Jump to content
MAINOS

sairastumisen tarkastus!!


Anzika

Recommended Posts

Ei hemmetti tää ei voi olla totta.  angry.png Nää jututhan kuulostaa joltain huonolta tv-sarjalta. Voitasko me siirtää tää aihe tonne julkiselle puolelle niin ihmiset näkis taas tän ammatin parhaita puolia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 59
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Voitasko me siirtää tää aihe tonne julkiselle puolelle niin ihmiset näkis taas tän ammatin parhaita puolia.

Kaikin mokomin tämän keskustelun voi siirtää julkiseksikin, en näe mitään syytä miksi ei voisi.

Muokkaus:Järkeä kirjoituksiini. Huokaus. -Keto-

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei hemmetti tää ei voi olla totta.  angry.png Nää jututhan kuulostaa joltain huonolta tv-sarjalta. Voitasko me siirtää tää aihe tonne julkiselle puolelle niin ihmiset näkis taas tän ammatin parhaita puolia.

On todellakin sellaisia juttuja, etten uskonut tuollaisia tapahtuvan sivistyneessä maassa. Julkiseksi vaan.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä ois, jos tän aiheen vierailijatkin näkisivät... Keski-aika elää ja voi hyvin ;D

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisää sitten esimerkkejä oikeasta elämästä...

N 6 vuotta sitten olin saanut ensimmäistä kertaa(nyt toinen kerta) molempiin käsiini jännetupentulehduksen ja tenniskyynärpään. Yksinkertaisesti siksi, että jouduin yksin tekemään liian raskasta hoitotyötä. Lääkäri kirjoitti aluksi viikon kerrallaan saikkua. Ilmoitin aina ajoissa, pari päivää aikaisemmin pomolle saikun jatkumisesta. (joskus jopa vieläkin aikaisemmin)

Vaivahan on tosi kettumainen, tulehdus päällä ja paha rasitusvamma, ei muuten ole kiva olla himassakaan, kun ei sielläkään voi paljon mitään tehdä. Kerran sitten soitin taas pomolle, että sairausloma jatkuu. Pomo huusi kurkkusuorana olevansa kyllästynyt sairastamiseeni :o. Sanoin, että en tästä itsekään nauti, ja katselen kyllä markkinoilta vähän kevyempiä duuneja. Pomo sanoi "jos joku uusi työnantajasi soittaa minulle, voin kertoa hänelle että olet ollut sairiksella!" Vastasin, että siitä vaan, tämä ei ole minun häpeäni, että mulla ei paikat kestä tätä työmäärää. Sen verran alkoi ottaa pannuun tuo käytös, joka oli aivan epäasiallista, että soitin liiton lakimiehelle, joka oli aivan hämmästynyt, miten pomoni näitä' asioita hoitaa. Liiton lakimies oli soittanut pomolleni, ja kas, puolentunnin päästä pomo soitti minulle ja pyysi anteeksi...

Kerroin myös kirurgille, jonka vastaanotolla kävin vaivani vuoksi, kirurgi naurahti, ja sanoi"laitetaan sitten kuukausi sairaslomaa kerrallaan, niin osaa pomosikin varautua asiaan!"

Vaiva kesti hoitoineen puoli vuotta, ja sen jälkeen täysin oireeton tähän päivään asti...

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuohon Rokkihippipunkkarin tekstiin viitaten:

Eikö joka työpaikassa esimiehellä ole valvontavelvollisuus noihin omailmoitus-saikkuihin ja niille jokin raja? Edellisessä työpaikassani tämä omailmoitus-saikkujen raja oli 5-6x (siis hox, ei päivää vaan kertaa) vuodessa (joskaan raja ei ollut mitenkään tiukka) ja esimiehen tehtävä oli valvoa että jos omailmoitus-saikkuja tuli samalle ihmiselle jatkuvasti niin lyhyistäkin sairaslomista piti jatkossa olla lääkärin todistus ihan sitä varten, että työterveyshuollossa kykenivät sitten puuttumaan jos ihminen oli toistuvasti samasta syystä saikulla.

