Jump to content
MAINOS

Sylki roiskuu dementtiakodissa


dino

Onko potilaan suulle suutelu hoitajalle soveliasta ja ammatillista käytöstä?  

57 ääntä

  1. 1. Onko potilaan suulle suutelu hoitajalle soveliasta ja ammatillista käytöstä?

    • Ei ole
      59
    • Kyllä on
      0


Recommended Posts

Tuon asian lisäksi en kyllä ymmärrä sitä lässytystä, pässytystä, poskista heristelyä ja lepertelyä.

No ei kai tuollainen käytös sovi minkäänlaisiin hoitotilanteisiin. Ja hyvin vähän sellaiseen törmääkään, dementoituvat hyötyvät aikuisen ihmisen kohtelusta yhtä lailla kuin mikä muu asiakas/potilasryhmä.

Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 55
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Tuon asian lisäksi en kyllä ymmärrä sitä lässytystä, pässytystä, poskista heristelyä ja lepertelyä.

No ei kai tuollainen käytös sovi minkäänlaisiin hoitotilanteisiin. Ja hyvin vähän sellaiseen törmääkään, dementoituvat hyötyvät aikuisen ihmisen kohtelusta yhtä lailla kuin mikä muu asiakas/potilasryhmä.

Minun kohdalle on vaan liian monta sattunut. Niin kuin joka TV-sarjasta pitää löytyä yksi homo, myös vuodeosastolta / palvelutalosta / dementiakodista yksi tällainen ärsyttävyys. Plus, että homot on mukavia ja se ei ole sairaus.  ::) Piti vaan nyt päästä yleistämään.

Limbotaan ali siitä, mistä aita on matalin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuon asian lisäksi en kyllä ymmärrä sitä lässytystä, pässytystä, poskista heristelyä ja lepertelyä.

No ei kai tuollainen käytös sovi minkäänlaisiin hoitotilanteisiin. Ja hyvin vähän sellaiseen törmääkään, dementoituvat hyötyvät aikuisen ihmisen kohtelusta yhtä lailla kuin mikä muu asiakas/potilasryhmä.

Minun kohdalle on vaan liian monta sattunut. Niin kuin joka TV-sarjasta pitää löytyä yksi homo, myös vuodeosastolta / palvelutalosta / dementiakodista yksi tällainen ärsyttävyys. Plus, että homot on mukavia ja se ei ole sairaus.  ::) Piti vaan nyt päästä yleistämään.

Häh? (No, mulla kyllä tunnetusti on pitkät piuhat... mut silti.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuon asian lisäksi en kyllä ymmärrä sitä lässytystä, pässytystä, poskista heristelyä ja lepertelyä.

No ei kai tuollainen käytös sovi minkäänlaisiin hoitotilanteisiin. Ja hyvin vähän sellaiseen törmääkään, dementoituvat hyötyvät aikuisen ihmisen kohtelusta yhtä lailla kuin mikä muu asiakas/potilasryhmä.

Minun kohdalle on vaan liian monta sattunut. Niin kuin joka TV-sarjasta pitää löytyä yksi homo, myös vuodeosastolta / palvelutalosta / dementiakodista yksi tällainen ärsyttävyys. Plus, että homot on mukavia ja se ei ole sairaus.  ;D Piti vaan nyt päästä yleistämään.

Häh? (No, mulla kyllä tunnetusti on pitkät piuhat... mut silti.)

Viittasin teksissäni tuohon Smirgelinen kommenttiin, että kyllä sellaiseen lässytykseen törmää vielä monessakin paikassa. Eli en oikeasti toivo näitä 'ärsyttävyyksiä' löytyvän mistään, mutta taisin ilmaista asian vähän huonosti. Ja homot kun ovat olleet sellainen trendi yhä enenevissä määrin, niin siksi vertasin niitä 'pussailijoita' tähän seksuaalivähemmistöön. Eli tuntuu siis näitä pussailevia hoitajia löytyvän yhtä paljon paikasta jos toisesta, kuin homojakin. Lopuksi tarkensin, ettei minulla ole mitään homoja vastaan..

Tuon piti vähän selventää, mutta en tiiä vastasiko tarkoitustaan. Toivottavasti.  :)

Limbotaan ali siitä, mistä aita on matalin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis kiintiölässyttäjiä? ;D

Sitä lähinnä tarkoitin, että jos työntekijä on tehtäviensä tasalla dementiakodissa, niin ei se juuri lässytä, vaan kohtelee aikuisia ihmisiä sillä tapaa kuin aikuisia ihmisiä tavataan kohdella.

Itse en ole kiintiölässyttäjiin juuri törmännyt ja itsekin olen aika huono lepertelijä... Mutta voin kyllä halata dementoituvaa, jos hän itse sitä haluaa, mutta en showmielessä...

Minkä nuorena oppii se vanhana haittaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis kiintiölässyttäjiä? ;D

Kiitos, juuri niitä! Aina ei vaan löydä oikeita sanoja.  :)

Sitä lähinnä tarkoitin, että jos työntekijä on tehtäviensä tasalla dementiakodissa, niin ei se juuri lässytä, vaan kohtelee aikuisia ihmisiä sillä tapaa kuin aikuisia ihmisiä tavataan kohdella.

Olen samaa mieltä. Ja pussailu ei kuulu sellaiseen asialliseen kohteluun, koska eihän voi olettaa että dementoitunut vanhus on täysillä mukana tilanteessa. Itse ainakin omaisena saattaisin huomauttaa asiasta, jos mun isovanhempia/vanhempia hoitaja suukottais suulle.

Limbotaan ali siitä, mistä aita on matalin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Viittasin teksissäni tuohon Smirgelinen kommenttiin, että kyllä sellaiseen lässytykseen törmää vielä monessakin paikassa. Eli en oikeasti toivo näitä 'ärsyttävyyksiä' löytyvän mistään, mutta taisin ilmaista asian vähän huonosti. Ja homot kun ovat olleet sellainen trendi yhä enenevissä määrin, niin siksi vertasin niitä 'pussailijoita' tähän seksuaalivähemmistöön. Eli tuntuu siis näitä pussailevia hoitajia löytyvän yhtä paljon paikasta jos toisesta, kuin homojakin. Lopuksi tarkensin, ettei minulla ole mitään homoja vastaan..

Tuon piti vähän selventää, mutta en tiiä vastasiko tarkoitustaan. Toivottavasti.  ;D

En mä kyllä vieläkään tajunnu miten homous liittyy kiintiölässytykseen... Mut ehkä meillä on erilaiset kokemukset tästä aiheesta.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Kaivetaas vanhus levosta.

Olen viime aikoina törmännyt useaan otteeseen tähän oksettavaan tapaan halata ja pussata potilasta poskelle hänen lähtiessä esim. yt:n laskiessa korkeampitasoiseen hoitopaikkaan. Viimeksi tähän törmäsin paikassa, jonka ovissa luki, että meillä on vatsatautia liikkellä. Osastonhoitaja lähetti potilasta sairaalaan, ja potilaan ollessa paareilla oh hyökkää potilaan kaulaan ja pusut poskelle puolin ja toisin. Ja tälleisen toiminnan jälkeen ihmetellään, kun vatsataudit ja muut riesat ei ota laantuakseen.

Tuleeko pitkäaikaispuolella useinkin potilaisiin noin sairaanloinen kiintymyssuhde?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä mekin voitaisiin kyytihommissa siirtyä eurooppalaisiin tapoihin ja alkaa tervehtiä potilaita poskisuudelmalla? Tai vielä elegantimmin (miehet siis) käsisuudelmalla? Ensisuojasta haetun Arskankin mieli olis hyvä kun moiskauttais kunnon pusut, puhumattakaan yt-lasku Almasta vanhainkodilta, joka on kaivellut kakkaa vaipastaan koko aamun. Nam  :-*

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehkä mekin voitaisiin kyytihommissa siirtyä eurooppalaisiin tapoihin ja alkaa tervehtiä potilaita poskisuudelmalla? Tai vielä elegantimmin (miehet siis) käsisuudelmalla? Ensisuojasta haetun Arskankin mieli olis hyvä kun moiskauttais kunnon pusut, puhumattakaan yt-lasku Almasta vanhainkodilta, joka on kaivellut kakkaa vaipastaan koko aamun. Nam  :-*

Kuullostaa ihanalta  :)

Miksi olla vaikea kun voi vähällä vaivalla olla täysin mahdoton?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaivetaas vanhus levosta.

Olen viime aikoina törmännyt useaan otteeseen tähän oksettavaan tapaan halata ja pussata potilasta poskelle hänen lähtiessä esim. yt:n laskiessa korkeampitasoiseen hoitopaikkaan. Viimeksi tähän törmäsin paikassa, jonka ovissa luki, että meillä on vatsatautia liikkellä. Osastonhoitaja lähetti potilasta sairaalaan, ja potilaan ollessa paareilla oh hyökkää potilaan kaulaan ja pusut poskelle puolin ja toisin. Ja tälleisen toiminnan jälkeen ihmetellään, kun vatsataudit ja muut riesat ei ota laantuakseen.

