Jump to content
MAINOS

Kanylointi- / injektioharkat sh opinnoissa


puimuri

Recommended Posts

Hei.

Onko ollut opiskelujen aikana pakko ottaa neulaa nahkaan? Savoniassa opettaja teki selväksi, että harkkatunnella on pakko olla myös pistettävänä, ellei ole lääkärintodistusta joka estää pistettävänä olemisen. Miten voidaan vielä nykyään edellyttää lähes sietämättömän kivun kestämistä vaikka olisi mahdollista käyttää tekokäsiä tai piikittää niitä joille se on ok. Löytyisiköhän jostakin amk:n opetusta ohjaava laki, jossa kielletään opiskelijoiden kidutus? Kun olisi mustaa valkoisella, niin opettaja ei voisi pakottaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ei se ole millään lailla sietämätöntä. Ja jos aiot sitä tehdä toisille eläville olennoille niin erittäin hyvä tietää miltä se tuntuu. 

Lisäksi kumikäsillä harjoittelu ei mitenkään valmista todelliseen suoritukseen. 

Mikäli sinulla on joku todellinen fobia asiaan niin lääkärintodistuksen hankkiminen ei liene ongelma. Ja samalla tulee arvioitua muutenkin soveltuvuutta ko. tilanteessa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikää on kohta 40v joten monta monituista kertaa minut on kanyloitu ja tiedän oikein hyvin miltä se tuntuu. Minulla on varmaankin keskivertoa herkempi iho kivun suhteen. Eikä minulle muiden pistäminen ongelma ole. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli koulussa pari opiskelijaa, joita ei pistelty... ihan vaan riitti kun sanoivat, että he tietävät miltä kanyyli tuntuu yms. Pari muuta opiskelijaa tosin ilmoittautui vapaaehtoiseksi useammalle tökkimisille niin kaikki saivat kokeilla kanylointia. Jos jokainen saa kokeilla kanylointia niin en näe estettä sille, että et toimisi neulatyynynä. 

Ei kukaan opi kanyloimaan kuitenkaan siinä yhdessä labrassa... Suonia lähinnä siellä puhkotaan. Itse olin vapaaehtoisesti neulatyynynä ja oli mojovat mustelmat kämmenessä useamman viikon.

En usko, että missään kurssin esittelyssä/opsissa lukee, että on pakko osallistua kanylointiin. Sieltä kannattaa ihan ekana vilkaista. Jos ei järkipuheet opettajaan riitä, niin sitten vaan koulutuksesta vastaaviin yhteyttä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Pirkanmaalla

Meillä sh harjottelujen verikokeet otettiin toisiltamme, muutamat eivät heti onnistuneet kun luokkakaverilta ei suonia löytynytkään jolloin pari vapaaehtoista ilmoittautui neulatyynyiksi. Injektiot on kuulemma "pakko antaa, muttei ottaa", eli luotetaan vissiin siihen että vapaaehtoisia löytyy mutta toisillemme siis harjoitellaan. Kanylointi ainoa joka tehdään tekokädelle ja syyksi sanottiin, että on riskit aiheuttaa vahinkoa luokkakaverille, eli vakuutus ei vissiin korvaa jos jotain meneekin sitten pieleen. :) itse olen sen kyllä potilaana ollessa kokenut joten eipä tuo minua haitannut, ettei täällä tarvitse kokea :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tarvinnut olla kanyloitavana eikä verikokeiden otossa "uhrina" kun kerroin opettajalle sen aiheuttavan mulle lähes paniikkikohtauksen ja hän ymmärsi. Lihaspistoissa olin mukana mut suoniin kajoaminen on jotain ihan järkyttävää itselle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllähän näitä asioita pitää päästä harjoittamaan ennen kuin pistetään eläviä potilaita harjoittelussa. On kuitenkin suhteellisen eri asia etsiä elävältä ihmiseltä suoni tai lihas kuin nukelta tai tekokädeltä.

