Jump to content
MAINOS

Yövuoroista, kuinka usein ja montako yötä?


Kirsikkainen

Recommended Posts

Tässä siis hassu kysymys, elikkäs kuinka paljon sairaanhoitajat tekee yövuoroja keskimäärin? Siis kuinka usein on yövuoropätkä ja montako yötä siihen sisältyy? Ja vapaita öiden jälkeen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Riippuu aivan täysin työpaikasta, henkilökunnan mitoituksesta ja siitä miten työvuorojen teon voi sopia. Itse olen tehnyt 0-16 yötä per kuusi viikkoa. Öitä olen tehnyt 1-5 kerrallaan.

Keskimääräisiä arvoja on vaikea (mahdoton?) antaa. Mutulla voisi heittää, että 2-3 yötä kerrallaan ja 6-8-(10) yötä kuuteen viikkoon voisivat olla jonkinlaisia keskiarvoja.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riippuu tietysti myös osaston luonteesta. Joissain paikoissa vahvuudet pysyvät samana vuorokauden ympäri, mutta useimmissa paikoissa yövuoroissa on vähempi sakkia kuin päivävuoroissa. Esim. meillä aamussa noin 25 hoitajaa, illassa 5 ja yössä 4. Itselläni tulee öitä ~8 kuudessa viikossa, ja teen ne neljän ryppäissä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse teen rytmillä 7 yötä, 6 vapaata. Mutta teenkin sitten pelkkä yötä, muut meillä tekee keskimäärin 4-8 yotä/6viikkoa. Tosin yötyöntekijöitä meillä ei montaa olekkaan - kaikille kun nää yöt ei fyysisesti sovi (saati sitten psyykkisesti).

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tosi paljon riippuu työpaikasta. Jossain ei oo ollenkaan yövuoroja kun vakiyököt tekee ne, mutta nykyisessa paikassa teen yleensä 3-4 yötä listassa peräkkäin. Niiden jälkeen on 1-4 päivän vapaat. Itse olen toivonut enemmänkin öitä/lista, mutta tällä hetkellä näin.. Lista on siis 3 viikkoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minullakin öitä 2-3 kerrallaan ollut, 6 viikon listoilla vaihdellen 5-12 yötä/lista. Yleisimmin kuitenkin se 8-10 yötä/lista. Vapaita öiden jälkeen on ollut 2-4 nukkumispäivän lisäksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä laitetaan kaikille 2-3 yötä kolmen viikon listaan. Enempää ei tipu, vaikka olen monta kertaa sanonut että tekisin mielelläni enemmän öitä kerralla. Sitten taas ne, joille yöt eivät sovi ollenkaan, joutuvat myös tekemään ne pari yötä listassa väkisin. En tiedä mikä järki tässä on olevinaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä kysyisin, kuinka harvinaista on tehdä sairaalassa pelkästään aamu/iltavuoroja? Kiinnostaisi kovasti lukea sh:ksi asti, mutta yötyöhön minusta ei ole. Sairaalatyö kyllä kiinnostaisi kovasti. Kannattaako siis unohtaa tämä haave?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä kysyisin, kuinka harvinaista on tehdä sairaalassa pelkästään aamu/iltavuoroja? Kiinnostaisi kovasti lukea sh:ksi asti, mutta yötyöhön minusta ei ole. Sairaalatyö kyllä kiinnostaisi kovasti. Kannattaako siis unohtaa tämä haave?

Ei yötyötä ole pakko tehdä varsinkaan jos menee sellaiseen paikkaan töihin joka ei ole yöllä auki. Kyllä joissain kolmivuorotyöpaikassakin pystyy sopimaan ettei yötyötä tarvitse tehdä. Ihan hirveän yleistä se ei kuitenkaan olë.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse teen kolmen viikon listalla neljä yötä. Täysiä vapaita on 3-4 päivää.

Vielä kysyisin, kuinka harvinaista on tehdä sairaalassa pelkästään aamu/iltavuoroja? Kiinnostaisi kovasti lukea sh:ksi asti, mutta yötyöhön minusta ei ole. Sairaalatyö kyllä kiinnostaisi kovasti. Kannattaako siis unohtaa tämä haave?

Ei noita opiskelu haaveita kannata yötyön takia kuopata. Usein yötyön teko ja lukumäärä voidaan sopia, paikasta tietysti riippuen. Löytyyhän sairaaloista sh:n hommia joissa ei tarvitse valvoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Öitä on 2-4 kolmen viikon listassa. Saa tehdä yhtäkin yötä kerrallaan jos haluaa tai valvoa kaikki yöt putkeen. Meillä on porukka "lahjoitellut" öitään toisille työntekijöille, eli niille jotka haluavat valvoa enemmän öitä. Hyvä työnantaja ottaa huomioon yksilölliset erot. kaikille kun tuo yötyö ei sovi. En kyllä näe minäkään mitään syytä siinä miksei voisi vaihdella työvuoroja keskenään.

