Jump to content
MAINOS

Työuupumus


Tuuvi

Recommended Posts

Minä olen aivan finaalissa, sekä psyykkisesti että fyysisesti. Tunnistan lähes kaikki työuupumuksen oireet, paitsi ammatillisen itsetunnon häviämisen.  En saa nukutuksi. Menen katkipoikki väsyneenä illalla nukkumaan. Herään 3-4 tunnin jälkeen, enkä saa enää unta. Edes viinan voimalla en saa nukutuksi. Meillä on pulaa sijaisista, kuten nykyisin kait joka sairaalassa. Olen tehnyt lisätöitä omalla työpaikkallani, kun on jatkuvaa lisärahan tarvetta. Vapaapäivinä soitellaan töihin ja kieltäytyminen on vaikeaa, kun tiedän kuinka vaikeaa on ketään töihin. Minulla alkaa viiden yön putki nyt, vaikka olen osastonhoitajalle ilmoittanut sekä suullisesti että kirjallisesti, etten tee kuin max 2 yötä peräkkäin. Ei mene perille  angry.png

Ajattelin että jos 2 yötä nyt jaksan ja menen maanantaina työterveyteen puhumaan. Kuinkahan kauan sairaslomaa saa työuupumuksen takia? Onko kokemuksia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Ota yhteys työterveyshuoltoosi! Työuupumus ei ole häiriö joka korjaantuu muutaman viikon sairaslomalla. Jos tt-huolto kirjoittaa sinulle edellämainitun loman, mene asiantuntevan erikoislääkärin vastaanotolle. Ajallisesti (toki tapauksesta riippuen) minimi sairasloma-aika on 3kk. Vaadi että saat mahdollisten lääkemääräysten lisäksi maksusitoumuksen esim. psyk.sh:n tai terapeutin vo:lle. Älä paini asioiden kanssa yksin! Todennäköisesti et ole ainoa joka yksikössänne painii saman ongelman kanssa, oma hoitoon hakeutumisesi kannustaa muita tekemään omat ratkaisunsa ja puuttumaan työyhteisösi  ongelmiin. Muista että toipuminen vie aikansa eikä liian aikaisella työhönpaluulla auteta asiaa, vaan sillä tuplaat uupumuksen. Työn on tarkoitus antaa myös voimavaroja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ihmistä sitten käytetään hyväksi  angry.png

Toivottavasti saat ajan työterveyshuoltoon. Meillä ajat ovat kortilla ja omaan terv. asemalle pääsee nopeammin.

Lääkärin juttusille sinun on päästävä ja saatava riittävän pitkä sairasloma. Ei kukaan voi hoitaa sairaita muutaman tunnin yöunilla.

Työntekijan on itse pidettävä huolen itsestään. Ei osastonhoitaja mieti kuin osaston toimintaa. Yksittäinen hoitaja on sivuseikka.

Tämä on ihan tuttua minun työpaikalta.

Kuuliaiset, kiltit, tunnolliset ja vastuuntuntoiset työtekijät vedetään piippuun kun he eivät osaa pitää puoliaan. Rääväsuiset riitelijät saavat tahtonsa läpi.

Voimia sinulle toivotta yökyöpeli työnsä äärestä.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuuvi, ehdottomasti menet niin pian kun mahdollista käymään lääkärissä ja haet sairaslomaa. Itse olin useamman kuukauden lomalla ja vasta nyt alan hiljalleen olla työkunnossa. Paraneminen alkoi vasta kun aloin ymmärtää etten ole korvaamaton, sairaala pärjää ilman mua ja jos ei pärjää niin kaatukoon. Hoitajan täytyy hoitaa itsensä, ennenkuin voi kunnolla hoitaa muita.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös sairaanhoitaja lehdessä ollut kirjoitus,että kyseisissä tapauksissa minimi sairasloma on 1kk.Ja kyllä meidän hoitajien on pidettävä itse huoli itsestämme,kun muut sitä ei tee ainakaan työpaikoilla.Teen itsekin pitkiä yövuoroputkia ja viime aikoina on ruvennut tuntumaan ettei uni ole kovin laadukasta,kun heräilee parin tunnin välein ja on työlästä nukahtaa uudestaan.Siitä johtuen on jatkuva väsymyksen tunne ja huomaan välillä tiuskivani,niin kotona kuin töissäkin pikkuasioista.Pidetään huolta ainakin itsestämme ja jätetään välillä muut toisarvoisiksi eli ollaan rohkeasti työkyvyttömiä,meilläkin on ihmisarvomme. ;) :D

Koskaan ei ole liian myöhäistä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös sairaanhoitaja lehdessä ollut kirjoitus,että kyseisissä tapauksissa minimi sairasloma on 1kk.

