Jump to content
MAINOS

Ongelmia lääkityksissä...


Vieras: Unicornu

Recommended Posts

Tänään jaoin yhdelle vanhukselle lääkkeet, jonka omahoitaja oli sairaslomalla. Hoksasin, että vanhukselle on mennyt jo antibioottia (Selexid 200 mg) 7 viikon ajan ja lääkettä ei ollut määrätty lopetettavaksi. Ihmettelin, että miten lääkäri ei hoksanut asiaa. Hän viikko sitten katsoi vanhuksen lääkitystä, kun hoitajat arvelivat väsymyksen johtuvan verenpainelääkkeistä. Vanhukselta sitten vähennettiin Diuraminia. Yritin soittaa lääkäreille, mutta en saanut heihin yhteyttä. Laitoin sitten lääkärinvihkoon asiasta.

Eilen tuli vanhus sairaalasta. Aavistin, että hän ei ois saanut iltapäivän lääkkeitä. Toinen hoitaja meinas, että tottakai he ovat toisessa paikassa huolehtineet. Soitin sitten sinne mistä vanhus tuli ja sain selville, että eivät he olleet ehtineet antaa niitä. Vanhus ois jäänyt ilman sen päivän Marevania ja sokerilääkettä, jos en ois hoksanut soittaa. Ihmettelen, että miksi sairaalasta ei laitettu lappua, että iltapäivälääkkeitä ei ole vanhus saanut.

Tällaisia tapauksia on useitakin työpaikassani. Mun mielestä nämä ongelmat johtuvat siitä, että lääkeasioihin ei yksi ihminen saa keskittyä kunnolla. Miten teillä lääkitykset hoituvat kiireen keskellä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ei tää oo mikään puolustus, mutta aika usein nuo päivälääkkeet jää sairaalassa antamatta, jos vanhusta "pedataan" ulos sairaalasta, eli kyydit on tilattu, paperit yms. muut arkistoitu ja potilaspaikka purettu. Kuljetusta odotellessa tulee helposti unohdettua lääkkeiden anto.

ENtisen osaston osastonhoitaja onkin terottanut sitä, että kaikki tulee olla viimeiseen hetkeen aivan kuin potilaspaikka on, ja hänen on saatava lääkkeensä. Tästä onkin kyseinen paikka saanut mainosta ja kehuja.

Kunpa näin olisi kaikissa paikoissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään jaoin yhdelle vanhukselle lääkkeet, jonka omahoitaja oli sairaslomalla. Hoksasin, että vanhukselle on mennyt jo antibioottia (Selexid 200 mg) 7 viikon ajan ja lääkettä ei ollut määrätty lopetettavaksi.

Selexid saattaa mennä joillakin ihan estolääkkeenäkin. Riippuu annostuksesta.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep. Se meneekin estolääkityksenä...  :nauraa: Annostus on 1x1.

Ninpä arvelinkin. Kannattaa ensin tutkia - sitten vasta hutkia.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyötyvätpä muutkin, kun yksi tohelo menee edellä...  :nauraa: Ei mun työpaikassa toisetkaan työntekijät tienneet, että se onkin estolääkitys. Farmaca Fennicasta en myös tuollaista tietoa löytänyt. Lääkäri oli sitten soittanut ja hän kertoi tuosta asiasta sekä antoi neuvoksi: antaa mennä vain. Mä oon lääkityksien suhteen tullut tarkemmaksi. En voi niiden suhteen olettaa, vaan mun pitää varmistaa. On tullut nimittäin muutamia kertoja töskäiltyä. Vaikka ne töskäilyt eivät olletkaan vaarallisia, niin silti ne opettivat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämähän ei välttämättä ole kokonaan hoitajan homma, mutta kyllä meillä hoitajat melko pitkälle katsovat ja tarkastelevat potilaan lääkityksiä ja etenkin antibioottien kanssa ollaan tosi tarkkoina kauanko ne menee. Ja ei se ole ongelmia tuottanut, lääkekortissa kun näkyy lääkkeen aloituspäivä kunkin lääkkeen kohdalla, niin tuollaiset huomaa helposti. Meillä farmaseutti jakaa potilaiden lääkkeet, mutta kyllä hoitaja tyleensä ottavat kantaa mm. kipulääkitykseen, pitäisikö annosta vähentää/nostaa, alkaa vierottamaan esim. im kipulääkkeestä tai esim. Oxycontinista leikkauksen tmv jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta kyllä hoitaja tyleensä ottavat kantaa mm. kipulääkitykseen, pitäisikö annosta vähentää/nostaa, alkaa vierottamaan esim. im kipulääkkeestä tai esim. Oxycontinista leikkauksen tmv jälkeen.