Kenestäkään pistäminen ei varmaan ole kivaa, mutta ei sen sietämätöntä kipua pitäisi oikein tehtynä kenellekkään tehdä. Mielestäni on hieman kyseenalaista, että pistämistä kammoksuva ihminen pistelee muita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Sh vm. 2014

Meillä muutamia vuosia sitten injektiot harjoittelimme toisillemme, mutta kanyloinnin kohdalla oli ehdoton ei harjoitella toisillamme. Osa esitti vapaaehtoisuutensa ja toiveensa saada harjoitella aidommin kuin tekokäden kanssa, mutta opettajan toimesta tämä kiellettiin ja vedottiin niin koulun kuin opettajankin oikeusturvaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä Turun amkissa täytyy allekirjoittaa suostumuslomake, että saa kanyloida ja pistää. Muuten kyllä kaikki suostuneet olemaan pistettävänä, vaikka vähän ovat jännittäneetkin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Metropolia

Meillä pistellään, otetaan verinäytteet ja kanyloidaan toisiamme. Jos on tosi huonot suonet tai hirveä paniikki niin ei tarvinnut olla "potilaana". Ihmettelen vaan että esim nenä-mahaletkua ei voida harjoitella toisillemme (koulu kieltänyt) mutta kanylointia harjoitellaan. 

Mitään papereita ei olla allekirjoitettu, annettiin ymmärtää että kaikkien kuuluu osallistua harjoituksiin sekä sh-roolissa että potilaan roolissa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tamk:issa ei ollut pakko suostua pistettäväksi, kanyloinnin näytön sai tehdä oikealle ihmiselle tai tekokäteen. Lihas- ja subkutispistoissa kaikki tais suostua pistettäväks. Vertausta kidutukseen ja ”sietämättömään kipuun” en kyllä ymmärrä, ja mielestäni hoitajana hyvä tietää mille em. toimenpiteet tuntuu. Osaapahan asettua paremmin potilaan asemaan kun työelämässä näitä tehdään. Jos on oikea fobia tms. niin lääkärin todistus asiasta varmaan riittää opettajalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisäyksenä edelliseen, että ne jotka ei itse suostuneet pistettäväksi eivät myöskään saaneet harjoitella toisen opiskelijan käteen vaan harjoittelivat muovikäsillä, ellei sitten joku opiskelija halunnut tarjoutua useamman kerran pistettäväksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Tittidii
1 tunti sitten, Vieras: Metropolia kirjoitti:

Meillä pistellään, otetaan verinäytteet ja kanyloidaan toisiamme. Jos on tosi huonot suonet tai hirveä paniikki niin ei tarvinnut olla "potilaana". Ihmettelen vaan että esim nenä-mahaletkua ei voida harjoitella toisillemme (koulu kieltänyt) mutta kanylointia harjoitellaan. 

Mitään papereita ei olla allekirjoitettu, annettiin ymmärtää että kaikkien kuuluu osallistua harjoituksiin sekä sh-roolissa että potilaan roolissa. 

Me saimme koulussa harjoitella myös nml laittoa toisillemme, mutta pian sen jälkeen se kiellettiin. Syyksi kerrottiin, että tilanteessa voi tulla jokin nieluspasmi, eikä koulussa ole kunnon elvytysvalmiutta sellaisen varalla. Tämä nyt vähän mutua kun en tarkkaan muista. Kanyloinnit tehtiin toisillemme eikä siinä ollut ongelmaa, verenvuototautia sairastava luokkatoveri sai jättää ottavana osapuolena olemisen välistä. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jännittäviä kommentteja välissä.

Eikös kipu ole subjektiivinen kokemus? Jos kanylointi tunnustaa minusta lähestulkoon sietämättömälle, niin onko sitä väärin sanoa? Jos minulla on pistämisen suhteen normaalia pienempi kipukynnys, niin se ei miksikään muutu vaikka joku toinen kokee kanyloinnin kivuttomampana, tai kestää sen paremmin. Ja tarkoitin kidutuksella vain itse kokemaani, en tietenkään ajattele, että kidutan toisia kun pistän heitä. Huh huh sentään....

