Jump to content
MAINOS

Hoitotieteillä palkat nousuun?


Janne

Edistääkö hoitotieteiden osaaminen hoitajien palkkojen nousua?  

51 ääntä

  1. 1. Edistääkö hoitotieteiden osaaminen hoitajien palkkojen nousua?

    • Kyllä
      8
    • Ei
      29
    • EOS
      16


Recommended Posts

Musta tuntuu et meidän koulussa on just muiden aineiden kustannuksella tätä hoitotiedettä puskettu naamalle..esim etiikan tunnit o raakattu kokonaan itekseen opiskeltaviks.Tuntuu et p*rseen pyyhinnästäki on tehty tiedettä ja jos et osaa selittää sitä tenttii tieteellisesti ni et saa sitä läpi,ollaan kyl luokkalaisten kans naureskeltu parit kerrat  ;D

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mä olen mielenkiinnolla seurannut täällä ruotsissa lääkäreiden sanelua alasta nimeltä hoitotiede.

www.sjuhuslakaren.se on  osoite missä voi lueskella mitä mielenkiintoisempia väittämiä hoitotieteestä.

esim.  http://www.sjukhuslakaren.se/505_bluff.html alkaa otsikolla onko hoitotieteenfilosofia bluffia. Asiallistakin argumentointia on; sairaanhoitajan rooli vaatii paremmat lääketieteen osaamisen lähtökohdat. Ja sitten tulee se itse asia ylös; "hoitoideologia sisältää myös vahvan halun ottaa johdon hoidossa". "Osatot ovat sairaanhoitajien reviiriä jonne me muut kutsutaan konsultteina. Me lääkärit saamme pitää huolen lääketieteellisestä hoidosta, kuraattorit saavat hoitaa sosiaalisen ja ph/lh: saavat hoitaa sen itseasiallisen hoitamisen kun sairaanhoitajat sen sijaan omistautuvat kirjaamaan hoitotyötä koneelle."

Sitten nämä sairaanhoitajat ovat vieneet myös lääkäreiden kielen artikkelissa http://www.sjukhuslakaren.se/505_spraket.html Syytöksiä siitä että lääkärit joutuvat muuttamaan termejään. etc, etc...

Ja paljon muuta. Ruotsia osaavat voivat hakea kiskalta popcorneja ja limsaa ja viettää rattoisaa iltaa... Joten on se hoitotiede ainakin saanut lääkärit pillastumaan, ainakin täällä ruotsissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viimeksi TEHY:n hallitus ehdotti lakkoa, valtuusto vastusti, tehtiin JÄSENISTÖLTÄ!!!! kysely, kuinka toimitaan ja huimat 11%(muistaakseni) vastasi tähän ja valtuusto päätyi siihen ettei lakkoa tullut.

Äänestysprosentti oli surkea 15.1, TUPOn kannalla oli 41.6 % ja työtaistelun kannalla 58.4 % jäsenistöstä.

Mielenkiintoista nähdä minkälainen kuvio on ensi syksynä sopimuskauden päätyttyä, edellisen kierroksen surullisen lopputuloksen ja sen miten Tehyn valtuusto kunnioitti demokratiaa kaikki tietää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja toivoa sopii että myös kenttä aktivoituu tässä asiassa. 15,1% äänestysprosentti kertoo jo aika paljon kentän 'muutoshaluista'. Jos ton vertaa ei viitsi vaivautua niin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Silloin kun MINÄ olin vielä koulussa  ;D näiden tieteiden llisääminen koulutuksessa kasvaa vain, itselläni oli tutkimusmenetelmiä ja hoitotiedettä 7.5op, nykyjään visiin aika paljon?

