Jump to content
MAINOS

Päivystäjän herättäminen


OldOne

Recommended Posts

Paljon kuulee öisin hoitajien suusta kommentteja "viitsiikö/uskaltaako sitä päivystäjää herättää, pitäiskö odottaa aamuun jne". Välillä sapettaa tällänen asenne. Eikös ne ole töissä siellä niinkuin muutkin? Eikös ne saa palkkaa siitä että ne ottavat kantaa potilaiden hoitolinjoihin? Vai nukkumisestako niille maksetaankin?

En tietysti tarkoita että päivystäjälle pitäisi kilauttaa joka asiasta, mutta tällainen lääkärin "säästäminen" pitäisi kuulua jo historian kirjoihin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mutta lääkärihän on joka suhteessa kuningas...

Ainakin omasta ja työnantajan mielestä. Mitenkä muuten on selitettävissä nelin - jopa viisinkertaiset palkat verrattuna hoitajiin.

Onpahan jossakin päin suomea siirrytty keskitettyyn yöpäivystykseenkin sen vuoksi että "meidän terveyskeskuslääkärit ovat väsyneet yöpäivystykseen" Voi reppanoita...

Koska joku kysyy jaksaako hoitaja valvoa öitänsä, millä vahvuudella ja millä palkalla?

Ei koskaan, arvaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Maalaisjarjen kayttö on tietysti sallittua tassakin asiassa.Itse kylla soitan,jos hiemankaan epailen juridisia aspekteja.Vaikka tietaisinkin mita tehda potilaalle.saanpahan delegoitua sen vastuun paremmin maksetulle henkilölle.Työskentelen tosin yliopistollisessa,joten laakarin kiinni saaminen on helppoa.

Tasta asiasta ei kannata tehda laakarit vs. hoitajat asiaa tai muuten ammattipoliittista juttua.

Asiat asiana ja muuten eletaan kuin ellun kanat...

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moiksis!

Hyvä aihe, Osku!

Muissakin hommissa kuin päivystyksessä hoitajien pitäis enemmän edistää selvää työnjakoa, eikä tehdä lääkärin puolesta asioita...

Esim. meillä työterv.huollossa kyllä seon hoitaja,joka vääntää kaikenmaailman raportit yrityksille, sitten lääkäri vain allekirjoittaa..kun ei ole aikaa muuhun, kun pitää ottaa potilaita, jotta saa tpd-palkkioita mahd.paljon.

Vieläkin on havaittaissa liikaa nöyristelyä, harmi. Ei kissa kiitoksella elä, vaan tarvitaan riihikuivaa 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En koe asiaa ongelmaksi, jos yöllä tulee päivystys ja joudun kutsumaan lääkärin paikalle. Hän tekee sitää samaa työtä kun minäkin. Vähän paremmalla palkalla...

"Ongelmatapauksissa" olen kirjannut ylös papereihin kellonajan koska olen lääkärille soittanut ja koska hän on sanonut tulevansa. Hyvä keskustelu asiasta osastokokouksessa on paljon antoisampaa kun asian pyörittely kahvinpöydän äärellä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

Kyllä sen päivystävän soitan tarpeenmukaan. Siitähän he rahan saavat. Psyk puolella on usein jo juridisen puolen takia soitettava pv lääkärille. Tosin usein jo on toimittu ennen sitä. ja kun on kirjattu milloin ja kenelle soitettu niin vastuu siirtyy lääkärille tuli hän tai sitten ei (usein käy myös näin, ettei lääkäri tule) siinä sitten ihmetellään, että mitä pirua. Tosin määräykset tulee myös puhelimitse joten kyllä se näinkin toimii yhteistyö. Tosin joskus hirvittää kun lääkäri ei tule katsomaan potilasta ja yrität sitä saada jatkohoitoon niin välillä meinaa kyllä mennä hermot

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Maalaisjärjen käyttö on hyvin sallittu päivystäjän herättämisen suhteen. Mutta jos potilaan tilanne vaatii lääkäriä paikalle tai ohjeita puhelimitse, niin silloin aina pitää tarttua puhelimeen ja soittaa; varsinkin akuutilla puolella, koska potilaiden tila vaihtuu nopeasti. Itse olen urani aikana useinkin joutunut sanomaan potilaan tilanteen huononemisen takia lääkärille, että vastuu asiasta siirtyy nyt sinulle, niin jopa löytyy jalat alle ja tullaan kiireen vilkkaan katsomaan potilasta osastolle.

