Jump to content
MAINOS

Hoitajia lisää?


Merkku

Recommended Posts

Olemme usean vuoden ajan työskennelleet alle läänin henkilöstömitoitus suosituksien ja nyt ollaan ihan uupuneita. No tietenkin voitais hakea kaikki saikkua tai jatkaa keskenämme valittamista...

Tehtiin kuitenkin kimpassa kirjelmä kunnan perusturvalautakunnalle tilanteestamme. Kirjelmä käsiteltiin petulassa ja siellä päätettiin puoltaa meille uutta hoitajan toimea, mutta seuraavassa kokouksessaan he peruivat toimen säästösyistä. Ei sinänsä yllätys, mutta olivat sitten lisänneet yksikköömme sijaismäärärahoja joten tuli sellainen tunne, että tietävät meidän olevan uupuneita ja siksi varautuvat meidän tuleviin saikkuihimme ;D

Olemme tekemässä lääniin kantelua asiasta, mutta hiukan pelottaa mitä siitä seuraa ;D Vaan jotenkin tuntuu, että tämä taistelu on katsottava loppuun asti, että sitten saadaan tavallaan juttu loppuun.

Ollaan mietitty, josko otettais joku omainen mukaan kantelun tekoon...

Onko kellään kokemuksia tälläisestä?

Soitin lääniin ja sieltä kehoittivat tekemään tuon kantelun...

Toisaalta ei jaksais edes taistella, mutta muu ei tunnu auttavan. 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Tsemppiä teille, yhdessä edellisessä työpaikassani on samankaltainen tilanne. Seitsemän henkeä tarvitaan työvuoroihin vuorokaudessa ja henkilökuntaa on yhdeksän. Listoja oli aivan mahdotonta saada pyörimään ja välillä oli pakko käyttää jopa meidän siivoojaa/hoitoapulaista yhtenä työntekijänä hoitotyössä. Usein kävi niin että kaikki työntekijät eivät saaneet edes yhtä vapaata viikonloppua listassa ja sen vuoksi oltiin liittoonkin yhteydessä. Mutta sieltä sanottiin että se on esimiehen inhimillisyydestä kiinni ja ettei sellaista lakia ole joka velvoittaisi viikonloppuvapaisiin.

Toivotaan että sielläkin tulevaisuudessa työ helpottuu ja väkeä saadaan lisää.  :-

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Läänissä on asiantuntevaa porukkaa. Ottavat asiat tosissaan, MUTTA ottaako kuntatason päättäjät tosissaan sitä, mitä läänistä tulee, niin tästä on ainakin itselläni vähän semmoisia kokemuksia, että kintaalla viitataan vaan lääniin päin (kuten myös ammattijärjestöille yms.). Lääni pyytää selvityksen petulalta, mutta johtaako se mihinkään... Ainakin on teidän selusta turvattu, jos joku omainenkin keksii valittaa lääniin pienestä henkilöstömitoituksesta (aina parempi, jos valituksia tulisi useammasta suunnasta)

Silti on parempi toimia kuin olla toimimatta!

Mikä se teidän henkilöstömitoitus numeroina on?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyseessä on pieni yksikkö, (virallisesti)  tehostetun hoidon asumispalveluyksikkö. 10 asiakasta ja 3 koulutettua hoitajaa eli henkilöstömitoitus on koulutettujen osalta 0,3  eli läänin suositukset ei täyty. Me teemme 2-vuorotyötä ja yöhoidon hoitaa avoyökkö.

Lisätyövoimana käytetään työllistämisrahoilla palkattuja "avustajia", jotka vaihtuvat noin ½ vuoden välein, heidän kanssaan on ollut erinäisiä ongelmia...Välillä työllistävät meitä koulutettuja lisää...

Läänistä olivat sitä mieltä, että petulassa ilmeisesti olivat tiedostaneet tilanteemme koska aluksi päättivät toimen perustamisesta, mutta se tosiaankin kaatui rahaan.

Läänin näkemys oli puhelimessa se, että kun kerran petulassa tiedostavat tilanteen niin raha ei saisi olla esteenä...Kuitenkin valtiolta annetaan kunnille "ylimääräistä" rahaa juuri ajatellen vanhustenhoitoa...

