Jump to content
MAINOS

Kanylointi- / injektioharkat sh opinnoissa


puimuri

Recommended Posts

Vieras: Pirkanmaalla
26 minutes ago, Guest Sh 2016 said:

Yksinkertaista: jos et anna pistää, et myöskään saa harjoittelutunneilla pistää muita. Piikkikammo otettiin pois sillä, että jokainen pisti itseään mahaan s.c. 

Miksi näin? Jos luokkakaverille oikeesti on ok ottaa useampi pistos, eikö ole typeryyttä että piikkikammoinen jää jonkin tämänlaisen periaatteen vuoksi ilman harjoittelua? Ketään ei minusta tulisi pakottaa ottamaan piikkejä niin pitkään kun vaihtoehtoisia tapoja järjestyy.

Piikkikammoa ei myöskään noin vaan "oteta pois" jollain s.c. pistoksella. Piikkikammoinen voi sen sietää pakon edessä, mutta mahdollisesti se vain pahentaa kammoa ja seuraava pistos onkin taas vaikeampi ottaa. Joutuuhan noita elämän aikana sietämään... klexanea, kanyyleja, verikokeita, rokotuksia vaan ei yksikään piikki tähänmennessä ole vielä "ottanut pois" omaa neulakammoani ja itseäni en muuten pistäisi vieläkään ellei henki ja terveys olisi siitä oikeasti kiinni, en edes sitä s.c.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Vieras: Savoniassa myös opiskelev

Minun ei ainakaan ollut pakko olla pistettävänä taitopajatunnilla,varsinkaan kanyloinnissa ja opettaja itse sanoikin että parempi jättää mun pistäminen oikeesiin hätätilanteisiin. Tietenkin itse pistin niin tekokättä kuin parianikin. Ei se ollut opettajalle ongelma. Sekin riippuu opettajasta millainen opetus kriteeri tunnilla on.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Savoniassa myös opiskelev
5 minuuttia sitten, Vieras: Savoniassa myös opiskelev kirjoitti:

Minun ei ainakaan ollut pakko olla pistettävänä taitopajatunnilla,varsinkaan kanyloinnissa ja opettaja itse sanoikin että parempi jättää mun pistäminen oikeesiin hätätilanteisiin. Tietenkin itse pistin niin tekokättä kuin parianikin. Ei se ollut opettajalle ongelma. Sekin riippuu opettajasta millainen opetus kriteeri tunnilla on.

Ja siis se oli tosin kyllä vain kanylointi osuus mutta muissa injektioissa oon antanu pistää,koska opettaja on valvonut jokaisen parin piston että se menee oikein.:)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Meillä koulussa (metropolia) sai kieltäytyä mutta silloin ei ollut varmuutta siitä pääsikö itse suorittamaan jos ei vapaaehtoisia löytynyt ottamaan useampaa. Mitään suostumuksia ei tarvinnut allekirjoittaa. Lähtökohtaisesti annettiin ymmärtää että kaikki suorittaa ja ottaa suorituksen vastaan.

Injektiolabrassa pistettiin kaverille i.m. pakaraan, sekä olkavarteen ja i.d. käsivarteen. Itselle piti pistää i.m. reiteen ja s.c. vatsaan. 

Kanylointilabrassa yksi ei suostunut kanyloitavaksi mutta ei saanut itse kanyloida vaikka vapaaehtoisia olisi ollut. Toisella labralla (eri opettaja) kyseinen kaveri sai kanyloida vapaaehtoiselle, vaikka ei suostunut itse "potilaaksi".

 

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Koulussa (Savonia 2007-2010) sai törkätä sen yhden kumikäteen ja yhden luokkatoveriin? Oliko kauheaa? En nyt tiedä - meikälle sai osumaan hyvin, mutta luokkakaverilla meni säätämiseksi nykäistyään neulan pois ja "tyhmänä potilaana" en sitten auttanut mitenkään ja annoin tipahdella n. 20cm halkaisijaisen lammikon lattialle :D

Lisäksi yhdelle osumatarkkuudeltaan kehnolle tarjosin kohteen vedettyäni ensin leukoja ovenkarmeissa :D Ei sählännyt ja selvittiin lammikotta.

