Jump to content
MAINOS

Lapsen kuume


selena

Recommended Posts

Haluaisin kommentteja/vinkkejä lapsen kuumeen hoitoon. Sekä töissä että kotioloissa on tullut vastaan korkea kuume joka ei meinaa laskea.

Mikä on paras/tehokkain kuumelääke? Panadol? Ibuprofeeni? Pronaxen?

Mitä fysiologisia keinoja?

Itse laitan aina omalle lapselle höyryn ja viilennän huoneen ja riisun vaatteet... Onko muita hyviä keinoja?

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Pronaxen on hyvä (ainakin meidän junioreille), se vaan vaatii sen reseptin. Pitkävaikutteinen, tehokas ja helpohko annostella. Sen kanssa voi antaa kyytipojaksi Parasetamolia jos ei lähde laskuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa muistaa että kuume tehostaa elimistön puolustusjärjestelmän toimintaa, eli yleensä lapsen kuume ei tarvitse muuta hoitoa kuin vilposan kämpän, kevyen vaatetuksen sekä runsaasti juotavaa.

Jos kuume on yli neljänkympin tai lapsella on ollut kipua niin itse olen lääkinnyt omia muksuja ibuprofeiinilla ohjeella 10mg/kg x 3-4.

Ja tietenkin pitkittynyt (yli 3vrk) korkea kuume johon ei löydy selkeää syytä pitää tutkituttaa lääkärissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pronaxen on hyvä (ainakin meidän junioreille), se vaan vaatii sen reseptin. Pitkävaikutteinen, tehokas ja helpohko annostella. Sen kanssa voi antaa kyytipojaksi Parasetamolia jos ei lähde laskuun.

Pronaxenia ja parasetamolia mäkin käytän esikoiselle. Sillä se tehoo. Pronaxen vaikuttaa pidempään, mut vaikutus tulee hitaammin, joten siksi tuota parasetamolia myös. Kuopukselle tuo yhdistelmä ei jostain syystä tehoa kunnolla, buranaa sitten laitettu menemään sille. Meiän lapsilla tosin ei kuume herkästi nouse, mut sit kun se nousee, niin se kyllä kipuaa mahd ylös. Paljon juotavaa, vähän vaatetusta, kevyt peite lähistölle, kylmä ei saa kuitenkaan tulla. (Vilunväristykset kun tuppaa kuumetta nostamaan.)

Kuopuksella oli tuossa vähän aikaa sitten kolmen päivän sahaava kuume (eikä sitä oikein saatu laskemaankaan kunnolla alas, saattoi pari tuntia olla puoli astetta alempana). Vasta tosiaan kolmantena päivänä älysin, että josko vti jyllää. Sehän se oli, vaan kun lab vastaukset tuli, niin oireet oli jo ohi mennyt.

Lääkkeethän alentaa kuumetta suunnilleen vain asteen muutenkin eli kannattaa tosiaan koittaa niitä muitakin viilentämiskeinoja. Etenkin jos kouristuksiin taipuvaisia lapsia. Just ollaankin sopivasti kaikki taas kipeenä... (Paitsi puoliso joka on yövuorossa.  angry.png)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Dino puhuu asiaa. Jos on kuumetta ja lapsi muuten voi hyvin ei sitä tarvi lähteä laskemaan. Mä oon yleensä pitäny kyllä vähän matalampaa rajaa, siinä 39 ja jos on veto veks.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Pronaxenia ja parasetamolia mäkin käytän" sanoi joku ja niin myös minä.

Vanhimmalle Buranaa.

Juotavana kaikki maailman mehut, mitkä alas menee, norm. ei mehuja tässä kodissa ole. Kuten ei mittariakaan, lapsen silmät ja lapsen kunto kertoo, milloin pyyhitään lähempänä 40:ntä kun 38:saa, joka on mukulalla pikkulämpö.

Saa tehdä mikä hyvältä tuntuu, nukkua, katsella tv:tä, kuunnella lukemista jne. Kaverit ei tule meille eikä kaverin kanssa lähdetä akuutissa vaiheessa ulos.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juoda saa mitä tahtoo, välillä juotan väkisin, kun ei tunnu muuten menevän. Helle, kuume ja ripuli saa äidin aika hysteeriseksi lapsen nesteytyksestä.

