Jump to content
MAINOS

Mihin "viimeisiin" kesätöihin?


Kipusisko84

Recommended Posts

Opinnot alkavat olla sillä mallilla, että ensi kesäksi pitäisi miettiä "viimeisen" kerran kesätöitä, ennen kuin sitten valmistuu. Mietin kuumeisesti paikkaa, mikä olisi mieluinen. SH:n vastaanotolle ei varmaankaan opiskelijoita sijaiseksi oteta (?) ja toisaalta vastuu voisi olla vähän liian kova kun yksin siinä olisi. Kotihoitokin toisaalta kiinnostaisi... Tavallaan tuntuu että sh:n sijaisuus erikoissairaanhoidossa tuntuisi liian kovalta palalta, kuinkahan sitä pärjäisi... Missä te muut olette olleet opiskeluaikana kesiä töissä, ja mitkä ovat jääneet mieleen hyvinä ja hyödyllisinä kokemuksina työelämää ajatellen?  :D

"Poliittinen elin on esimerkiksi pääministerin perna." Odd 6v.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä valmistuin terkkariksi viime keväänä ja olin sen edellisen kesän hoitorenkaassa eli hoidin hengityshalvauspotilasta. Sekin on itsenäistä työtä, kuten th:nkin työt. Ekat työt terkkarina aloitin noin 10 vrk ennen valmistumistani. Valmistumiseni jälkeen oon ollut kotisairaanhoidossa, työterveyshuollossa (opiskelen juuri parhaillaan työterveyshoitajan pätevyyteen johtavissa erikoistumisopinnoissa), kouluterkkarina ja lastenneuvolossa. Teen keikkaa ajoittain myös tuossa äsken mainitsemassani hoitorenkaassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä voisin kyllä suositella TK:n vuodeosastoa. Siis ei kroonikko-osastoa, vaan semmosta vähän akuutimpaa, jossa hoidetaan esim. leikkauksista kuntoutuvia, iv-lääkkeillä olevia, terminaalipotilaita, katkopotilaita yms. Siellä oppii ja voi kokeilla monenlaista, varsinkin, ellei ole vielä ihan varma, mihin aikoo sitten isona suuntautua. Potilasta (ja omaista) on joka lähtöön, ja ikähaitarikin on sen mukainen. Meillä nuorimmat potilaat on ollut alta kolmekymppisiä, vanhimmat yli sadan. Huonoksi puoleksi varsinkin pienemissä tk:ssa sanoisin sen, että lääkäriä ei virka-.ajan ulkopuolella ole saatavissa, vaan on konsultoitava päivystävää jostain muusta laitoksesta, tai sumplittava muuten oman harkinnan mukaan. Ja perushoitoa tietysti on paljon, mutta en mä nyt sitäkään niin huonoksi puoleksi pelkästään osaa ajatella.

Itse olin opiskeluajan lähinnä vanhainkodissa, ja muutaman vuoden valmistumisen jälkeenkin. Ei ehkä ole paras mahdollinen paikka taitojen säilymisen kannalta, mutta äkkiä ne taas palautui mennessäni toisenlaiseen paikkaan töihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä se tk:n akuutimpi vuodeosasto on ok, niin kuin aiemminkin mainittiin. Itse siellä työskentelin koko opiskeluajan, viimeiset 1,5 v sh:n sijaisuuksia tein. Sieltä sai hyvät perustiedot/taidot ja kun nyt sitten keskussairaalassakin olen välillä viuhahtanut, olen huomannut että tk:ssa on saanut hyvät opit. Ja osaa kiinnittää perusasioihinkin paremmin huomiota, ei vain siihen erikois erikois hoitoon  :D Kuten kotiutetaan potilas suolitukoksen kanssa... No, ei pidä yleistää. Mutta paljon näkee monenlaista ja laidasta laitaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun vika kesätyöpaikka oli siellä, mihin halusin myös töihin. Valitsin sen mukaan, että saisin jalkaa oven väliin valmiiksi. Ja siellä mä olen nyt vakipaikalla.

Suosittelen miettimään työn sen mukaan, mikä myös kiinnostaa valmistuttua :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo kyllä munkin mielipiteeni on se, että akuuttiosasto on todella monipuolinen työpaikka. Kannattaa todellakin valita sellainen paikka mikä itseä kiinnostaa. Nyt on hyvät ajat sen suhteen, voi valita, mikä itseä kiinnostaa eniten ja millainen hoitaja itse on. Tällä tarkoitan lähinnä kiinnostuksen kohteita. (Haluaako hoitaa yhtä potilasta/asiakasta kerrallaan vai nauttiiko osastotyöstä). Tätä viihtyvyyspuolta kannattaa myös miettiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olin viimeisen kesän ennen valmistumista kardiologisella vuodeosastolla sh:n sijaisuudessa. Ihan opettavainen paikka tuo oli näin jälkikäteenkin ajateltuna. Riittävän akuuttia mut ei kuitenkaan liian vaikeeta siihen tilanteeseen. Kiirettäkin piti... Jos sua kotisairaanhoito kiinnostaa, niin varmasti viimeisen vuoden opiskelijana siellä pärjää hyvin. Sh:n vastaanotollakin varmaan pärjäilee ihan ok, itsenäistähän se on, mutta onhan siel kollegoita ja lekurit lähellä jos tenkkapoo tulee.

