  omiin saappaisiin päästelemistä niin varmaan saadaan asiat kuntoon tällä alalla. Uskoisin kuitenkin että muutama vuosi sorvin ääressä muuttaa sinun mielipidettä kohtuullisen paljon.

Määkii mukana? Se on hyvä huudella täällä tsätissä, mutta tosipaikan tullen veikkaan, että moni muu täällä olevista "kapinallisista" määkii paljon minua ennen  :P Kättä vedetään vaan lippaan...

Heh, vai niin. Selvähän se  ;) Koitetaan sitten olla menemättä tämän enempää henkilökohtaisuuksiin.

Btw, miksi sun profiilissa lukee 'th' jos olet vasta opiskelija?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Määkii mukana? Se on hyvä huudella täällä tsätissä, mutta tosipaikan tullen veikkaan, että moni muu täällä olevista "kapinallisista" määkii paljon minua ennen  :P Kättä vedetään vaan lippaan...

Heh, vai niin. Selvähän se  ;)

Just näin, ei kannata arvostella jos ei ole tietoa.

Mitä pidempään on foorumilaisten edesottamuksia seurannut, niin sitä selvemmäksi on tullut se kuinka paljon paikallistasolla hoitajat taistelevat vääryyttä vastaa ja omien etujensa puolesta. Suomalainen vaatimattomuus on kaiketi se syy miksi näistä taisteluvoitoista ei hirvittävän isolla aanellä huudella, teot puhuvat kyllä puolestaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Melkoista provoa oppositiolta, mutta kaikillahan on tietenkin oikeus mielipiteisiinsä.

Määkii mukana? Se on hyvä huudella täällä tsätissä, mutta tosipaikan tullen veikkaan, että moni muu täällä olevista "kapinallisista" määkii paljon minua ennen  ;) Kättä vedetään vaan lippaan...

Aikaisempien kirjoitustesi perusteella melko vaikea uskoa.

Mikä siinä palkankorotuksessa teidät tekee oikeasti onnelliseksi??

Arjen helpottuminen. Se ettei tarvitse elää kädestä suuhun vaikka painaa useampaa duunia.

Se on vaan mielestäni tosiasia, että sairaanhoitajan työ ainakin monella näkemälläni osastolla on täysin toteuttavaa työtä.  Kovasta päätösenteosta ei voida mielestäni puhua, koska lääkäri antaa käytännössä myös hoitotyön määräykset (joo, ei ole hoitajien esimies, mutta...) Tässä on jo yksi hyvä peruste hoitajien huonolle palkalle.

Ehkä mieli muuttuu, kun joskus pääset itse ottamaan sen vastuun.

Rankkaahan hoitotyö on ja vastuullista (lääkitys yms..), mutta niin on myös moni muu työ, josta maksetaan aivan yhtä huonosti. Vastuunotosta maksetaan hyvää palkkaa. Kertokaa minulle, että miksi/mikä sairaanhoitajan työstä tekee niin vastuullista, että siitä pitäisi saada liiton vaatimat 3000e/kk? Siis konkreettiset asiat/toimenpiteet?

Jos oman ammatin arvostaminen on tätä luokkaa, niin ei auta kuin ihmetellä, miksi edes opiskella alalle?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä mieli muuttuu, kun joskus pääset itse ottamaan sen vastuun.

Tässä omien opiskelujen edetessä ja keikkaillessa ei voi kun ihmetellä nykyään hoitajan vastuuta - se on aivan käsittämättömän suuri. En rehellisesti sanoen tiennyt alkuunkaan vastuun laajuutta tässä kokonaispaletissa silloin kun aloitin opiskelut.

Opiskelijana osastolla toki ohjaajan kanssa teet päätökset, mutta kun tekee esimerkiksi perushoitajan sijaisuutta ihan joko perussairaanhoidossa tai erikoissairaanhoidossa, oot todella suuressa vastuussa kaikessa toiminnassa. Joskus on ihan jännä kakka pöksyssä että näinköhän tästä selviää. Onneksi on aina selvinnyt joko järkeilemällä ihan omilla aivoilla ja tietotaidolla, tai kollegoilta kysymällä. Varsinkin keikkaillessa tämä kysyminen korostuu kun erikoisaloja on tuolla niin monia, ettei voi millään ymmärtää/osata kaikkea. Hyviä esimerkkejä löytyy esimerkiksi joltain nenä/nielu/suu-kirurgisilta vuodeosastoilta joilla olet rapsalla ihan ;) kun et ole kuullutkaan sellaisista diagnooseista tai toimenpiteistä. Ja sitten vaan hoitotyötä toteuttamaan.

