Jump to content
MAINOS

Vuorotyön ihanuus


Vieras: pimpulapampula

Recommended Posts

Vieras: pimpulapampula

Hei!

Lähdin sitä kartoittamaan, että miten pari- / perhesuhteessa olevat hoiturit kokevat kolmivuorotyön? Miten vuorotyö vaikuttaa parisuhteeseen ja perhe-elämään? Vai vaikuttaako mitenkään?

Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia tästä ihanasta hoiturin työelämästä. Itsellä ainakin välillä tuntuu siltä, että elämä pyörii työvuorojen ympärillä ja parisuhde kärsii ihan kympillä työpaineiden takia... ::) Varsinkin, kun puolisokin on vuorotyössä, ja yhteinen aika jää melko vähiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllähän se ainakin perheellisellä on yhtä h.......ä koko vuorotyö. Itse on aina ärtyisä, kun ei saa nukuttua tarpeekseen, olet töissä aina kun mies ja lapset viettävät viikonloppua ja päivällä nukkuminen rajoittaa sosiaalista elämää tosi tehokkaasti. Nyt kun olen itse päässyt vuorotyöstä päivätyöhön, tuntuu kuin olisi uusi elämä alkanut. Lasten suurin ilonaihe oli, kun ei tarvitse olla enää hiljaa päivällä! Eikä äiti ole enää aina pahalla päällä. Parisuhdekin kukoistaa aivan eri tavalla.Ei voi sanoin kuvata tätä elämänmuutosta! Tietysti vuorotyö sopii joillekin ja jotkut haluavat tehdäkin sitä, mutta ei enää minulle kiitos! Siinä ei vähän pienempi palkka haittaa yhtään, kun voin vuosien jälkeen vihdoinkin elää kuin normaalit ihmiset.cry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuorotyön tekeminen vaatii hyviä hermoja sekä hyvää järjestelykykyä kotona, jotta parisuhde pyörii ilman outoa natinaa ja kitinää  ::)  8).

Se että onnistuuko, se on taas eri asia.  :)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse ratkaisin ongelman, työyhteisön ja oh:n suostumuksella, siirtymällä kaksivuorotyöhön.

Ei ole ollut öitä ikävä. Sen minkä palkassa on menettänyt on korvaantunut sosiaalisella puolella moninkertaisesti.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä on erikoiset työajat siinämielessä, että itse teen 3-vuorotyötä ja mieheni on taas joka toinen tai kolmas viikko toisella paikkakunnalla töissä (samalla alalla). Parisuhde kukoistaa... Vielä ainakin on toiminut tämä osa-aika yksinhuoltajuus. Nuorin lapsistani on 3-vuoro tarhassa, isommat lapset koulussa... olen joko aamusta laittamassa kouluun tai iltapäivällä odottamassa koululaisia... ovat jo niin isoja, että pärjäävät (10v ja 13v). Meillä on aina ollut tällaista, eikä lapset muunlaisesta elämästä tiedä. Ei bropleemia.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: pimpulapampula

Vuorotyön tekeminen vaatii hyviä hermoja sekä hyvää järjestelykykyä kotona, jotta parisuhde pyörii ilman outoa natinaa ja kitinää.

Se että onnistuuko, se on taas eri asia.

Niinpä... Natinaa ja kitinää kyllä välillä tuntuu olevan ilmassa!  angry.png Nytkin tulee kolmas yö, kun ei isännän kanssa nukuta vierekkäin... :-[ No, kaikkeen tottuu! Olen minäkin sitä "kahdeksasta neljään - viikonloput vapaata" -työtä joskus tehnyt ja on siinä omat hyvät puolensa ( = elämän suunnittelu enemmän kuin kuusi viikkoa eteenpäin on ihan kohdallaan!). Välillä se kyllä oli hiukan puuduttavaa... Siinä mielessä tämä kolmivuorotyö tuo kyllä vaihtelua elämään! Ja parisuhdekin pysyy tuoreempana, kun ei turhan usein toista nää...  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuorotyön tekeminen vaatii hyviä hermoja sekä hyvää järjestelykykyä kotona, jotta parisuhde pyörii ilman outoa natinaa ja kitinää.