Tässä ei ollut kysymys kyyläämisestä tai siitä ettei työntekijää uskottu vaan työntekijän hyvinvoinnin  ja työssäjaksamisen huolehtimisesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläkin voi olla 3 päivää poissa omalla ilmoituksella,jos on vatsatautia,flunssaa tms., mutta esim.selkäkivun vuoksi täytyy hakea lääkärintodistus. Mutta meille tuli uutena käytäntönä voimaan se, että sairaslomatodistus täytyy antaa oh:lle, joka katsoo sen ja toimittaa työterv.huoltoon. Kovasti olemme kyselleet perusteita asialle, mutta näin ovat kuulemma lafkamme lakimiehet ohjeistaneet asiasta, joten näin meillä toimitaan :-  Jotenkin vaan tuntuu, ettei oh:n tarvitse tietää sairasloman syytä vaan hänelle riittänee lomapäivät, jotta osaa järjestellä sijais ym.asiat. Eikö se ole jokaisen henkilökohtainen asia, miksi on saikulla ja etenkin jos lääkäri on todennut sairasloman tarpeen.. työterveyshuollonhan siihen pitäisi puuttua, jos todistuksessa on jotain epäselvää tai ihmistä tulisi ohjata toisaalle hoitoon... En oikein luota meidän oh:n kykyyn pitää asioita salassa...

Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö se ole jokaisen henkilökohtainen asia, miksi on saikulla ja etenkin jos lääkäri on todennut sairasloman tarpeen..

Meillä kyllä edelleen saa lääkärintodistuksen lähettää suoraan työterveyshuoltoon. Osastonhoitajan kautta menevät ainoastaan ne omat todistukset, jotka täytetään 1-3 poissaolopäivän jälkeen. Ja minä olen myös huslainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö se ole jokaisen henkilökohtainen asia, miksi on saikulla ja etenkin jos lääkäri on todennut sairasloman tarpeen..

Meillä kyllä edelleen saa lääkärintodistuksen lähettää suoraan työterveyshuoltoon. Osastonhoitajan kautta menevät ainoastaan ne omat todistukset, jotka täytetään 1-3 poissaolopäivän jälkeen. Ja minä olen myös huslainen.

Mäkin olen kuullut tuosta, että olisi tullut muutos, että todistukset pitäisi laittaa osastonhoitajan kautta. En vaan mistään ole faktatietoa löytänyt asiasta. Viime yönä yritin HUSin intrasta katsoa, mutta eipä löytynyt. Tietääkö joku, mistä löytyy info tästä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietääkö kukaan sitooko osastonhoitajaa/ylihoitajaa jonkun lain tai sopimuksen tai asetuksen perusteella vaitiolovelvollisuus jos saa tietoonsa työntekijän työkyvyttömyyden syyn? Siis ettei se saa kertoa sitä syytä työyhteisössä muille? Kun tässä nyt on ollut puhetta että oh:lle täytyy näyttää lääkärintodistukset. Minusta on vähintäänkin arveluttavaa että pomon pitää tietää syy jonka vuoksi on lääkärintodistuksella pois. Aikaisemmin  on meillä voinut laittaa ne itse työterveyshuoltoon mutta viimeksi oh pyysi multa sen itselleen ja lupasi henk.koht. toimittaa työterveyteen. Varmaan sitä syyhytti päästä selaamaan ICD-luokituksesta mun Dg-numero...  >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmaan sitä syyhytti päästä selaamaan ICD-luokituksesta mun Dg-numero...  >:D

Pyydä lekurii kirjottaan siihen Z56.4 tai Z56.3 ens kerralla, lisädgksi Z59.6

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tai Z72.1. Se on hyvä syy olla veke ja oh:n luulis hyväksyvän sen mieluusti! Jos jostain syystä ei mee läpi, kokeile vielä Z76.5. Itellä on just päällä Z73.2, eikä valoa näy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jospa pomolla on Z74.9

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sullei sitte vissiin oo mitenkään erityisesti vatsakipua ollut... tai entäs kova ripuli, pikkasen vaikee ajaa autoo saati sitte olla duunissa.

No on, mutta ei joka viikonloppu.

Eikö joka työpaikassa esimiehellä ole valvontavelvollisuus noihin omailmoitus-saikkuihin ja niille jokin raja?