Ainakin sen verran.  Muutama viikko ei tee vielä yhtään mitään työuupumukselle.

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös sairaanhoitaja lehdessä ollut kirjoitus,että kyseisissä tapauksissa minimi sairasloma on 1kk.

Ainakin sen verran.  Muutama viikko ei tee vielä yhtään mitään työuupumukselle.

Mun mielestä sairasloma on vaan sellaista hätäensiapua työuupumuksesta kärsivälle. Jos työntekijä oppii olemaan terveesti itsekäs ja sanomaan ei ylimääräisille töille, sekä työntää työn henkilökohtaisessa arvoasteikossa top-vitosen ulkopuolelle niin ei uupumuksesta paljoa ole riesaa.

Stressit, burnoutit ja uupumukset kun ovat sellaisia kilttien ja tunnollisten ihmisten vaivoja..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä sairasloma on vaan sellaista hätäensiapua työuupumuksesta kärsivälle.

Niin, kyllä niihin työuupumuksen syihin pitää myös tarttua.

Eilen en voinut olla ruokasalissa kuulematta, kun yksi lähiesimies suureen ääneen puhui siitä, miten hän ei ymmärrä, että aikuisilla ihmisillä on flunssaa ja vatsatautia. Hän piti niitä lastentauteina. Sitten hän myös mainosti, että jos hänelle joku soittaa ilmoittaakseen olevansa sairaana, niin hän on niin fiksu ja kysyy sairaslomalaiselta; "Miten ajattelit työsi järjestää? Eihän nyt esimies voi alaistensa töitä tehdä!"

Voi, pippuri! En yhtään ihmettelis, jos hänen "alaisensa" uuvahtavat - ja sitähän tuo tyyppi ei ymmärrä sitten ollenkaan. En toivo kenellekään mitään pahaa, mutta toivon ko tyypille, että hän uudenvuoden jälkeisenä työpäivänä joutuu soittamaan omalle esimiehelleen ilmoittaakseen olevansa mahataudissa.  ;)

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu on kokemusta sen verran että viime kesänä olin sairaslomalla "masennustilan" vuoksi neljä viikkoa.. Todellisuudessa olin kyllästynyt ja väsynyt työpaikalla olevaan "ei kannustavaan" ilmapiiriin ja se työ vei kaikki voimat ja siihen että mistään ei saanut kiitosta vaan aina oli tehnyt jotain väärin ym... Se verran auttoi tuo loma että tajusin alkaa hakea uutta työtä ja heti pääsinkin haastatteluun ja paikan sain. Uusi työni alkoi Elokuussa ja on melko vaativaakin välillä mutta apua ja ohjeita saa kun pyytää ja ilmapiiri on aivan toisenlainen. Sen luulen oppineeni tuosta edellä kertomastani että haen tästä lähtien lomaa aikaisemmin .. Edellisessä paikassa suututtiin kun haki sairaslomaa, nykyisessä ei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Juu kokemusta on. Ja aivan oman hölmöyden ja rahan ahneuden takia. :- Tein tommoisen vuoden päivät ilman varsinaista lomaa, kun on asunto ja muuta velkaa niin sitä haali kaikki hommat mitä vain oikeestaan annettiin. Ja niinhän siinä sitten kävi ,että voimat loppu niin fyysiseti et henkisesti . Sitten oli pakko lähteä käymään lääkärin pakeilla ja hakemaan saikkua työuupumuken takia .Nyt sitä sit huomas että ihminen ei ole mikään kone.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eilen en voinut olla ruokasalissa kuulematta, kun yksi lähiesimies suureen ääneen puhui siitä, miten hän ei ymmärrä, että aikuisilla ihmisillä on flunssaa ja vatsatautia. Hän piti niitä lastentauteina. Sitten hän myös mainosti, että jos hänelle joku soittaa ilmoittaakseen olevansa sairaana, niin hän on niin fiksu ja kysyy sairaslomalaiselta; "Miten ajattelit työsi järjestää? Eihän nyt esimies voi alaistensa töitä tehdä!"