Mutta tämä rahahan ei ole millään tavalla "korvamerkittyä" ja siksi se voidaan kunnassa käyttää ihan mihin vaan.

Rava indeksistä kyselivät keskiarvoa, vaan ei niitä meille työntekijöille kerrota, täytetään vaan lomakkeet ja toimitetaan esimiehelle...

Mutta tosiaan taidetaan kysellä omaisia mukaan tähän hommaan, vaikka turpiin tässä varmaan tulee kunnanjohdolta :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunnan kokonaistalouden kannalta yksi ongelma varmaankin on toi yksikön koko - kun se rahakin pitäisi jakaa jotenkin oikeudenmukaisesti kaikkien palvelujatarvitsevien kesken (lapset, nuoret, työikäiset, ikääntyneet jne.) eli yksikkö on liian pieni siihen nähden, että esim. voisi palkata yhden yökön ihan kokonaan. Pitäisi olla 20 potilaan yksikkkö - tai sitten hoitoisuus niin rankka, että sen perusteella voisi palkata. Tähän tarvittaisiin niitä RaVa-pisteitä, vaikka nekin kertovat vain osatotuuden. Ettekö te saisi niitä RaVa-pisteitä, jos kysyisitte??

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunnan kokonaistalouden kannalta yksi ongelma varmaankin on toi yksikön koko - kun se rahakin pitäisi jakaa jotenkin oikeudenmukaisesti kaikkien palvelujatarvitsevien kesken (lapset, nuoret, työikäiset, ikääntyneet jne.) eli yksikkö on liian pieni siihen nähden, että esim. voisi palkata yhden yökön ihan kokonaan. Pitäisi olla 20 potilaan yksikkkö - tai sitten hoitoisuus niin rankka, että sen perusteella voisi palkata. Tähän tarvittaisiin niitä RaVa-pisteitä, vaikka nekin kertovat vain osatotuuden. Ettekö te saisi niitä RaVa-pisteitä, jos kysyisitte??

Ollaan kyselty, muttei olla saatu... No jos tästä kantelu tehdään, niin lääni kuulemma saa ne...

Hoitoisuus tässä mättääkin, elikkäs liian huonokuntoisia ovat nuo asukkaat ja se on kyllä petulankin tiedossa.

Mä en jaksa oikein ajatella enää kunnan rahojenjakamista noin yleisellä tasolla, tuijotan tässä vain "omien" vanhusten napoja.  On tietenkin kurjaa tehdä ajanpuutteen takia työnsä huonosti, nuo vanhukset kärsii.

Yöhoidon lisääminen ei varmaan auttaisi, koska ongelmat kärjistyvät kyllä enemmän tuohon aamu ja iltavuoroon, niihin pitäisi helpotusta keksiä. Ollaan rukkailtu jo työvuorolistojakin niin, että on 9 tunnin työvuorojakin ja mietitty kovasti kaikenlaisia kikkoja millä helpottaa tilannetta vaan alkaa konstit loppumaan :o

Työnkuva on sellainen, että se sisältää kaikkea muutakin kuin pelkkää perushoitoa ja kodinhoidollisia tehtäviä. Ja kodinhoidolliset tehtävät lisääntyvät koko ajan, meillä tällä hetkellä 8 asiakasta vaipoissa kokoajan ja pyykkiä tulee hirveästi. Pyykkihuolto hoidetaan meillä kokonaan.

Nyt sitten otetaan käyttöön effica ja jokapäivä pitäisi vielä kirjata koneella joka asiakkaasta, millä ajalla?

Työt on lisääntyneet huimasti ja asiakkaaksi kelpaa täysin laitoskuntoiset, kahden autettavat vanhukset. Vaikkei meillä edes aina ole sitä kahta auttajaa paikalla...Ei oo millään enää mitään rajaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin alkaa tuntumaan, että esimiehenne ei ihan oikeesti taida olla tilanteen tasalla. Voisiko hänelle ehdottaa, että tulisi paikkaamaan yhtä sairauslomalle jäänyttä... Siihen todelliseen arkeen, eikä niin että tulee lisänä/apuna muun väen kanssa.