Kannattaa ehkä miettiä niistä omista lähtökohdista(työkokemus, kentät..), mielenkiinnon kohteista, tulevaisuuden työpaikkamahdollisuuksista ja suuntaavista opinnoista käsin sitä viimeistä kesätyöpaikkaa. Parhaimmillaan löydät riittävän haasteellisen mutta ei liian vaikean työpaikan joka opettaa sinulle paljon ja antaa muutakin kuin vähän rahaa taskunpohjalle!

Onnea työn etsintään!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Itsellä valmistuminen on vielä monen matkan takana, mutta oman kotihoidon harjoittelun perusteella uskallan suositella kotihoitoa viimeiseksi kesätyöpaikaksi. Työ on itsenäistä, mutta et ole kuitenkaan yksin vaan voit konsultoida (yleensä) muita terveydenhoitajia/sairaanhoitajia sekä kotihoidon lääkäriä, jos tulee tenkkapoo eteen. Kotihoidossa saat käyttöön koko osaamisesi arsenaalin ja todennäköisesti tulet huomaamaan, että pärjäät hienosti itsenäisessä työskentelyssä ja päätöksenteossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kylla viimeisen vuoden opiskelija yleensa parjaa erikoissairaanhoidossakin, riippuen kokemuksesta ja asenteesta, mutta toisaalta viimeisesta kesalomasta nyt ei kannata ottaa liikaa paineita, 'oikeita' toita ehtii tehda kyllastymiseen saakka valmistuneenakin. Valitse paikka jossa on ideaalinen palkka/viihtymis-suhde, ja ota rennosti, keraten voimia viimeiseen lukukauteen. Katilona olen saanut erittain suureksi hyodyksi ne opit jotka tarttuivat mukaan vanhuksilta ja vuodeosastoilta, ja kiireen keskella tulee muisteltua yovuoroja vanhainkodissa jolloin mummot kuorsasivat ja mina nukuin television aaressa...

'Turpa kiinni ja ponnista!'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun vika kesätyöpaikka oli siellä, mihin halusin myös töihin. Valitsin sen mukaan, että saisin jalkaa oven väliin valmiiksi. Ja siellä mä olen nyt vakipaikalla.

Suosittelen miettimään työn sen mukaan, mikä myös kiinnostaa valmistuttua ;)

Tämä on totista totta. Mä kuvittelin nimittäin koko opiskeluajan ,että musta tulee kirurginen tehohoitaja...onneksi, lamavuosista huolimatta, mä onnistuin pääsemään vimppa kesälomaksi teholle töihin!!! Kyllä siinä kahdessa ja puolessa kuukaudessa selkis, että se ei oo mun hommaa...

T. Onnellinen leikkurihoitaja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Itse olin viimeisen opiskelukesän erikoissairaanhoidon osastolla sh:n sijaisena. Tein sijaisuutta sekä kirurgialla että sisätaudeilla. Kokemus oli erittäin opettava ja antoi oikeanlaisen kuvan sairaanhoitajan ammatista!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tämä aihe on mulle kans ajankohtainen, eli vika kesäloma ennen valmistumista tulossa.

Mulle tarjottiin sh-sijaisuutta psykiatrian puolelta (joka myöskin kiinnostaa ja jonkinlaista kokemusta siitä jo löytyykin). Suuntaudun kuitenkin perioperatiiviseen hoitotyöhön, joten onko järkeä mennä viimeiseksi kesäksi ihan eri puolelle (vaikka paikka kuulostaa tosi mielenkiintoiselta?) 

Vai voisiko sitä ajatella niin, että kyllä sitä sitten työelämässä ehtii olla sillä perioperatiivisen puolella ihan kyllästymiseen asti ja nautti viellä tää kesä? Vaikeita valintoja!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: terkkari08

Itsellä myös edessä viimeinen kesätyö ennen ensi vuoden valmistumista. Olen menossa psyk.puolelle sh:n sijaisuutta tekemään, ihan juuri sen vuoksi, koska se on sellainen alue, joka kiinnostaisi mahdollisesti jatkossakin. Vaikka terveydenhoitajaksi valmistunkin.

Eli tarkoituksena juuri tuo "jalka oven väliin" -taktiikka.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä ajattelin nyt viimeiseksi kesäksi mennä jonnekin sellaiseen paikkaan jonka haluaa kokea, mutta jonne ei ehkä halua kuitenkaan jäädä sen pidemmäksi aikaa. Tällä hetkellä se ois psykiatria, mutta joku muukin vaihtoehto voi vielä tulla kyseeseen. Tk-vuodeosastokin ois yks semmoinen, mutta se tuli koettua jo viime kesänä joten on nyt poissa laskuista. Ja siis sillä asenteella että sitä lopullista hommaa ehtii kyllä sitten tehdä myöhemminkin. Kyllä sen jalan saa oven väliin varmaan sitten valmistuneenakin.

Aina saa hävetä ja kärsiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...