Palkka ei todellakaan nykyään ole lähelläkään sitä vastuuta mitä me tässä työssä kannetaan. Ja jos joku sitä lisätyötä/vastuuta hinkuu, niin kattellaan eka että alettas maksaa edes nykyisen vastuun mukaista liksaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: oppositio

vaikea sanoa, että miksi lukee th... Olen tosiaan vasta opiskelija... Olisinko kämmännyt sen jotenkin sinne, ei olisi ihme? Neuvokaa miten voin korjata sen... Juu ja toivottavaa olisi, että keskustelu tosiaan keskittyisi otsikon mukaiseen aiheeseen eli ei vain palkaan vaikka se kiva kiistanaihe olisikin ;)

Sen verran kuitenkin asiaa vielä haluaisin kaivella, että kun olen tällainen untuvikko koko alalla niin mitkä ne sairaanhoitajan itsenäisen päätöksenteon osaalueet tuolla osastolla ovat? Muu kuin lääkärin kutsuminen tarvittaessa paikalla ja kumihanskojen merkin valinta kun niitä ojentaa lääkärille tätä avustaessaan?

Olen ollut tosiaan vasta parissa harjoittelussa, mutta tällaisen kuvan olen saanut tuosta sairaanhoitajan itsenäisestä päätöksenteosta. Ensihoidossa sairaanhoitajalla voi varmaan olla isompikin rooli?

Mika[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 01.01.07 - klo:17:19


Nyt päästiinkin Janne asiaan (en osaa hienosti lainata tekstiäsi, mutta toivottavasti näet tämän)

Vai kädestä suuhun eletään ja painetaan useampaa duunia? Tota on kyllä vaikea uskoa... jos pitää olla viimeset trendireleet, plasmatv, kotiteatteri, digipoxi, uus auto alumiinivanteilla, kalliit harrastukset ja kaikkee muuta nii varmaan joo, jos se on sun juttu! Paina vaan montaa duunia... Tol perus sh:n palkal kyl kustantaa tommosen normaalin terveen elämän... Mis ei tarvii kaikkii ihmeen hilavitkuttimii ollakseen onnellinen. Opiskelijanakin pystyy elämään , joten noi tulot olis ruhtinaalliset... ainakin x 2

Jengin terveysongelmat johtuu just tosta, et pitää aina vaan saada lisää hilloo ja ostaa tollaisii turhii juttuja... Vaan mun mielipide.

Mika

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai kädestä suuhun eletään ja painetaan useampaa duunia? Tota on kyllä vaikea uskoa... jos pitää olla viimeset trendireleet, plasmatv, kotiteatteri, digipoxi, uus auto alumiinivanteilla, kalliit harrastukset ja kaikkee muuta nii varmaan joo, jos se on sun juttu! Paina vaan montaa duunia...

Unohdit perheen kakkosauton, kesämökin, etelänmatkat, perheen puolentoistatonnin vakuutusmaksut, murrosikäisten kännylaskut + festarireissut.. Näkee ettei opposition jälkikasvu ole vielä murrosiässä...

Ja miksi juuri hoitajilla pitäis aina mennä huonommin kuin naapurin kirvesmiehellä tai teollisuussiivojalla? Ei jaksa ymmärtää...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vaikea sanoa, että miksi lukee th... Olen tosiaan vasta opiskelija...

Voit korjata sen profiilistasi, kohdasta "Profiilin ulkoasu"

Sen verran kuitenkin asiaa vielä haluaisin kaivella, että kun olen tällainen untuvikko koko alalla niin mitkä ne sairaanhoitajan itsenäisen päätöksenteon osaalueet tuolla osastolla ovat? Muu kuin lääkärin kutsuminen tarvittaessa paikalla ja kumihanskojen merkin valinta kun niitä ojentaa lääkärille tätä avustaessaan?