En tiedä olenko  poikkeuksellinen esimies, mutta minulle työntekijöiden hyvinvointi on tärkeää. Ketään en pakota ylitöihin enkä kovin mielelläni edes ehdota moista. Sijaiset ovat sitä varten, ja jos niitä ei saada kuten eilenkin kävi, tein sitten itse 14 tunnin työpäivän  :). Kannattaisi muidenkin esimiesten kokeilla joskus. Ei tarvinnut unta kauaa illalla odotella.

Lisää poikkeuksia kohdallani...teen myös pari yövuoroa listassa, silloin saa rauhassa tehdä myös paperihommia, työvuorolistoja ym. kun ei päivällä koskaan ehdi olematta pois käytännön hoitotyöstä.

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ööö.. ei kai ketään voi pakottaa ylitöihin? Itse myös opin kantapään kautta, että kyllä se yksi vp viikossa on pakko pitää, tai muuten ei kertakaikkiaan jaksa. Pätkiä kun tein, niin olis saanut kokoajan olla töissä, jos vaan olis kaikki ottanut mitä tarjottiin. Joten oli pakko opetella sanomaan ei, en tule, pidän vapaata. Tai joillekkin tuli sanottua, että olen muualla töissä, vaikka pidinkin vapaata, koska jotkut oh:t ei ymmärrä että sijainenkin sitä tarvitsee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eilen en voinut olla ruokasalissa kuulematta, kun yksi lähiesimies suureen ääneen puhui siitä, miten hän ei ymmärrä, että aikuisilla ihmisillä on flunssaa ja vatsatautia. Hän piti niitä lastentauteina. Sitten hän myös mainosti, että jos hänelle joku soittaa ilmoittaakseen olevansa sairaana, niin hän on niin fiksu ja kysyy sairaslomalaiselta; "Miten ajattelit työsi järjestää? Eihän nyt esimies voi alaistensa töitä tehdä!"

Aivan uskomatonta!!! angry.png  Kyllä pistää vihaksi tuommoiset esimiehet!! Eiköhän se ole saikkupäivinä tarkoitus levätä, eikä miettiä kuka hänen työt nyt tekee....GRRRRRRR!!!! Kaikenlaisia pässejä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 vuotta myöhemmin...

Vanhaan ketjuun jatkan, että voivatko olla maksamatta palkkaa jos hakee saikkua Z-koodilla? Onko joku ollut työuupumuksen vuoksi poissa töistä? Mikä oli oh:n suhtautuminen?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vanhaan ketjuun jatkan, että voivatko olla maksamatta palkkaa jos hakee saikkua Z-koodilla? Onko joku ollut työuupumuksen vuoksi poissa töistä? Mikä oli oh:n suhtautuminen?

Auttaako yhtään?

http://www.uralehti.fi/kolumnit/sairausloma-palkallinen-vai-palkaton

http://www.mediuutiset.fi/lehti/laakari+paattaa+tyokyvysta+ei+rahasta/a122422

http://www.talouselama.fi/tyoelama/zkoodi+on+viesti/a2071872

http://www.tehy.fi/tehy-lehti/2012/4-2012/neljan-paivan-palkka/

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos. Tehyn linkin perusteella taitaa olla parempi vaan valitella selkää tms. 

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...
Vieras: väsynyt lh

Palataanpa takaisin tähän aiheeseen. Työuupumus, tuo niin monta mielipidettä sisältävä käsite. Kerron oman tarinan aiheeseen liittyen.

Tammikuussa aloitin työt kotihoidossa. Aluksi olin  jes, täähän onkin ihan kivaa. Kunnes ensimmäisen kerran totesin, että en jaksa. Taisi olla maaliskuu silloin. Oma vika oli silloin, tein paljon pitkiä päiviä ja ylitöitä. Hetken ajan kevennettyä työtä ja sitten takaisin "normaaliin" tahtiin. Tein vähemmän pitkiä päiviä, koska ymmärsin ettei voi jaksaa painaa koko ajan täysillä.