Peesaan tätä 8)

Esikoisella oli eilen illalla 40.3 kuumetta, käytin sit varmuudeksi tossa yksityisellä lekurissa... eipä mittää löytynny, crp:kin oli 11... Että ei muuta kun mehua napaan ja pronaxenia ja panadolia nassuun  8)

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pronaxen ja parasetamoli käytössä yhdistelämänä myös meillä, jos tulee liikaa kuumetta. Ihan pikkulämpöä sellaisenaan en lähde lääkitsemään, kurkku-, lihas- ja päänsärkyihin sitten parasetamolia. Tietysti osalla lapsista on yksilölliset "lääkitysrajat", meitä on kuopuksen osalta ohjeistettu pitämään aina kuume alle 38.5, koska on saanut yhden kuumekouristuksen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka kuumetta alentavat lääkkeet pitäiskin olla melko turvallisia, niin silti itse välttäisin kyllä niitä viimeiseen asti. Kaikki muut keinot katotaan ensin ja jos ei auta, niin sitten ihan vihonviimeisenä sitä ibuprofeiinia/parasetamolia. Kevyt vaatetus, viileä huone, lepoa, paljon juotavaa (viileä juoma alentaa sitä kuumetta kuulemma myös). Näillä eväillä luulisi kuumeen laskevan. Kuumehan se ajaa taudin pois. ;) Tietysti siinä tapauksessa  on jo mentävä lääkäriin, jos kuume vaan jatkuu ja jatkuu tai on aivan älyttömän korkea, tulee kuumekouristuksia tms...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Vaikka kuumetta alentavat lääkkeet pitäiskin olla melko turvallisia, niin silti itse välttäisin kyllä niitä viimeiseen asti.

Miksi? Vältätkö itsekin lääkitystä jos olet kuumeinen? Minä antaisin kyllä hyvin helposti lääkettä jos lapsi on mitenkään kuumeisen oloinen, siis niin että lapsella on siitä kurja olo. Otan itsekin, ja lapselle samaa kohtelua.

Kuumehan se ajaa taudin pois. 8)

Lastenlääkäri viimeksi totesi, että tuo ylläoleva on naurettava syy olla antamatta lapselle kuumelääkettä. Kuume on oire tulehduksesta ja kuumelääkettä on annettava jos lapsella on korkea kuume tai muuten kipeä olo lämmönnoususta johtuen. Kuumeen sietämistä koska se parantaa (?!) en kyllä suosittelisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuume on oire tulehduksesta ja kuumelääkettä on annettava jos lapsella on korkea kuume tai muuten kipeä olo lämmönnoususta johtuen. Kuumeen sietämistä koska se parantaa (?!) en kyllä suosittelisi.

Lastenlääkäreiden ohjeissa näyttää toistuvan tuo 38,5 asteen lämpö, eli sen jälkeen voidaan harkita muitakin lämmönalentamiskeinoja kuin fysikaalisia.

http://www.lastenlaakari.com/5.htm

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=kuume&p_artikkeli=dlk00437

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00010

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei lapsen tietenkään tarvitse kärsiä kuumeesta! Asia vaan on niin, että kuume yleensä on merkki siitä, että pian lapsi alkaa parantua. Lepohan se tärkein kuumeen hoito on ja runsas nesteen nauttiminen. KOHTUULLINEN kuume ei ole vaarallista, joten jos nyt vähän lämpö nouee, niin ei heti tarvitse olle pilleripurkilla (koskee myös aikuisia!).

En ole lääkekielteinen, mutta mielestäni ensin kokeillaan kaikki muut keinot, ja jos niillä ei kuume laske, niin sitten antaa sitä lääkettä. Nimittäin kun se lääkkeiden popsiminen pistää pitkälti mahan aika sekasin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kyllä annan muksuille heti kuumetta alentavaa kun menee lähemmäs 38... Mua ittee niin paljon vituttaa olla kuumessa et muksuille en sitä haluu  8) oon tosi kuollu jos mulla kuumetta yli 38

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

oon tosi kuollu jos mulla kuumetta yli 38

Lapsen kuume on keskimäärin pikkasen eri asia kuin aikuisen.

