Jump to content
MAINOS

Ihan ystävällisessä mielessä teen galluppia...


Asperiini

Recommended Posts

Kyllä meillä miehiä on ihan tasaisesti sekä instrumenteissä, anestesiassa ja passareinakin  :) Tempuista tykkää kaikki  :)

Itselleni oli aikoinaan ennen sairaanhoitajakouluakin selvää, että suuntaudun perioperatiiviseen. Koulussa ollessa päätös vain vahvistui. Ja nyt töissä ollessa pidän sitä ainoana oikeana ratkaisuna...minulle.

Se voi olla, että tietyt ihmiset hakeutuvat leikkurin puolelle. Itse en varmaankaan tekisi sairaanhoitajan töytä jos en leikkurissa olisi. Arvostan suuresti muutakin sairaanhoitoa mutta mun juttu toi osastotyö ei koskaan ole ollut. Pidän siitä, että potilaskontaktit on pääpiirteissään nopeita. En koe olevani ehkä niin hoivaava hoitaja vaikka ehkä johonkin nähden olenkin kun kerran tällä alalla olen.

Leikkurissa työtehtävät ovat niin monimuotoisia. Heräämössä voi ylläpitää taitoja ns. potilaan hoidossa. Lääkkeet annetaan yleensä i.v. muodossa ym. nopeaa reittiä, hoidossa pitää osata ottaa huomioon paljon erilaisia asioita ja ne potilaskontaktit eivät kuitenkään normitapauksessa oli kovin pitkiä. Pisin on kyllä omalla kohdalla ollut kolmatta vuorokautta. "Heräämisestä" ei siinä enää ollut kyse.

Salin puolella taas kolmen hoitajan hommat eroavat sen verran toisistaan, että kyllästymään ei helposti pääse. Itse toimin tällä hetkellä lähinnä passarina (satunnaisesti voin joskus instrumenteissa). Tulevaisuudessa sitten joskus perehdytys insrumentteihin tai anestesiaan. Jos töitä saan tehdä, niin voisin ajatella, että esim. istrumenteissa aikansa olleena vaihto anestesiaan (tai päinvastoin) voisi olla virkistävää. Nämä työtehtävät kuitenkin työnkuvaltaan eroavat toisistaan huomattavasti, mutta työympäristö pysyy samana ja osaaminen laajentuu. Mutta kaikki aikanaan ja nyt tosiaan töyskentelen passarina ja toisinaan heräämössä ja siinä on itselleni vielä ihan tarpeeksi työstettävää.

Opiskeluaikana olin leikkurissa harjoittelussa 18 viikkoa. Tämän jälkeen pääsin heti töihin. Itselläni siis kävi töiden kannalta hyvin. Omaan erikoistumiseeni kuului pakollisena passarina oloa 4 viikkoa, anestesiaa 4 ja istrumentteja 5. Olin kuitenkin anestesiassa 5 ja heräämössä lisäksi neljä viikkoa. Kulutin siis muutaman vapaasti valittavan opintoviikon harjoitteluun leikkurissa. Näin olin noin vuoden hajautetusti leikkurissa. Koulussani ei leikkuriin päässeet harjoitteluun kuin ne, jotka erikoistuivat perioperatiiviseen.

Itse olen siis enemmän kuin tyytyväinen valitessani tämän suuntautumisen. Työympäiristö on mielenkiintoinen. En tarkoita sitä, että näkee suolenpätkiä ja verta. Leikkurissa työ on haasteellista, saa tehdä paljon töitä käsillä, tehdä myös niitä "temppuja" ym. "Omalla" leikkausosastollani leikataan miltei kaikkia erikoisaloja joten osaamista siis tarvitaan ja työsarkaa siis riittää. Oppiminen on loputonta. Omalta osaltani heräämötyö opettaa mm. kivunhoitoa, lääkehoitoa, nestehoitoa, erilaisia toimenpiteitä (puudutukset,  subikset, ect ym), vitaalitoiminnoista huolehtimista ym. Salityöskentelyssä on taas omat juttunsa.