Ja kyllä sen ymmärrän että on hyvä tietää miltä potilaasta tuntuu. Enkai sanoisi kanylointia sietämättömäksi jos en olisi sitä useaan kertaan joutunut kokemaan. Enkä odota, että saan luokkakaveria pistää, jos en itse suostu siihen. Mutta koulussa harjoitellaan paljon muutakin nukeilla tai muutoin. Suonia voi etsiä toiselta ilman pistämistäkin ja eikai sitä taitoa kerralla opi muutenkaan. Miksi pistämiset on niin tärkeitä harjoitella toisille?? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Neulatyyny

Itsellä ei ole mitään neuloja vastaan ja annoin kaikkien halukkaiden pistää itseäni. Meillä oli koulussa periaate, että olisi hyvä ottaa myös itseensä kanyyli että tietää miltä se tuntuu. Pakko ei ollut.

Enemmän tässä itseäni häiritsee sinun suhtautuminen kanyylin tuottamaan kipuun. Vaikuttaa toki enempi joltain isomman pelkotilan suuntaiselta.

Vinkkinä vaan työelämään, älä anna omien ajatusten ja pelkojen vaikuttaa esim potilasohjaukseen, sillä mahdollisesti jo pelokas potilas (tai kukaan muukaan) ei varmasti halua olla pisteltävänä hoitajalla, joka itse mieltää kanyloinnin kidutukseksi. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep. Tässä häiritsee se että subjektiivinen vaikutelmani on että

a) kyseessä on paha asenneongelma harjoitteluun ja oppimiseen

tai

b) kyseessä ON jokin lääketieteellinen ongelma asian suhteen ja silloin ihan tosissaan kannattaa mennä sinne lääkärille eikä miettiä miten uhkailla opettajaa lakitekstillä tms.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, Vieras: Metropolia kirjoitti:

Meillä pistellään, otetaan verinäytteet ja kanyloidaan toisiamme. Jos on tosi huonot suonet tai hirveä paniikki niin ei tarvinnut olla "potilaana". Ihmettelen vaan että esim nenä-mahaletkua ei voida harjoitella toisillemme (koulu kieltänyt) mutta kanylointia harjoitellaan. 

Mitään papereita ei olla allekirjoitettu, annettiin ymmärtää että kaikkien kuuluu osallistua harjoituksiin sekä sh-roolissa että potilaan roolissa. 

NML laittossa on mahdollisuus jopa elottomuuteen johtavaan vasovagaaliseen bradykardiaan. Tässä ainakin yksi syy. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keskustellaan asiasta eikä henkilöistä. Kuten säännöissämme sanotaan, tarkoitus on keskustella asioista, ei keskusteluun osallistuvista henkilöistä tai heidän persoonallisuuden piirteistään. Yksi viesti piilotettu.

– Tuomari

Päätöksistäni ei voi valittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tunti sitten, jupet kirjoitti:

Jep. Tässä häiritsee se että subjektiivinen vaikutelmani on että

a) kyseessä on paha asenneongelma harjoitteluun ja oppimiseen

tai

b) kyseessä ON jokin lääketieteellinen ongelma asian suhteen ja silloin ihan tosissaan kannattaa mennä sinne lääkärille eikä miettiä miten uhkailla opettajaa lakitekstillä tms.

a) Onko se asenneongelma jos ei halua sietää tarpeetonta kipua, kun varmasti tietää miltä se tuntuu?

b) Myönnän että vähän karkeasti asian ilmaisin, mutta uhkailua lienee sekin, ettei kurssia saa läpi jos ei suostu pistettäväksi. Eikös sh koulutuksen pitäisi olla yhdenvertainen oppilaitoksesta riippumatta? Eikai tällainen asia voi mennä opettajan mielivallan mukaan - toisaalla riittää näytön antaminen tekokäteen ja toisaalla on pakko olla itse ottava osapuoli.  Varmaankin kyseessä on sitten lääketieteellinen ongelma. Pitänee käydä siellä lääkärissä jos ei muu auta.

Ja olipa minun henkilökohtainen syy mikä tahansa, niin en uskokkaan olevani ainoa, joka ei halua itseään koulussa pisteltävän. Selvästi on niitäkin, jotka ei tätä ongelmaa ymmärrä. Ajatellaan että olen väärällä alalla jos en halua itseäni pistettävän? Melkoinen tuomio pelkästään tämän topikin perusteella. Eihän sitä tietysti tarvitse kaikkia ymmärtää, mutta jos hoitajien kommentoinneissa paistaa läpi "vähättele, vittuile ja vaadi" ajatusmalli, niin onko sellainen paremmin alalle sopiva?