Hoitotyössä vastaat kokonaisuutena potilaan hyvinvoinnista. Aina tämän asentohoidosta lääkehoitoon. Potilasta täytyy tarkkailla - tämän paranemista, tilan huonontumista tai kuntoutumista jne. Tästä täytyy voida viestittää lääkärille oleellinen mikä on usein se tärkein asia. Monessa paikassa lääkäri saattaa "kiertää" potilaat siten ettei edes näe heitä. Kierto perustuu kirjaamisiin ja hoitajien kertomuksiin potilaasta. Myös lääkehoito ja sen muutokset perustuvat usein tähän, esim. juuri aloitettu lääke tekee potilaan sekavaksi jne.

Ja tämä vasta ihan tavallisella vuodeosastolla. Et ole tainnut tehdä vielä vuoroja missään tarkkailussa? Jos vastuullasi on monitoreissa olevia potilaita, täytyy voida erottaa esimerkiksi henkeä uhkaavat rytmihäiriöt ei-vaarallisista, tai trendien muutokset paineissa/lämmöissä/jne. Myös esimerkiksi tilan huononeminen vaikkapa neurologisen statuksen osalta täytyy voida tunnistaa.

Sitä lääkäriä kun ei ihan kaikesta voi paikalle soittaa, sekä vaikka soittaisikin saattaa tällä kestää (esim etupäivystäjällä kiirettä siellä ensiavussa ja takuri kierrolla ties missä). Tässä vaiheessa täytyy osata suorittaa kiireellisimmät toimenpiteet ettei potilaan tila huononisi tai että tilaa saataisiin parannettua kunnes tohtori saapuu.

Nämä ovat vasta ihan muutamia esimerkkejä sairaalasta. Niinkin "arkisessa" asiassa kuin perushoidossa on hoitajan vastuulla todella suuri osa siitä miten potilas voi.

Ensihoidossa sairaanhoitajalla voi varmaan olla isompikin rooli?

Ensihoidossa toimitaan joko yleisten hoitoperiaatteiden mukaan, ennaltalaadittujen ohjeiden mukaisesti tai lääkärin ohjeiden mukaan. Saattaa kuulostaa helpolta, mutta jälleen ne tilat on tunnistettava ennenkuin voit toimia - saati lääkitä. Et oikein voi myöskään soittaa lääkärille ja kysyä että mikähän tällä on. Työdiagnoosin teko on tärkeää jo hoito-ohjeen pyynnön kannalta.

Niin ja kun saavut kohteeseen, et tiedä välttämättä potilaasta mitään. Tämä jälleen korostaa sitä hoitajan vastuuta.

Enpä uskonut, että voisin omalla lyhyelläni kokemuksella sanoa, mutta kyllä se työelämä opettaa vielä. Tee muutama keikka vaikkapa erikoissairaanhoidossa, niin huomaat miten tärkeää työsi ihan oikeasti on. Ei ne lääkärit kaikkea tee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai kädestä suuhun eletään ja painetaan useampaa duunia? Tota on kyllä vaikea uskoa... jos pitää olla viimeset trendireleet, plasmatv, kotiteatteri, digipoxi, uus auto alumiinivanteilla, kalliit harrastukset ja kaikkee muuta nii varmaan joo, jos se on sun juttu! Paina vaan montaa duunia... Tol perus sh:n palkal kyl kustantaa tommosen normaalin terveen elämän... Mis ei tarvii kaikkii ihmeen hilavitkuttimii ollakseen onnellinen. Opiskelijanakin pystyy elämään , joten noi tulot olis ruhtinaalliset... ainakin x 2

Jengin terveysongelmat johtuu just tosta, et pitää aina vaan saada lisää hilloo ja ostaa tollaisii turhii juttuja... Vaan mun mielipide.

Sinulla tuntuu olevan ongelmia uskoa montaa muutakaan asiaa hoitajien työstä ja toimeentulosta, joten tämä ei yllätä ollenkaan.

Muokkaus: Tämä aihe lienee osaltani loppuunkäsitelty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa olla turhaa vääntää tästä asiasta. Varsinkin kun opposition tyyli on aika provoileva. Kyllä se muutama vuosi alan työkokemusta sitten asiansa tekee.

