Jump to content
MAINOS

Ambulanssin navigaattorivirhe ajelutti potilasta turhaan 8 tuntia


OldOne

Recommended Posts

Muutaman vuoden päästä (viimeistään) arkipäivää suomessakin... cry.png

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Link to comment
Share on other sites

Muutaman vuoden päästä (viimeistään) arkipäivää suomessakin... cry.png

Pelottavaa, mutta valitettavan suuri riski tähän on. Jokaisen meistä jotka opiskelijoita ohjaavat, pitäisi laittaa se opiskelija välillä etupenkillekin, harjoittelemaan radioliikennettä, ja ennen kaikkea kartan lukua. Eli annetaan sille navigaattorille samanlainen loma, jonka automaatti RR-mittari saa opiskelijan tullessa harjoitteluun. Tästä on muistaakseni ollut puhetta aikaisemminkin, silloin dino taisi kartanlukuharjoitusten tärkeydestä mainitakin.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän noita virheitä sattuu navigaattoreitten kanssa Suomessa jo tänäkin päivänä. Tosin ei ihan noin pahoja. Välillä meilläkin navigaattori elää omaa elämäänsä: millon se seikkailee jossain saaristossa, milloin taas mennään keskellä mettää. Useimmiten ei löydä jotain tien nimeä (= kohdetta) ollenkaan... Mutta onneksi on nuo paperikartat + kartanlukutaito tallella. Niin kuin joku jo tuolla ylempänä sanoikin, niin navigaattori on vain pelkkä apuväline  :).

P.S. Jos tuollainen 8h kestävä seikkailu olis sattunut Suomessa, niin olisikohan Kela maksanut tuon 8h ajelun kyseiselle sakupalvelun tuottajalle ihan niin kuin taksojen mukaan (eli kilometriltä 1,38€ (320 x 1.38€ = 441,60€) ja tunnilta 26,76€ (eli 8h x 26,76€ = 222,08€), eli yhteensä 663,68€)  >:D.... ?

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Link to comment
Share on other sites

Valitettavaa myös että kunnilla ei ole varaa päivittää karttojaan. On monessa paikassa vuosia ja useita teitä perässä.

Pitäisköhän opiskelijoille opettaa myös veikkauksen pelaamista niin sujuu veikkaaminen oikeaan osoitteeseen?  >:D

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Link to comment
Share on other sites

Tästä on muistaakseni ollut puhetta aikaisemminkin

Täällä ainakin on ollut aiheesta puhetta.

Valitettavaa myös että kunnilla ei ole varaa päivittää karttojaan. On monessa paikassa vuosia ja useita teitä perässä.

Vaatii myös sairaankuljettajilta viitseliäisyyttä että jaksavat päivittää paperikarttaa uusilla tietämillään teillä vaikka sitten ihan manuaalisesti, navigaattoreiden päivitys kun tuntuu olevan melkoisen vajavaista.

Ei ole ihme jos saku-yksiköiden kartat ovat joskus vanhentuneita kun kerran hätäkeskuksenkin kartat tuntuvat toisinaan olevan peräisin viime vuosituhannelta.

Link to comment
Share on other sites

Vaatii myös sairaankuljettajilta viitseliäisyyttä että jaksavat päivittää paperikarttaa uusilla tietämillään teillä vaikka sitten ihan manuaalisesti, navigaattoreiden päivitys kun tuntuu olevan melkoisen vajavaista.

Ei ole ihme jos saku-yksiköiden kartat ovat joskus vanhentuneita kun kerran hätäkeskuksenkin kartat tuntuvat toisinaan olevan peräisin viime vuosituhannelta.

Meilläkin on ainakin omassa hätäkeskuksessani paperikartat tallella, ja niitä päivittäin joutuu käyttämäänkin, koska tietojärjestelmän nykyisessä versiossa ei isompien kaupunkien ulkopuoella katujen/teiden nimet näy. Eli "maaseudulla" käytössä ns. GT-karttataso. (Vihreitä,mustia,punaisia ja ruskeita teitä...)  ;D

Koska hätäkeskuslaitos ostaa kartta-aineistot keskitetysti yhdeltä kartta-aineiston toimittajalta vielä toistaiseksi, niin kaikki kaupungit tai kunnathan eivät sen saman kanssa muutenkaan asioi, joten päivitystahti kartta-aineiston osalta ei päätä huimaa. Ensiavuksi aivan lähiaikoina on tulossa karttapäivtys, johon on lisätty useita miljoonia tien nimiä (huhu). Sen sijaan saksalaisen tietojärjelmän seuraava versio tulee meillekin ensi kesän lopulla tuon nykyisen ELS:an tilalle, jolloin kartta-aineisto on tämän hetken tiedon perusteella digitaalista (DIGIROAD), jonka aineisto etäpäivittyy jokaisena päivänä. (Tottakai muutoksia saattaa tulla...)  8)

Ongelmaksi olen kokenut myös kuntien yhdistämisen seurauksena tulleet duplikaatit tien nimissä saman kunnan sisällä. Ilmoittajat kun kertovat vielä vuosia sen vanhan nimen mukaan (jos yhdistymisen jälkeen tiennimi on muutettukin oikeaoppisesti), mikä yhdistyneessä kunnassa oli. Toinen samanniminen tiehän on löytynyt toisestakin kunnasta, joten soppa on valmis...