Muistaakseni pelkästään tutkimusmenetelmäosaaminen on nykyään 10op. En mee kyllä ihan takuuseen tuosta kun sain sen tosiaan skipattua. Hoitotyön lähtökohdat sisältää alkutentin johon luetaan kirja "hoitotieteen perusteet". Se riittäis mulle tätä aihetta.  :D (Luin sitä kirjaa juu vaihteeks...). Ja loppuvaiheessakin meille ilmeisesti on vielä tulossa jotain hoitotieteellistä opintoa...

Tuossa esimerkki ekan puolen vuoden tenttikirjoista. Poisluettuna näköjään IFA (osa on voinu poistua, kun tuo lista on tehty syksyllä, eikä mulla oo päivitystä, kun pääsin pälkähästä 8 kirjasta...):

-Kohti asiantuntijuutta

-Ammattikorkeakoulupedagogiikka

-Tiede, tutkimus ja tutkielma

-Tutkimuksen perusteet

-Johdatus tieteelliseen ajatteluun

-Kehittävä työntutkimus, perusteita, tuloksia ja haasteita

-Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi

-Ihmistieteet ja filosofia

-Etiikan teorioita

-Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä

-Tutkiva oppiminen, järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjänä

-Oppiminen ja asiantuntijuus

-Hoitotieteen perusteet

Siis tämän kirjalistan perusteella paljon HOITOTIETEEN opiskelua. Ainoa hoitotieteeseen liittyvä kirja on tuo Hoitotieteen perusteet. Muut ovat yleisiä tieteellisiä julkaisuja tai vastaavia. Etiikka, filosofia ja tutkimusmenetelmät eivät edelleenkään ole hoitotiedettä vaan yleistä tiedettä, joita opiskellaan ihan joka alalla. AMK joutui ottamaan näitä tieteellisiä aineita lisää sairaanhoitajakoulutukseen, koska nyt koulutus on opiston sijaan -korkeaa.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistaakseni pelkästään tutkimusmenetelmäosaaminen on nykyään 10op. En mee kyllä ihan takuuseen tuosta kun sain sen tosiaan skipattua. Hoitotyön lähtökohdat sisältää alkutentin johon luetaan kirja "hoitotieteen perusteet". Se riittäis mulle tätä aihetta.  :D (Luin sitä kirjaa juu vaihteeks...). Ja loppuvaiheessakin meille ilmeisesti on vielä tulossa jotain hoitotieteellistä opintoa...

Tuossa esimerkki ekan puolen vuoden tenttikirjoista. Poisluettuna näköjään IFA (osa on voinu poistua, kun tuo lista on tehty syksyllä, eikä mulla oo päivitystä, kun pääsin pälkähästä 8 kirjasta...):

-Kohti asiantuntijuutta

-Ammattikorkeakoulupedagogiikka

-Tiede, tutkimus ja tutkielma

-Tutkimuksen perusteet

-Johdatus tieteelliseen ajatteluun

-Kehittävä työntutkimus, perusteita, tuloksia ja haasteita

-Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi

-Ihmistieteet ja filosofia

-Etiikan teorioita

-Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä

-Tutkiva oppiminen, järki, tunteet ja kulttuuri oppimisen sytyttäjänä

-Oppiminen ja asiantuntijuus

-Hoitotieteen perusteet

Siis tämän kirjalistan perusteella paljon HOITOTIETEEN opiskelua. Ainoa hoitotieteeseen liittyvä kirja on tuo Hoitotieteen perusteet. Muut ovat yleisiä tieteellisiä julkaisuja tai vastaavia. Etiikka, filosofia ja tutkimusmenetelmät eivät edelleenkään ole hoitotiedettä vaan yleistä tiedettä, joita opiskellaan ihan joka alalla. AMK joutui ottamaan näitä tieteellisiä aineita lisää sairaanhoitajakoulutukseen, koska nyt koulutus on opiston sijaan -korkeaa.

Aiheita käsitellään hoitotieteen näkökulmasta, joten kyllä, valitettavasti niihinkin tungetaan se suuri ja mahtava hoitotiede mukaan...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Olen sairaanhoitaja ja pidän itseäni käsityöläis-ammatissa olevana. Hoitotieteitä en kaipaa enkä ole koskaan ymmärtänyt miten se koskee minua.