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin alkaa tuntumaan, että esimiehenne ei ihan oikeesti taida olla tilanteen tasalla. Voisiko hänelle ehdottaa, että tulisi paikkaamaan yhtä sairauslomalle jäänyttä... Siihen todelliseen arkeen, eikä niin että tulee lisänä/apuna muun väen kanssa.

Heh, meidän esimieskö? Tulis siis meidän yksikköön pyörittelemään silmiään :) ja ihmettelemään? Ei sitä oikeesti kiinnosta, se on joskus sanonutkin suoraan olevansa työnantajan(kunnan) edustaja ei työntekijöiden edustaja...Se istuu konttorissaan päivät pitkät, vaikka olis kuinka paljon ihmisiä saikulla tai lomilla muuten vaan, ellei sitten itse istu koulutuksessa tai kokouksessa.

Oli se sentään puhumassa siellä petulassa meidän puolesta, me kun ei päästä edes sas kokoukseen(siellä päätetään meidän asukkaista)Ei meidän kunnassa kukaan kuuntele työntekijää.

Ollaan kyllä kiitettävästi saatu apua luottamusmieheltä, muttei sekään enempää asialle voi.

Joskus sitä ajattelee, että miks ihmeessä vaihdoin ensihoidosta tähän vanhustenhuoltoon.

Huokailin silloin yksityisellä, kun esim. palkat oli myöhässä joka kuukausi, että kun pääsis kunnalle töihin niin ei olis tätä ongelmaa.

Mutta siellä sentään oli jotain vaikutusmahdollisuuksia ja välillä kuunneltiinkin...

Ensimmäistä kertaa koko 23 vuotisen hoitoalan kokemukseni harkitsen vakavasti alan vaihtoa :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Elähän hättäile Merkku, laittakee asia lääniin tarkasteltavaksi. Kyllä se tekijä tietää mistä kolottaa.

Juu, tuota mää vähän pelkäsinki, jotta teitin esimies on konttoristi.

Tuo on ymmärrettävää, että haluaa jättää hukkuvan laivan - se  on viisasta, kun oma vatsa ja pää lähinnä. Mutta että hukkaisit ammattitaitosi - ei nuo meret vielä kuivuneet ole. Ankaraa pohdintaa varmaan joudut tekemään, mutta uskon Sinun selviävän siitä tehden oikeita ratkaisuja. Lopputulokseen pääsemiseen varmaan joudut luopumaan paljosta, mut' arvokkuutta sinusta ei saa pois(taa).

Vikoja korjataan - ominaisuuksien kanssa opetellaan tulemaan toimeen.

Jokainen kyynel on muistutus onnen hetkestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

:) Kiitos tsemppauksesta kaikille!

Tänään se kantelu sitten lähti kohti lääniä, saatiin sitten yksi omainenkin mukaan...

Nyt vaan odotellaan milloin alkaa rytistä ::) Meinaten tuntien tämän kunnan poliitikot, kutsu puhutteluun tulee heti kun tieto kantelusta tulee kunnan tietoon.  Mutta ei pelota, mä en pelkää ketään enkä mitään eikä työkaveritkaan ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään se kantelu sitten lähti kohti lääniä, saatiin sitten yksi omainenkin mukaan...

Nyt vaan odotellaan milloin alkaa rytistä ::) Meinaten tuntien tämän kunnan poliitikot, kutsu puhutteluun tulee heti kun tieto kantelusta tulee kunnan tietoon.

Harmittaahan se kun tietävät teidän olevan oikeassa.. Ja muistakaa mainita puhuttelussa että seuraava siirto on median laajamittainen kutsuminen paikalle - se on se kaikkein suurin mörkö kuntapäättäjien ja luottamusmiesten mielessä!!

Mutta ei pelota, mä en pelkää ketään enkä mitään eikä työkaveritkaan ::)

Hienoa, loistava asenne!! Työnantaja saattaa inhota teitä mutta se ei haittaa kun tuolla asenteella varustettu työyhteisö saa aina haluamansa asiat ajettua lävitse... :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harmittaahan se kun tietävät teidän olevan oikeassa.. Ja muistakaa mainita puhuttelussa että seuraava siirto on median laajamittainen kutsuminen paikalle - se on se kaikkein suurin mörkö kuntapäättäjien ja luottamusmiesten mielessä!!