Meillä laitetaan kaikille 2-3 yötä kolmen viikon listaan. Enempää ei tipu, vaikka olen monta kertaa sanonut että tekisin mielelläni enemmän öitä kerralla. Sitten taas ne, joille yöt eivät sovi ollenkaan, joutuvat myös tekemään ne pari yötä listassa väkisin. En tiedä mikä järki tässä on olevinaan.

Ehkä teidän pomo haluaa näyttää asemansa leikkimällä despoottia  :)

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli muuten tuosta toisesta ketjusta mieleen että kuinka yleistä on ettei työntekijältä kysytä ollenkaan haluaako yötyön aikana vai rahana. Työehtosopimuksen mukaanhan sen saa työntekijä päättää mutta... :-

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pelkkää yötä teen, mut viikko-osasto. joten viikonlopun lisät menettää, harmi...mutta vapaat viikonloput luovat onneksi jotain säännöllisyyttä ja järkevyyttä elämään. 

11-12 yötä 3/vko, välillä enempi vapaita. Ei ollut meillä tungosta vakiyökön pestiin. Perheellisiä ja muuten-vaan-väsyneitä suurin osa henkilökunnasta. Työpari vaihtuu joka yö. Aika hyvin ovat saaneet vuoronsa ja toiveensa oh:n kanssa suunniteltua, mutta ainahan se on toisen onni toisen selkänahasta pois ;)

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli muuten tuosta toisesta ketjusta mieleen että kuinka yleistä on ettei työntekijältä kysytä ollenkaan haluaako yötyön aikana vai rahana. Työehtosopimuksen mukaanhan sen saa työntekijä päättää mutta... :-

Meillä ei oo tarjottu tuota aikahyvitysmahdollisuutta. Ei taitais olla tällä henkilökuntamitoituksella mahdollistakaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä kysyisin, kuinka harvinaista on tehdä sairaalassa pelkästään aamu/iltavuoroja? Kiinnostaisi kovasti lukea sh:ksi asti, mutta yötyöhön minusta ei ole. Sairaalatyö kyllä kiinnostaisi kovasti. Kannattaako siis unohtaa tämä haave?

Meillä psykiatrian vastaanotto-osastolla yötyötä tekevät vain miehet, naiset eivät valvo lainkaan. Yliyökkö tosin on naispuoleinen henkilö, mutta hän tekeekin pelkkää yötä.

Itsevarmuuden lisääntyessä virheen todennäköisyys kasvaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuli muuten tuosta toisesta ketjusta mieleen että kuinka yleistä on ettei työntekijältä kysytä ollenkaan haluaako yötyön aikana vai rahana. Työehtosopimuksen mukaanhan sen saa työntekijä päättää mutta... :-

Meillä ei oo tarjottu tuota aikahyvitysmahdollisuutta. Ei taitais olla tällä henkilökuntamitoituksella mahdollistakaan.

Annetaanhan meillä sitä aikahyvitystä siten, että pätkitään aamu- ja iltavuoroja.  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Annetaanhan meillä sitä aikahyvitystä siten, että pätkitään aamu- ja iltavuoroja.  ;D

Ei kait pätkäaamuja enää missään oikeesti ole...?

Itse oon urani aikana valvonut yli 1500 yötä, töitä tehty yksin, kaksin, kolmin ja nelin. Kaikissa kokoonpanoissa puolensa mutta kyllä minä kuitenkin yksin valvon mieluiten. Yövuoroputkien pituudet vaihdelleet yhdestä kahteentoista (poikkeus), yleensä 4-6 yötä putkeen. Itselleni ideaali 3 viikon yökkölista olisi 4 yötä 4 vapaata, neljä yötä viikko vapaata. Ongelma ko. listassa aikahyvitysten riittävyys - tosin tuollakin rytmityksellä joskus töitä tehty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei oo tarjottu tuota aikahyvitysmahdollisuutta. Ei taitais olla tällä henkilökuntamitoituksella mahdollistakaan.

Annetaanhan meillä sitä aikahyvitystä siten, että pätkitään aamu- ja iltavuoroja.  8)

  ;D Ai niin joo.Totta  ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Annetaanhan meillä sitä aikahyvitystä siten, että pätkitään aamu- ja iltavuoroja.  ;D

Ei kait pätkäaamuja enää missään oikeesti ole...?

Meillä pätkäaamut ja pätkä illat tarkoittaa sitä, että aamusta lähdetään aiemmin ja iltaan tullan esim. vasta klo 15.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kait pätkäaamuja enää missään oikeesti ole...?

Voi kuule...Ne ei minnekään häviä. Vaikka toivoo useamman yön putkeen niin harvase lista on ollut pakko herätellä tää iänikuinen kummitus esiin...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kait pätkäaamuja enää missään oikeesti ole...?

Voi kuule...Ne ei minnekään häviä. Vaikka toivoo useamman yön putkeen niin harvase lista on ollut pakko herätellä tää iänikuinen kummitus esiin...

Kyllä on kirveellä vielä töitä meidän alalla! Ja ammattijärjestöillä/luottamusmiehillä...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...