Jump to content
MAINOS

työajan lyhennys


Vieras: aruvalla

Recommended Posts

Hei,

Onko kellään tietoa sairaanhoitajan työajan lyhennyksestä?

Itselläni on 3- ja 5v. lapset ja työ stressaa liikaa. Mietin työajan lyhennystä.

Onko osittainen hoitovapaa ainut vaihtoehto?

Voiko itse päättää, ottaako lyhennyksen päivittäin vai saako yhden kokonaisen vapaapäivän?

Onko kellään kokemusta, auttaako työuupumukseen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Itse tein syksyllä 5 viikkoa 80 % työaikaa ihan vain itseni takia. Pidemmät vapaat oli ihan kiva. Tosin se tiesi myös vähempää palkaa, mutta kaikkea ei voi saada. Meillä tekee muutama hoitaja samaa 80% työaikaa hoitovapaana lasten takia. He tekevät täysiä päiviä. Itsekkin sain lyhennykset kokonaisina vapaapäivinä.

Tuo lyhennys tiesi suurinpiirtein yhtä ylimääräistä vapaapäivää viikolla.  Kyllähän sillä on alentava vaikutus työstressiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse olen tehnyt sekä 75% että 90% työaikaa. Ihan oman jaksamisen takia. Noi työajan lyhennyksethän on johtoportaan kanssa (meillä ainakin) neuvoteltavissa. Ja kun vetoaa jaksamiseensa, niin luvat heltiää melko helposti. Meillä noi lyhennykset tarkoittaa ylimääräsiä vapaapäiviä. Vajaita päiviä ei ole järkevää teettää.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni on 3- ja 5v. lapset ja työ stressaa liikaa. Mietin työajan lyhennystä.

Onko osittainen hoitovapaa ainut vaihtoehto?

Voiko itse päättää, ottaako lyhennyksen päivittäin vai saako yhden kokonaisen vapaapäivän?

Riippuu työpaikasta miten osittaisella hoitovapaalla olevan työaika järjestetään. Itse olin osittaisella hoitovapaalla KSH:ssa jolloin pomo ehdottomasti sanoi "ei" kokonaisille vapaapäiville: näinollen viikottaiseksi työajakseni tuli 30h ja työvuorot pätkittiin 6 tunnin mittaisiksi. Työaika tosin oli liukuva joka helpotti arjen pyöritystä.

Nyt vuorotyössä osittaisella hoitovapaalla nuo lyhennykset tulevat kokonaisina vapaapäivinä. Työaika on 78.jotain% Mun mielestä parempi meidän perheelle tässä vaiheessa niin. Varmasti kannattaa hyödyntää tuo tes:n mukainen oikeus hoitovapaaseen kun lapsesi ovat tuon ikäiset. Saat itsekin aikaa huilata ja aikaa antaa perheellesi! Rahalla ei voi ostaa ihan kaikkea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Onko kukaan onnistunut neuvottelemaan 2-vuorotyössä itselleen 6h/pv työajan? Ainakin aamuvuoroihin. Itsellä olisi toiveena olla lapsen kanssa kotona aamuisin ennen koulun alkua (1-2lk). Tämähän ei hoitoallalla ole varmasti se paras vaihtoehto työnantajan eikä työkavereiden kannalta?

Meillä käytössä on kiertävä työvuorolista, jossa viikonloppu työtä 2vkl/6vko, 3iltavuoroa/6vko. Näihin en tietysti lyhennystä tarvitse.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko kukaan onnistunut neuvottelemaan 2-vuorotyössä itselleen 6h/pv työajan? Ainakin aamuvuoroihin. Itsellä olisi toiveena olla lapsen kanssa kotona aamuisin ennen koulun alkua (1-2lk). Tämähän ei hoitoallalla ole varmasti se paras vaihtoehto työnantajan eikä työkavereiden kannalta?

Meillä käytössä on kiertävä työvuorolista, jossa viikonloppu työtä 2vkl/6vko, 3iltavuoroa/6vko. Näihin en tietysti lyhennystä tarvitse.

1-2lk:sen vanhempana on oikeus tehdä 30h/vko oli mikä tahansa vuorotyö-systeemi. Mulla nyt muutenkin on pelkkää arkiaamua, mutta olin positiivisesti yllättynyt, kun oh ehdotti että tekisin osittaisella klo 9-15. (Olin varautunu tulee töihin 7:45-13:45) Tosin viime viikolla otin sen lyhennyksen vapaapäivänä ja tein pidempää päivää muuten.

Mutta siis sä voit valita teetkö 6h/pv vai 30h/vko. 2-vuorotyössä mä valitsisin varmaan ton 30h/vko, jolloin ilta- ja vkl-vuorot voisi tehdä täysimittaisena ja miettiä arkiaamut sit jäljelle jääneistä tunneista.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meillä ei työajanlyhennys (=alle 2.luokkalaisen lapsen vanhemmille) ole työntekijän näkökulmasta hyvin. angry.png Työajanlyhennys toteutuu päivittäistä työaikaa lyhentämällä eli ei saa kokonaista vapaa päivää ns.ylimääräistä. Meillä pikkulapsen vanhempia halus jäädä lyhennetylle työajalle,jotta vois olla enempi päiviä lapsensa kanssa kotona yhdessä,mutta käytännössä se ei toteutunutkaan siten.

Meillä ei myöskään saa vuorotteluvapaata tai puolikasta työaikaa lainkaan,jos syynä olisi oma jaksaminen,omaishoitajuus ym. vastaavaa. Ja kyse ei ole etteikö työntekijöitä saisi niitä tekemään. Mun mielestä hoitaja,joka saisi levätä riittävästi jaksaisi tehdä silloin paljon tehokkaammin työtä. ::)

Miten teillä muilla on asiat? Mitä mieltä ootte asiasta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moro. Osittaista hoitovapaata saa yleensä aika hyvin. Lainsäädännössähän on todettu, että ainut peruste sen myöntämättämyydelle on toiminnan totaalinen vaarantuminen. Eli ko. vapaalle jäävän tulee olla todella korvaamaton. En ole vielä nähnyt missään täysin korvaamatonta hoitajaa. (Lupaan tarjota hänelle kaljat, jos sellainen löytyy:) Osittaisen hoitovapaan työmäärästä ja sen jakautumisesta voidaan sopia, miten tahansa. Voi tehdä pitkiä päivä tai lyhentää  keskimääräistä työpäivän pituutta jne. Eli pelkästään taivas on rajana. Yleensä vaan on ohje, etteä ellei asiasta päästä sopuun, on km viikko tuntimäärä 30 tuntia työtä ja päivää lyhennetään kuuteen tuntiin. Eli voitte sopia muutenkin, mutta tuo on minimi. Lisää tietoa löydätte työsopimuslain 4luku, 4§ ja 3. momentti...;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...