Jump to content
MAINOS

Hoitajia lisää?


Merkku

Recommended Posts

Täysin samaa mieltä. Vaan mielestäni on hyvä herätellä kuntapäättäjiä välillä ja on tosi tärkeää, että asioista pidetään ääntä...

Ollaan siis edelleen vetämässä köyttä samaan suuntaan.  :D   Kyllä kuntapäättäjiä, jotka useimmiten ovat ihan maallikoita ja katsovat asioita siitä vinkkelistä, että "mitä minä itse tällä hetkellä tarvitsen", täytyy herätellä. Ja monesta suunnasta. Toivois, että useammatkin tekis niin ja pistäis päättäjät edes kerran ahtaalle. Nyt alkais olla ihan viimeiset hetket perustaa niitä toimia. Pistän pääni pantiksi,että niitä toimia perustetaan sitten, kun varmasti tiedetään, että kukaan ei sitä hae. Sitten voivat kuntapäättäjät taas pestä kätensä ja sanoa, että;"Kyllä me parhaamme yritettiin, mutta minkäs teet, kun ei ole hakijoita?"

Miten STM on noissa henkilökuntamitoituksissa tullut tulokseen että esim, vanhainkodissa 0,61-0,69 tointa per vanhus. Siis ihan konkreettisesti, miten? Tutkimuksilla? Tehnyt ka. mittauksia hoitoisuusluokituksista? vai? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla miten ne on tehty.

Siis noi nykytilan kuvauksethan on tosi helppoja tehdä ja sitten toi 0,61-0,69 on sen perusteella tavoitteena. Ainut onglema noissa nykytilan kuvauksissa on just se, että miten ne laskettu missäkin paikassa (STM ei käy itse paikanpäällä joka vk:ssa), joissakin tosiaan lasketaan mukaan myös kouluttamattomat jne. Ei pitäis kerätä myöskään toimien määrän mukaisesti, koska ainakaan täällä Etelä-Suomessa kaikissa toimissa ei ole tekijää tai ei ole sitä koulutettua tekijää. Ja joissakin paikoissa on niitä "paperipinon päällä istuvia", jotka eivät osallistu hoitotyöhön, kun eivät "hallinnollisilta töiltään ehdi".  Pitäis kerätä ammattinimikkeen mukaisesti siten, kun töissä tosiasiallisesti on. Hoitoisuusluokituksia käytetään, mutta kun kukaan ei vielä ole kehittänyt sellaista vedenpitävää. Eniten käytetty ja ehkä vertailukelpoisin eri yksiköiden ja organisaatioiden välillä on RaVa-indikaattori - sit kuiteskin.

Luojan lykky, että sentään edes STM:ssa selvitetään ja tutkitaan asioita - eduskunnassa ja kunnanvaltuutoissa on niin villiä meininkiä, että ihan huimaa... ja käy just noin kuten Merkkukin kuvas...ja perustelux riittää AINA raha  angry.png

Ei ole vaikeaa tietää mitä PITÄIS tehdä - vaikeaa on se tekeminen!  :)

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...