Joku sanoi, että tietyt leikkaukset kulkevat saman kaavan mukaan ja ne oppii helposti. Itse taas ajattelen, ettei samanlaista päivää juuri ole. Aina miltei tapahtuu jokin yllätys tai löytyy jotakin odottamatonta tai helpoksi ajateltu leikkaus ei ihan sitten ollutkaan sellainen. Leikkurissa, jossa itse työskentelen leikataan tosiaan miltei kaikkia erikoialoja, joten ihan kovin kovaa rutinoitumista ei pääse tapahtumaan. Päivystysaikana kun eteen voi tulla mitä vain vaikka olisikin erikoistunut johonkin tiettyyn erikoisalaan noin yleensä.

Jotenkin tuntuu oudolta, että eniten kommentteja tulee niiltä, jotka ovat joko olleet harjoittelussa muutaman viikon tai käyneet pikaisesti leikkurissa työskentelemässä. Tällaisen kokemuksen perusteella en sanoisi olevani kovin tietoinen leikkaussalityöskentelystä. Itse kun olen ollut vasta reilun vuoden töissä plus 18 viikkoa opiskellessa, voin sanoa etten tiedä juuri mitään ja tunnen olevani vielä ihan noviisi koko työssä. Se silti tuntuu kivalta, että oppimista on.

Tiimityötä tämä kyllä on. Lääkärien ja hoitajien. Varsin itsenäisesti saa siitä huolimatta toimia. Anestesiassa ollaan paljon yksin ilman lääkäriä ja vastuu on kova, instrumenteissa pitää tietää miltei sama kuin lääkärinkin leikkauksen kulusta ja varautua erilaisiin tilanteisiin ja jo ennen leikkausta pitää ymmärtää miten edes peitellään ja mistä ja mitä välineitä tarvitaan. Tietotaitoa tarvitaan kamalasti.

Joskus tekisi silti mieli vaikka vain kuulla onko joku potilas jäänyt edes eloon tai miten toipuminen jostakin leikkauksesta on edistynyt. Muuten pitempi potilas-hoitaja suhde ei juuri kiinnosta.

No nyt tuli pitkä sepustus. Lisäilen jos tulee vielä mieleeni jotakin. Samoilla linjoilla kuin jotkin edelliset. Hienoa työtä on!  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
Itse toimin tällä hetkellä lähinnä passarina (satunnaisesti voin joskus instrumenteissa). Tulevaisuudessa sitten joskus perehdytys insrumentteihin tai anestesiaan.

Empäs ole tämmöisestä järjestelystä ennen kuullutkaan, että passaus ja instrumentointi eivät kulkisi käsikädessä. Tähän astisissa työpaikoissa perehdytys on tapahtunut yhtäaikaa kokonaisuudessan instrumenttipuolelle. Yleensä niin, että jos ei ole hajuakaan kyseisestä toimenpiteestä niin eka kerta kannattaa olla opissa passarina, jotta näkee kokonaisuutena toiminnan. Seuraavalla kerralla sitten voi jo mennä instrumentteihin, kun tietää jo homman kulkua ja vaiheita vähän.

Meillä kyllä vuorotellaan päivän aikana kaverin kanssa niin, että vuorotellen ollaan instrumenteissa ja passarina. Passarina on helpompi olla, jos on ollut aiemmin saman tyylisessä leikkauksessa intrumenteissä ja toisinkin päin.

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse asiassa aika hassua, että ensimmäinen homma leikkurissa on passarin homma. Passarin virallinen tehtävähän on valvova hoitaja. Luulisi, että siinä pitäisi olla jo jonkin verran kokemusta, jotta voisi valvoa?? Ihmettelee vain leikkurissa parissa harjoittelussa käväissyt...  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Komppaan Flywomania. On huomattavasti helpompi olla passarina kun on instrumenttipuoli kutakuinkin hanskassa. Silloin tietää helpommin mitä vempelettä tarvitaan ja toimituskin saattaa tapahtua nopeammin.

Mutta eri paikoissa eri systeemit.

"Ja se puhelinnumero mun taskussa , rakas, luulin että se olet sinä" (Lapinlahden Linnut: Älä viskaa mua pihalle)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä perehdytetään ensiksi instrumentit ja sitten valvovan vasta valvovan hommiin. Kun tietää instrumentit ja leikkauksen kulun on helpompi löytää ja antaa tarvittavat tavarat...ja viikko kutakin paikkaa hallinnoidaan.

