Laimi Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Onko kellään kokemusta/ todellista tietoa aiheesta? http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/7/195457.shtml Tuossa on linkki mistä tiedon löysin. Ei ainakaan käsittääkseni pitäisi olla mikään huuhaa sivusto... Sitä vaan ihmettelen, ettei tästä ole sanallakaan mainittu virallisessa lääkeselosteessa mikä tulee lääkkeiden mukana. Miksi ei?!? :o Itse olen syönyt viimeiset n. 10 vuotta Miranaxia, mutta onneksi epäsäännöllisesti. Tähän mennessä on auttanut tavallisesta päänsärystä menkkakipuihin (siis aivan järjettömiinkin). Migreeniin ei auta, mutta toistaiseksi ei ole mikään auttanut vaikka 99 % päädyn ensiapuun aina migreenin yllättäessä eli noin 2-3 x vuodessa. No, mutta tämä ohi aiheen... Lähinnä nyt mietityttää, että kuinka tod.näköisesti asialla on vaikutusta sitten joskus, kun lapsia alkaa todellisuudessa tehtailemaan...
Annastiina Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Pharmacassa on tosta ainakin juttua, törmäsin joskus ihan vahingossa... Eipä kai noi oo pysyviä vaikutuksia vaan vain silloin kun lääke on käytössä... Itellä ollut tuota käytössä kans jo useamman vuoden epäsäännöllisesti mutta eipä tuosta oo lääkärit ikinä mitään sanoneet reseptii kirjottaessa :- Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä. Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää, kukaan ei kiitä - Maija Vilkkumaa-
Laimi Posted November 30, 2006 Author Posted November 30, 2006 Tää on suora lainaus ensimmäisessä viestissä olevasta linkistä... Eläinkokeissa prostaglandiinisynteesi-inhibiittorin käytön on osoitettu johtavan lisääntyneeseen munasolujen tuhoutumiseen Voihan olla, että ymmärrän asian väärin, mutta ei toi kauhean hyvältä ja "vaan" väliaikaiselta kuullosta.
Farmanautti Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Natriumnaprokseenin käyttö saattaa heikentää naisen hedelmällisyyttä eikä sitä suositella raskautta yrittäville naisille. Natriumnaprokseenihoidon lopettamista tulisi harkita naisilla, joilla on vaikeuksia tulla raskaaksi tai jotka ovat lapsettomuustutkimuksissa. Tämä siis suora lainaus Lääkelaitoksen sivuilta. Oon joskus tähän asiaan elämäni aikana törmännyt. Muistaakseni kaikki tulehduskipulääkkeisiin kuuluvat lääkkeet saattaa häiritä raskaaksi tuloa sillä mekanismilla, että blokkaavat kropan prostaglandiinisynteesiä. Prostaglandiinit siis aiheuttavat elimistössä tulehdus-ja turvotusreaktiota ja erityisesti menkkojen aikana tämä systeemi hyrähtää käyntiin ja on osasyyllinen kipuihin. Siksi tulehduskipulääkkeet toimivat yleensä hyvin menkkakipuihin. Ongelmana on se, että hedelmöittynyt munasolu ei kykene kiinnittymään kohdun seinämään, jos prostaglandiinisynteesi on blokattu. Menkkojen aikana ei juurikaan tapahdu ovulaatiota ja ei myöskään hedelmöittymistä, joten niitä voi napsia rauhassa. Jos taas on suunnittelemassa raskautta, ei kannata päänsärkyihin sun muihin käyttää ibuprofeenia, naprokseenia jne. vaan pelkästään esim. Panadolia joka on pelkkä kipulääke. Ongelmana on siis juuri se taianomainen hetki, kun munasolu kiinnittyy. Ei tarvitse vuosien päässä miettiä, että johtuuko lapsettomuus menkkakipuihin syödyistä lääkkeistä. Haitta ei ole pitkäaikainen. Vain se hedelmöittymishetki.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.