Jump to content
MAINOS

vapaaehtoistyö

Guest cat

Recommended Posts

Heips

Olisin kiinnostuntut vapaaehtoistyöstä ulkomailla lähihoitajan toimenkuvana ja haluaisin kuullu kommentteja muilta miten on mennyt ja missä on ollut?

• 2 months later...
MAINOS

Heips vaan,

olisi tosiaan mielenkiintoista tietää mistä kaikista ulkomaille suuntautuneista vapaaehtoisjärjestöistä ihmisillä on kokemuksia? ja mistäpäin? ja miltä ajalta?

Ja myös sairaanhoitajille.

Muistaakseni Tehy-lehdessä oli helmikuussa juttua jostain tytöstä, sairaanhoitajasta, joka oli ollut dominikaanisessa tasavallassa muistaakseni muutaman viikon. Hän oli sellaisen järjestön kanssa kuin SASK, suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus. Matkalle kertyi hintaa 1600 euroa.

Itse en ole ollut vielä missään vapaaehtoistyössä. Aina on maksettu kun oon töitä tehnyt, mutta ihan mielenkiinnosta voisi joskus kokeilla.  Itse olisin kiinnostunut pidempiaikaisesta vapaaehtoistyöstä, jossa kuitenkin ylläpito korvattais niin ettei itselle siitä kuluja kerry. Oisko kellään tiedossa mitään sellaisia järjestöjä ku sellaisia järkkää?

En ole ulkomailla vapaaehtoistyössä ollut, mutta halua olisi.

Punainen Risti lienee tunnetuimpia järjestöjä, joka hoitohenkilökuntaa ulkomaille vie, mutta Suomen Punainen Risti ei lähetä vapaaehtoisia ulkomaille. Jotka SPR:n kautta ovat Kansainvälisen Punaisen Ristin tehtävissä saavat siitä palkkaa.

I take my coffee, like I take my women: from behind.

Heips vaan,

olisi tosiaan mielenkiintoista tietää mistä kaikista ulkomaille suuntautuneista vapaaehtoisjärjestöistä ihmisillä on kokemuksia? ja mistäpäin? ja miltä ajalta?

Ja myös sairaanhoitajille.

Kauan kauan sitten täällä kirjoitellut "parta" lähti vissiin Uuteen Seelentiin, muistaako kukaan?

Kiitos.

Itse olen lähdössä viikon päästä Länsi Afrikkaan, Ghanaan kolmeksi ja puoleksi kuukaudeksi, teen siellä kylläkin harjoittelua kouluun, mutta järjestön kautta mennään tavallaan kuiteski vapaaeht. työntekoon. Netistä löytyy kun etsii nimellä Revsodep Ghana. Siinä ei kyllä korvata työntekijälle mitään, mutta kulut on aikas pienet, kun asuu perheessä jne. Suomessa on järjestöllä myös yhetyshenkilö, tiedot löytyy nettisivuilta, joilla myös vapaaeht. raportteja kokemuksistaan. Kyseessä on ihan paikallinen järjestö, jolla vapaaehtoisia käynyt eri maista. Itse menen paikalliseen sairaalaan tekemään 15 viikkoa hommia, kaikki järjestetty etukäteen ja järjestön pomo tosi huolehtivainen ja nopea ottamaan yhteyttä. Osaan sitte kesäkuussa kertoa enemmän, nyt kyllä vähän jännittää jo lähtö!

Minuakin on Kiinostaisi vapaehtois toiminta ulkomailla  Mutta  ei ole ollut uskallusta varmaan.Spr se taitaa olla se paikka josta kannattaa kysellä  Minkä moisiin tehtäviin tarkalleen ottaen olet aikonut?

Tossa olikin jo mainittu etta SPR ei lähetä vapaaehtoisia ulkomaan tehtäviin. Lähihoitajia ei SPR käytä keikoillaan lainkaan. SPR hakee uusia reserviläisiä 1-2 kertaa vuodessa riippuen tarpeesta. Hoitajilla täytyy olla sairaanhoitajan tutkinto ja riittävä työkokemus.

Juu...SPR vaatii kokemusta jne. Mutta vapaaehtoisjuttuja löytyy monenmoisia (mitä olen niitä seuraillut) ja ainakin minulla on tuttuja ollut lh kokemuksellakin. Mutta osa paikoista, niille päästäkseen hommiin, ovat onnenkantamoisia. Ja toisille kyllä pääsee jos on valmis maksamaan...Se niissä on itsellä joskus tökännyt, kun hintaa saattaa kertyä.

Olen itse ollut muutaman kerran ulkomailla alan hommissa, tosin lyhyitä pätkiä. Upeita kokemuksia ne ovat olleet!! Kyllä ne kokemukset ovat avartaneet omaa maailmankatsomusta moneltakin kantilta. Monenlaista olen kokenut. Eikä ulkomailla olo (varsinkaan kehitysmaissa) aina mitään herkkua ole, kun lukee mukaan monenmoiset tapahtumat, sairastelut jne, mutta antoisaa se on silti ollut!! Mukava kokemuksia on muistella ja jatkuva "palo" päästä tuonne kauas pois. ;D

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan, jos kiinnostusta on!!!!

• 10 months later...

Kyllähän vapaaehtoistyöhön voi lähteä vaikka minne ja monien eri järjestöjen kautta! Mutta tosiaan, usein se saattaa tulla aika hintavaksi jos joutuu vieläpä matkojen lisäksi maksamaan jonkun ohjelmamaksun tms jos menee jonku järjestön kautta :/

Esimerkiksi Israelhan on aika tunnettu vapaaehtoistyöpaikoistaan - no ainakin kibbutzeistaan, tosin niissä se työ on enemmän sitä siivoamista / keittiöhommia jne eli ei niinkään meidän alan työtä. Tosin yksi kaverini oli kyllä hoitamassa lapsia.

Itseäni kiinnostais kovasti ens syksynä lähteä just tonne Israeliin, oon tässä tutkinut eri vaihtoehtoja ja koittanut googlettaa oman alan paikkoja ja kyllähän niitäkin löytyy jos vaan osaa etsiä :D Eli saatanpa hakea johonkin sairaalaan, lastenkotiin taikka sellaiseen mielenkiintoiseen järjestöön, mikä tekee työtä loukkaantuneiden israelilaisten sotilaiden, lasten ja terrorismin uhrien parissa! Yksi tuttuni oli siellä aikoinaan vapaaehtoisena. http://www.israel-handsofmercy.org/

Ja myöhemmin ajattelin lähteä johonkin päin Afrikkaa.

JOS on vaikka uskova kristitty, niin sittenhän on myös paljon lisää mahdollisuuksia koska monet kristilliset lähetysjärjestöt ja seurakunnat järjestävät mahdollisuuden lähteä vapaaehtoistyöhön just esim. Afrikkaan päin.

Kannattaa käydä KEPA:n sivuilla (kehitysmaa-asioiden palvelukeskus tms) katselemassa, sieltä muistaakseni löytyy linkkejä ja vinkkejä vapaaehtoistyöstä.

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...