Jump to content
MAINOS

Painostetaanko muualla tulemaan sairaana töihin?


Heddy

Recommended Posts

Miten on?  huh.gif Painostetaanko muilla työpaikoilla tulemaan sairaanaKIN töihin?

Työskentelen osastolla, jolla ripuli/oksennus -tautia liikkeellä. Sain sen itsekin (ripulointia ja kuumetta) ja ilmoitin jääväni sairaslomalle. Vastaava sh sanoo minun jättävän osaston pulaan ja kiukuttelee ettei saa sijaista tilalleni. Huilaa siinä sitten hyvällä omallatunnolla sairaslomalla  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 83
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Varsinkin nyt Noron aikaan potkitaan heti kotiin! Sehän vasta onkin osastolle parempi, että tartuttaja lähtee!

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaupungin akuuteilla ainakin pitää pysyä kotona, jos on sairastunut. Meidän osasto on toistaiseksi säästynyt Norolta, vaikka muilla osastoilla se on jyllännyt jo 3 viikkoa. ;)

Koskaan ei ole liian myöhäistä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä ainakin meidän yksikössä suhtaudutaan sairaslomiin hyvin nuivasti. Pomo on ylpeä siitä, ettei ole pitkän työuransa aikana ollut pois kuin pari yksittäistä päivää.

Itse ainakin olen hyvällä omallatunnolla pois töistä silloin kun olen kipeä. Viime kuussa meidän yksikössä yksi työntekijä teki töitä kipeällä kädellä, lopputuloksena nivelsidevamma ja parin kuukauden pakollinen huili. Tässäkö sitten on jotain järkeä?

Mun mielestä on parempi olla poissa töistä pari päivää liikaa, kuin pari päivää liian vähän.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tuli taas muistutussähköposti HUSsin käytännöistä omailmoitussairauslomiin. Eli jos niitä tulee vuodessa yli 25 päivää tai yli 5 kertaa, pomon (eli oh) on pidettävä jonkinlainen keskustelu tämän työntekijän kanssa. Että onko joku nyt päänupissa vikana. Yksi kaveri oli putkeen pois kuukauden kun luu sanoi naps, olisiko pomon pitänyt puhutella. Itse laskin että olen ollut nyt tänä vuonna sen viisi kertaa omalla ilmolla pois, niistä neljä "alle 10-vuotiaan lapsen äkillinen sairastuminen". Kohta puhutellaan!

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tuli taas muistutussähköposti HUSsin käytännöistä omailmoitussairauslomiin. Eli jos niitä tulee vuodessa yli 25 päivää tai yli 5 kertaa, pomon (eli oh) on pidettävä jonkinlainen keskustelu tämän työntekijän kanssa. Että onko joku nyt päänupissa vikana. Yksi kaveri oli putkeen pois kuukauden kun luu sanoi naps, olisiko pomon pitänyt puhutella. Itse laskin että olen ollut nyt tänä vuonna sen viisi kertaa omalla ilmolla pois, niistä neljä "alle 10-vuotiaan lapsen äkillinen sairastuminen". Kohta puhutellaan!

Se on tuo työkyvyn tukiprosessi  ;) Keskustelua odotellen... Ei vaines, ihan periaatteessa hyvä, että vähän seuraavat. Joku voi ihan oikeasti tarvita apua. Toivottavasti sitä apua sitten sen tarpeessa olevat saa....

Meillä kyllä ihan ok suhtaudutaan sairaslomiin. Eihän ne muuta voi. Meidän potilaat on muutenkin ihan tosi kipeitä, ilman että vielä saavat henkilökunnalta jotakin extraa. En itse kyllä tykkää olla pois töistä, mutta en kyllä suostu kipeänä menemäänkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen osastonhoitajana yksityisellä. En ole KOSKAAN painostanut/vaatinut sairasta työntekijää jäämään/tulemaan työhön. Päin vastoin, olen katsonut parhaaksi ohjata työntekijän ammatinharjoittajan vastaanotolle ja hakemaan tarvittaessa sairasloman. Henkilö joka toimii esimiehenä ja haluaa mainostaa omaa sairastamattomuuttaan potee todella vaikeaa mielenterveyden ongelmaa/häiriötä/sairautta ja tarvitsee kiireesti itse vastaanottoajan ja PITKÄN sairasloman.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen vastasyntyneiden teholla töissä ja meillä on joskus puhelimessa kysytty, että onko kuumetta, kun ilmoittaa olevansa sairaana. Jos on vastannut kieltävästi niin on "pakotettu" töihin... Eli näin meillä. Osa porukasta sitten tulee töihin vaikka pää kainalossa. Tosi hyvää esimerkkiä annetaan vanhemmille, kun sanotaan ettei osastolle saa tulla sairaana eikä milellään edes toipilaana ja sitten henkilökunta ottaa infektio lapsesta näytteitä nenä vuotavana...