Taisi yksi luokkatoveri välttyä maalitauluna olosta sanottuaan oikeasti aiemmin aina pyörtyneensä suonia piikitettäessä.
Oma osumatarkkuus? Ei kovin hyvää :( Koulussahan harjoituskohde oli kämmenselkä vaikka työelämässä ensisijainen kohde on kyynärtaive ruiskutusnopeuksista johtuen.
Harjoittelupaikoissa ei saanut kanyloida paitsi yhdessä harjoittelupaikassa yhden ohjaajan henk.koht. antamin hyshys luvin iltavuorossa 3 potilasta.

Toivottavasti kouluissa tarjotaan nykyään mahdollisuus halukkaille useampiin yrityksiin, ettei tarvitsisi työelämässä katsella kuinka pistäjä vapisee enemmän kuin pistettävä :D

Näiltä pohjilta olikin sitten oikea unelma lähteä  survomaan vihreitä Vasofixeja sytostaattipotilaille valmistuttuaan. Vasofixeissa loistavaa oli se, että melkein omin korvin kuuli kanyylin kärjen rusahtavan suonen seinämän läpi.
JEP vihreitä, koska se nyt oli kaikissa CT-tutkimusohjeissa. Ruiskutusnopeudet 3ml/s - 6ml/s eli 10,8- 21,6 litraa tunnissa ruiskutusmäärien ollessa n. 100-200ml (varjoaine+huuhde). Varjoaineruiskun paineraja kevyt 325PSI eli pyöreästi 22 ilmakehää. Eli vain noin 10 kertaa autonrenkaan paine. Jos kanyyli ei ole luotettavasti suonessa, saa potilas sellaisen en niin mukavan "nesteimplantin" esim. hauikseensa. Yllättäen suoni voi poksua myös kanyylin ollessa suonen sisällä, jos kanyylilla on menty edestakaisin suonen läpi muutama kerta tehden seinämästä "emmentalia".

On opiskelijoita joiden annan kanyloida itseäni.
On myös valmiita hoitajia ja lääkäreitä, jotka saisivat max yhden yrityksen ennen kuin pyytäisin antamaan pistokamat itselleni.
Töissä saa kanyloida perusterveiden lisäksi sytostaateilla "tuhottuja" suonia, lapsia, vanhuksia jne... Työpistekierrosta johtuen jonain päivänä voi kanyloida 10-20 potilasta ja heti seuraavalla viikolla tai parin viikon päästä taas muutaman. Näin muutaman vuoden kokemuksella mahdoton sanoa varmaksi missä kulmassa ja mistä syvyydestä kenenkin suonet löytää kokeilematta. Joillekin potilaille kokeilee sen yhden yrityksen ja katsoo vierestä kuinka anestesialääkäri laittaa ultraäääniohjauksessa jo kahdeksannella yrityksessä kanyylin laskimoon löydettyään pari valtimoa ensin :D


Voi vain todeta että melkein kuka vaan voi oppia kanyloimaan (viimeistään muutamalla tuhannella toistolla), mutta ketään ei ole helppoa opettaa kanyloimaan. Itsellä suurin ongelma oli alussa pelko, että aiheuttaa kanyyleilla tuskaa potilaille, kun itse inhoaa piikkejä. Tuo pelko hävisi testaamalla... Vihreä kanyyli itse tyrkättynä omaan käteen ja liika sääli potilaita kohtaan hävisi -> alkoi osua paremmin potilaiden suoniin.
 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17 hours ago, Rigor said:

Harjoittelupaikoissa ei saanut kanyloida paitsi yhdessä harjoittelupaikassa yhden ohjaajan henk.koht. antamin hyshys luvin iltavuorossa 3 potilasta

Tämä on ihan käsittämätöntä. Olen itsekin siis todistanut tätä ilmiötä. Olin itse SH-opiskelijana harkassa yhden päivän TT-koneen porukan mukana, ja kanyloin potilaita siellä samaan aikaan kun RTG-hoitajaopiskelijat samasta amkista samassa opintojen vaiheessa ei saaneet sitä tehdä... 