Kenen joukoissa seisot, kenen lippua kannat? Ei synny rakkautta ilman oikeutta. Ei synny oikeutta ilman taistelua, ei taistelua ilman yhteistä rintamaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jatkan nyt tähän samaan ketjuun pienellä välikysymyksellä... Itseäni on alkanut, kuten ketjun alusta jo tulee ilmi, kiinnostaa anestesiash:n työ, eli ajattelin pistää täkäläiseen yhteishakuun paperit menemään. Ruotsin mallin mukaisesti on anestesia ja leikkaussalinhoitajan erikoistumiset täysin omat erikoistumisalansa. Eli käytännössä anestesiash hoitaa anestesiat ja leikkaussalinhoitaja instrumentit, paikkojen vuorottelu ei tule kysymykseenkään, näitä ei myöskään koulutuksessa sotketa. Eli jos joskus palaan Suomeen niin odotetaanko mun hallitsevan myös instrumenttipuoli? Ymmärtääkseni Suomessa on ihan tavallista että vuorotellaan, vai olenko ymmärtänyt väärin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jatkan nyt tähän samaan ketjuun pienellä välikysymyksellä... Itseäni on alkanut, kuten ketjun alusta jo tulee ilmi, kiinnostaa anestesiash:n työ, eli ajattelin pistää täkäläiseen yhteishakuun paperit menemään. Ruotsin mallin mukaisesti on anestesia ja leikkaussalinhoitajan erikoistumiset täysin omat erikoistumisalansa. Eli käytännössä anestesiash hoitaa anestesiat ja leikkaussalinhoitaja instrumentit, paikkojen vuorottelu ei tule kysymykseenkään, näitä ei myöskään koulutuksessa sotketa. Eli jos joskus palaan Suomeen niin odotetaanko mun hallitsevan myös instrumenttipuoli? Ymmärtääkseni Suomessa on ihan tavallista että vuorotellaan, vai olenko ymmärtänyt väärin?

Riippuu ihan leikkurista. Varmaankin lähestulkoon jokaisessa paikassa vuorottelu on mahdollista, mutta vain harvoin pakollista. Näin ainakin Helsingissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli jos joskus palaan Suomeen niin odotetaanko mun hallitsevan myös instrumenttipuoli? Ymmärtääkseni Suomessa on ihan tavallista että vuorotellaan, vai olenko ymmärtänyt väärin?

Teoriassa kyllä, käytännössä ei. Toisissa paikoissa vuorotellaan toisissa ei. Itse en halua vuorotella, ja sen mukaan olen työpaikkoihinkin hakeutunut. Aika monessa leikkausyksikössä ei ole enää erikseen anestesia ja leikkausosastoa ja niinpä toimen ovat yksikön yhteisiä. Tästä tosin voi aiheutua epäsuhtaa leikkaus ja anehoitajien määrässä (sairaanhoitajien kokonaismäärä riittäisi 5 saliin, mutta todellisuudessa ei saada kuin 4 salia auki).

Pienessä muutaman erikoisalan leikkusyksikössä molempien puolten (ane ja lei) tekeminen onnistuu kokeneelta työntekijältä. Mielestäni molempien puolten tekeminen pitäisi olla työntekijän omasta halusta lähtenyt ajatus eikä työpaikan velvoittama. Lisäksi kierto pitäisi olla säännöllistä ja suht nopeaa 4-5 vkoa puoli, koska toimintatavat muuttuvat koko ajan ja tietämättömyys aiheuttaa tahmaamista. [br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 10.02.07 - klo:17:04


Itse asiassa aika hassua, että ensimmäinen homma leikkurissa on passarin homma. Passarin virallinen tehtävähän on valvova hoitaja. Luulisi, että siinä pitäisi olla jo jonkin verran kokemusta, jotta voisi valvoa?? Ihmettelee vain leikkurissa parissa harjoittelussa käväissyt..

Riippuen tietysti leikkauksesta, mutta passarin oleminen voi olla tosi vaikeaakin. Pitää osata laittaa leikkausasento, asentotyynyt, desinfioida leikkausalue, virittää ja käyttää tarvittavia laitteita, käsitellä näytteitä, auttaa anepuolta, hakea mitä ihmeellisimpia lisätarvikkeita ym.. ihan käytännön tasolla. Mutta  joissain leikkauksissa passarin tehtävänä on vaan ehtiä täyttää kaavake ja kone pikakirjoituksella ennen leikkauksen loppumista.