Se että onnistuuko, se on taas eri asia.

kolmivuorotyö tuo kyllä vaihtelua elämään! Ja parisuhdekin pysyy tuoreempana, kun ei turhan usein toista nää...  ;)

Joo teen itsekkin mielummin kolmivuoroa kuin päivätyötä vaikka yöt joskus potuttaa. Mut aina yö loppuu ja aamu kajastaa jolloin aamuvuorolaiset tulee remmiin.   :D

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuorotyön hyvät puolet on hieman parempi palkka ja se yksi piilovapaa, ja siihen se sitten jääkin  :- Yöt menee vielä arkipäivinä kun lapset menee seuraavana päivänä hoitoon, mutta viikonloppuna on kurja kun ei saa nukkua "hiljaisuudessa", viimeistään herään siihen kun isäntä mölyää että olkaa hiljaa ny, äitinne NUKKUU  ;D Nyt olen kaksivuorotyössä, mutta kesätyöpaikassa kolmivuoro taas alkaa. Isäntä ei ainakaan tykkää yhtään... Päänsärky ja pahantuulisuus on taattu kahden yön jälkeen, kolmannen yön jälkeen olen kuin per...ni repinyt karhu  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tein 2-vuorotyötä 15 v. sairaalassa, onneksi tajusin lähtee veke ja nyt teen ma-pe 8-16 pkl:lla enkä never ever palaa sairaalaan.

Teinihoitajana oli tosin kivaa kun pääsi bailaileen ja kankkusessa vaan naurettiin, mutta näin jo kokeneena systerinä ei enää jaksa käkkiä vuodeosastoilla, voi nyt juoda Juhla-Mokkaa kahvihuoneessa ja kyykyttää nuorempia kollegoja. Puhelintunnit ollaan tupakalla ja pyydetään sihteeriä ottaan soittopyynnöt, joihin ei koskaan vastata ja jos joku valittaa siitä siitä niin sanotaan vaan, ettei olla ikinä kuultukaan...

Lääkäreille ei puhuta mitään,  jos ei oo pakko ja silloinkin kähmitään niin, että potilaat saa just ne lääkkeet, mitä me halutaan. Päivää me ei olla koskaan sanottu laitosapulaisille ja jos oikeen halutaan olla vittumaisia niin puhutaan ruotsia keskenään ja katsotaan pomoa merkitsevästi. Ja taas mennään tupakalle tai roikutaan netissä, liikennevalot tietysti päällä ja ovi lukossa. Pari kertaa oon nukahtanut, kun potilas raakkuu samoja juttuja aina vaan, ja jos potilas on huomannut, niin sanon vaan, että "niinkö" tai "vai niin, tämäpä mielenkiintoista" ja jatkan torkkumista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mutta näin jo kokeneena systerinä ei enää jaksa käkkiä vuodeosastoilla, voi nyt juoda Juhla-Mokkaa kahvihuoneessa ja kyykyttää nuorempia kollegoja. Puhelintunnit ollaan tupakalla ja pyydetään sihteeriä ottaan soittopyynnöt, joihin ei koskaan vastata ja jos joku valittaa siitä siitä niin sanotaan vaan, ettei olla ikinä kuultukaan...

Pari kertaa oon nukahtanut, kun potilas raakkuu samoja juttuja aina vaan, ja jos potilas on huomannut, niin sanon vaan, että "niinkö" tai "vai niin, tämäpä mielenkiintoista" ja jatkan torkkumista.

No siehän se varsinainen sälli oot.  :o ;D

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No siehän se varsinainen sälli oot.  :o ;D

Kaveri on oivallisesti Veikko Lavin jalanjäljillä; "ota löysin rantein, älä jännitä..."
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuorotyön ihanuudessa ja kurjuudessa tulee vastaan suomalaisen terveydenhuollon helvetin huono johtamisen taito. Jos olisi järjen käyttöön kykeneviä osastonhoitajia niin 3-vuoro työstäkin voisi saada inhimillistä ( vrt teollisuus).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuorotyön ihanuudessa ja kurjuudessa tulee vastaan suomalaisen terveydenhuollon helvetin huono johtamisen taito. Jos olisi järjen käyttöön kykeneviä osastonhoitajia niin 3-vuoro työstäkin voisi saada inhimillistä ( vrt teollisuus).

Meillä varmaan sitten tuollainen järjenkäyttöön kykenevä osastonhoitaja. Nimittäin itseäni vuorotyö ei rasita nykyään. Meillä fiksusti aina montaa aamua/iltaa peräkkäin ja yöhön tullaan pikkuhiljaa eli itselläni oli viimeksi 12 alkava ilta 13.30 alkava ilta ja 15 alkava ilta. Rytmi kääntyi yöksi kuin itsestään. Yön jälkeen oli myös riittävästi toipumisaikaa ennen kuin työt alkoi. Eikä meilllä ole sellaista hirveetä aamu, ilta, aamu sydeemiä, kun aikanaan vuodeosastolla. Sitä kestin tasan 3 viikkoa ja päätin, ei enää ikinä sairaalaan. Ampparissa saa ainakin toivottavasti nukkua, edes joskus...