Jos jaksoi juottaa riittävästi niin meillä alko meno hyytymään vasta 39-40 asteessa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kyllä annan muksuille heti kuumetta alentavaa kun menee lähemmäs 38... Mua ittee niin paljon vituttaa olla kuumessa et muksuille en sitä haluu  ;) oon tosi kuollu jos mulla kuumetta yli 38

Mulla kans toi 38 on liikaa. Tosin mun norm lämpö onkin jotain 35, tiettyyn aikaan kuukaudesta jopa 34+. Onneks melko harvoin nousee edes tuohon 38 asteeseen.

Mut lapsilla se on kyllä NIIN eri asia. Mä en yleensä edes mittaa noilta matalaa lämmön nousua. Vasta kun otsa tuntuu tulikuumalta menee mittari suuhun. Toinen muksuista on kyllä aina siinäkin vaiheessa jo ihan veto pois, toista ei taida pysäyttää mikään...  >:D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

tästä ketjusta tuli mieleen, että kuinka herkästi lähdette viemään lääkäriin lapsianne kuumeen takia?

Mese-kaveri just ihmetteli, kun hänet oli käännytetty tk:sta pois, kun oli 3kk vauvaansa sinne yrittänyt viedä lääkäriin, vauvalla 39 asteen kuume ollut useamman päivän, eikä muita oireita. Oli todella pahoilla mielin, eikä mun mielestä syyttä, kyllä mäkin olisin varmaan huolissani noin pienen kuumeesta. Vastaanotossa oli käännytetty pois, tyyliin "tuo sitten takas, kun se on oikeesti kipeä"...  :-

Kyllä mä ymmärrän, että tk:ssa on ruuhkaa, mutta eikö vauvat kuitenkin pitäs sinne lääkärille asti päästää? Tosin siitäkään tietty aina mitään iloa ole, niinkuin lehdestä ollaan saatu lukea...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mese-kaveri just ihmetteli, kun hänet oli käännytetty tk:sta pois, kun oli 3kk vauvaansa sinne yrittänyt viedä lääkäriin, vauvalla 39 asteen kuume ollut useamman päivän, eikä muita oireita.

Outoa. Mun käsittääkseni ainakin alle 3kk:n vauvat kuuluu aina lääkärin tarkastuksen jos niillä on kuumetta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Outoa. Mun käsittääkseni ainakin alle 3kk:n vauvat kuuluu aina lääkärin tarkastuksen jos niillä on kuumetta.

no näin mäkin ajattelin ja kehoitin tätä äitiä huomenna viemään uudestaan, jos kuumetta vielä on. Itse en ehkä olis edes lähteny pois sieltä, vaan olisin odottanu niin kauan, että olisin lääkärille päässyt. (tai oikeastaan olisin mennyt yksityiselle jos olisin samassa tilanteessa ollut)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tästä ketjusta tuli mieleen, että kuinka herkästi lähdette viemään lääkäriin lapsianne kuumeen takia?

Alle 3kk:n ikäisen veisin ehdottomasti, alle 6kk herkästi. Muutoin vien lapsen lääkäriin kuumeen takia äärimmäisen harvoin. (Kuumeen pitäis nousta liian korkeaks tai syyn olla epäselvä tai oireina niskajäykkyys tai muu vastaava.)

Suosituksethan on viedä lapsi kolmen päivän kuumeilun jälkeen lääkäriin jos kuume ei mene ohi. Mut mä ainakin nytkin annoin kuumeilla 4pv, kun kuume ei noussu korkeaksi ja oli muuten niin hyvinvoiva. Tosin mun appiukko on lääkäri ja siltä tietty aina kysellään asiat ja sekin kiitettävästi kyselee lapsen vointia tiheään kun tietää niiden olevan kipeenä. Tarvittaessa tulee 15min:ssa katsomaankin tilannetta. Joten ehkä mun pitäis vastata että vaivaan lääkäriä lapsen kuumeesta HYVIN herkästi...  ;)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tästä ketjusta tuli mieleen, että kuinka herkästi lähdette viemään lääkäriin lapsianne kuumeen takia?