17 hours ago, Rigor said:

Vihreä kanyyli itse tyrkättynä omaan käteen

Tätä suosittelen kaikille. Hyvä taito mahdollisissa poikkeusoloissa ja hyvää harjoitusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

14.2.2019 klo 16.04, jupet kirjoitti:

Tämä on ihan käsittämätöntä. Olen itsekin siis todistanut tätä ilmiötä. Olin itse SH-opiskelijana harkassa yhden päivän TT-koneen porukan mukana, ja kanyloin potilaita siellä samaan aikaan kun RTG-hoitajaopiskelijat samasta amkista samassa opintojen vaiheessa ei saaneet sitä tehdä...

Juu. Tätä itsekin noiduin opiskelujen aikana. Jos valitsit harjoittelupaikkasi oikein niin sait kanyloida niin paljon kun jaksoit mutta esmes tyksissä ei ollut TT:llä mitään asiaa kanyloimaan potilaita. Samoin tuli vastaan pari muutakin suurta ja keskisuurta sairaala joissa opiskelijoilla ei ollut mitään mahdollisuuksia päästä kanyloimaan.

Savoniallakin kanyloit kaksi kertaa. Ekan kerran kumikäteen ja toisen kerran näyttönä luokkakaverille. Helvetin hyvä oli lähteä työelämään kun aikaisemmasta kanyloinnista oli 2.5 vuotta aikaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi taidoista jonka oppii tekemällä, toistoilla. Ehtii treenata vasta työelämässäkin. Opiskelijat kantaa tästä taidosta suurempaa huolta, kun vuorovaikutustaidoista potilaan ja omaisen kanssa. Jonka oppiminen vaatii usein huomattavasti enemmän toistoa ja motivaatiota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Vieras: --- kirjoitti:

Opiskelijat kantaa tästä taidosta suurempaa huolta, kun vuorovaikutustaidoista potilaan ja omaisen kanssa. Jonka oppiminen vaatii usein huomattavasti enemmän toistoa ja motivaatiota.

No omalla kohdallani noita vuorovaikutustaitoja oli harjoiteltu jo 12 vuotta sosiaali- ja terveysalalla...Kyllä minusta kädentaidot on ihan yhtä kovassa roolissa ja ihan oikeutetusti opiskelijat on siitä huolissaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kyllähän se on oltava pistettävänä. Entisenä neulakammoisena voi sanoa, että siitäkin pääsee yli. Minua helpotti se, että annoin ensin pistää itseäni ja sitten sain ns palkinnoksi pistää luokkakaveriani. En usko että antaisivat pistää muita jos itse kieltäytyy pistoilta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

4.1.2019 klo 16.05, Vieras: Ihmeissään kirjoitti:

Mitä niin vaarallista kanyloinnissa muka voisi tapahtua, ettei sitä saisi koulussa harjoitella luokkakaverille? Kun ei siitä kanyylista kuitenkaan mitään lääkettä tmv sisään laiteta. 

Esimerkiksi radialishermo voi vahingoittua, kuten kävi minulle. Opettaja näytti koko ryhmälle kuinka kanyyloidaan kandisuoni, eikä uskonut kun sanoin hänen osuneen hermoon. Lopputulos oli hermovaurio, joka leikattiin reilun viikon päästä, kun käsi ei enää pelannut ja tunto oli osasta kättä mennyt. Käden puristusvoimat eivät enää koskaan palautuneet samalle tasolle, joten ensihoitoon/ambulanssiin en enää päässyt palaamaan töihin. Koulun vakuutus korvasi enmg x2 (leikkauksen jälkeisen vasta valitettuani asiasta) sekä leikkauksen. Kannattaa miettiä mitä potilas sanoo esim. kokemastaan kivusta kanyloinnin aikana, hoitajana pitää kuunnella eikä väittää vastaan ettei siinä kohtaa ole hermoja, kuten opettajani väitti ja vaati pitämään kättä paikoillaan. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu varmasti paikasta. Mä olen pelännyt neuloja pennusta asti, mutta uskaltauduin lihaspistojen neulatyynyksi vaikka meinas jalat lähteä alta pelkästä ajatuksesta. Sen sijaan suoneen kajottavilla tunneilla ei tarvinnut olla "potilaana", tästä opettajan kanssa keskustelin etukäteen ja se oli hänelle ok, kuin myös luokkatovereille. Meinaan saada paniikkikohtauksen jo ammattilaisen ottaman verikokeen aikana, joten en halua et joku sitä alkaa muhun harjoittelemaan. Toki eri kouluissa on eri käytäntöjä, kannattaa jutella opettajan kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Höpö höpö