"Dont feed the Troll"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: oppositio

KOPSILLE kiitokset profiilin muutosohjeista, muutettu on  :)

Missään tarkkailussa en ole ollut harjoittelussa (enkä myöskään potilaana, vaikka joskus ehkä aihetta olisi)Ehkäpä silmäni sitten aukeavat kun pääse opinnoissani sinne asti. Eikö nuo koneet muka itse ilmoita niistä rytmihäiriöistä?? Jos eivät niin kannattaisi hankkia uusi softa. Itsekin olen kuullut (kopsille)nuo litaniat koulussa.

Ole nyt ollut vasta kirran harjoittelussa ja perusterveydenhuollon tk-osastolla. Näillä osastoilla mielestäni hoitajan homma on ollut aika peruskauraa: rapsaa, tilausten (veri ja varasto) tekoa, piikinpistoa, lääkkeenjakoa, tulohaastattelua, jopa jonkun kanyylin laittoa ja liuosten tiputtelua. Kaikki nämä on tavalla tai toisella määrätty ennalta. Vaatii suurta tarkkuutta, se on totta.

Mitä tulee tuohon lääkehoidon vaikuttavuuden arviointiin on se ollut mielestäni aika vaisua. Monia lääkkeitä menee samalle henkilölle kenellä on jo ennestään kaikkia mahdollisia vaivoja. Mistä kukakin tunnistaa ne lääkkeiden haittavaikutukset normaaleista oireista? Farmakassa on aika vakuuttavat haittavaikutukset kunkin lääkkeen kohdalla. Oireet voivat olla niin epämääräisiä, ettei niitä kyllä kukaan lääkärikään osaa tunnistaa.

Toiseksi, miksi lääkkeitä annetaan ihan sekalaisesti milloin tyhjään mahaan, milloin täysinäiseen ja milloin taas maidon kanssa yms? Eli siis joskus ruualla ja joskus ilman? Asiasta vähääkään tietävät, että nämä edellä mainitut seikat vaikuttavat todella paljon lääkkeen imeytymiseen ja sen vaikutukseen/vaikutusaikaan yms... Nappeja lisäksi sekoitetaan kuumiin puuroihin, joka myös vaikuttaa lääkeaineisiin. Maito esim. kasiumin vuoksi antibiootteihin.

En ole saanut vielä yhdeltäkään sh:lta vastausta siihen, että kuka katsoo farmakasta jokaisen lääkkeen erikseen, että voiko tämän lääkkeen antaa huoletta maidon kera, ruuan kanssa tai ilman!?!. Lääkärihän tätä nimittäin ei tee. Jos tällaiset pelisäännöt ovat kentällä(siis että lääkkeet vaikuttavat erilaisilla pitoisuuksilla kuin niiden pitäisi tai eivät pääse vaikuttamaan lainkaan niin kuka tuosta sillisalaatista ottaa mitään selvää?) Tarkkaile siinä sitten lääkkeiden vaikutusta potilaaseen... Kipulääkkeen ehkä vielä tarkkailee, mutta tarkkaileppa muut... Ihan hanurista koko syteemi kun sen kokonaisuus ei ole kuin korkeamman kädessä. Ja tämä on sitten oikeasti tapahtuvaa elämää, allekirjoittanut todistaa. Siinä ei paljoa sairaanhoitajan tarkkailut auta. Missä se vastuunotto tässä isossa ja merkittävässä asiassa on?

Ja sitten tuosta, että lääkäriä ei saada heti paikalle kun on tarvetta niin on myös ihan hanurista. SH:lla pitäisi sitten olla sellaiset oikeudet käyttää elvytykseen tarvittavaa lääkitystä ja kalustoa ITSENÄISESTI (koko lääkearsenaali), ei siinä pitäisi ketään lääkäriä odotella ja tappaa potilas sitten sen takia... Lakimuutoksen paikka ja hoitajille lisää oikeaa koulutusta tieteen sijaan.

Ja sitten Jannelle(vaikka olisit käsitellyt asian). Tässä maailmassa on todella monta asiaa mihin en usko. Yksi niistä on rahan palvominen.Väännetään montaa duunia, että perheen elintasot pysyvät hanskaassa. Perheelle jää vain vähän todellista yhteistä aikaa. Onni löytyy arkeen mielestäni muualta kuin marketeista. Sieltä saatavista asioista vain ruoka helpottaa minun arkeani (karrikoituna)