Työskentelen moniammatillisessa työryhmässä, jossa kaikki työ tehdään potilaan kuntoutumisen vuoksi. Osaan laatia työkavereiden kanssa  tavoiteet ilman hoitotieteitä. Kuuntelen potilaita ja heidän omaisiaan , tarkistan tavotteita ja toimintatapoja tarpeen mukaan. Ilman hoitotieteitä.

Kävin 2,5 vuotta koulua ja valmistuin sairaanhoitajaksi v.-80 Silloin ei onnekseni puhuttu kuin hiukan hoitotieteitä ja sekin oli puuduttavaa. ;D

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turhan sitä on kai väittää että hoitotiede nostaisin sairaanhoitajien arvostusta ja palkkaa, kun sairaanhoitajan työ on jo nykyäänkin gallupeissa arvostetuimpien ammattien TOP 10:ssä..  Usein ovat potilaatkin itse aloittaneet keskustelun sanomalla, että ovat sitä mieltä että hoitohenkilöstön palkat pitäisi saada välittömästä  työn vaativuutta vastaavalle tasolle.

Ongelma lienee lähinnä se, että eivät kunnat ja valtio ole halukkaita nostaamaan palkkojamme, jollemme itse sitä vaadi. Ottakaamme siis oppia virolaisista kollegoista ja uhataan lakolla seuraavan kerran kun tilaisuus koittaa. Eiköhän niitä vero-euroja ala löytyä kun ei hoitoa ole itsestäänselvänä tarjolla.  (Tuo lakkoilu kuulostaa puheissa tietty kovin hienolta ja varmasti toimisikin, mutta itse en ole ihan varma kestääkö moraali sairaiden hoitamatta jättämistä. Taitaa olla tämän hoitohenilöstön kompastuskivi. Tosin lakkoileehan ne lääkäritkin...)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen sairaanhoitaja ja pidän itseäni käsityöläis-ammatissa olevana. Hoitotieteitä en kaipaa enkä ole koskaan ymmärtänyt miten se koskee minua.

Työskentelen moniammatillisessa työryhmässä, jossa kaikki työ tehdään potilaan kuntoutumisen vuoksi. Osaan laatia työkavereiden kanssa  tavoiteet ilman hoitotieteitä. Kuuntelen potilaita ja heidän omaisiaan , tarkistan tavotteita ja toimintatapoja tarpeen mukaan. Ilman hoitotieteitä.

Kävin 2,5 vuotta koulua ja valmistuin sairaanhoitajaksi v.-80 Silloin ei onnekseni puhuttu kuin hiukan hoitotieteitä ja sekin oli puuduttavaa. :nauraa:

Miten luulet hoitotyön keinojen, menetelmien jne tulleen yleisesti käyttöön. Aiemmin niitä sovellettiin lääketieteen keinoista/menetelmistä, nyt hoitotieteen ja muiden terveystieteiden avulla. Jokaisella alalla on oltava tieteellinen perusta. Ihan tällä perushoitamisellakin. Kaikkien ei kuitenkaan itse tarvitse sitä tiedettä tehdä tai opiskella, ne/me opiskelkoon jotka ovat siitä kiinnostuneita. Jonkunmoinen tieteellinen perusta kuitenkin on oltava, jotta voidaan todistaa joidenkin asioiden tarpeellisuus. Esim. kaikilla on tuntuma, ettei yksi vaippa riitä päivässä vuodepotilaalle. Halutaan asiaan muutosta, niin ei riitä mutu. Pitää tehdä tutkimus aiheesta ja silloin tarvitaan sitä hoitotiedettä ja sen tekijöitä, että saadaan päättäjille tietellinen näyttö tästä tarpeesta, mutua ei rahoiteta.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...