Jep, läänistä jo tätä kyselivät, että onko asiasta tarkoitus tehdä julkinen? Sanottiin vaan, että josko nyt ensin yritettäis hoidella tälläin hiljakseen.

Hienoa, loistava asenne!! Työnantaja saattaa inhota teitä mutta se ei haittaa kun tuolla asenteella varustettu työyhteisö saa aina haluamansa asiat ajettua lävitse... ::)

Joo, aika hyvin on tähän asti saatu tahtomme läpi...Muut yksiköt vaan jatkaa purnaamista, eikä toimi asian eteen millään tavalla. Ja työnantaja inhoaa jo valmiiksi, joten se ei oo uutta ::)

Vaan olishan se kiva nähdä perusturvajohtajan ilme kun läänistä ottavat yhteyttä, saatikka kunnanhallituksen puheenjohtajan joka aina vaan "säästää" sosiaalipuolelta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hienoa että olette saaneet aikaiseksi kaiken muun pyörityksen ohella. Onnea matkaan ja voimia.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

..... Ja sinne puhutteluun mukaan luottamusmies.

Sattuupa olemaan työyhteisömme jäsen, tuo luottamusmies ja pääluottamusmieskin on yksi allekirjoittaneista :o

Kiitos voimien lähettämisestä, niitä tullaan tarvitsemaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Vaan olishan se kiva nähdä perusturvajohtajan ilme kun läänistä ottavat yhteyttä, saatikka kunnanhallituksen puheenjohtajan joka aina vaan "säästää" sosiaalipuolelta...

En halua lannistaa teitä -päinvastoin - hyvä kun teette asialle jotain.

Sitä vaan ihan omistakin kokemuksista olen oppinut, että Suomi on hemmetin pieni maa ja kaikilla on sukulaisia ja tuttuja jokapaikassa. Että se on niiku fifty-sixty, että lääninhallituksen tarkastaja voi olla teitin kunnan perusturvajohtajan paras kalakaveri, ja ovat toisilleen kaikessa tosi lojaaleja tai sitten he ovat olleet jo valmiiksi törmäyskursseilla aiemmin, jolloin tilanne tulee jo senkin vuoksi saamaan suuremmat mittakaavat. Tai sitten se vaan on asiallista leimaa papereissa ja selvitysten pyytämistä.

Henkilöstömitoitukset hoitoisuuksien mukaan pitäis saada lakisääteisiksi jutuiksi samaan tapaan kuin päivähoidossa - pelkät suositukset ei oikein pure kunnissa....

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep, maailma on pieni :) ja kaikilla voi olla ystäviä kaikkialla...

Mutta tää juttu nyt on vaan pakko katsoa loppuun asti, vaikkei sillä mitään saisi aikaankaan. Ei me mitään kovin mullistavaa odoteta tapahtuvan, mutta edes pidetään vähän ääntä itsestämme ;) etteivät kunnassa ihan kokonaan meitä unohtaisi.

Vielä ei ole kuulunut mitään, kertoilen sitten kun kuuluu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt eletään jännittäviä hetkiä, kantelu tänään perusturvalautakunnan tutkittavana. Yllättävän nopeastihan tämä etenikin...

Esimies kävi tänään kertomassa, kuinka aikoo esittää meille hoitoapulaisen tointa kokouksessa, ihme juttu...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen verran olisin vielä kysynyt, että millainen yksikkö on kyseessä ja minkä hallinnonalan; sosiaali- vaiko terveysalan? Onko luokiteltu asumispalveluyksiköksi vai onko kyseessä tk-osasto, vk... eli onko teillä asukkaita, jotka maksavat itse vuokran, lääkkeet jne. vaiko potilaita, jotka saavat kaikki kuukausimaksussaan??

Nämä tekijät meinaan vaikuttavat siihen, että millainen henkilöstömitoitus pitäisi olla ja STM:n suositukset koskevat vain tietynlaisia yksiköitä. Kunnissa tämä tiedetään ja näillä "avopalvelu" (=asumispalvelu) ja laitoshoito systeemeillä kikkaillaan. Siis vaikka olisi ihan samat potilaat, hoitajat, seinät ja toimintafilosofiakin laitoshoidon yksikössä, niin yhdessä yössä sos.terv.lautakunnan päätöksellä yksiköstä tuleekin "avopalvelua"  :), jota koskee ihan eri lait ja asetukset.