Parhaat asiat elämässä eivät maksa ainakaan minulla mitään. SUomessa harva kuolee nälkään, joten palkat ja sosiaaliturva ovat ihan kohdallaan. Sen sijaan Suomi liputtaa suurilla itsemurhatilastoilla +masennustilastoilla sekä huostaanottojen määrällä yms. hyvinvointivaltioiden oireilla. Mistä tämä kertoo? Mielestäni siitä, että juostaan ihan hullujen asioiden perässä (raha, valta yms) Unohdetaan nuo yksinkertaiset elämän perusjutut ja korvataan tätä aukkoa rahalla saatavalla materialla. Ja tuo materian palvominen sitten saa meille lisää asiakkaita välillisesti. Olisikin mukavaa mielestäni, jos edes joku hoitaja voisi hoitaa asiakkaiden pahaa mieltä tästä arvotyhjiöstä johtuen. Tämän takia on hieman arveluttavaa porata juuri hoitohenkilöstölle lisää palkkaa tuonne 3000E:hen, että pysyisivät kulutuksessa mukana. Tällä saan varmasti taas paljon uusia ystäviä (varsinkin kun jo lupasin jättää tämän palkkapaasauksen tältä alueelta pois...) Kohta perustetaan adressi minua vastaan, mutta antaa tulla vaan  ;)

Niin ja joku ihmetteli miksi edes opiskelen alalla... Opiskelen siis terveydenhoitajaksi. Itseäni ei puhdas sairaanhoito juurikaan kiinnosta. Mielestäni silloin ollaan jo auttamatta myöhässä. Haluaisin ennaltaehkäistä ihmisten terveysongelmia en hoitaa niiden oireita. Yksi merkittävä terveysongelma on rahan palvominen.  :P

Mika

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taitaa mennä vähän jankkaamiseksi, mutta menköön..

Missään tarkkailussa en ole ollut harjoittelussa (enkä myöskään potilaana, vaikka joskus ehkä aihetta olisi)Ehkäpä silmäni sitten aukeavat kun pääse opinnoissani sinne asti. Eikö nuo koneet muka itse ilmoita niistä rytmihäiriöistä?? Jos eivät niin kannattaisi hankkia uusi softa. Itsekin olen kuullut (kopsille)nuo litaniat koulussa.

Laitteet tunnistavat ja ilmoittavat, auttavasti. Kone ei kuitenkaan tiedä olosuhteita missä ollaan, mm. tämän takia kone ei ikinä voi korvata ihmisen tekemää arviota. Olet varmasti nähnyt myös näitä ekg-nauhoja missä koneen analyysiohjelma on tulkinnut ekg:n? Itselleni kone tulkitsi mm. etuseinäinfarktin ja lvh:n vaikka kyseessä on urheilijansydän ja varhainen repolarisaatio.. luota siinä sitten koneeseen.

Ja sitten tuosta, että lääkäriä ei saada heti paikalle kun on tarvetta niin on myös ihan hanurista. SH:lla pitäisi sitten olla sellaiset oikeudet käyttää elvytykseen tarvittavaa lääkitystä ja kalustoa ITSENÄISESTI (koko lääkearsenaali), ei siinä pitäisi ketään lääkäriä odotella ja tappaa potilas sitten sen takia... Lakimuutoksen paikka ja hoitajille lisää oikeaa koulutusta tieteen sijaan.

Monessa paikassa on jo nykyään mahdollista toki aloittaa lääkkeellinen elvytys ennen lääkärin saapumista. Onneksi nykyiset protokollat ovat sellaisia, että lääkäri on elvytysryhmineen paikalla jo ennenkuin ensimmäistä addusatsia tarvitsee alkaa laittamaan suoneen.

Itse laittaisin lääkkeet menemään elvytyksessä vaikka ei välttämättä toimipaikkakohtaisia lupia olisikaan (siis valmistuttuani). Tästä ei mitään haittaa voi olla jos ja kun käypä hoito -ohjeiden mukaisesti toimii. Laillistettuna terveydenhuollon ammattilaisena toki kannan vastuuni potilaan parhaaksi.

Ne tilanteet missä lääkäriä tarvitaan paikalle ovat kuitenkin usein paljon arkisempia ja vähemmän kiireellisiä. Siksi myös tässä korostuu se ammattilaisen arvio siitä, että miten nopeasti se lääkäri paikalle tarvitaan, tai tarvitaanko ollenkaan esimerkiksi oireiden mahdollisesti poistuttua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...