Tuostapa hauska välikommentti. Meillä Suomen ykkössairaalassa ei ole Oxycontin olleskaan käytössä. Miksi, kysyin kivunhoidon asiantuntijalääkäreiltä. Koska kukaan ei lopettaisi sitä vuodeosastolla! Plääh...

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ÖÖ - mitenkäs siellä suomen "ykkös" sairaalassa sitä kipua sitten hoidetaan vai hoidetaanko ollenkaan  huh.gif

Jos firma on maksavinaan niin minä olen tekevinään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ÖÖ - mitenkäs siellä suomen "ykkös" sairaalassa sitä kipua sitten hoidetaan vai hoidetaanko ollenkaan  huh.gif

ei siel hoidetakaan, siel ollaan vaan tuloskeskeisiä,  :-*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ÖÖ - mitenkäs siellä suomen "ykkös" sairaalassa sitä kipua sitten hoidetaan vai hoidetaanko ollenkaan  huh.gif

Kyllä sitä kipua hoidetaan hyvin, riippuen toki osastosta. Itse en ainakaan opiaatteja säästele jos potilas on kipeä. Toki kipulääkityksen taso vaihtelee riippuen siitä, kuka on lääkärinä ja hoitajana.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta kyllä hoitaja tyleensä ottavat kantaa mm. kipulääkitykseen, pitäisikö annosta vähentää/nostaa, alkaa vierottamaan esim. im kipulääkkeestä tai esim. Oxycontinista leikkauksen tmv jälkeen.

Tuostapa hauska välikommentti. Meillä Suomen ykkössairaalassa ei ole Oxycontin olleskaan käytössä. Miksi, kysyin kivunhoidon asiantuntijalääkäreiltä. Koska kukaan ei lopettaisi sitä vuodeosastolla! Plääh...

ÖÖ - mitenkäs siellä suomen "ykkös" sairaalassa sitä kipua sitten hoidetaan vai hoidetaanko ollenkaan  huh.gif

Kyllä sitä kipua hoidetaan hyvin, riippuen toki osastosta. Itse en ainakaan opiaatteja säästele jos potilas on kipeä. Toki kipulääkityksen taso vaihtelee riippuen siitä, kuka on lääkärinä ja hoitajana.

Kyllä kipua "ykkössairaalassa" hoidetaan ja on se Oxycontinkin ihan käytössä. Tietysti on lääkäristäkin kiinni, millaiset tropit määrää. Suurin osa lääkäreistä meillä kyllä tuntuu kuuntelevan hoitajan mielipiteitä kivunhoidosta ihan kivasti. Tietysti joukkoon mahtuu näitäkin lääkäreitä, joiden mielestä kivunhoito ei ole kovin tärkeää, ja jopa tiukasti tuntuvat olevan kuolevan potilaan kohdalla sitä mieltä, ettei pysty kipua tuntemaan. Vaikka hoitaja on nähnyt selkeän vasteen kipulääkkeelle. Näistä onkin tullut aika ajoin aikamoisia vääntöjä lääkärin ja hoitajan välillä. Mutta pääsääntöisesti kyllä meillä kivunhoito on mielestäni ollut ihan ok.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...