Mun edellisessä työpaikassa oli tosiaan semmoinen käytäntö, että jos niitä lyhyitä poissaoloja alkoi tulla useita, niin se oli sitten lääkärikeikka. Sitä ei oltu kyllä määritelty, mikä se oli se usein. Täällä ei ole ainakaan tähän mennessä keltään sitä vaadittu. Toisaalta kyllä lapsen sairauden takia jos poissa olet, niin lääkärin tai jonkun muun sairaanhoitajan/terveydenhoitajan todistus on pakollinen, muuten menee palkattomaksi. Minkä perusteita en kyllä ole vieläkään ymmärrä. Joku sano, että se on siksi, että lapsen sairaudesta on helpompi valehdella...

Meni vissiin vähän aiheen vierestä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Äitini kuollessa odottamattomasti keväällä menin yksityiselle pyytämään saikkua hautajaisiin asti. Istuin vastaanotolla haavi auki, kun setä selitti, että minä en ole sairas. Äkilliseen stressireaktionn kun ei kuulemma voi kirjoittaa kuin pari päivää saikkua. Kertoi, että hän joutuu kelalle vastuuseen asiasta :-Lisäsi vielä, että keskisuomessa oli isä ajanut vahingossa lapsensa päälle, ja hänen mielestään tämäkään isä ei ollut oikeutettu jäämään sairauslomalle, vaikka tapaus oli näin traaginen. Kirjoitti sitten viikon verran saikkua mulle. Tosin ei veloittanut käynnistä mitään. Sitten viikon päästä oli mentävä tk-lekurille jatkoa pyytämään. Tämä lääkäri ymmärsi heti, kuunteli ja oli inhimillinen. Sain saikkua hautajaisiin asti. Vielä tunki unilääkereseptinkin varuiksi mukaan...

Tämä lääkäri ymmärsi myös, että riippuu myös työstä mitä tekee, oli sitä mieltä, että toisia ihmisiä on vaikea hoitaa, jos on itse sokissa.

Mun mies joutui teholle vuosi sitten ja mulle tarjottiin suoraan vähintään kolmen viikon saikkua työterkan ylilääkärin toimesta. Setä oli ihan H Moilasena, kun mä pyysin jotain rauhottavia (unilääkkeitä en halunnut lasten takia), että pääsen takaisin töihin  :o

Mulle työ oli terapiaa ja säännöllisyyttä jolla mä pidin itseni liikkeessä enkä jäänyt peiton alle makaamaan. Pomon kanssa (olin eri alalla) sovittiin, että mä jatkan töitäni, mutta se tarkistaa mun laskelmani ennen lähettämistä virheiden varalle.

Kaikki oli töissä ihania ja sain olla silloin töissä kun jaksoin. Ei meillä koskaan epäilty ainakaan mun saikkuja, muutaman kundin kylläkin, kun olivat aina perjantai tai maanantai  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Justiinsa laitoin pomolle tietoa sairaslomasta. DG M75.5 ja saikkua ainaki viikko, mielenkiinnolla ootan mitä vastaukseks tuleepi. :D

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sain muutama vuosi sitten jännetupentulehduksen ahkerasta perunan kuorimisesta kaverini häihin. Jouduin sairaslomalle 8viikon ajaksi. Pomo soitteli perään, että tää sun sairanloma on varmasti puolet liian pitkä, ei näin pitkää voi olla, joten palaat tietenki viimestään 4viikon päästä töihin, mielummin aiemmin... Mä korrektisti kerroin, että ei siinä mitään kirjotusvirhettä oo, kyllä se on 8viikon loma. Pomo suuttu, ja soitti tunnin päästä uudelleen ja tuohtuneena vaati mua palaamaan 4viikon päästä töihin, ko meillä on 18sairaslomaa yhtäaikaa ja mulla on se mitättömin syy.. Kettuuntuneena sille sanoin, että joo, voinhan mä tulla töihin istumaan, mutta tarvin oman asistentin, johon pomo kysy miksi. No siksi ku kynä ei pysy kädessä, ei ole kädessä mitään voimaa, enkä kykene nostamaan kädelläni yhtään mitään. Eikä mun kädestä ole missään tilanteessa mitään apua. Sen jälkeen sain olla 8viikkoa sairaslomalla, mutta pomo ei malttanu olla sanomatta vielä, että sitten et tee sillä kädellä yhtään mitään, etkä varsinkaan kuori perunoita.

Tuon jälkeen olen kyllä kiitettävästi jättäny perunoiden kuorinnan vähemmälle, eikä pomon vuoksi. Ei vaan kiinnosta potea uudelleen 4jänteen kivuliasta tautia...