Ilman lomaa tai pitkiä vaipata tein heinäkuuhun asti, jolloin oli ensimmäinen pitkä vapaa. Palasin takaisin töihin ja n. viikon jälkeen alkoi ongelmat. En nukahtanut ennenkuin vasta 02-03 välillä ja aamulla kuudelta herätys. Aluksi heräsin herätyskelloon, mutta viikon kun oli nukkunut liian vähän, en enää herännytkään. Töistä oli soitettu monta kertaa ja viestejä tullut useampi puhelimeen. Aluksi en tajunnut, mitä oli tapahtunut. Kiireellä töihin ja miettimään kuinka paljon pitää tehdä tunteja takaisin. Seuraavana päivänä sama juttu, mutta heräsin aikaisemmin ja olin vain vähän myöhässä töistä. Tällöin uskalsin sanoa työkaverille, että nyt ei mee kauhean hyvin. Puoliksi pakottivat soittamaan työterveyteen ja varaaman ajan. Sen jälkeen saikulla hetken.  Kävin muutamia kertoja työterveydessä juttelemassa. Sitten totesin, nyt menee hyvin, mä soittelen jos tulee jotain. Ei mennyt kuim pari päivää kun tulin asiakkaan luota toimistolle itkien. Siihwn loppui työpäivä. Jäin lomalle ja sen jälkeen vielä sairaslomalle. 

Työskentelen kaupungin kotihoidossa lähihoitajana. Sitä ei vain jaksa, enkä määräaikaisena pysty irtisanomaam itseäni. Olen liian tunnollinen, ja haluan saada aina työt tehtyä. Esimies ei aluksi kuunnellut, ja ei oikein vieläkään kuuntele. Hyvinvoinnin suhteen ollaan sokeita, eikä haluta uskoa että asiat ovat niin huonosti. Tsempataan vain, kyllä sä jaksat vielä hyvin, koska oot nuori. No, ei jaksa. Oma hoitajan ura loppuu tähän työsopimukseen. Vaikka olen hyvä hoitaja, saan positiivista palautetta niin työkavereilta kuin asiakkailta. En halua, että minusta tulee se kylmä ja tunteeton urputtajanirppanokkajoitaja, jota ei kiinnosta pätkääkään koko homma. Mieluummin lopetan työt hyvänä hoitajana kuin huonona. 

Työuupumus on monella tavalla pyllystä oleva asia. Työt väsyttävät, ja ainoa mitä saat on palkton saikku ja taputuksen olalle, kyllä jaksat vielä. Ahdistaa mennä töihin, en luota enää itseeni. Saikkua en enää saa, koska ei ole terveydellistä syytä. Varmaankin pitää masentua ja ahdistua vielä enemmän. 

Miksi pitää päätyä niin pohjalle, ennenkuin huomataan. Miksi odotetaan isoa virhettä, ennenkuin puututaan. Miksi ei saada lisää hoitajia, miksi kukaan ei välitä hoitajista.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

18.2.2007 klo 09.03, Mimmu kirjoitti:

 

En tiedä olenko  poikkeuksellinen esimies, mutta minulle työntekijöiden hyvinvointi on tärkeää. Ketään en pakota ylitöihin enkä kovin mielelläni edes ehdota moista. Sijaiset ovat sitä varten, ja jos niitä ei saada kuten eilenkin kävi, tein sitten itse 14 tunnin työpäivän  :). Kannattaisi muidenkin esimiesten kokeilla joskus. Ei tarvinnut unta kauaa illalla odotella.

Lisää poikkeuksia kohdallani...teen myös pari yövuoroa listassa, silloin saa rauhassa tehdä myös paperihommia, työvuorolistoja ym. kun ei päivällä koskaan ehdi olematta pois käytännön hoitotyöstä.

Miksi pitää esimiehen joustaa, jos hoitohenkilökuntaa ei ole riittävästi? Tiedän että kyseessä vanha keskustelun pätkä, mutta jäin vain miettimään.

itse kun teen sijaisrekrytointia myös työssäni, ensisijaisesti kysytään omat sijaiset,sitten oma henkilökunta jos ei sijaisia löydy. Hyvin usein oma henkilökunta joustaa ja voivat pitää vapaapäiviä jos tulee joitain äkillisiä menoja tai työvuorosuunnittelulla ei ole voitu jotain toivetta toteuttaa, mutta ylitöiltä sen vapaan saa.

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri siksi se esimies siellä on että kantaa vastuun. Joskus voi joutua itse tekemään duunit jos ei jostain syystä sijaisia saa. (Silloin on yleensä syynä joko paikan ilmapiiri ja/tai liian pieni palkka)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...