Jump to content
MAINOS

Nostotekniikka


Vieras: Unicornu

Recommended Posts

Eräs tukeva vanhus oli työpaikallani liukunut sängystään lattialle istumaan, eikä päässyt ylös. Häntä ei kahden hoitajan voimin voitu nostaa, koska hänen oikea kätensä oli kipeä. Menin sitten kyykkyyn ja nostin vyötäröltä 60 kiloisen vanhuksen vuoteelle. Sen jälkeen mulla tuli alaselkä kipeäksi. Sieltä kipu sitten lähti säteilemään seuraavina päivinä ensin yläselkään ja sen jälkeen käsiin sekä jalkoihin. Minulla on nyt hermosärkyä ollut 4 päivän ajan. Pahinta se kipu on ollut jalassani ja kävellessäni joka askeleella on sattunut jalkapohjaani. Kävin päivystyksessä ja sain Paramax-cod 500 mg:sta. Burana 600 mg ei ollut auttanut minua. Jomo Icestä olin saanut jonkin verran helpotusta. Lääkäri sanoi, että säryn akuuttivaihe kestäisi 5 päivän ajan, jonka jälkeen sen pitäisi olla ohi. Kivuttomana vasta saan mennä hierontaan. Jumpata voin rauhallisesti. Fysioterapiaa mun ois haettava lisää omalta lääkäriltäni. Lähinnä minua nyt kiinnostaisi, että miten olisin saanut vanhuksen nostettua siten ylös, että en olisi tullut itse kipeäksi. Osaisiko joku antaa vinkkejä vastaavan varalle?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Just. Se nosturi ois ollut kaukana osaston toisessa päädyssä ja aikaa oli vähän. Mutta seuraavan kerran taijan mielummin jäädä nosturin vuoksi ylitöihin kuin tulla kipeäksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos potilas ei voi auttaa yhtään itse niin sitten kannattaa tosissaan hakea se nosturi ja käyttää niitä apuvälineitä kun niitä kerran on (Tää ei oo kettuilua mutta mulla on joku henk.koht. patoutuma tästä aiheesta varmaan). Jos potilas voi auttaa ite ja ymmärtää ohjauksen niin sitten kannattaa ohjata potilasta menemään kontalleen ja siitä nousta ensin tukea vasten polvilleen ja siitä sitten ylös...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on kyllä kummaa, kun töissä en heti tullut kipeäksi. Sitten kun työvuoroni loppui, niin aloin tuntemaan kipua. Seuraavanakaan päivänä töissä en ollut kipeänä, mutta vapaa-ajallani olin. Tietysti silloin just tulin kipeäksi, kun mulla alkoi pitempi vapaa. Ärsyttävää, kun satun sairastumaankin silloin kuin alkaa vapaat. Harvoin pääsen sairaslomalle.

Oikeaa kättään vanhus ei pysty ollenkaan käyttämään. Yritin ensin, että hän itse ois jotenkin onnistunut nousemaan. Mutta ei siitä tullut mitään. Jalat hän sai vain koukkuun.

Muokkaus: Yhdistetty kirjoituksia

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nosturilla.

Kävin työterveyshoitajan luona tarkastuksessa ja siinä juteltiin kaikenlaista töistä.

Sain kuulla, että jos saan vamman kun nostan potilaan lattialta lihavoimin, niin vakuutusyhtiö saattaa evätä korvauksen vedoten, että olisit käyttänyt nosturia.

Siis siitä lähtien olen nosturilla nostanut vähänkin isommat potilaat, jotka eivät  pääse pienellä avulla ylös.. Kiire ei pitäisi olla, ellei potilas eloton. Nosturin hakuun menee muutama minuutti ja noston suunnitteluun ja itse nostoon toiset muutama minuutti.Tyyny potilaan pään alle vaan odotellessa. Lattialla maatessa ei lisä vammoja enää tule.

Monet pääsee jos rollaattori/ tuoli asetetan eteen ja kaatunut nousee konttausasentoon  istuinta vasten ja siitä hoitaja auttaa kainalosta ylös..

Kevyt mummo nousee 2 hoitajan nostaessa esim housun kauluksesta  takana olevalle tuolille/sängylle.

Teit varmaankin tapaturma-ilmoituksen tai vastaavan. Työnantaja on vakuuttanut sinut työtapaturman varalta. Vakuutus korvaa ymmärtääkseni  kaikki hoitoulut. Mene työpaikkalääkärille jos saisit vielä rtg.n selästä. Siellä voi näkyä vielä tuore mutos, joka ei vielä vaadi toimenpidettä. Vaiva voi uusia ja saattaa vaatia esim leikkauksen  ja silloin sinulla on todiste , että vaiva on tullut työssä.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Teit varmaankin tapaturma-ilmoituksen tai vastaavan. Työnantaja on vakuuttanut sinut työtapaturman varalta. Vakuutus korvaa ymmärtääkseni  kaikki hoitoulut. Mene työpaikkalääkärille jos saisit vielä rtg.n selästä. Siellä voi näkyä vielä tuore mutos, joka ei vielä vaadi toimenpidettä. Vaiva voi uusia ja saattaa vaatia esim leikkauksen  ja silloin sinulla on todiste , että vaiva on tullut työssä.

