Jump to content
MAINOS

sairastumisen tarkastus!!


Anzika

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 59
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kuvitelkaas, olen uudessa työpaikassa ja jos sairastut usein, nii pomo tulee kotiin tarkastamaan oletko oikeasti sairas!!

Mitäpä sille ovea aukaisemaan, pelle voi palloilla pihalla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuvitelkaas, olen uudessa työpaikassa ja jos sairastut usein, nii pomo tulee kotiin tarkastamaan oletko oikeasti sairas!! >:D

Mahtaa olla utelijas pomo jos näin tekee! Eikä taija muuta tekemistä keksiä, jos käy varta vasten tarkistaan ootko todella kipee....

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuvitelkaas, olen uudessa työpaikassa ja jos sairastut usein, nii pomo tulee kotiin tarkastamaan oletko oikeasti sairas!!

Kaikenlaisia hulluja sitä tähän maahan mahtuu... Siinä meille yksi mielenterveysasiakas lisää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuvitelkaas, olen uudessa työpaikassa ja jos sairastut usein, nii pomo tulee kotiin tarkastamaan oletko oikeasti sairas!! 8)

Mä luulen kyllä, että joissain työpaikoissa tollainen kyllä vähentäis huomattavasti sairauspoissaoloja...  >:D

Työajallaanko harrastaa tätä kyttäämistä?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeasta elämästä;

Hoitajan isä makasi letkuissa teholla ja odotti sydämen ohitusleikkausta, viis suonta ohitettiin. Hoitaja lähti kesken työpäivän, kun tuli kutsu, että kunto on heikentynyt radikaalisti. OH soitti perään, että tämä on sitten palkatonta ja olekkin paikalla huomenna kehityskeskustelussa.

Toinen ceissi;

Hoitajan poika, jo täysi-ikäinen, odottaa sydämensiirtoa, sydän toimii 15% teholla, hoitaja haluaa mennä hoitamaan poikaansa, ei käy! "se on jo täysikäinen, sen vaan täytyy pärjätä" OH käy sanomassa kaikille talon lekureille, ettei hoitaja N.N saa ontaa sairista, kun siihen ei ole perusteita! Oman psyykkeen takia ei lomaa, kun "ethän sinä ole sairas". TTH antoi kylläkin sairista ja poika ei ole vielä saanut sydäntä, muttei pysty kauaa odottamaankaan.

Miten SINÄ asiassa toimisit, siis jos olisit vastaavassa tilanteessa huh.gif

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeasta elämästä;

Hoitajan isä makasi letkuissa teholla ja odotti sydämen ohitusleikkausta, viis suonta ohitettiin. Hoitaja lähti kesken työpäivän, kun tuli kutsu, että kunto on heikentynyt radikaalisti. OH soitti perään, että tämä on sitten palkatonta ja olekkin paikalla huomenna kehityskeskustelussa.

Toinen ceissi;

Hoitajan poika, jo täysi-ikäinen, odottaa sydämensiirtoa, sydän toimii 15% teholla, hoitaja haluaa mennä hoitamaan poikaansa, ei käy! "se on jo täysikäinen, sen vaan täytyy pärjätä" OH käy sanomassa kaikille talon lekureille, ettei hoitaja N.N saa ontaa sairista, kun siihen ei ole perusteita! Oman psyykkeen takia ei lomaa, kun "ethän sinä ole sairas". TTH antoi kylläkin sairista ja poika ei ole vielä saanut sydäntä, muttei pysty kauaa odottamaankaan.

Miten SINÄ asiassa toimisit, siis jos olisit vastaavassa tilanteessa huh.gif

Mulla on kaksi toimivaa jalkaa, käyttäisin niitä. Ei oikeasti tarvitsisi edes miettiä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeasta elämästä;

Hoitajan isä makasi letkuissa teholla ja odotti sydämen ohitusleikkausta, viis suonta ohitettiin. Hoitaja lähti kesken työpäivän, kun tuli kutsu, että kunto on heikentynyt radikaalisti. OH soitti perään, että tämä on sitten palkatonta ja olekkin paikalla huomenna kehityskeskustelussa.