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun ehdoton suosikkidiagnoosi on R69 (Tuntemattoman tai epäspesifisen tekijän aiheuttama ja sijainniltaan määrittämätön sairaustila). Sopii kaikkeen vaivaan ja kolotukseen.

Mun kanssa on niin helppo olla. Saa tehdä just niiku mä sanon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Minun isäni sai sydäninfarktin viime keväänä ja häntä pidettiin elvytyksen jälkeen tajuttomana teholla, koska tila oli niin kriittinen. Lähdin tietysti välittömästi täältä 300 kilometrin päästä isäni luokse. Työnantajani kyllä ymmärsi sairasloman tarpeeni, mutta lääkärin todistusta olikin sitten vaikeampi saada. Isääni hoitaneen lääkärin mielestä se ei ollut hänen asia. Työterveyshuolto kyllä uteli kaikki isäni sairastumiseen liittyvät asiat ennen kuin kertoi ettei se ole heidän asia kirjoittaa lääkärin todistusta. Kehoitti menemään omaan tk:n, joka oli siis sillä hetkellä 300km:n päässä. Paikallinen tk ei tietenkään asiaa suostunut hoitamaan koska en ollut kuntalainen. Lopuksi päädyin yksityiselle, joka sairasloman kirjoitti. Ihmetteli kovasti muiden instanssien haluttomuutta todistuksen kirjoittamiseen. (ja lopuksi on ihan pakko kiittää Heinolan ensihoitajia isäni henkiin herättämisestä :-*)

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jatkuvasti soittaa pomo kotiin, jos joku ilmoittaa olevansa sairaana. Ihan vaan varmistaakseen, että sairaus on todellinen ja/tai ilmoittaakseen, että töihin on tultava - olit sairas eli et.

Mä sain kans tänäaamuna kuulla, että vaikka eilen olin vaativassa viisurinpoistossa, sairaslomani lääkärintodistuksella on aiheeton. Työpaikalla tarvitaan työntekijöitä, ilmoitin kyllä jo saikustani eilen, mutta soitin vielä pomolle kohteliaisuussyistä aamulla. Totesin että särkee niin helvetisti, ei tule mitään, kuulemma voi töihin tulla vaikka vähän särkeekin ja jos kerran on niin vahvoja kipulääkkeitä joitten kanssa ei välttämättä ole työkykyinen, voi ne lääkkeet jättää ottamatta ja tulla töihin!  *pyhimys*

Soitin sitten äkämystyneenä työterveyshuoltoon ja sanoin että haluan vähän keskustella työterveyslääkärin kanssa, kun muutenkin ollut niin paljon ongelmia ja vaikeuksia viimeaikoina työpaikalla, vallan väärinkäytön uhrina alkaa mennä kuppi nurin..  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: akileija

Asiaan on myös toisenkinlainen näkökulma. Toimiessani lähiesimiehenä sain toisenkin kerran olla selvittämässä -hups- aina lauantaiaamulle yms. ilmaantuvia sairauksia. Pienessä työyksikössä yhden työntekijän yllättävä poissaolo tuntuu oleellisesti myös viikonlopun aamuvuorossa. Soitin mm. kerran perään eräälle työntekijälle, joka ei edes vaivautunut ilmoittamaan poissaolostaan. Sain humalaista lällätystä vastaukseksi. Pyydettyäni työntekijää menemään lääkäriin ja hakemaan s-lomatodistuksen "sairaanaolosta", oli työntekijällä pokkaa kieltäytyä vedoten siihen, että hän voi olla omalla ilmoituksellaan poissa max 3pvää! Hänen määräaikaista sopimustaan ei sitten jatkettu..

Tällä kirjoituksella haluan vaan muistuttaa, että jostainhan kontrollointi aina kumpuaa. En kuitenkaan tarkoita, että hyväksyisin edellämainituissa kirjoituksissa kerrottujen esimerkkien kaltaista epäasiallista toimintaa yhdeltäkään esimieheltä. Ja kyllä, esimiehellä on vaitiolovelvollisuus sen suhteen mitä kukakin alainen sairastaa. Kaiken kaikkiaan  itselläni on kyllä pikemminkin sellainen kokemus, että enemmänkin on niin, että tunnolliset hoitajat tulevat töihin sairainakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...