Jump to content
MAINOS

Voiko hoitotyössä käyttää huumoria?


Ketorin

Niin; voiko hoitotyössä mielestäsi käyttää huumoria? (Mikä on mielestäsi se raja, molloin on oltava ehdottomasti asiallinen?)  

28 ääntä

  1. 1. Niin; voiko hoitotyössä mielestäsi käyttää huumoria? (Mikä on mielestäsi se raja, molloin on oltava ehdottomasti asiallinen?)

    • Voi käyttää
      13
    • Voi käyttää, asiakkaan/potilaan ehdoilla
      36
    • Voi, mutta minä en omaa minkäänlaista huumorintajua
      3
    • Ei voi.
      0
    • Ei voi, työyhteisöni ei sitä salli
      0


Recommended Posts

niin, tuli vain mieleen - että sopiikos se hjyymor hoitotyöhön. Vai tehdäänkö tätä työtä ehdottomasti otsa kurtussa...

Saa perustella...

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Asiakkaan ehdoilla... kaikki eivät ole pilke silmäkulmassa... joillekkin se on selviytymiskeino. Itse omaan huumorintajua, mutta en viljele sitä. Hoitohenkilökunnan välinen huumorintaju voi sivullisesta kuulostaa hyvinkin karskilta, mutta luulen, että huumori on myös voimavara ;)

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottakai voi, mutta ei tietenkään sellaista huumoria mikä loukkaa potilasta. Sairauksista en vitsailisi, sillä harvemmin ne ovat naurun aiheita. Enkä myöskään mistään potilaan henkilökohtaisista asioista vitsailisi. Mutta kyllä tilannekomiikka saa kukkia sairaalassakin mielestäni , hyvän maun rajoissa ;) Varsinkin jos potilas aloittaa vitsailun, tottakai siihen voi mennä mukaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä ainakin voidaan huulta heittää tiettyjen asiakkaiden kanssa, he ymmärtävät sen ja tuottaahan se heillekin iloa :o kaikki eivät tietenkään ole niin huumorintajuisia, mutta kyllä sen äkkiä oppii ainakin ryhmäkodilla työskennellessä kenellä huumori kukkii..sitten tietysti henkilökunnan huumori on asia erikseen. mutta ei mitään loukkaavaa (yleensä..) ei sitä työtä jaksa painaa jos ei koskaan mitään huvittavaa ole ;)

Jos on onneton, on ainakin toivoa paremmasta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä saa ja pitääkin käyttää huumoria hoitotyössä. Itse ainakin tulee käytettyä tilannekomiikkaa hyväkseen. Ne luovat yleensä hauskoja tilanteita. Potilaiden kanssa teholla tuo ei onnistu, mutta omaisten kanssa tulee naureskeltua paljonkin. Ja pohjois norjalaiset ovat hyvin ymmärtäväisiä kovemmankin huumorin käytöstä.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mun mielestä ehdottomasti saa käyttää huumoria, sopivaa sellaista sopivassa tilanteessa, Uskon, että aikaa myöten jokaisen silmä harjaantuu huomaamaan, kenen potilaan kanssa voi huumoria käyttää ja miten. Vahvasti uskon siihen, että hoitajalla pilke silmäkulmassa sopivassa tilanteessa ja iloisuus ylipäätään edistää potilaan ja omaisten hyvinvointia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaipa tähänkin pätee osaltaan se, että muita voi kohdella kuten itseään toivoisi vastaavassa tilanteessa kohdeltavan. Kyllä hoiturin myönteinen ja huumorintajuinen asennoituminen välittyy hänen viestinnässään ilman varsinaisten vitsien laukomistakin keventäen tilannetta.

Toki niitä vitsejäkin voi joskus heittää, etenkin jos potilas on tuttu ja "samalla aaltopituudella".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vikalla harjottelujaksolla lottakoulussa, ja raportilla oli kurssikaverilleni kerrottu potilaalta löytyneen metastoituneen syövän, ei-operaatio-kelpoisen sellasen.