Toinen ceissi;

Hoitajan poika, jo täysi-ikäinen, odottaa sydämensiirtoa, sydän toimii 15% teholla, hoitaja haluaa mennä hoitamaan poikaansa, ei käy! "se on jo täysikäinen, sen vaan täytyy pärjätä" OH käy sanomassa kaikille talon lekureille, ettei hoitaja N.N saa ontaa sairista, kun siihen ei ole perusteita! Oman psyykkeen takia ei lomaa, kun "ethän sinä ole sairas". TTH antoi kylläkin sairista ja poika ei ole vielä saanut sydäntä, muttei pysty kauaa odottamaankaan.

Miten SINÄ asiassa toimisit, siis jos olisit vastaavassa tilanteessa huh.gif

Ei tarvis edes miettiä... Mullakin on kaks toimivaa jalkaa...

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Inhimillisyys on kadonnut kustannustehokkuuden jalkoihin  angry.png

Eräässä koulutustilaisuudessa sairaalassamme yksi osastonhoitaja aukaisi sanaisen arkkunsa ja toi selkeästi oman kantansa esille : Jos työntekijä on sairaslomalla, tulee hänen pysyä neljän seinän sisällä. Kehui vielä peruuttaneensa yhden työntekijän sairasloman kun oli nähnyt tämän kaupungilla.

Ajatellaanpas nyt että jos kyseessä on yksinhuoltajaäiti jolla tukiverkko on olematon, kyllä sitä ihmisen pitää kauppaan raahautua ruokaa ostamaan vaikkei työkykyinen olisikaan. Tai mites nämä joilla on yli ½ vuoden sairaslomia, mökkihöperöksikö pitäisi muuttua... huh.gif

Tämä oh sai muuten välittömästi lempinimen "Natsi". Ilmankos hänen osastollaan onkin niin huono työilmapiiri.  :)

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Inhimillisyyttä todellakin kaivattaisiin. Törkeyden huippu on, jos pomo tulee oven taakse!

Itse nyt saikulla, ja voisin toivottaa pomoni tervetulleeksi, kaffeseuraksi, alkaa kohta mökkihöperyys uhkaamaan...

Oikeasta elämästä: Isäni makasi teholla äkillisen aortan korjauksen jälkeen. Olin itsekin niin sokissa, että en edes tajunnut pyytää mitään vapaita,vuoronvaihtoja tai jäädä saikulle. Revin itteni joka päivä teholle, ennen duunia tai sen jälkeen.Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut fiksua pyytää vapaata.

Äitini kuollessa odottamattomasti keväällä menin yksityiselle pyytämään saikkua hautajaisiin asti. Istuin vastaanotolla haavi auki, kun setä selitti, että minä en ole sairas. Äkilliseen stressireaktionn kun ei kuulemma voi kirjoittaa kuin pari päivää saikkua. Kertoi, että hän joutuu kelalle vastuuseen asiasta :-Lisäsi vielä, että keskisuomessa oli isä ajanut vahingossa lapsensa päälle, ja hänen mielestään tämäkään isä ei ollut oikeutettu jäämään sairauslomalle, vaikka tapaus oli näin traaginen. Kirjoitti sitten viikon verran saikkua mulle. Tosin ei veloittanut käynnistä mitään. Sitten viikon päästä oli mentävä tk-lekurille jatkoa pyytämään. Tämä lääkäri ymmärsi heti, kuunteli ja oli inhimillinen. Sain saikkua hautajaisiin asti. Vielä tunki unilääkereseptinkin varuiksi mukaan...

