Jump to content
MAINOS

Kuumemittari suuhun


Vieras: Unicornu

Recommended Posts

Ostin tänään apteekista kuumemittarin ja mua kehoitettiin mittaamaan kehon lämpötila suusta (kielen alta), koska kainalossa se kuulemma näyttää virheellisesti pienempää lukemaa. Kokeilin sitten kummastakin paikasta mitata ja erotukseksi tuli 0.3 astetta. Mulle tällainen on ihan uutta. Käytetäänkö lämpötilan mittaamista suusta myös työpaikoilla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ostin tänään apteekista kuumemittarin ja mua kehoitettiin mittaamaan kehon lämpötila suusta (kielen alta), koska kainalossa se kuulemma näyttää virheellisesti pienempää lukemaa. Kokeilin sitten kummastakin paikasta mitata ja erotukseksi tuli 0.3 astetta. Mulle tällainen on ihan uutta. Käytetäänkö lämpötilan mittaamista suusta myös työpaikoilla?

Käytännössä ei ole väliä mistä sen kuumeen mittaa, ne erot ovat kuitenkin niin pienet, että niillä ei ole merkitystä. Sairaalamaailmassa kainalomittarit ja korvamittarit ovat niitä kaikkein käytetyimpiä. Kainalomittarit ovat halpoja ja helppokäyttöisiä ja korvamittarit ovat nopeita ja oikein käytettyinä tarkimmasta päästä olevia.

Peräsuolesta mittaamista harrastetaan lähinnä pikkulasten ollessa kyseessä ja sitten invasiivisempia mittauksia harrastavissa paikoissa lämpöä mitataan virtsarakosta, verestä, nielusta yms. Mitä "syvemmältä" lämpö mitataan, sen todenmukaisimman arvon se antaa. Käytännön työssä eroilla ei juurikaan ole merkitystä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käytännön työssä eroilla ei juurikaan ole merkitystä.

Eli tärkeämpää on trendi kuin se yksittäinen arvo.

Unicornu, kokeile mitata se lämpö molemmista kainaloista. Tuo 0,3 asteen ero varmaan löytyy sieltäkin.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

focce: Kokeilin. ;) Löytyi se sama erotus. Kummallista. Kuinka pitkään suusta on mitattu kuumeita? Miksiköhän koulussa ei oo tuosta kerrottu? Kätevää, kun suusta mittaa, niin ei tarvi toiselta sitten vaatteita vähentää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotimittauksissa sillä ei oo sinänsä yhtään mitään väliä, jos kuitenkin suunnilleen tiedät mikä sun normaali lämpö on. Mittaat sit aina samasta paikasta, niin tuloksesta voi jotain päätelläkin. Pieniä eroja on myös siinä mittaatko digitaalisella vai elohopeamittarilla. Mut kotikäytössä tollaisilla ei mun mielestä oo hirveesti merkitystä näyttääkö puoli astetta sinne tänne... (Jos nyt tarkoiksi ruvetaan niin silläkin on väliä mihin aikaan vuorokaudesta mittaat jne)

Töissä enimmäkseen mittautan kainalosta kuumeet, kotona lapsilta suusta, kun ei tollaisten viikareiden kainalossa mikään pysyis ehjänä...  ;) )

Suusta mittaaminen on mun mielestä ikivanha tapa. Kainalosta mittaaminen on mun käsityksen mukaan ollu uudempi tapa? (?) Ja kyllä meille koulussa nää opetettiin. En tosin enää ulkoa muista paljonko eroa oli mistäkin mitattuna... (Paitsi tietty pääpiirteittäin, esim että kainalosta ja otsasta mitattuna tulee kevyempi aste kuin peräaukosta, korvasta ja ja suusta mitattuna.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Naisilla myös kuukautiskierto vaikuttaa ruumiinlämpöön. Ovulaation tapahtuessa lämpö nousee muutamilla kymmenyksillä, joillain jopa asteella. Lämpö pysyy yleensä ylhäällä kuukautisten alkamiseen asti ja laskee sitten, jollei hedelmöitystä ole tapahtunut. Raskauden alkaessa lämpö pysyy normaalia korkeammalla jonkin aikaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kuinka monella osastolla on käytössä digitaaliset kuumemittarit? Ajattelin vain, että olen kyllä nähnyt käytössä perinteisiä kuumemittareita (kainalosta mitattavia), mutta enimmäkseen lämmöt on mitattu digitaalisilla mittareilla (heitto tavallisiin +-2)...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olen kyllä nähnyt käytössä perinteisiä kuumemittareita (kainalosta mitattavia), mutta enimmäkseen lämmöt on mitattu digitaalisilla mittareilla (heitto tavallisiin +-2)...