Poka ei vielä ollu kuullu tilannetta, kun lottaoppilas meni esittelemään ittensä, ja kertoi olevansa viimeisellä lukukaudella, lisäten " että mäkin oon vähän niinku loppusuoralla...."

Poka oli hieman ihmetelly......

Juttu on tosi, ja lipsahdus tahaton....

Mutta tilannekomiikkaa siinä kyllä on

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saa ja pitääkin käyttää. Ei hoitotyö saa olla niin vakavaa. Itse ainakin käytän harkiten tilanteesta ja potilaasta riippuen. Useimmiten pieni huumori auttaa itseäkin jaksamaan  :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ilman muuta huumoria voi (ja tuleekin) käyttää - potilaan ehdoilla ja jos tilanne muuten sen sallii.

Lanssissa huomaa sen, että potilaat, jotka vielä ovat suht hyvässä kondiksessa ja ajatus & kommunikaatio pelaa, usein rauhoittuvat ja alkavat luottaa hoitajaan jos tilannekomiikkaa tai muuta huumoria osaa käyttää oikealla tavalla oikeaan aikaan heidän seurassaan.

Nyt on puhuttu huumoorista potilaita koskien, mutta missään vaiheessa ei saa unohtaa sitä työntekijöiden välistä huumoria - niin sairaalan sisä- kuin ulkopuolellakin (sairaalassa täytyy vain muistaa pitää varansa, jottei potilas vahingossa kuule jotain "sopimatonta" - kentällä tämä riski on pienempi). Itse tiedän kuinka USKOMATTOMAN tärkeä selviytymiskeino huumori on rankan keikan jälkeen - ulkopuolinen henkilö voisi joskus kokea käytetyn huumorin halventavana tai loukkaavana, mutta juuri esim. sakujen kesken heitetään joskus aika kummallistakin läppää potilaista ja tilanteista joihin on jouduttu. Pitää vain muistaa että se on tapa selvitä - ei missään tapauksessa minkäänlainen pyrkimys halventaa/loukata ketään. Sen jälkeen voi lähteä hyvillä mielin ja puhtain ajatuksin seuraavalle keikalle. Ja siitähän hyötyvät kaikki.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Hervottomimmat ja vapauttaneimmat naurut on tullut juuri opiskelu- ja kämppäkavereiden kanssa aikoinaan, lähihoitajiksi kovalla kilpailulla pyrkiessä.. silloin kun oli vielä nuori ja nätti ja oli vientiä ja .. no -öh! Siis: kahvihuoneessa sitä joskus on hyviä huumorihetkiä, mutta aina ei nuo ikäneidot näytä ymmärtävän pientä tai ihan isompaakaan huumorinkukkaa. Tai sitten mä oon ite vaan liian omituinen - joidenkin kanssa kuitenkin synkkaa ihan samalla aallolla.

Kaikkein parasta on se, kun on oikein paska päivä ja sitten joku hoidokki väläyttää jotakin, että saa hyvät naurut yhdessä. Joskus on täytynyt oikein kiittää päivän pelastamisesta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

5.1.5. Yksilön ja perheen huumori terveyden ja hoidon osana

Tutkimusryhmä:

Prof. Päivi Ã…stedt-Kurki (TaY, PSHP /Tutkimusyksikkö)

Prof. Arja Isola (Oulun yliopisto)

Prof. (emer) Henny Olsson (Mälardalens Högskola, Ruotsi)

HVM Anita Alexanderson (Mälardalens Högskola, Ruotsi)

TtM, jatko-opiskelija Raija Vilja

Tutkimuksen kuvaus: Tutkimuksessa tuotetaan tietoa huumorin käytöstä ja merkityksestä hoitotyössä. Pyrkimyksenä on ymmärtää huumoria yksilön ja perheen hyvän voinnin ja vuorovaikutussuhteiden osana. Tietoa käytetään hoidon kehittämiseen. Tutkimus on kansainvälinen projekti, jossa vertaillaan huumorin käyttöä hoitotyössä ja sen opetuksessa eri kulttuureissa. Yhteistyökumppaneita Ruotsista.

Aikataulu: 1993 - 2006

Ratkaisu on vain hetki, jolloin väsyt ajattelemiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...