Riippuu vähän, yleisin syy lähteä, jos lapsi kipeä, on se sairaslomatod. koska meillä se vaaditaan aina. Muuten en ihan herkästi, jos pelkkä kuume, eikä se nouse kauheen korkeeksi.

Vanhimmalla sellaset perussairaudet sitten, että kantsii aika nopeasti reagoida, kun kerrankin 32h kuumeen noususta lähti lanssikyydillä pillit vinkuen teholle. No siinä nyt oli muitakin syitä, mut periaatteessa siis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän topiciin vois kysyä sitä, että onko alle puolivuotiaan vauvan iltalämpö 37,7c teiän mielestä kuumetta? En muista enää tarkemmin lapsen ikää, mutta mulla on sellainen muistikuva, että rektaalilämpö voi illalla olla 38,3c jopa(?) ilman, että kyseessä on kuume.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

on se sairaslomatod. koska meillä se vaaditaan aina. Muuten en ihan herkästi, jos pelkkä kuume, eikä se nouse kauheen korkeeksi.

Ed.elämän aikaan sama asia kuin yllä eli työnantaja vaati jokaisesta poissaolosta tod.

Joka taas kuormittaa tk:n terkkarin.

Oli sitten oksu tullut yöllä tai lämpö noussut mutta henk.koht. hain siis sen tod. seuraavan päivän aikana, sitä mielellään välttää sen aamuryysiksen esim. oksentelevan lapsen kanssa.

Potutti kyllä silti, meet sinne ja jonotuksen lisäksi katsot, kun sh/th lyö leiman ja allekirj.paperin, vie kait aikaa sen 12 sek. Tutkii lapsen, josta ei näe päälle, että oksensi vaikka aamuyöllä klo 04.

Kuumeen ja räkiksen toki havannoi.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

 

Ed.elämän aikaan sama asia kuin yllä eli työnantaja vaati jokaisesta poissaolosta tod.

Joka taas kuormittaa tk:n terkkarin.

Tutkii lapsen, josta ei näe päälle, että oksensi vaikka aamuyöllä klo 04.

Kuumeen ja räkiksen toki havannoi.

Niinpä, ja hyvässä lykyssä kuuntelet sitä, että ei meillä tälläiseen ole aikaa... Ei pelkän saikkutodistuksen takia tänne tarvii tulla. Tottahan se on, että kiireessä ärsyttää, kun tavallaan turhia käyntejä on. Mutta minkäs teet, ei oikein palkattomallakaan viitsi olla.

Ja tosiaan ei sitä aina pysty terkka muuta kuin uskomaan vanhempia, mitään ei välttämättä seuraavana päivänä ole.

Ihan off topic nyt, mutta mun mielestä, jos työnantaja vaatii lapsen sairastuessa sl-todistuksen, pitäisi olla mahis sitten työnantajan kustannuksella käydä vaikka yksityisellä. Okei, maksaa, haavekuvia kenties... Toisilla aloilla arkipäivääkin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mese-kaveri just ihmetteli, kun hänet oli käännytetty tk:sta pois, kun oli 3kk vauvaansa sinne yrittänyt viedä lääkäriin, vauvalla 39 asteen kuume ollut useamman päivän, eikä muita oireita. Oli todella pahoilla mielin, eikä mun mielestä syyttä, kyllä mäkin olisin varmaan huolissani noin pienen kuumeesta. Vastaanotossa oli käännytetty pois, tyyliin "tuo sitten takas, kun se on oikeesti kipeä"...  :-

Juttelin taas tänään tämän kaverini kanssa, hän oli vienyt tänään uudestaan vauvansa tk:hin näytille. Oli ollut eri ihminen vastaanotossa ja oli heidät lähettänyt ensiapuun. Ja ihmetellyt kovasti, kun ei eilen oltu  otettu vastaan...

Että pitäis vissiin hoitajatasollakin joskus pyytää toinen mielipide, jos ei asiat meinaa edistyä. Myös se tuli mieleen, että millainen valta ja vastuu vastaanotossa työskentelevällä hoitajalla on, kun kiireisenä aikana joutuu nopeastikkin karsimaan, kenet "päästää" lääkärille ja kenet ohjaa kotiin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...