Itse oon ottanut sen käytännön, että ruuhkautan mielummin EA:n, kun soitan töihin pitäväni omalla luvalla sairaslomaa. Onneksi tähän mennesää jokainen lääkäri on todella mielellään kirjoittanut saikkua, kun on kertonut missä on töissä. Joskus myös oman osaston lääkärit kirjoittavat saikkua, niin ei tarvitse poukkoilla EA:ssa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Itse laskin että olen ollut nyt tänä vuonna sen viisi kertaa omalla ilmolla pois, niistä neljä "alle 10-vuotiaan lapsen äkillinen sairastuminen".

Siis teilläkö saa olla lapsen sairauden takia pois omalla ilmoituksella. Meillä saa noita kolmen päivän saikkuja pitää vaikka joka viikko, jos on itse kipee, mutta lapseta pitää aina tuoda lääkärin tai jonkun muun sh:n todistus, kuin oma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse laskin että olen ollut nyt tänä vuonna sen viisi kertaa omalla ilmolla pois, niistä neljä "alle 10-vuotiaan lapsen äkillinen sairastuminen".

Siis teilläkö saa olla lapsen sairauden takia pois omalla ilmoituksella. Meillä saa noita kolmen päivän saikkuja pitää vaikka joka viikko, jos on itse kipee, mutta lapseta pitää aina tuoda lääkärin tai jonkun muun sh:n todistus, kuin oma.

No ei ole ainakaan kukaan kysellyt minkään lapun perään vielä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse laskin että olen ollut nyt tänä vuonna sen viisi kertaa omalla ilmolla pois, niistä neljä "alle 10-vuotiaan lapsen äkillinen sairastuminen".

Siis teilläkö saa olla lapsen sairauden takia pois omalla ilmoituksella. Meillä saa noita kolmen päivän saikkuja pitää vaikka joka viikko, jos on itse kipee, mutta lapseta pitää aina tuoda lääkärin tai jonkun muun sh:n todistus, kuin oma.

Meillä myös lapsen sairauden takia pitää aina olla lääkärin/terveydenhoitajan todistus. Itse saa sen kolme päivää olla ilman dokumentteja.

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä kyllä saa kuulla, jos on ollut sairaana tai lapsi on sairas. Alkaa mahdoton tuskailu, mistä sijainen ja voiko joku sukulainen hoitaa ja missä vuorossa mies on. Meillähän pitää jopa yhteen lappuun laittaa puolison työaika kyseisenä päivänä, itse olen vetänyt viivan siihen, jos lapsi on sairas niin se olen kyllä minä joka jää hoitamaan, oli miehen työvuoro mikä hyvänsä. Sitten jos lapsi sattuu sairastumaan vaikka toisen kerran syksyn aikana, niin alkaa ihmettely, että onko teillä perheessä jotain vikaa kun koko ajan on lapsi sairaana..

sitten jos esimies ei ole paikalla ja sairastuu kesken päivän niin on itselleen hoidettava sijainen seuraavaan työvuoroon, koska sitä ei kukaan hoida, jos satut olemaan ns. tiiminvetäjä..

eli kyllä painostetaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä kyllä saa kuulla, jos on ollut sairaana tai lapsi on sairas. Alkaa mahdoton tuskailu, mistä sijainen ja voiko joku sukulainen hoitaa ja missä vuorossa mies on. Meillähän pitää jopa yhteen lappuun laittaa puolison työaika kyseisenä päivänä, itse olen vetänyt viivan siihen, jos lapsi on sairas niin se olen kyllä minä joka jää hoitamaan, oli miehen työvuoro mikä hyvänsä. Sitten jos lapsi sattuu sairastumaan vaikka toisen kerran syksyn aikana, niin alkaa ihmettely, että onko teillä perheessä jotain vikaa kun koko ajan on lapsi sairaana..

sitten jos esimies ei ole paikalla ja sairastuu kesken päivän niin on itselleen hoidettava sijainen seuraavaan työvuoroon, koska sitä ei kukaan hoida, jos satut olemaan ns. tiiminvetäjä..

eli kyllä painostetaan.

Voi kiesus millaista touhua!