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedän, että toisissa paikoissa passari on miltei se salin kokenein hoitaja (jos näin voi sanoa) mutta meillä moni aloittaa passarina. Tuohan se todella omat vaikeutensa. Tietoa karttuu koko ajan ja paljon on opittavaa. Meillä kuuluu passareille ja instrumenttihoitajille oleminen steriilissä varastossakin, joten sieltä instrumenttien hakeminen helpottuu jo senkin takia, että toisinaan viikon keräilee tavaroita leikkausosaston leikkauksiin. Kyllä meillä myös kokeneet hoitajatkin ovat passareina, joten ei meitä uusalkajia siellä vain ole  :) Itse siis päivystän passarilistalla.

Päivällä meillä on lääkintavahtimestarit töissä, joten asentojen laitossa he ovat mukana (ei tietenkään tarkoita sitä, että itse voisi luistaa asennonlaitosta tai läpivalaisuista). Päivystysaikaan vaksinn voi soittaa kotoa, jos esim on hankalampi asento tai läpivalaisu vuorossa (kuten vetopöydässä tehtävät  toimenpiteet ym.).

Meillä kun tosiaan leikataan niin paljon eri erikoisaloja niin erityisosaaminen instrumenteissa vaatii ehkä enemmän kuin kerran passarina sivusta vilkaisun. Itse olen (jos ei harjoitteluita oteta huomioon) istrumenteissa pyörähtänyt jos parinani on kokenut instrumenttihoitaja, joka siis voi passarityön ohessa tarvittaessa neuvoa minua siinä vieressä.

Meillä siis perehdytys salin puolelle tapahtuu niin, että ensin perehdytetään passariksi ja tämän jälkeen joko istrumentteihin tai anestesiaan. Instrumentteihinkin usein niin, että ensin ns. "pienet" istrumentit eli päivystetään passarilistalla mutta päivisin ym voi olla instrumenteissa. "Isojen" instrujen jälkeen voi siirtyä instrumenttilistalle päivystämään jos oikein olen ymmärtänyt.

Toki on helpompaa olla passarina/instrumenteissa kun on kokemusta molemmista. Se on totta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse siis päivystän passarilistalla.

että ensin perehdytetään passariksi ja tämän jälkeen joko istrumentteihin tai anestesiaan. Instrumentteihinkin usein niin, että ensin ns. "pienet" istrumentit eli päivystetään passarilistalla mutta päivisin ym voi olla instrumenteissa. "Isojen" instrujen jälkeen voi siirtyä instrumenttilistalle päivystämään jos oikein olen ymmärtänyt.

Olisi kiva tietää missä päin maata näin toimitaan? Oon todella ihmeissäni, koskaan kuullutkaan tämmösestä järjestelystä  :-X (siis hyvässä mielessä ihmeissäni)

Mitä erikoisaloja/ leikkauksia kuuluu pieneen ja mitä isoon?

Meillä kuuluu passareille ja instrumenttihoitajille oleminen steriilissä varastossakin, joten sieltä instrumenttien hakeminen helpottuu jo senkin takia, että toisinaan viikon keräilee tavaroita leikkausosaston leikkauksiin.

Yksi ja sama henkilö on viikon putkeen steriilissä varastossa keräämässä tavaroita, niinkö??  huh.gifhuh.gif

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika steriilissä varastossa vaihtelee ihan yhdestä päivästä ehkä noin viikkoon. Tuollainen rupeama ei kohdalle osu ihan kovin usein  :-X Hoitajia osastolla on kuitenkin jonkin verran. Toki varastossa työskentelee myös vakituinenkin henkilö.

Itse nyt en ole vielä niin perehtynyt noihin istrumenttihoitajan perehdytyksiin, joten mutu-tuntumalla vastailen. Meillä on jaettu jo passareillekin yleensä jokin erikoisala ja tällöin pyritään siihen, että olisit niissä leikkauksissa ehkä enemmän. Toisinaan tämä toimii ja toisinaan ei eli toisinaan olet kyseisissä leikkauksissa ja toisinaan et. Kun perehtyy instrumentteihin noin yleensä ei se erikoisala ole siinä se päälimmäinen asia. Kunhan oppii perusjutut noin alkuun ja pärjää päivystäessä. Meillä on siis erikoisaloina lähinnä ortopedia, gastro, plastiikka, urologia, gyne, korvat, silmät, suu, lapset, verisuonet ym. Jos olet erikoistunut esim. gastroon niin voit olla ihan hyvin myös muissakin leikkauksissa mutta pääasiassa päiväaikaan omassa erikoisalassasi. Päivystysaikaan ei ole kuin yksi leikkausryhmä, joten silloin tietty leikataan mitä milloinkin.

Tämä käyttämäni "pienet" ja  "isot" istrumentit voi olla vähän erikoinen termistö. Pienet käsittääkseni tarkoittaa, että lähinnä sut perehdytetään ylipäätään istruihin. Toimit edelleen passarilistalla mutta voit olla myös instrumenteissa. Kalut tulee tutuiksi. Kun olet hommaa hoitanut niin voit pikku hiljaa siirtyä päivystämään instrumenttilistalla. Ei siis välttämättä ole omia perehdytyksiään joka välissä. Voi olla niin, että aikasi työskentelet passarina ja silloin tällöin olet kaluissa. Kun sut sitten virallisesti perehdytetään istruihin niin alatkin sen jälkeen jo päivystää. Lähinnä noita pikkuistrumenttiperehdytyksiä taitaa olle hieman uudemmille työntekijöille, joilla ei nyt ihan vuosien kokemusta  alalta ole.

Selitin asian nyt mahdollisimman epäselvästi.  ;) Pyydän anteeksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Päivystysaikaan vaksin voi soittaa kotoa, jos esim on hankalampi asento tai läpivalaisu vuorossa (kuten vetopöydässä tehtävät  toimenpiteet ym.).

Moikka,

Tämä lause jäi vaivaamaan. Miten olette tuon asian järjestäneet? Meinaan en itse ihan helposti lähtisi kotoa asennon laiton takia!

toivottavasti vaksi(t) on neuvotellut itselleen kunnon korvauksen tuommoisen järjestelmän takia.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Käsittääkseni vakseille (niitä on useampia) voi soittaa ja joku tulee....jos tulee. Tietenkin ilmankin pitää osata jotenkin pärjätä jos kukaan ei pääse. Kyllä ne palkan lisäksi saa sen hälytysrahan. En tiedä ihan tarkalleen...sorry  ;D Aika hyvin ne on tulleet jos tarve vaatii. Ei niitä soitella mihin tahansa toimenpiteeseen. Vaativimpiin, joissa niillä on asennon ja läpivalaisun kannalta ehdottomasti enemmän tietotaitoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

itse vasta opiskelen mutta kesällä töihin nkl los:lle.. muuhun hommaan en pääse kuin instrumentteihin. muut hommat kuten passaus tarvii olla valmis hoitaja juridisten seikkojen takia, joutuu käsittelee näytteitä ja kirjaamaan koneelle diagnoosit yms leikkausajankohdat. kun taas anestesiahoitajana pitää olla valmistunut ihan siksi että saa vasta silloin suorittaa iv-luvat ja voi toimia anestesiapuolella. iv-lääkkeisiin ei opiskelijat saa koskea, tai saa nyt ruiskuun vetää lääkkeet ja letkuttaa mut mitään iv:sti antaa ei saa.

itse syvennyt perioperatiiviseen, ehkä kallistun enemmän istrumentteihin mutta valmistuttuani haluan työpaikan jossa kierto mahdollista ja voin tehdä myös anestesiahoitajan hommia.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
itse vasta opiskelen mutta kesällä töihin nkl los:lle.. muuhun hommaan en pääse kuin instrumentteihin. muut hommat kuten passaus tarvii olla valmis hoitaja juridisten seikkojen takia, joutuu käsittelee näytteitä ja kirjaamaan koneelle diagnoosit yms leikkausajankohdat.