Yleensähän rutiinilämpöjä mitattaessa riittää tieto onko kuumetta vai ei eli nämä digitaaliset kainalo- ja korvamittarit näyttävät oikein mitattaessa aivan riittävän tarkasti suuntaa.

Ja toisaalta kokenut hoitajahan selvittää potilaan kuumeen asteen tarkkuudella kämmenellä otsaa tunnustelemalla... :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NannaMaarit

Olenpa pilkun vääntäjä...  :D

Mä sain kerran 0,4 eron korva vs kainalomittaus, lisäksi tiedän osaston missä vähennetään suoraan 0,5 korvamittarin tuloksesta.

Veriviljelyn kannalta joskus oleellinen 0,5 vähennys...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sain viimeksi kokeillessa 0.4C eron vasen korva vs oikea korva. Oikea korva kertoi, etta olisi hieman kuumetta, vasen oli normaali.

Meilla mitataan paasaantoisesti lampo suusta, paitsi lapsilta.

Lampomittareina on Welch Allyn mittareita.

http://www.welchallyn.com/medical/products/catalog/type.asp?ID=34090

Kateva, nopea, ?tarkka, kallis, iso.

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ihmettelin kerran yhden potilaan tilannetta kun käsi ja potilaan olemus kertoivat, että kuumetta on, mutta korvamittari näytti sitkeästi alle 36 astetta.

Olipahan kivettyneimmät vaikut korvissa, mitä olen ikinä nähnyt. Ja kuinka ollakaan kuulokin parani kun saatiin korvat putsattua. (Loppui se radion huudattaminenkin samalla.)

Meillä oli aikanaan suumittareina sellaset aika ohuet tikut, nyt niiden käyttö on jäänyt vähiin. Mut eri mittari kuitenkin, jottei tartte miettiä mistä lävestä sillä viimeeksi on mitattu.

"Kun tulee risteykseen, pitää kääntyä sinne, minne on menossa."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Onko kokemuksia tästä?

Just tein subjektiivistä testiä itseltäni, suusta tasan 37, vas.kainalo 36.5.

Esittelijä toi näytille, nappasin mukaani....

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kokemuksia tästä?

Just tein subjektiivistä testiä itseltäni, suusta tasan 37, vas.kainalo 36.5.

Esittelijä toi näytille, nappasin mukaani....

kokeiles ensin hanurista ja sit sama liuska suuhun.kyllä lämpö nousee.....

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kokemuksia tästä?

Just tein subjektiivistä testiä itseltäni, suusta tasan 37, vas.kainalo 36.5.

Esittelijä toi näytille, nappasin mukaani....

kokeiles ensin hanurista ja sit sama liuska suuhun.kyllä lämpö nousee.....

Telis perhana!

Juu ei.....aika näyttää, tuleeko niitä tänne meille käyttöön.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kokemuksia tästä?

Just tein subjektiivistä testiä itseltäni, suusta tasan 37, vas.kainalo 36.5.

Esittelijä toi näytille, nappasin mukaani....

kokeiles ensin hanurista ja sit sama liuska suuhun.kyllä lämpö nousee.....

Mitä ilmeisimmin puhuu kokemuksesta ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Hoitamalla hyvää oloa -kirjassa muistaakseni mainittiin, että kainalosta mitattuna saadaan 0.6 astetta alhaisempi lukema, kuin 'sisäisesti' mitattuna. Olen ollut töissä lähinnä palvelutaloissa.. siellä tavallisia digitaalimittareita. Siis on olemassa kuumemittariliuskoja?! Kertakäyttöisiä arvatenkin.. kertokaas lisää. Sairaalamaailma vieraampi.

Kyselee 'tyhmä'.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tota. Täällä kans yks tyhmä.

Muttamutta, nykyäänhän sillä ei oo väliä, kun kaikki mittarit on digitaalisia, mutta joskus vuonna kirves ja kypärä kun oli vielä elohopeamittareita, niin en ois kyllä semmoista kenenkään suuhun laittanu, enkä sen puoleen ottanu semmoista omaankaan suuhuni.

-Entäs jos se hajoaa suussa? Se elohopea? Vai onko se "oikeeta" elohopeaa vai jotain höpöhöpöainetta, joka ei ookkaan ihmiselle vaarallista?

Meinaan, oikea elohopea joutuessaan suuhun, niin ei vaikuta oikeen terveelliseltä. Kevyt vainoharha??????

"Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...