Nykyään minulla pöydässä ollessani on aina auki internetin kautta eräs hyväksi havaittu kartta-ohjelma, sekä toinen netti-ikkuna pelkästään karttojen takia--> kuntien kotisivuilta löytyy kohtuullisen tuoreet nettikartat yleensä.

Sen verran noista navigaattoreista alueellamme: useiden palveluntuottajien yksiköihin lähtee meiltä suoraan navigaattoreihin sijantitieto, joka välittyy Virven kautta. Keikan tullessa ko. viesti on aktivoinut navigaattoriin oikean osoitteen ja näyttää sen kartalla täpällä henkilöstön tullessa autoon.

Link to comment
Share on other sites

Luuriapinalta paljon mielenkintoista tietoa, pari kysymystähän nuo kommentit herätti;

Koska hätäkeskuslaitos ostaa kartta-aineistot keskitetysti yhdeltä kartta-aineiston toimittajalta vielä toistaiseksi, niin kaikki kaupungit tai kunnathan eivät sen saman kanssa muutenkaan asioi, joten päivitystahti kartta-aineiston osalta ei päätä huimaa. Ensiavuksi aivan lähiaikoina on tulossa karttapäivtys, johon on lisätty useita miljoonia tien nimiä (huhu).

Onko tuo kartta-aineiston toimittaja Teleatlas, Navteq vai jokin muu? Ja mahtaakohan tuo miljoonien teiden lisäys karttapäivityksessä koskea kuitenkin euroopan- tai jopa maailman karttoja. Vaikea uskoa että mistään suomalaisesta karttapohjasta puuttuisi tuota määrää teitä...

Nykyään minulla pöydässä ollessani on aina auki internetin kautta eräs hyväksi havaittu kartta-ohjelma,

Eniro on mun suosikki, mikäs sulla käytössä?

Sen verran noista navigaattoreista alueellamme: useiden palveluntuottajien yksiköihin lähtee meiltä suoraan navigaattoreihin sijantitieto, joka välittyy Virven kautta. Keikan tullessa ko. viesti on aktivoinut navigaattoriin oikean osoitteen ja näyttää sen kartalla täpällä henkilöstön tullessa autoon.

Siis saatteko te lähetettyä dataa näihin TomTomeihin ja Garmineihin vai ainoastaan noihin pelastuspuolelle suunniteltuihin laitteisiin?

Link to comment
Share on other sites

"Vaatii myös sairaankuljettajilta viitseliäisyyttä että jaksavat päivittää paperikarttaa uusilla tietämillään teillä"

Niin lisätään heti kun keretään, mutta sitä ennen luetaan lehdistä kun ambulanssi on eksyksissä kun ei karttaa osata lukea angry.png  Toinen vitsaus mikä vaivaa on talojen numerointi joka puuttuu myös todella usein, mietityttääkin vieläkö hätäkeskus neuvoo soittajaa menemään vastaan ja opastamaan hälytysajoneuvoa? huh.gif

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Link to comment
Share on other sites

dinolle:

Kartta-aineiston toimittaja on aivan kotimainen, alan markkinajohtaja. GT-karttatasoistahan puuttu tien nimet. Itse tiet löytyy kyllä, ja mikäli paikkakunta ja osoite kohtaa, niin osaahan se täppä oikeaan kohtaan mennä. Sen sijaan jos manuaalisesti katsot karttaa näytöllä, niin eipä paljon hakemista auta, jos teiden nimiä ei ole nähtävissä. Kaupunkikarttataso onkin aivan eri asia, mutta niitähän kunnat eivät tee sopivaan muotoon, koskei heille itselleen sille juuri käyttöä ole. Tekninen toimi yms. käyttävät muita karttatasoja omissa toiminnoissaan.

Nettikartoista Eniro on hyvä, muttei välttämättä paras...  :)  Pääasia on se, että tiennimet ovat näkyvissä...

"Siis saatteko te lähetettyä dataa näihin TomTomeihin ja Garmineihin vai ainoastaan noihin pelastuspuolelle suunniteltuihin laitteisiin?"