Mä en henkilökohtaisella tasolla voi ymmärtää miksi ihmiset toleroivat tuollaista touhua työnantajan puolelta. Jos mun pomot alkaisivat touhuamaan tuolla tavalla, niin mä olisin nostanut kytkintä ennen kuin ne olisivat ehtineet kissaa sanomaan.

Löytyyköhän tästä maasta yhtäkään sosiaali- ja terveysalan yksityistä työpaikkaa jossa pomojen touhu on pääsääntöisesti suoraan hanurista?

No, ei niitä kunnallisiakaan paikkoja varmaan kauheasti löydy...  >:D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä kyllä saa kuulla, jos on ollut sairaana tai lapsi on sairas. Alkaa mahdoton tuskailu, mistä sijainen ja voiko joku sukulainen hoitaa ja missä vuorossa mies on. Meillähän pitää jopa yhteen lappuun laittaa puolison työaika kyseisenä päivänä, itse olen vetänyt viivan siihen, jos lapsi on sairas niin se olen kyllä minä joka jää hoitamaan, oli miehen työvuoro mikä hyvänsä. Sitten jos lapsi sattuu sairastumaan vaikka toisen kerran syksyn aikana, niin alkaa ihmettely, että onko teillä perheessä jotain vikaa kun koko ajan on lapsi sairaana..

sitten jos esimies ei ole paikalla ja sairastuu kesken päivän niin on itselleen hoidettava sijainen seuraavaan työvuoroon, koska sitä ei kukaan hoida, jos satut olemaan ns. tiiminvetäjä..

eli kyllä painostetaan.

Voi kiesus millaista touhua!

Mä en henkilökohtaisella tasolla voi ymmärtää miksi ihmiset toleroivat tuollaista touhua työnantajan puolelta. Jos mun pomot alkaisivat touhuamaan tuolla tavalla, niin mä olisin nostanut kytkintä ennen kuin ne olisivat ehtineet kissaa sanomaan.

Löytyyköhän tästä maasta yhtäkään sosiaali- ja terveysalan yksityistä työpaikkaa jossa pomojen touhu on pääsääntöisesti suoraan hanurista?

No, ei niitä kunnallisiakaan paikkoja varmaan kauheasti löydy...  >:D

olen kunnallisella puolen töissä, esimerkkini on siis sieltä puolen. Meillä olisi näitä kauhuesimerkkejä kerrottavana vaikka kuinka paljon. Vakipaikasta lähteminen on hirvittänyt, mutta nyt se tuntuu jo ainoalta vaihtoehdolta, varsinkin kun uusi, joskin määräaikainen paikka on jo löytynyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

olen kunnallisella puolen töissä, esimerkkini on siis sieltä puolen. Meillä olisi näitä kauhuesimerkkejä kerrottavana vaikka kuinka paljon. Vakipaikasta lähteminen on hirvittänyt, mutta nyt se tuntuu jo ainoalta vaihtoehdolta, varsinkin kun uusi, joskin määräaikainen paikka on jo löytynyt.

Tässä työvoimatilanteessa mun mielestä vakipaikka ei merkitse yhtään mitään. Töitä saa vääntää niin paljon kuin haluaa ja työpaikan saa valita. Silloin ei kannata katsella ja kuunnella minkäänlaista v*ttuilua työnantajalta hetkeäkään.

Tilanne ei hoitoalalla ole enää se mitä se oli joskus 80-luvulla jolloin oli oikeasti oltava nöyrää ja kuuliaista että sai edes päivän tai parin keikkoja.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä kyllä saa kuulla, jos on ollut sairaana tai lapsi on sairas. Alkaa mahdoton tuskailu, mistä sijainen ja voiko joku sukulainen hoitaa ja missä vuorossa mies on. Meillähän pitää jopa yhteen lappuun laittaa puolison työaika kyseisenä päivänä, itse olen vetänyt viivan siihen, jos lapsi on sairas niin se olen kyllä minä joka jää hoitamaan, oli miehen työvuoro mikä hyvänsä. Sitten jos lapsi sattuu sairastumaan vaikka toisen kerran syksyn aikana, niin alkaa ihmettely, että onko teillä perheessä jotain vikaa kun koko ajan on lapsi sairaana..

sitten jos esimies ei ole paikalla ja sairastuu kesken päivän niin on itselleen hoidettava sijainen seuraavaan työvuoroon, koska sitä ei kukaan hoida, jos satut olemaan ns. tiiminvetäjä..

eli kyllä painostetaan.