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: pimpulapampula
Meillä varmaan sitten tuollainen järjenkäyttöön kykenevä osastonhoitaja. Nimittäin itseäni vuorotyö ei rasita nykyään. Meillä fiksusti aina montaa aamua/iltaa peräkkäin ja yöhön tullaan pikkuhiljaa eli itselläni oli viimeksi 12 alkava ilta 13.30 alkava ilta ja 15 alkava ilta. Rytmi kääntyi yöksi kuin itsestään. Yön jälkeen oli myös riittävästi toipumisaikaa ennen kuin työt alkoi. Eikä meilllä ole sellaista hirveetä aamu, ilta, aamu sydeemiä, kun aikanaan vuodeosastolla.

Kuulostaa ihanalta! Ei ihan toimi samalla tavalla meillä...  :P Ilta, aamu, ilta, aamu -systeemi on nimittäin edelleen kova sana...huoh! On melko voimille ottavaa välillä! Ei iltavuoron jälkeen saa kuitenkaan levättyä niin, että olisi aamussa virkeänä. Saati sitten kotona aamuvuoron jälkeen!  :-[ Meillä ei kyllä osastonhoitaja tee listoja, vaikka tuskin silläkään suurta merkitystä asian suhteen olisi...  :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

..tuosta ilta-aamu-"helvetistä".. Jotenkin tuon rääkin ymmärtää esim. akuutissa yksikössä, jossa samat potilaat ovat vielä aamulla hoidossa illan ja yön jälkeen, hoidon jatkuvuuden voisi kuvitella olevan luontuvampaa. Mutta ihan oikeesti, en pysty keksimään mitään hyvää syytä, miks jossain esim. vanhus/dementia yksikössä tarviis kiusata hoitaja-ressuja repimään itteensä aamuvuoroon iltavuoron jälkeen? ::)

Useinhan vanhuspuolella ei yön aikana tapahdu potilaille kummosia ja dementit eivät edes muista kuka illalla oli töissä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta ihan oikeesti, en pysty keksimään mitään hyvää syytä, miks jossain esim. vanhus/dementia yksikössä tarviis kiusata hoitaja-ressuja repimään itteensä aamuvuoroon iltavuoron jälkeen? ::)

Olen huomannut että jotkut vanhat hoitajat ovat niin tottuneet vuosikymmenten aikana tuohon aamu-ilta-aamu rumbaan, että suorastaan toivovat sitä.

Kaikkeen se ihminen näköjään sopeutuu jos tarpeeksi kauan yritetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuorotyön ihanuus on kaukana, kun vetää viikosta toiseen työvuoroja ihan sikin sokin. Huonot unenlahjat jos sattuu vielä omaamaan niin kurja juttu.. Meillä iltavuoroa seuraa lähes poikkeuksetta aamuvuoro, joka vetää voimat viim. kun on ns. vastuuhoitajana.

Jotkut vanhemmat hoitajat ovat saaneet meidän osastolla tiettyjä helpotuksia vuoroihinsa (enemmän aamuja, ei "pitkiä" iltavuoroja), mutta me nuoret painetaan duunia niidenkin edestä. Kyllä eilenkin yövuorossa valvoneena tuntu, että onko tässä mitään järkeä.. Onneksi työ on mieluista, muuten ei jaksaisi näinkään. Kesälomaa odotellessa.. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä suurin osa tekee pääsääntösesti pitkää päivää, eli työaika on silloin 7.15/7.30-21. Ja tietenkin ne pakolliset yöt.  Näitä on yleensä 2 peräkkäin, satunnaisesti saattaa olla (tosi harvinaista) jopa 3. Tällä systeemillä saa sitten mukavasti niitä vapaita. :)

Tää on systeemi jonka työntekijät on itse halunnut. Hoidon jatkuvuus päivän mittaan on taattu kun samat hoitajat on koko päivän. Tietysti kiireisinä aikoina pitkät päivät on rankkoja, mutta silti meillä suurin osa niitä haluaa tehdä. Ei kulu raportoimiseenkaan niin paljon aikaa kun riittää et ottaa yökköjen raportin ja antaa niille taas illalla ;) Tietysti päivän mittaan briiffataan työparia/-tovereita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm.. ja minä kun luulin että yli kymmenen tunnin työpäivät on laittomia. Sellainen viesti/tieto meillä ainakin on täällä.

Kyllä tuo ilta- aamu systeemi syö miestä/naista, itse en niitä oikein tahdo jaksaa, ja teen nyt pelkkää yötä - vaan pitää sekin kohta lopettaa ja palata "takaisin entiseen" kun meinaa noi kolleegat saada hermoromahdusta, niillä kun nuo yövuorot väheni...