Tämä lääkäri ymmärsi myös, että riippuu myös työstä mitä tekee, oli sitä mieltä, että toisia ihmisiä on vaikea hoitaa, jos on itse sokissa.

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräässä koulutustilaisuudessa sairaalassamme yksi osastonhoitaja aukaisi sanaisen arkkunsa ja toi selkeästi oman kantansa esille : Jos työntekijä on sairaslomalla, tulee hänen pysyä neljän seinän sisällä. Kehui vielä peruuttaneensa yhden työntekijän sairasloman kun oli nähnyt tämän kaupungilla.

En muista tarkasti, miten asia menee, mutta eihan laakarit sairaslomaa myonna. Laakarit toteavat, tyokykyisyyden/tyokyvyttomyyden.

Periaatteessa tyokyvyttomyysaikana saa istua vaikka ravintolan terassilla kaljalla. Henkilo on tyokyvyton, eika kaljanjuontikyvyton (esim. jalka poikki). Saa olla aika kova OH, joka pistaa hoitajan kipsissa klonkaamaan sairaalan kaytavia pitkin. No mihinpa se hoitaja toista jalkaa tarvitsee - kasillahan sita toita tehdaan.

Tosin voinhan olla myos vaarassa. Vuosien mittaan tavat muuttuvat...

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof was to underestimate the ingenuity of complete fools.

- Douglas Adams

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkuperäiselle: Kyllä on joo aikoihin eletty että tuollaista tapahtuu! Törkeetä!

Mulla on itsellä tilanne juuri nyt se, että lapseni on vakavasti sairas, joutui äkillisesti sairaalahoitoon viikonloppuna cry.png Tietysti ilmoitin itseni töistä pois ja olen viettänyt lapseni kanssa aikaa sairaalassa 24h/vrk. Tytön hoitava lääkäri kirjoitti mulle lapsen nimellä todistuksen, että läsnäoloni sairaalassa on välttämätöntä. En välttämättä olis halunnut sitä SYYTÄ miksi tyttö sairaalassa on, kertoa pomolle mutta paperihommien takia mun oli näytettävä se todistus oh:lle ja se laittoi sen sitten vielä Yh:lle. Ei käynyt että laitan sen suoraan työterveyshuoltoon koska ei ollut kyse mun sairaudesta vaan piti anoa virkavapaata pakottavien perhesyiden vuoksi.  :)

Täytyy toivoa ettei koko työyhteisö kohta tiedä tätä tarinaa! Kaitpa noita pomoja vaitiolovelvollisuus jollain tapaa kanssa sitoo tällaisessa tapauksessa... :-

Tämä lääkäri ymmärsi myös, että riippuu myös työstä mitä tekee, oli sitä mieltä, että toisia ihmisiä on vaikea hoitaa, jos on itse sokissa.

Viisas lekuri. Mun tyttärellä on myös viisas lekuri, joka ymmärsi tämän samaisen asian ja kirjoitti pyytämättä mulle 2 viikkoa sairaslomaa kun näki musta että en todellakaan pysty tässä tilanteessa töitä tekemään.

Inhimillisyyttä kaivattais muiltakin tahoilta kuin näiltä viisailta ja ajattelevilta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eräässä koulutustilaisuudessa sairaalassamme yksi osastonhoitaja aukaisi sanaisen arkkunsa ja toi selkeästi oman kantansa esille : Jos työntekijä on sairaslomalla, tulee hänen pysyä neljän seinän sisällä. Kehui vielä peruuttaneensa yhden työntekijän sairasloman kun oli nähnyt tämän kaupungilla.

