Guest annikaamanda Posted January 1, 2019 Share Posted January 1, 2019 Minua kiinnostaisi työskennellä sairaanhoitajana Ruotsissa. Tällä hetkellä olen vasta toisen vuoden opiskelija. Ruotsi sujuu ihan hyvin, tentistä sain 5, suullisestä 4. Riittääkö tämä, vai tarviiko olla se 5 kaikista? Entä onko jotain muuta kielitaitovaatimuksia? Haluaisin kuulla kaiken mahdollisen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Haine Posted January 5, 2019 Share Posted January 5, 2019 Niillä numeroilla ei ole väliä. Kielitaidon todistukseen riittää lukion todistus missä näkyy kaikki pakolliset ruotsin kurssit käytyinä. Valmistaudu opettelemalla hoitoalan sanastoa ja käy mielellään joku kurssi millä opitaan käyttämään sitä kieltä ja puhumaan. Pääset näin helpommalla Tai sitten voit vaihtoehtoisesti tehdä kuin minä ja lähteä tosi huonolla kielitaidolla. Töitä saa aina mutta hirveä stressi alussa oppia! Opiskelin sanoja ja lauseita joka päivä töiden jälkeen. Aloitin vielä vaativalla akuutti osastolla. Nyt 1,5v jälkeen olen töissä ambulanssissa ja puhun varmaan C1 tason ruotsia? Ihan kiva kehitys ottaen huomioon kuinka heikosti puhuin alussa.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vieras Posted January 5, 2019 Share Posted January 5, 2019 Ketään ei kiinnosta AMK:n ruotsin kurssiesi arvosanat. Socialstyrelsenille pitää pystyä jotenkin osoittamaan kielitaito, esim. lukion päättötodistuksella, sekä tietysti töissä pitää pystyä kommunikoimaan suullisesti ja kirjallisesti. Sen osaamisen osaat lienee arvioida itse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Saikkari Ruotsi/Norja Posted January 9, 2019 Share Posted January 9, 2019 Socialstyrelsenin kotisivuilla todetaan, että kielitaidoksi "riittää " kun on opiskellut ruotsia lukiossa 5-6 kurssia, arvosanat ei merkitse mitään. Käytännössähän voi olla, että ko ihmisen kielitaito on olematon, ja kehoitankin jokaista miettimään pärjääkö työssä. Potilailla on oikeus saada hoitoa äidinkielellään ja hoitajana on pystyttävä mm olemaan läsnä lääkärin kierroilla ja toteuttamaan annettuja ohjeita eli ymmärtää, mitä sinulle sanotaan. Jos on käynyt "ei kurssimuotoisen lukion" on kielitaito pystyttävä osoittamaan jollakin tavalla. Jos kielikoetta vaaditaan, on se tasoa C1 eli toiseksi korkein/vaikein. Tuon tason kielikokeita taitaa Suomessa olla max 2 x vuodessa, Ruotsissa näitä on enemmän. Lisäksi tiedän kokemuksesta, että asiankäsittelijällä Socialstyrelsenin päässä on suuri merkitys. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vierailija Posted January 22, 2019 Share Posted January 22, 2019 Jos kiinnostaa Ruotsissa työskentely, niin tämmöisen bongasin: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vierailija Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 Hei! Mitäs jos ei ole käynyt lukiota vaan ammattikoulun ja on lähdössä rekryfirman kautta, rekryfirman kirjoittama todistus kielitaidosta ei kelvannut Socialstyrelsenille ja sairaala ei suostu kirjoittamaan, koska hoitaja tulee rekryfirman kautta. Niin jos sen todistuksen kielitaidosta tartteisi NYT eikä esim. syksyllä, niin miten tämä on mahdollista vai onko mitenkään? Olen googlettanut tuntikaupalla enkä keksi ratkaisua. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjukka15 Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 19 tuntia sitten, Vieras: Vierailija kirjoitti: Hei! Mitäs jos ei ole käynyt lukiota vaan ammattikoulun ja on lähdössä rekryfirman kautta, rekryfirman kirjoittama todistus kielitaidosta ei kelvannut Socialstyrelsenille ja sairaala ei suostu kirjoittamaan, koska hoitaja tulee rekryfirman kautta. Niin jos sen todistuksen kielitaidosta tartteisi NYT eikä esim. syksyllä, niin miten tämä on mahdollista vai onko mitenkään? Olen googlettanut tuntikaupalla enkä keksi ratkaisua. Sun pitää suorittaa C1 tason kielitesti, joka ymmärtääkseni ylioppilaskirjoituksia vastaava monen tunnin testi. Ko. testimahdollisuuksia Järjestetään vain muutaman kerran Suomessa vuoden aikana, että ei taida olla ihan helppo tehtävä. Myös Ruotsissa voi käydä ko. testin tekemässä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vierailija Posted June 7, 2019 Share Posted June 7, 2019 5 tuntia sitten, marjukka15 kirjoitti: Sun pitää suorittaa C1 tason kielitesti, joka ymmärtääkseni ylioppilaskirjoituksia vastaava monen tunnin testi. Ko. testimahdollisuuksia Järjestetään vain muutaman kerran Suomessa vuoden aikana, että ei taida olla ihan helppo tehtävä. Myös Ruotsissa voi käydä ko. testin tekemässä. Tätä just mietin, että onko sitten ainoa vaihtoehto. Ihan järjetöntä, että laillistuksen voi saada lukion iäisyyksiä vanhalla todistuksella eikä arvosanoilla ole mitään väliä, ja toinen vaihtoehto on sitten tuo hurjan kallis ja vaikea koe. Mutta ei kai se auta kun jättää kesäsuunnitelmat välistä ja suunnata syksyllä kokeeseen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C1 testi Posted July 14, 2019 Share Posted July 14, 2019 Itse muutin Ruotsiin pari vuotta sitten ja sain aluksi työpaikan lähihoitajana (sh palkalla). Työpaikka järjesti tapaamisen folk universitet:ssä jossa tein testin, jolla testattiin valmiuksia c1 testiin. Myöhemmin sain muutaman tunnin yksityisopetusta, jonka työpaikka maksoi ja myöhemmin kävin tekemässä c1 testin folk universitetissä, jonka läpäisi ensimmäisellä yrityksellä. Työnantaja maksoi yksityisopetuksen sekä molemmat testit jotka tein. Eli rohkeasti vaan lähettämään mailia työnantajille ja hakea paikkoja, toiv. Sinullakin käy yhtä hyvä tuuri ja löydät työnantajan joka tarjoaa kurssitukset. Hoitaja pula on suuri ja avoimia työpaikkoja on paljon. Ps. Itsellä ei siis ollut vaadittavia 6 Ruotsin kurssia suoritettuna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts