Jump to content
MAINOS

Yövuoroista, kuinka usein ja montako yötä?


Kirsikkainen

Recommended Posts

Teen 75% vakiyökköhommaa. Kuukaudessa keskimäärin 10 yövuoroa. Työvuorolistat tehdään itse, joten voin tehdä parissa viikossa ne pakolliset vuorot ja sitten pitää vastaavasti pitemmän vapaan. Vapaiden pituutta vain rajoittaa pakollinen joka kolmas työviikonloppu.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Mulla on nykysessä työpaikassa about 5-6yötä/3viikkoa, 3yötä kerrallaan. Edellisessä tein vakiyökön hommia, eli 11yötä/3viikkoa. Siellä ei aikana saanut, nykysessä kyllä.

Ja todennäkösesti palaan vakiyököksi, ei nuo aamuvuorot oo ku hulluja varten, sillon on hyvä aika mennä nukkumaan...

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Vielä kysyisin, kuinka harvinaista on tehdä sairaalassa pelkästään aamu/iltavuoroja? Kiinnostaisi kovasti lukea sh:ksi asti, mutta yötyöhön minusta ei ole. Sairaalatyö kyllä kiinnostaisi kovasti. Kannattaako siis unohtaa tämä haave?

Vakiyökkönä teen 5-7 yötä putkeen, 4-7 vapaata, 5-7 yötä... Meidän osastollamme kenenkään, joka ei yövuoroja halua tehdä ei niitä tarvitse tehdä. Melko suuri osa työryhmästä tekee siis kaksivuorotyötä - työsopimuksessa kaikki olemme sitoutuneet kolmivuorotyöhön, mutta tämä systeemi toimii hyvin näin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meillä on kuuden viikon listassa jokaisella vähintään kuusi  yötä. Voi itse valita kuinka monta yötä haluaa tehdä peräkkäin. Yövuorojen jälkeen on yleensä vähintään kaksi vapaata.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Just piti laitella kesätyöpaikkaan työvuorotoivomuksia, kun listat on jo tekeillä heinäkuun loppupuolelle asti.

Osastolla on nyt käytössä systeemi, että porukka itse täyttää listaan työvuoronsa ja sitten kuuluisia Joku katsoo ne läpi ja tekee tarvittavia korjauksia (että ei ole esim. koko aamuvuoro pelkkiä iv-luvattomia suviuunoja) ja sitten listoista tulee viralliset. Viime kesänä, kun vielä listantekijä teki yksin listat (toki toiveita noudattaen), niin yövuoroja oli 2-3 peräkkäin. Yksittäiset yöt oli tosi harvinaisia ja niitä tuli lähinnä, kun sairastapausten vuoksi jouduttiin laittamaan vuoroja uusiksi.

Ensikodissa työskennellessäni yövuoroja oli aina 3 peräkkäin.

Mulle sopii tuo 3 yötä putkeen, mutta se on kyllä se maksimi. Neljää yötä peräkkäin en ole koskaan kokeillut, mutta kun nyt olo on jo kolmannen yön jälkeen kuin jyrän alle jääneellä eli lepo tulee todella tarpeeseen, niin en kyllä aio kokeilla, miten zombie sitä olisi vielä yhden yön jälkeen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse tulee tehtyä aina kolmen viikon listalla yksi tai kaksi yökkö putkea. Putket ovat pääsääntöisesti kahden tai kolmen yön mittaisia. Minkäänlaisia toivomuksia mulla ei ole noiden öiden suhteen, joten pomo on tehnyt ne mieleisekseen. Itse tykkään eniten kahden yön putkista ja vaikkas joka toinen viikko (mitä se nyt on oikeastaan ollutkin jo tovin). Ensimmäisen yön jälkeen miettii, että ei oo enää ko yksi yö jäljellä..

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle sopii tuo 3 yötä putkeen, mutta se on kyllä se maksimi. Neljää yötä peräkkäin en ole koskaan kokeillut, mutta kun nyt olo on jo kolmannen yön jälkeen kuin jyrän alle jääneellä eli lepo tulee todella tarpeeseen, niin en kyllä aio kokeilla, miten zombie sitä olisi vielä yhden yön jälkeen.

Nuorempana vakiyökkönä ollessani tuli kaikki yörytmitykset kokeiltua. Parhaimmaksi osoittautui se että listan 10-11 yötä tein kahdessa pätkässä ja listanvaihteeseen tuli se noin viikon vapaa; esimerkiksi 5 yötä 3 vapaata 6 yötä ja viikko vapaata.

Ja tulihan sitä joskus tehtyä listan kaikki 11 yötä putkeenkin kun piti kunnon vapaa saada; tuollainen ei kyllä kovin järkevää ollut miltään kantilta ajateltuna.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulle sopii tuo 3 yötä putkeen, mutta se on kyllä se maksimi. Neljää yötä peräkkäin en ole koskaan kokeillut, mutta kun nyt olo on jo kolmannen yön jälkeen kuin jyrän alle jääneellä eli lepo tulee todella tarpeeseen, niin en kyllä aio kokeilla, miten zombie sitä olisi vielä yhden yön jälkeen.

Nuorempana vakiyökkönä ollessani tuli kaikki yörytmitykset kokeiltua. Parhaimmaksi osoittautui se että listan 10-11 yötä tein kahdessa pätkässä ja listanvaihteeseen tuli se noin viikon vapaa; esimerkiksi 5 yötä 3 vapaata 6 yötä ja viikko vapaata.

Ja tulihan sitä joskus tehtyä listan kaikki 11 yötä putkeenkin kun piti kunnon vapaa saada; tuollainen ei kyllä kovin järkevää ollut miltään kantilta ajateltuna.

Vaikka et välttämättä niin hyvin muista, mutta silloin kun on nuori, jaksaa mitä järjettömämpiä työputkia. Itse vanhankodissa valvoessa pidin tuota neljästä seitsemään yötä sopivampana työrytminä, ei tarvitse alvariinsa kääntää rytmiä. Mutta tuo 11 putkeen kuulostaa kyllä melko rankalta vedolta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka et välttämättä niin hyvin muista, mutta silloin kun on nuori, jaksaa mitä järjettömämpiä työputkia.

Kokemuksella ja jättämällä pois poikamaiset hötkyilyt pystyy hiukan kompensoimaan iän tuomia rasitteita, mutta oikeessa oot - vanhuus ei tuu yksin...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kolmessa viikossa 7-9 yötä, siihen lisäksi toki niitä päivävuoroja. Neljä yötä putkeen on mun toivomus. Meillä kaikki hyvitykset rahana, työvoiman vähyyden vuoksi ei voida aikana antaa. Kuulemma TES/VES antaa tähän työnantajalle mahdollisuuden. Vapaita on öiden jälkeen 2-7, riippuen alla olevasta työputkesta.

Yeah, right! Like I'm going to put that icky thing in my mouth.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itse teen pääsääntöisesti tällä hetkellä pelkkää yötä (osittainen hoitovapaa eli n.30t/viikko). 3 viikon listassa 8 tai 9 yötä, jotka teen kahdessa putkessa. Vapaata vuorojen välissä vajaa viikko.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

noin kymmenen yötä teen listassa.  kaksi- tai kolme yötä, pari vapaata ja sitten taas. parempi olisi varmaan pitemmät työputket ja pitemmät vapaat, niin kerkiisi paremmin palautua valvomisesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

noin kymmenen yötä teen listassa.  kaksi- tai kolme yötä, pari vapaata ja sitten taas. parempi olisi varmaan pitemmät työputket ja pitemmät vapaat, niin kerkiisi paremmin palautua valvomisesta.

Suosittelen lämpimästi juuri jälkimmäintä vaihtoehtoa. Ainakin minulle se on huomattavasti parempi vaihtoehto. Teen yleensä 5+5-6 yötä putkeen, vapaat ovat yleensä 3 ja 5 päivää. Tein aiemmin juuri tuollaisia parin yön putkia ja silloin tuntui että kaikki vapaat menivät rytmien vaihtamiseen.

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7 yötä ja 6 vapaata. Just passeli työrytmi, vapailla ehtii vaikka ja mitä - jos vaan saa aikaiseksi ::)

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

10,33 vuoroa kuukaudessa tipultu sinne tänne. Yleensä 2-4 töitä, 3-7 vapaata, 2 töitä 2 vapaata ja 3 töitä(joka 3. vkl) ja 7-12 vapaata.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuuden viikon listassa 6-8 yövuoroa. Valvon kaksi yötä kerrallaan.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaksi yövuoroa kolmen viikon listassa ja nää yöt on peräkkäin. Itse haluaisin tehdä vain yhden yön listassa, mutta ei tahdo millään onnistua, joten ei jaksa edes enää kysyä. Yövuorojen jälkeen on nukkumapäivä ja kaksi vapaata, jotka menee "kuolemaa tehdessä". Emme saa itse päättää, tuleeko öistä hyvitys aikana vai rahana. Asia riippuu täysin listantekijästä eli oh:sta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä yövuorot kiertää siten, että valvonta on aina kahdeksan päivän välein.

Päälle yleensä yksi, joskus kaksi vapaata. Ja kyllä, pätkä aamu käytössä meillä. Se rassaa, mutta kiertävä yövuoro siitä hyvä juttu, että voi edes vähän suunnitella elämäänsä eteenpäin. Lista on 3 viikon lista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse teen 2-4 yötä/ lista, yleensä 2 + 2 eri viikkoina, johtuen siitä että elimistö ei kestä neljän yön putkeen valvomista. on ollut erinäisiä ongelmia kun on tullut sitä 4 yötä kokeiltua.

"Työtä en pelkää, voin vaikka nukkua sen äärellä."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Työvuorolistat lupaa mulle 2-4 yön rupeamia... kuuteen viikkoon mahtuu 11 yötä. Kolme yötä tuntuu ihan hyvältä ainakin nyt, vaikka on sitä kyllä ihan tillin tallin jo vikana aamuna. Tuntuu että elimistö kerää nestettä ihan hirveesti yövuorojen aikana  huh.gif siis kyllähän mina juonkin yöllä kuin pieni eläin, mutta ihan pömppö olo on valvomisen jälkeen, yöks.

Tykkään kyllä valvoa, jos on hyvää seuraa  :P

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tahkonnut 1.5 vuotta tätä 7 yötä ja 7 vapaata rytmiä. Elokuussa siirryn epäsäännölliseen yörytmiin kun vaihdan työpaikkaa. Ja muutamia päivävuoroja tulee sitten kanssa.  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Pääsin viimein tekee öitä! Vihaan 3-vuorotyötä. Maillä tehdään niin et 7 yötä ja 7 vapaata. yöt alkaa maanantaina ja loppuu maanantaina.

ja yön vaihdotkin onnistuu työkaverin kanssa ongelmitta kuhan tekee saman vertaisen yön takaisin esim la-su yön. Hyvä koska oon ilta virkku ja aamu uninen ja nukun aina yön jälkeen sen 9 tuntia ainakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: msh -79

Öitä on 2-4 kolmen viikon listassa. Saa tehdä yhtäkin yötä kerrallaan jos haluaa tai valvoa kaikki yöt putkeen. Meillä on porukka "lahjoitellut" öitään toisille työntekijöille, eli niille jotka haluavat valvoa enemmän öitä. Hyvä työnantaja ottaa huomioon yksilölliset erot. kaikille kun tuo yötyö ei sovi. En kyllä näe minäkään mitään syytä siinä miksei voisi vaihdella työvuoroja keskenään.

Meillä laitetaan kaikille 2-3 yötä kolmen viikon listaan. Enempää ei tipu, vaikka olen monta kertaa sanonut että tekisin mielelläni enemmän öitä kerralla. Sitten taas ne, joille yöt eivät sovi ollenkaan, joutuvat myös tekemään ne pari yötä listassa väkisin. En tiedä mikä järki tässä on olevinaan.

Ehkä teidän pomo haluaa näyttää asemansa leikkimällä despoottia  ;D

Ns. negatiivisen vallan käyttöä .kun ei ole sitä positiivista ajattelua syntymälahjakseen saanut tai sitten on kysyttävä perusteluja esimieheltä ,miksei ko pyyntöä voi toteuttaa.Eli tässä kysyjällä olisi paikka ryhdistäytyä ja toimia jämäkästi mutta ystävällisesti.Tuossa pyynnössä ei ole mitään hyvien tapojen eikä lainvastaista ,joten sen voi esittää ilman pelkoa negatiivisista seuraamuksista.Jos siitä tulee negatiivisia seuraamuksia jossain muodosssa  esimiehen ärryttyä ,kun hänelle laitetaan lisää tehtäviä=listan muokkaaminen ,niin mitäs sitten tehdään ?Yleensä esimies selittää ,ettei pyyntöä voi toteuttaa jostain syystä.

Kysynkin onko kokemuksia siitä ,että yövuoroja suunnitellaan työntekijöitten toivomusten mukaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...