Mutta kyllä sitä tulee katsottua kuka päivystäjä on ennen kuin soittaa, nimittäin "lähestymistavalla" on valitettavasti merkitystä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meitä "herätyskelloja" on niin kovin monenlaisia, kuten heräteltäviäkin. Omassa laitoksessamme muutamat tohtorit tuntuvat käyvän ihan tuulilla, koskaan ei ihan tarkkaan tiedä, millaisen vastauksen saa yöllisen puhelun aikana. Miten vain; hoitajan homma lienee informoida varsinaisen lääketieteellisen hoitovastuun kantajaa ongelmatilanteissa, vaikka vastauksena sitten olisikin luurin täydeltä "Jesus f**king Christ":ia. Saavat mielestäni monet lääkärit syyttää ihan itseään puhelinherätyksistä, jos eivät jaksa ajatella hoitomääräyksiä antaessaan riittävän pitkälle tilannetta eteenpäin. Hoitaja toimii usein intuitioonsa ja kokemukseensa nojaten, mikä ei ihan vähäpätöinen taito olekaan.

...itse saapuessani päivystysvuoroon, tarkistan aina mielenkiinnolla lääkäreiden päivystyslistan. Jo siitä saa mielenkiintoisen vaikutelman edessä olevasta työvuorosta. Se on semmosta ennakointia kaikki tyynni!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: hoitopoika

Niinpä.. se on sitä hoitajien ammattitaitoa niin potilasta kohtaan kuin myös lääkäriä kohtaan. Ennakointia se on sitä ammattitaitoa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Höh itse ainekin omassa työssäni otan luurin käteen

pirautan päivystäjälle oli yö tai päivä. 8) Sillä töissäjän

tuo ovat vaikka niillä on oikeus nukkua. Sillä se myös nopeuttaa potilaan siirtymistä eteenpäin eikä jää turhaan odottelemaan päivystäjän heräämistä tai koska joku uskaltaa sen herättää.

:) Että sillee ja hommat etenee.

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Jos ollaan töissä niin ollaan töissä. Silloin herätään myös yöllä jos tilanne sitä vaatii. Useamman kerran olen törmännyt sellaiseen hankalaan tilanteeseen, että päivtystäjä on herätetty, antanut ohjeet puhelimessa, ok ei toimi soitetaan uudestaan ....rakas lääkäri ei muistakaan mitä viimeksi sanoi ta ihmettelee et ai soitit aikaisemmin vai .... tällaisesta olen oppinut kyllä sen, että jos tilanne siltä näyttää niin vaadin lääkäriä käymään paikalla. En tietenkään soita asioista jotka voi odottaa aamuunkin. Maalaisjärkeä pitä käyttää, mutta kyllä potilaan etu menee lääkärin unien edellle

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tässä on semmonen mukava lisäaspekti että kelle soittais. Vaihtoehtoja on useita: ensiavun päivystävä kirurgi, oma takuri (joka päivystää kotona), salipäivystäjä, narkkari, pediatri... sitte saattaa olla vielä niitä eri erikoisalojen potilaita jotka saa hoidon meiltä mutta lääkäri on toiselta osastolta... Aina yhtä jännää ruveta kilauttelemaan kaverille aamuyöstä neljältä...  :o

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

turha spennata soittoa.

meillä ne ei edes ennätä nukkumaan kun juoksevat ympäri taloa.23 osastoo pitää kiireisenä,aina se eristys jossain napsahtaa. ;D

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mä oon myös sitä mieltä, että kun duunissa ollaan, herätään tarpeen mukaan. Kun tulee potilas, tulee myös lääkäri! Toki herättäessä kerrotaan onko kiire vai ei. Palkkansa eteen jokaisen on tehtävä osuutensa. Kannan kyllä oman osuuteni vastuusta, mutta en muiden!  :-*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...