 

 

2.1.2019 klo 14.25, puimuri kirjoitti:

Hei.

Onko ollut opiskelujen aikana pakko ottaa neulaa nahkaan? Savoniassa opettaja teki selväksi, että harkkatunnella on pakko olla myös pistettävänä, ellei ole lääkärintodistusta joka estää pistettävänä olemisen. Miten voidaan vielä nykyään edellyttää lähes sietämättömän kivun kestämistä vaikka olisi mahdollista käyttää tekokäsiä tai piikittää niitä joille se on ok. Löytyisiköhän jostakin amk:n opetusta ohjaava laki, jossa kielletään opiskelijoiden kidutus? Kun olisi mustaa valkoisella, niin opettaja ei voisi pakottaa.

Ehkä joku ymmärsi että ajattelen pistämisen ja kanyloinnin yleisesti olevan hoitajien harjoittamaa kidutusta? No en tietenkään niin ajattele, vaan tällä kuvasin ehkä vähän liioitellusti MINUN kokemustani sen tuottamasta kivusta ITSELLENI!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ihmeissään

Mitä niin vaarallista kanyloinnissa muka voisi tapahtua, ettei sitä saisi koulussa harjoitella luokkakaverille? Kun ei siitä kanyylista kuitenkaan mitään lääkettä tmv sisään laiteta. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Spagetti

Aika outoa kommentointia täällä. En mä ainakaan suostunu vapaaehtoisesti kanyloitavaks aikoinaan, en siks että pelkäisin pistoja, vaan en halunnu että töhöt opiskelijatoverit tyrivät homman.

En ymmärrä mikä logiikka on pitää jotakin henkilöä alalle sopimattomana näillä perusteilla. Potilaan asemaan asettumisella on turha perustella kanyloitavaks suostumista. Hirveen iso numero tehty tästäkin.

Ketjun aloittajalle voisi sanoa että kieltäytyy kirkkain silmin siitä koulun asettamasta tehtävästä. Ei sitä tarvitse perustella koululle, muulla kun et sulla on oikeus tähän.  Ihan turha lähtee mitään lääkärintodistusta hakemaan :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Pirkanmaalla

Joo aika outoa kommentointia minustakin. Kipu on subjektiivinen kokemus ja toisille se neula vaan on pahempi kuin toisille. Itse arvioisin myös neulanpistot hyvinkin korkealle kipuasteikolla ja kärsin tästä syystä myös neulakammosta, joskin olen kykeneväinen tietenkin pistoja itseeni ottamaan jos näen sen välttämättömäksi.

Näin neulakammoisena ottaisin myös huomattavasti mielummin omaksi hoitajakseni vastaavat asiat ymmärtävän ihmisen kuin "no sehän on vaan pieni pisto, älä valita" -asenteen omaavan. Minulle paljon parempi jos hoitaja itse sanoo, että hänkään ei tästä tykkäisi ja koittaa siis olla erityisen hellävarainen. Jos hoitaja ei kykene ymmärtämään, että minulle se "pieni pisto" on iso asia, ollaan jo lähtökohtaisesti ongelmissa koska en voi tällöin myöskään luottaa siihen, että hän kokee tarpeelliseksi olla hellävarainen/huolellinen.

TAMKissa tosiaan minäkin ja verikokeista selvisin, injektiot aion todennäköisesti suostua kokemaan kun tulevat vastaan, mutta kanylointia en antaisi opiskelijan tehdä itselleni, sillä uskon ettei se ainakaan pelkojani/kipukynnykseni voimakkuutta asiaa kohtaan ainakaan helpottaisi. Sen olen tosiaan kokenut sairaalassa potilaana ja se riittää minulle "omakohtaiseksi kokemukseksi" jonka perusteella tiedän, etten ainakaan turhaan ketään sitä pelkäävää alkaisi neuloilla tökkimään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksinkertaista: jos et anna pistää, et myöskään saa harjoittelutunneilla pistää muita. Piikkikammo otettiin pois sillä, että jokainen pisti itseään mahaan s.c. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...