Meiltä lähtee ns. Navidata-paketti Virven dataviestinä, ja toistaiseksi ei ole kuin VDO Dayton Pro-navigaattori, joka pystyy vastaanottamaan tarvittavaa dataa. Lisää: http://www.elektro-arola.fi/tuote.php?kategoria=tuotteet7&id=104  Etuna tuossa systeemissä on yksiköiden reaaliaikainen paikannettavuus, mikäli ELS tuossa versiossaan kykenisi vastaanottamaan datan näkyvässä muodossa. Pelastuslaitosten johtojärjestelmissä (Merlot tms.) näkyy kyllä.  Lisäksi tuo sama datapaketti soveltuu sellaisenaan myös Merlotille ja muille käytössä oleville johtojärjestelmille.

perkemalle:

Ei tarvitse miettiä neuvooko/määrääkö hätäkeskus jonkun vastaa apua. Vastaus on kyllä, mutta nykyaikana selkeä suomen kieli ei tunnu uppoavan suomalaiseen ihmiseen. Öisin kerrostalon oven avauksen järjestäminen tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa lupauksesta huolimatta. Maaseudulla puhelimessa luvataan lähteä autolla vastaan x tienristeykseen, mutta puhelun jälkeen päätetäänkin olla lähtemättä, sillä: "osaavathan ne pojat tulla..."

Link to comment
Share on other sites

Luuriapinalle:

Ajattelin että jotain sen tapaista varmaan on, kuvitteleehan ihmiset että oikea talo löytyy arvaamalla kun ei talon numeroita ol missään  : angry.png

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän se on tosiasia että paperikartan voittanutta ei ole eikä tule. itse olen kainuusta ja meillä on 3 navigaattori menossa ku ei ne olleet ajantasalla nämä vempeleet ku herjaa välillä että siirry lähimmälle tielle ja näin poispäin parasta kuitenki mitä on sattunu että se kone herjasi et nyt mennään moottoritietä ja sitten pitäis lähteä seuraavasta rampista ulos oli kuitenki normaali karttatie mitä mentiin. Tosin me tehdään pelastuslaitosten ja häken kanssa tiivistä yhteistyötä et kartat ja lomaasunto alueet pysyy päivitettynä ;D

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän se on tosiasia että paperikartan voittanutta ei ole eikä tule.

Tietokoneella ne paperikartatkin tehdään, ja siksi ovat aina vanhempia paras olemassa oleva aineisto... Ja paperikartan rökittävä systeemi tulee ensihoitoonkin nopeammin kuin uskotkaan. Sitä vaan pitää osata käyttää.

Link to comment
Share on other sites

Tietokoneella ne paperikartatkin tehdään, ja siksi ovat aina vanhempia paras olemassa oleva aineisto... Ja paperikartan rökittävä systeemi tulee ensihoitoonkin nopeammin kuin uskotkaan. Sitä vaan pitää osata käyttää.

Kuitenkin paperikartat tulevat aina säilymään ambulanssissa - ainakin siinä jossa itse työskentelen.
Link to comment
Share on other sites

Kyllähän se on tosiasia että paperikartan voittanutta ei ole eikä tule.

Tietokoneella ne paperikartatkin tehdään, ja siksi ovat aina vanhempia paras olemassa oleva aineisto... Ja paperikartan rökittävä systeemi tulee ensihoitoonkin nopeammin kuin uskotkaan. Sitä vaan pitää osata käyttää.

Niin mutta kun ongelma on siinä että KONEESSA on se mahdollisuus että se menee sekaisin tai loppuu virta, näyttö menee paskaks tai IHAN mitä vaan....

Itse samoilla linjoilla Dinon kanssa että paperi kartta tulee olemaan aina siinä ambulanssissa missä itse työskentelen...

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Link to comment
Share on other sites

Niin mutta kun ongelma on siinä että KONEESSA on se mahdollisuus että se menee sekaisin tai loppuu virta, näyttö menee paskaks tai IHAN mitä vaan....

Itse samoilla linjoilla Dinon kanssa että paperi kartta tulee olemaan aina siinä ambulanssissa missä itse työskentelen...

Asian vierestä: on säälittävää, että iso osa eh-töihin valmistuvista ei osaa lukea karttaa. Siis niin, että osais oikeasti arvioida matkoja, nopeimpia reittejä ja ajoaikoja kartan perusteella.

Paperikartta pysyy varmaan jatkossa varatyökaluna, mutta kyllä nää kehitteillä olevat systeemit ovat ihan eri planeetalta kuin nykyiset navigaattorit. Esim. perässä tulevat voivat käyttää kohdeosoitteena ekana kohteessa olevan yksikön sijaintia jne.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...