Tää on ollut ihan mukavaa - tosin en ole enää kuukauteen saanut rytmiä käännettyä, niinpä nukun päivät ja valvon yöt. Vaan menee se elämä näinkin...

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hmm.. ja minä kun luulin että yli kymmenen tunnin työpäivät on laittomia. Sellainen viesti/tieto meillä ainakin on täällä.

Meillä yötkin on yli tuon 10, yövuoro 20-8. En tosta laittomuudesta tiedä  huh.gif, mutta meillä ainakin duunarit itse haluaa näin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

[ En tosta laittomuudesta tiedä  huh.gif, mutta meillä ainakin duunarit itse haluaa näin.

Täysin laillisia jos perustuu yhteiseen sopimukseen
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisättäköön vielä, että ketään ei siis pakoteta (eikä edes painosteta  ;D) tekemään noita pitkiä päiviä, on siis täysin vapaaehtoista. Pari hoitsua on ketkä ei tee pitkää ollenkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Mun mielestä vuorotyö on ihan jees... tosin oon tehnyt sitä vasta muutaman viikon ;DEn mä ainakaan jaksais mitään 8-16 duunii, siinä vasta kyllästyis. Muutamia hyviä vuorotyön puolia joita oon huomannut

-voi shoppailla paremmin, jos on arkena iltavuoro tai vapaa. mä en ainakaan jaksa mennä viikonloppuisin shoppaileen kun joutuu sovituskoppiinkin jonottaan väh. 10 minuuttia

-saa nukkua pitkään jos on ilta-tai yövuoro

-voi myös bilettää vaikka seuraavana päivänä olis työvuoro, jos se on ilta tai yövuoro

-jos on arkena vapaa tai iltavuoro voi aamupäivästä mennä esim. salille eikä siellä ole kauheaa ruuhkaa niinkuin klo.16-20. ei kiinnosta jonottaa laitteisiin

Ei ne ilta-aamu vuorot oo kivoja mutta mä meen ainakin heti iltavuoron jälkeen nukkuun ja otan vielä aamuvuoron päättyessä päiväunet (jos oon väsynyt) niin jaksaa sitten taas tehdä kaikkea

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä vuorotyö on ihan jees... tosin oon tehnyt sitä vasta muutaman viikon ;DEn mä ainakaan jaksais mitään 8-16 duunii, siinä vasta kyllästyis. Muutamia hyviä vuorotyön puolia joita oon huomannut

-voi shoppailla paremmin, jos on arkena iltavuoro tai vapaa. mä en ainakaan jaksa mennä viikonloppuisin shoppaileen kun joutuu sovituskoppiinkin jonottaan väh. 10 minuuttia

-saa nukkua pitkään jos on ilta-tai yövuoro

-voi myös bilettää vaikka seuraavana päivänä olis työvuoro, jos se on ilta tai yövuoro

-jos on arkena vapaa tai iltavuoro voi aamupäivästä mennä esim. salille eikä siellä ole kauheaa ruuhkaa niinkuin klo.16-20. ei kiinnosta jonottaa laitteisiin

Ei ne ilta-aamu vuorot oo kivoja mutta mä meen ainakin heti iltavuoron jälkeen nukkuun ja otan vielä aamuvuoron päättyessä päiväunet (jos oon väsynyt) niin jaksaa sitten taas tehdä kaikkea

No sulla ei ainakaan lapsia ole  ;D

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä vuorotyö on ihan jees... tosin oon tehnyt sitä vasta muutaman viikon ;DEn mä ainakaan jaksais mitään 8-16 duunii, siinä vasta kyllästyis. Muutamia hyviä vuorotyön puolia joita oon huomannut

-voi shoppailla paremmin, jos on arkena iltavuoro tai vapaa. mä en ainakaan jaksa mennä viikonloppuisin shoppaileen kun joutuu sovituskoppiinkin jonottaan väh. 10 minuuttia

-saa nukkua pitkään jos on ilta-tai yövuoro

-voi myös bilettää vaikka seuraavana päivänä olis työvuoro, jos se on ilta tai yövuoro

-jos on arkena vapaa tai iltavuoro voi aamupäivästä mennä esim. salille eikä siellä ole kauheaa ruuhkaa niinkuin klo.16-20. ei kiinnosta jonottaa laitteisiin

Ei ne ilta-aamu vuorot oo kivoja mutta mä meen ainakin heti iltavuoron jälkeen nukkuun ja otan vielä aamuvuoron päättyessä päiväunet (jos oon väsynyt) niin jaksaa sitten taas tehdä kaikkea

No sulla ei ainakaan lapsia ole  ;D

Heh no ei onneks vielä  ;) Onhan perheellisillä tietenkin eritilanne kun pitää huomioida lasten ja (mahdollisesti) miehen tarpeet ym.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...