Erikoista ajattelua täällä. Sairaalamaailmassa kun tupataan tehdä ja ohjata asioita mitä itse ei ole kokenut eikä tule välttämättä kokemaankaan. Vai pitäisikö kaikkien olla kokenut esim. Keuhkopöhö ja c-pap henkilökohtaisesti ennen kuin voi sen naamarin potilaalle laittaa. Tai katetrointi, ehkä tällä lokiigalla se pitäisi jo opiskeluaikana tehdä luokkatoverille ja antaa tehdä itselle ennen kuin voi potilaalle tehdä. Höpö höpö. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Vielä opiskeleva

Meillä sai kieltäytyä syyttäkin, mutta itse kieltäydyin kanyloinnista, koska olin raskaana. Muuten olisin antanut pistää. Synnytyksessä sainkin sitten oikein realistisen kanylointikokemuksen potilaan roolissa. Luokkakaveriin sain itse kuitenkin harjoitella, kun syyni oli opettajasta "pätevä". 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Paniikkipistos

Kokemuksesta voin sanoa, että on täysin eri asia pistellä muita, kuin olla pisteltävänä. Itse kyllä reippaasti työssäni pistelen muita, mutta yli kaiken pelkään omia pistoksia. Lakihan sanoo myös, että koskemattomuuteen on oikeus. Mielestäni tämä pätee myös koulussa harjoiteltaviin pistoksiin.. Itse sanoin reippaasti, että en halua olla neulatyynynä. Koskaan ei minua ollut kanyloitu, ja ensimmäistä kertaa en halunnut opiskelijalta, jolla ei ollut mitään kosketusta neuloihin. Verinäytteen ottoon suostuin, mutta paniikkihäiriöisenä kohtaushan siitä tuli. Opettajat eivät tätä huomioineet, mutta onneksi muutama opiskelijatoveri osasi toimia tilanteen vaatimalla tavalla ❤️

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä on niin, että jollei anna pistää, ei tarvi silloin pistellä muitakaan. Onhan se hanurista että ite pääsee treenaamaan mut huonolla tsägällä joku ei pääse naurettavan neulakammon vuoksi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aiemmassa AMK:ssa oli käytäntö että jos et suostu pistettäväksi, niin et pistä muita. Opettaja harkinnanvaraisesti päätti jos oli joku pätevä syy, että ei voi olla pistettävänä.
En usko että mistään kiduttamisesta on kyse. Vaan että lähtökohtaisesti tuossa on se tarkoituksena että luokkalaiset saa harjoitella pistämistä. Toisaalta pääset ite "potilaan" rooliin ymmärtäen mitä hän kokee ja näin ollen toimia itse rauhallisesti ja luottamusta herättävästi ko ite tiiät miten pahalta se pistäminen voi tuntua.
Kieltäytyminen on varmaan mahdollista, mutta sit pistoharjoittelu jää harkkoihin.. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ensihoitsu
4.1.2019 klo 06.02, Vieras: Shop kirjoitti:

Kyllähän näitä asioita pitää päästä harjoittamaan ennen kuin pistetään eläviä potilaita harjoittelussa. On kuitenkin suhteellisen eri asia etsiä elävältä ihmiseltä suoni tai lihas kuin nukelta tai tekokädeltä.

Kenestäkään pistäminen ei varmaan ole kivaa, mutta ei sen sietämätöntä kipua pitäisi oikein tehtynä kenellekkään tehdä. Mielestäni on hieman kyseenalaista, että pistämistä kammoksuva ihminen pistelee muita...

Tämä. Ja eiköhän suurin osa kivusta tule korvien välistä, niin se vaan omakin piikkikammo aikanaan lähti kun antoi muiden pistellä itseään. Kannattanee miettiä alanvaihtoa jos herättää niin voimakasta pelkoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...