Kun joku kunta mainostaa itseään "avohoitopainotteisena", niin mä teen heti skeptisiä johtopäätöksiä kunnan palvelurakenteesta  ;)

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sen verran olisin vielä kysynyt, että millainen yksikkö on kyseessä ja minkä hallinnonalan; sosiaali- vaiko terveysalan? Onko luokiteltu asumispalveluyksiköksi vai onko kyseessä tk-osasto, vk... eli onko teillä asukkaita, jotka maksavat itse vuokran, lääkkeet jne. vaiko potilaita, jotka saavat kaikki kuukausimaksussaan??

Yksikkömme on sosiaalitoimen alainen, tehostetun hoidon asumispalveluyksikkö. Asiakkaat maksavat itse vuokran, lääkkeet, hoitopaketin jne.

Nämä tekijät meinaan vaikuttavat siihen, että millainen henkilöstömitoitus pitäisi olla ja STM:n suositukset koskevat vain tietynlaisia yksiköitä. Kunnissa tämä tiedetään ja näillä "avopalvelu" (=asumispalvelu) ja laitoshoito systeemeillä kikkaillaan. Siis vaikka olisi ihan samat potilaat, hoitajat, seinät ja toimintafilosofiakin laitoshoidon yksikössä, niin yhdessä yössä sos.terv.lautakunnan päätöksellä yksiköstä tuleekin "avopalvelua"  ;D, jota koskee ihan eri lait ja asetukset.

Henkilöstösuositukset koskevat meitä, siksi lääni ehdotti kantelun tekemistä, näin ainakin läänistä kerrottiin. Siis aloite kanteluun tuli lääniltä. Ja joka tapauksessa kantelu on tehty ja käsittelyssä, joten varmasti saamme selvityksen aikanaan ovatko henkilöstömitoitukset kohdallaan...Katsotaan nyt miten tässä käy, vielä ei kuulu mitään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, se on ihan hyvä, että näitä asioita nostetaan päivän valoon ja käsittelyyn.

Ikäihmisten hoitoa ja palvelua koskeva laatusuositus voidaan tulkita niin, että se koskisi kaikkia yksiköitä, MUTTA siellä ei oikeasti ole tehostetun palveluasumisen kohdalta henkilökuntamitoitus-suositusta, vaan se on vasta STM:ssa tekeillä ja pitäisi ilmestyä kevään mittaan. Sen sijaan vanhainkodeista on olemassa.

Suosituksessa kuvataan nykytilannetta ja sitä tavoitteellista keski-arvoa, mitä on palveluyksiköistä kerätty. Eli vanhainkodeissa tavoitteena 0,61 - 0,69 (aika harvassa), tk:ssa tavoitteena 0,86 (nykyään mennään kyllä 0,5-0,6 monessakin paikassa) ja tehostetussa asumispalvelussa nykytilanne 0,36 ja tavoitetta ei tiedossa (vielä).

Tähän lukuun on siis laskettu ne henkilöt, jotka tekevät hoitotyötä yksikössä. Tässäkin kikkaillaan, että myös kuntouttavassa työtoiminnassa ja työllistämistuella olevat, kouluttamattomat, laitosapulaiset yms. voidaan laskea mitoitukseen, jos tekevät hoitotyötä esim. auttavat ruokailussa.

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Etelä-Suomen lääninhallitus (2001) on ottanut kantaa henkilökuntamitoitukseen ja todennut, että vanhainkotihoitoa korvaavissa tai täydentävissä asumispalvelunyksiköissä tulisi olla vähintään 0,45-0,55 työntekijää asukasta kohden."

Lähde: IkäLaatu-projekti Etelä-Suomen lääninhallitus.

Mitenkä tää nyt tästä vääntämiseksi meni? No ihan sama...Katsotaan miten tässä käy. Ihmetyttää vaan, miksi ihmeessä lääni kehoittaa tekemään valituksia jollei ole samaa mieltä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jaa, mä en kyllä ala vääntämään yhtään mitään.  *nolona*  ... vaan yritän ja olen jo monta vuotta tehnyt ihan konkreettisesti töitä sen eteen, että mitoitukset saataisiin kuntoon, MUTTA kun joka kunnassa on tämä oma "poliittinen tahtotila", jolle läänikään ei voi nykyisten lakien mukaan jossain asioissa yhtään mitään, kun kunnille on annettu joissakin asioissa valta ja vastuu. 