Jos mulle kävisi noin, että pomo peruuttaisi sairausloman (en edes tiedä onko se mahdollista?), niin sen jälkeen sairauslomalla voisi olla kaksi ihmistä.  :)

Joku raja luulisi olevan silläkin hörhöilyllä mitä hoitoalan esimiehet laukovat/tekevät. Kenenkään ei tarvitse suostua minkään esimiehen mielivaltaiseen touhuun.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos mulle kävisi noin, että pomo peruuttaisi sairausloman (en edes tiedä onko se mahdollista?), niin sen jälkeen sairauslomalla voisi olla kaksi ihmistä.  :)

Esimiehen ei ole pakko hyväksyä kaikkien lääkäreiden sairaslomia vaan hän voi vaatia todistusta esim. työterveyslääkäriltä. Monellahan on lääkäriystäviä ja sukulaisia joilta saa helpostikin saikkua.

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monellahan on lääkäriystäviä ja sukulaisia joilta saa helpostikin saikkua.

???Kai niitttenkin lekureitten pitää osata arvioida oikein sairausloman tarve, ettei huvikseen kirjoittele?

Voi olla, että olen liian sinisilmäinen :)

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on itsellä tilanne juuri nyt se, että lapseni on vakavasti sairas, joutui äkillisesti sairaalahoitoon viikonloppuna cry.png Tietysti ilmoitin itseni töistä pois ja olen viettänyt lapseni kanssa aikaa sairaalassa 24h/vrk. Tytön hoitava lääkäri kirjoitti mulle lapsen nimellä todistuksen, että läsnäoloni sairaalassa on välttämätöntä. En välttämättä olis halunnut sitä SYYTÄ miksi tyttö sairaalassa on, kertoa pomolle mutta paperihommien takia mun oli näytettävä se todistus oh:lle ja se laittoi sen sitten vielä Yh:lle. Ei käynyt että laitan sen suoraan työterveyshuoltoon koska ei ollut kyse mun sairaudesta vaan piti anoa virkavapaata pakottavien perhesyiden vuoksi.  :)

Täytyy toivoa ettei koko työyhteisö kohta tiedä tätä tarinaa! Kaitpa noita pomoja vaitiolovelvollisuus jollain tapaa kanssa sitoo tällaisessa tapauksessa... :-

Tsemppiä!

Itselläkin lapsi välillä oireilee ihan sairaalaan asti.Välillä olen miettinyt, pitäisikö vaan rohkeasti pomolle kertoa, miksi olen "vähän väsynyt",vaikka työt olen kuitenkin jaksanut hoitaa. Muutenkin olen avoimesti tutuille ym. kertonut asiasta, koska salaileminen on ikävää ja raskasta. Ihmisten mielenkiinto myös herää, jos huomaa, että joku yrittää jotain asioita kierrellä ja salailla. Kun kertoo asiasta, niin kyselyt ja ihmettelyt loppuu heti. Toki ymmärrän, että kaikkea ei todellakaan huvita saattaa pomon tietoon.

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos mulle kävisi noin, että pomo peruuttaisi sairausloman (en edes tiedä onko se mahdollista?), niin sen jälkeen sairauslomalla voisi olla kaksi ihmistä.  :)

Esimiehen ei ole pakko hyväksyä kaikkien lääkäreiden sairaslomia vaan hän voi vaatia todistusta esim. työterveyslääkäriltä. Monellahan on lääkäriystäviä ja sukulaisia joilta saa helpostikin saikkua.

Juu, ei ole pakko hyväksyä, mutta voiko pomo perua jo hyväksymänsä sairausloman oman mielen mukaan? Sitä ihmettelin. KVTES sanoo vain, että jos työntekijä ei ole työkyvytön, niin silloin ei ole oikeutettu sairausloma-ajan palkkaan.