Ennen kuin valmistuin työskentelin leikkurissa instrumenttihoitajana ja olin instrumenteissä ja passasin ihan tasapuolisesti. Ei kukaan puhunut mistään juridisista seikoista... enkä usko sellaisia olevan. Ihan samanlaista kirjaamista leikkurissa tehdään kuin vuodeosastoilla... Metsoon, Mirandaan ja kaikkiin muihin tietojärjestelmiin saa tunnukset vaikka ei olisikaan valmistunut. Itse kokisin aika raskaaksi, jos pitäisi aina olla instrumenteissä...

Leikkurissa vaan ei ole totuttu epäpäteviin kesäsijaisiin ja ollaan sen takia p..kat housussa...

Res. alik.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itseäni kiinnostaa anestesiahommat leikkurissa. Suoritan (tai olen kohta suorittanut) perioperatiivisen syventävän harjoittelun Lohjalla, ensin 5 vkoa anestesiapuolella ja 5 vkoa instrumenttipuolella. Jotenkin puuttuu semmonen järjestelmällisyys omasta luonteesta, että jaksaisin instrumentteja...  Toki instrumenttipuoli on ollut antoisa kokemus muuten! ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

I-puolella työskennellään pääosin, anestesioita oon vähän joskus tehnyt mutten mitään haastavampaa. Kirurgit on välillä plussa, välillä miinus. Parasta hommassa on se, kun kaikki toimii "ajatuksen voimalla". Eli silloin kun tiimi on saumaton ja puhaltaa yhteen niin että voidaan tehdä koko 24h päivystysvuoro puhumatta juuri lainkaan työasioita. Sitä vaan toimitaan yhdessä niin saumattomasti ettei tarvii paljon ihmetellä tai tehdä työnjakoja. Instrumenteissa tyydyttävää on, kun kokee olevansa kirurgin kanssa yksi nelikätinen tekijä paletissa, eli saumattomuus siitäkin. Assaaminen on taitolaji todellakin, ja hyvä i-hoitaja osaa tarjota oikeat instrumentit ja tekee leikkauksesta turvallisen ja sujuvan. Se, kun saa haastavan peittelyn onnistumaan just eikä melkein tai osaa "ohjata" vaivihkaa oikeilla instrumenteilla kokemattoman sairaalalääkärin maaliin turvassa.

Parasta on myös esim. yöllä, kun propofoli on mennyt eikä silmät räpsy, entropia laskee, niin laitetaan hyvä levy soimaan ja nupit kaakkoon. Tai se tunne, kun onnistuneen hätäleikkauksen jälkeen on takki tyhjä ja vasta tupakkipaikalla huomaa, että sukat ja housut polvesta alaspäin on punaiset.

Tuosta passarista, hyvä passari on kyllä kullanarvoinen. Meillä laitetaan aina kokemattomin instrumentteihin etenkin hätähommissa. Passarin on osattava mielellään myös anestesiat (ainakin perusasiat). Hyvä passari huolehtii vuodot jne. reaaliajassa anepuolelle, varoittaa anepuolta kun näyttää siltä että tulee reippaasti vuotoa, pitää anestesiapuolen siis ajantasalla. Katsoo että leikkausalueella on tarpeeksi kaikkea, huolehtii leikkauksessa olevien steriiliydestä silloin kun eivät itse huomaa sutineensa, salin siisteys ja tavaraa saliin, auttaa anepuolta.. Ja lisäksi ne asennot ja läpivalot sun muut. Meillä passari on a- ja i-hoitajan "mentor" ja tavallaan auttaa tenkkapootilanteessa. Passari hoitaa kaiken juoksevan asian. Vastaa kirurgin privaattipotilaiden puheluihin yms ;D hakee verta, vie näytteitä, tavaraa..

Meillä ei muuten lääkintävaksit todellakaan tule öisin mihinkään, ellei treffejä tee Mikämikä-maahan. Itse on osattava laittaa vetopöydät ja lonkka-asenot, ydinnaula-asennot sun muut. Ennen ei päivystämään pääse eikä sairaalalääkärit osaa välttämättä edes reponoida niitä lonkkia vaan sekin jää hoitajalle. Eivätkä muista työjärjestystä jos ei i-hoitaja vihjaa. Mutta meillä hoitajia myös arvostetaan ja hyyyvin usein saadaan pullaa ja muuta herkkua :). Meinaa vaan mennä herkut usein laitsareiden suihin angry.png

Vian ei tarvitse olla suuri jos se on päässä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...