Voi niin tuttua. Mulle jopa kerran ehdotettiin, että jos soittaisit miehelles, että tulis aiemmin kotiin, jotta mä pääsisin töihin normaalisti.

Ja silloin vasta painostetaankin, jos joku muu on sairaana, jotta kuka tekee sairaana olevan vuorot. Sijaisia kun ei kerran ole. Aamulla tulee 8 työpäivää täyteen, tähän jo mahtuu yks tuplavuoro ja kaks yötä, ketuttaa jo valmiiksi, kun kattelin listaa, että mun vapaapäiviinhän noiden sairaslomalaisten vuorot tietysti osuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en henkilökohtaisella tasolla voi ymmärtää miksi ihmiset toleroivat tuollaista touhua työnantajan puolelta. Jos mun pomot alkaisivat touhuamaan tuolla tavalla, niin mä olisin nostanut kytkintä ennen kuin ne olisivat ehtineet kissaa sanomaan.

olen kunnallisella puolen töissä, esimerkkini on siis sieltä puolen. Meillä olisi näitä kauhuesimerkkejä kerrottavana vaikka kuinka paljon. Vakipaikasta lähteminen on hirvittänyt, mutta nyt se tuntuu jo ainoalta vaihtoehdolta, varsinkin kun uusi, joskin määräaikainen paikka on jo löytynyt.

Sen olen huomannut että kun työkavereita on silloin tällöin lähtenyt ovet paukkuen talosta niin ei se työ aina ole ruusuilla tanssimista toisissa (kunnallisissa) työpaikoissakaan. Ja onpa osa tullut häntä koipien välissä takaisinkin, eli jos lähtee sutta pakoon niin saattaa tulla karhu vastaan...

Yksi vaihtoehto näihin työpaikkojen ongelmiin on että työntekijät/luottamusmiehet neuvottelevat asiat siedettävälle tolalle, sillä jos työyksikkö on yhdessä rintamassa ja esittää lakiin pohjautuvia vaateita/toimintamalleja niin kyllä ne yleensä läpi menee - ennemmin tai myöhemmin.

Tietysti jos työmaan asiat ovat syvältä, työyksikkö on eripurainen, nuoleskelijoita riittää ja yhteistä taistelumieltä ei löydy kirveelläkään, niin voihan se olla parempi lähteä haistelemaan uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja silloin vasta painostetaankin, jos joku muu on sairaana, jotta kuka tekee sairaana olevan vuorot. Sijaisia kun ei kerran ole. 

kyllä ne pomot yrittävät ylitöihin saada, mutta itse kyllä häipyvät heti kun vuoro päättyy...jäisivät itse tekemään puutosvuorot...prkl

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

angry.png Nykyisellä työpaikallani sairauslomiin suhtaudutaan nurjasti, toisinkuin aikaisemmissa. Mutta siitähuolimatta olen kyllä sairaslomani pitänyt ja tulen jatkossakin pitämään piste.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun työpaikalla on ihmeen kaksijakoista suhtautumista sairaslomiin, toisilla lyhyistäkin poissaoloista nuristaan ja toisilla ei pitemmistäkään. Itse olen huomannut, että kun on riitävän avoin pomolle kertoessaan poissaolon syytä (pakkohan ei siis oo kertoa PAITSI sit kun pomo vaatii nähdä todistuksen, tästä on tullut käytäntö nyt), niin suhtautuminen on ymmärtävämpää kuin muuten. Sitä en tiedä enkä mene sanomaan onko se aina niin välttämätöntä työnantajan tietää kaikki syyt, mutta oma henk.koht. kokemus on osoittanut että helpommalla selvii kun puhuu avoimesti pomolle. Eikä meillä ole tietääkseni levinnyt osastolla muitten tietoon syyt miksi on oltu pois.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin itse työuupumisen takia sairaslomalla, työnantaja otti asian Vit#####na ja antoi kirjallisen varoituksen... ko työpaikassa aikaisemminkin ongelmia sairaslomien suhteen esim. yritetään teettää sairaslomat takaisin.  Työnantajan motto on että "tekemättömästä työstä ei makseta"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin itse työuupumisen takia sairaslomalla, työnantaja otti asian Vit#####na ja antoi kirjallisen varoituksen...

Voitko kertoa mitä kirjallisessa varoitusessa sanottiin? Vaikuttaisi asialta jota kannattaa viedä eteenpäin.

p.s. Rohkea veikkaus; työskentelet yksityisessä hoitokodissa...?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...