Työnantaja voi toki vaatia sairauslomatodistusta vaikka keneltä, mutta siitä tulevista kustannuksista vastaa työnantaja. Tämäkin vaatii työnantajalta perustellun syyn.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen saikulla ja mun puolesta pomo voi tulla ihmettelemään meille.Aina mä kahvit keitän :) No joo...tiedän ettei se tule.Ihmeteltävää siinä tosin olisi,että saatan jopa ulkoilla tai tavata ihmisiä sairaslomalla.Kyse on kuitenkin siis siitä etten ole työkykyinen.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ei todellakaan ole tuommoista, päin vastoin. Kolme päivää saa olla ihan omalla ilmoituksella pois,  ja niitä yksiä, kaksia ja kolmia päiviä sitten eräillä kertyy listaa kohden ainakin  pari kappaletta. Viikonloppuja ja juhannuspäivien aamuja, iltavuorojen jälkeisiä aamuja. Ihan hyvä tuo systeemi mun mielestä muuten on, mutta kyllä sitte pitäs jo alkaa vaatia lääkärintodistusta, jos niitä lyhyitä poissaoloja tulee ihan hirveän paljon. Se kun on sitte meidän muiden selkänahasta revittyä työtä se. Sitä paitsi, ite olen muutamankin kerran ollut tilanteessa, että pitää alkaa soittaa sunnuntaiaamuna yövuoron päätteeksi sijainen jostain hinnalla millä hyvänsä, vaihtoehtona että itse jäät tekemään aamuvuoron yön päätteeksi. Kun kaverilla on vatsa niin kipeä, ettei pysty edes autolla ajaa töihin :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

....Kun kaverilla on vatsa niin kipeä, ettei pysty edes autolla ajaa töihin :D

Sullei sitte vissiin oo mitenkään erityisesti vatsakipua ollut... tai entäs kova ripuli, pikkasen vaikee ajaa autoo saati sitte olla duunissa. :D

Eipä meilläkään pomot tunge  himaa tarkistelemaan, ja noita yksiä päivä voi tulla ihan rauhassa. Kunhan muistaa täyttää asiaankuuluvan lapun aina ekana duunipäivänä takas.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yhdelläkään osastonhoitajalla ei ole julkisella sektorilla minkäänlaista oikeutta peruuttaa kenenkään sairauslomaa.

Näin tämä ko. osastonhoitaja kertoi julkisessa koulutustilaisuudessa tehneensä kun oli nähnyt sairaslomalla olevan työntekijän tangomarkkinoilla. Eli siis oli muuttanut sairasloman palkattomaksi vapaaksi.

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin pitkällä sairaslomalla ja makasin sairaalassa tiputuksessa jne. Vointi ei tosissaan ollut kaksinen. Pomo soittaa kännykkään ja ilmoittaa, että 3 sairaanhoitajaa on pois, minä olen ollut kauiten, joten joutaisin tulla jo töihin. Ilmoitin olevani oikeasti estynyt, enkä todellakaan kaikkine letkuineni ole töihin tulossa. Kysyipäs vielä, että meinaanko kauankin maata sairaalassa. Totesin, että on kauhean vaikea sanoa, kun en osaa noiden tohtoreiden ajatuksia lukea. Ei tivannut minulta sairaalassa olemisen syytä, syyn tiesi vain yksi työkavereistani. Tältä oli sitten syytä tivannut ja suuttunut kun kaverini oli todennut sen asian kuuluvan vain minulle ja olettaa minun asiasta ilmoittavan jos haluan muidenkin tietävän.

Jatkuvasti soittaa pomo kotiin, jos joku ilmoittaa olevansa sairaana. Ihan vaan varmistaakseen, että sairaus on todellinen ja/tai ilmoittaakseen, että töihin on tultava - olit sairas eli et.

Käytäntö on ollut, että yhden päivän sairaslomista on voinut ilmoittaa pomolle tekstiviestitsekin, itsekin tossa keväällä tein näin, kun en oksennusripulitaudiltani juuri ehtinyt suutani aukaista muuta kuin oksentaakseni. Istuin WC:ssä kun puoliskoni kantaa mulle puhelinta - pomo soittaa ja varmistaa, että varmasti oksennan - enkä vain teeskentele. Tahtoo olla välillä huumori tiukilla ton kanssa...

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...