Lääninhän voivat ihan kaikki tehdä valituksia, myös omaiset. Sitten läänistä tulee kuntaa selvityspyyntö ja kunta selvittää... Se on tyhjää parempi, ja nostaa asioita esille, ja kun niitä tarpeeksi tulee, niin ehkä huomataan tarve lain laatimiselle. Mutta ei perusturvajohtajakaan asialle paljoa voi, jos kunnan sos.terv.lautakunta on sitä mieltä, että uusia virkoja ei voida perustaa. Usein perustelut etsitään kunnan taloudesta, vaikka Suomessa ei ole koskaan mennyt niin hyvin taloudellisesti kuin mitä nyt menee.

"Etelä-Suomen lääninhallitus (2001) on ottanut kantaa henkilökuntamitoitukseen ja todennut

Nää jutut on selliaisia, että tarvitaan juridiikkaa ja silloin halotaan joka sana ja sanamuoto tarkkaan. Eli lääninhallitus on tosiaan todennut, mutta ei silti suositellut eikä se vielä voikkaan, koska suositus on tulossa vasta ensi keväänä STM:stä.

Tää  on ihan mun henk.koht. mielipide, että silti mitkään suositukset eivät riitä - sehän on jo nähty - , vaan tarvitaan laki henkilökuntamitoituksista suhteessa hoitoisuuteen ylipäätäänkin. Sellaista ei kuitenkaan ole tekeillä eikä vissiin suunnitelmissakaan.

Täytyy vissiin lopettaa tän asian suhteen täällä foorumilla (leipätyössäni jatkan kyllä) ettei mene "vääntämiseksi"...  ;)

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

suositus on tulossa vasta ensi keväänä STM:stä.

Miten STM on noissa henkilökuntamitoituksissa tullut tulokseen että esim, vanhainkodissa 0,61-0,69 tointa per vanhus. Siis ihan konkreettisesti, miten? Tutkimuksilla? Tehnyt ka. mittauksia hoitoisuusluokituksista? vai? Olisi ihan mielenkiintoista kuulla miten ne on tehty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääninhän voivat ihan kaikki tehdä valituksia, myös omaiset. Sitten läänistä tulee kuntaa selvityspyyntö ja kunta selvittää... Se on tyhjää parempi, ja nostaa asioita esille, ja kun niitä tarpeeksi tulee, niin ehkä huomataan tarve lain laatimiselle. Mutta ei perusturvajohtajakaan asialle paljoa voi, jos kunnan sos.terv.lautakunta on sitä mieltä, että uusia virkoja ei voida perustaa. Usein perustelut etsitään kunnan taloudesta, vaikka Suomessa ei ole koskaan mennyt niin hyvin taloudellisesti kuin mitä nyt menee.

Jeps! Mutta meillä tilanne siis se, että uusi toimi meni läpi vielä perusturvalautakunnassa, mutta kunnanvaltuuston puheenjohtaja raakkasi sen perusturvan budjetista, säästösyistä ;)

Tää  on ihan mun henk.koht. mielipide, että silti mitkään suositukset eivät riitä - sehän on jo nähty - , vaan tarvitaan laki henkilökuntamitoituksista suhteessa hoitoisuuteen ylipäätäänkin. Sellaista ei kuitenkaan ole tekeillä eikä vissiin suunnitelmissakaan.

Täysin samaa mieltä. Vaan mielestäni on hyvä herätellä kuntapäättäjiä välillä ja on tosi tärkeää, että asioista pidetään ääntä...

Täytyy vissiin lopettaa tän asian suhteen täällä foorumilla (leipätyössäni jatkan kyllä) ettei mene "vääntämiseksi"...  *nolona*

Ei sentään, oli vaan meikäläiselläkin vähän paha päivä kun tuota edellistä kommenttia kirjoitin. Jouluflunssaa poden. Anteeksi :-*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...