Tämä kyllä on melko epätodennäköistä; vakuutuslääkärit kun ovat sitä meiltä että terve selkä ei mene rikki potilastyössä >> jos paukahtaa niin vikaa on jo ollut pidempään... :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseesi: Vaikka se nosturi olisi ensi kerralla käytävän toisessa päässä tai vaikka naapuriosastolla, käytä hyvä ihminen sitä äläkä yksin lähde riuhtomaan jalatonta 60 kiloista lattialta. Vaikka hyvää tarkoitatkin, niin se ei paljon lohduta, jos olet sen seurauksena hyvässä lykyssä selkäleikkausjonossa urheutesi takia. Nosturit peliin tai jos ei sellaista talossa ole niin RIITTÄVÄ MÄÄRÄ hoitajia nostamaan. Henkilökohtaisesti en itse edes soisi ajatusta sille että lähtisin yksin nostamaan lattialta pikkulasta isompaa potilasta. Pahimmassa tapauksessa siinä vaarantaa oman itsensä lisäksi myös potilaan turvallisuuden!  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

60kg = Tukeva vanhus  ;D

Onneks joku muu älysi sanoa sen ääneen...  ;) Nimimerkillä yks tukeva vanhus.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kotipalvelun yleisimmin käyttä nostotekniikka meillä päin on soittaa 112:nen ja tilata lanssi.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joka paikassa ei kuitenkaan noita nostureita ole, joten on hyvä myös miettiä niitä tapoja, jolloin joutuu nostamaan ilman apuja. Meillä esim. ei mitään muita apuvälineitä nostamiseen kuin talutusvyö.. Yksinään ei kannata ruveta nostamaan, koska silloin varmasti itsensä rikkoo. Yksi tapa on se, että pyytää mummoa kääntymään konttausasentoon ja antaa nenän eteen esim. tuolin tms. josta mummo voi ottaa kiinni. Siitä sitten avustaa ja ohjaa nostamaan toista jalkaa lattiaa vasten, jolloin housunkauluksesta nostamalla pitäisi mummeliini nousta. Toinen hoitaja voi avustaa nostamalla siitä kädestä mikä ei ole kipeä.

Istuma-asennosta meillä on nosteltu kolmen voimin painavempia potilaita. Yksi tarttuu housunkaulukseen takana, ja kaksi muuta käsistä. Mummelin on laitettava jalat koukkuun, koska jos jalat on suorana, niin nosto on raskaampi. Ja jos on erittäin painava, niin se kolmas voi laittaa esim. tuolin pyllyn alle, kun on saatu vähän nostettua. Siitä sitten taas helpompi ponnistaa.

Selkähän näistä nostoista kovasti kärsii, mutta minkäs teet, jos ei ole laitteita.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Viikonloppuna meillä eräs mummu putosi vessanistuimelta. Turvakahva on vspytyssä kiinteästi olemassa, posliiniosa meni rikki ja mummo lattialle. Mummo ei saa taivuteltua jäykkiä jalkojaan ja lonkan ja polven sijoiltaanmenovaarantakia ei saa yrittääkään. Työkaverin kanssa laitettiin ahtaassa vessassa ensin pino tyybnyjä mummun taakse johon hänet nostettiin. Sitten otettiin taakse tavallinen tuoli johon saatiin seuraavalla nostolla. Pyörätuoli mahtui viereen vasta näiden hommien jälkeen. Housunkauluksesta oli hieman vaikea ottaa kiinni kun housut olivat alhaalla. Onneksi tällä mummulla oli kädet ja olkanivelet senverran vahvat, että saatiin ihan "perinteisesti nostettua kainaloista, vaikka sitä ei nykyään suositellakaan.  Tämä mummu oli pitkä (yli 170 cm), meihin pätkiin hoitajiin verrattuna.

Olen yötyössä nostanut 160 cm pitkän 60 kiloisen mummun yksinäni vessasta, jääkaapin etee ym paikasta, vaikka hänellä jalat ei kanna. Joskus laitain matalan jakkaran tai tyynypinon ensialustaksi ja ylemmäksi nosto siitä. Paikasta riippuu miten nousee parhaiten. Nostoaputaksin tilaan paikalle sitten kun konstit eivät riitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nostoaputaksin tilaan paikalle sitten kun konstit eivät riitä.

Ihan mielenkiinnosta; mikäs se tuollainen taksi on...?

vilkullinen pakettiauto jossa miehityksenä kaksi ambulanssijunttia?

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ei kyllä:).  :(

Meidän kunta on tehnyt sopimuksen paikallisen taksiliikenteen kanssa nostoavusta varsinkin yöaikaan. Silloin nimittäin, kuin hoitaja käy, tai on mukana tarkastamassa potilaan voinnin, että hänet voi kotiin jättää. Meidän kunnan taksit kuljettavat arkisin muutenkin useimmille vanhuksille ruuat kotiin joten luulisin, että nostoapuun on lupautunut ainakin he, eivät kaikki. Kerran olen kutsunut nostoaputaskin paikalle kun en saanut humalaista miestä nosturiin ja aikaa ei ollut väittelemään turhista. Hyvin se sujui avun tultua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nostoaputaksin tilaan paikalle sitten kun konstit eivät riitä.

Ihan mielenkiinnosta; mikäs se tuollainen taksi on...?

Meidän kunta on tehnyt sopimuksen paikallisen taksiliikenteen kanssa nostoavusta varsinkin yöaikaan.

Kuullostaa järkevältä systeemiltä.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noin hyvää ideaa kannattaisi varmaankin jokaisen mainostaa jos vaikka leviäisi  ::)

Itse olen joskus pähkäillyt, että miten tuollaisessa tilanteessa pitäisi toimia, mutta onneksi apu on aina löytynyt naapuriosastolta. Ei kuitenkaan voi aina luottaa siihenkään, että siellä justiinsa olisi miespuolisia töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...