Tuleeko pitkäaikaispuolella useinkin potilaisiin noin sairaanloinen kiintymyssuhde?

Tuskinpa olisi pussannut, jos potilaalla olisi ollut vatsatauti / mrsa. Onko se sinulta pois jos haluaa lähettää jonkun noin matkaan? Jos miettii, että monet vanhukset ovat vuosia samassa paikassa (ei minuutteja kuten ambulanssissa), niin kyllähän siinä aina syntyy parempi asiakas-hoitaja -suhde kuin ambulanssissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmasti pitkäaikaishoidon puolella syntyy erilaisia hoitosuhteita. Tähän vaikuttaa paljon hoitajan oma persoona, toisille koskettaminen ym. on luonnollisempaa kuin toisille. Mutta tämä ei tarkoita, että kaikkien tulee toimia samalla tavalla, on myös paljon potilaita jotka eivät halua heihin koskettavan.

Esimerkki oli ehkä harkitsematonta toimintaa osastonhoitajalta vatsataudin aikana, itse en näe poskipusujen kuuluvan hoitotyöhön. Sen sijaan läheisyydellä ja kosketuksella on monia myönteisiä vaikutuksia potilaissa, joilla ei enää ole kykyä sanalliseen viestintään. Tunnetilan, läsnäolon ja kokemuksen aistiminen säilyy ja sitä kannattaa hyödyntää hoidossa.

Enkä näe mielekkäänä hoitoa vuosia laitoksessa, jossa ei tule kosketetuksi muuten kuin perushoidossa. Osalla ei ole omaisia jotka kävisivät katsomassa. Lähtökohtana on kuitenkin potilaan tahto, jota kunnioitetaan. Kosketuksessa ainakin itse suosin ns. neutraaleja alueita kuten käsivarsi

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko se sinulta pois jos haluaa lähettää jonkun noin matkaan?

Se ei ole keneltäkään pois (paitsi ehkä siltä potilaalta) mutta ainakaan itse en voi sille mitään että tuollainen vaikuttaa vastenmieliseltä ja epäammatilliselta toiminnalta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihmeellinen lynkkaushenki pusuja vastaan täällä. Miksiköhän ei riittänyt monellekaan sanoa, että "ei tunnu ammatilliselta" tai "tuntuu vieraalta", vaan alkoi oikein ällöttää ja suututtaa ja vaikuttaa "sairaalloiselta".

Missä jengissä te koette olevanne osallisia, kun kuorossa paheksutte? Ammatillisessa? Sellaisessa, joka ei perkele pusuja tartte eikä jakele? Kaikkihan me tarvittaisiin läheisyyttä. Pelottaako ajatus, että itse on joku päivä siellä sängynpohjalla mitään mistään tajuamattomana, eikä kukaan koskaan kosketa kuin hanskat kädessä? Vai tuntuuko se päinvastoin turvalliselta?

Voisiko kuvitella, että jossain muussa kulttuurissa potilaita halattaisiin ja jopa pussailtaisiin? Vai onko se absoluuttisen ja yleisinhimillisen EI?

Kyllä minunkin sosiaalinen koodistoni sanoo, että hoitajat ei pussaile potilaita suulle, mutta ei se mikään kauhea rikos ole. Vähän kulmakarvoja nostattavaa hetkeksi. Kukin tyylillään. Jonkun tyyli voi olla tehdä kova show siitä miten läheinen suhde minulla on hoidettavaani :-P Sekään ei ole mikään hirttoutomion ansaitseva rikos :-P

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onko se sinulta pois jos haluaa lähettää jonkun noin matkaan?

Ei ole, mutta kyllä se toiminta silti ihmetytti

Ihmeellinen lynkkaushenki pusuja vastaan täällä. Miksiköhän ei riittänyt monellekaan sanoa, että "ei tunnu ammatilliselta" tai "tuntuu vieraalta", vaan alkoi oikein ällöttää ja suututtaa ja vaikuttaa "sairaalloiselta".

Kai minulla on oikeus kertoa mitä tuntemuksia hoitojan toiminta sai aikaiseksi, jos se on mielestäni ällöttävää niin kirjoitan että se on ällöttävää.

Missä jengissä te koette olevanne osallisia, kun kuorossa paheksutte? Ammatillisessa?

Tuleeko siitä jengi jos useampi ihminen on samaa mieltä asioista?

Sellaisessa, joka ei perkele pusuja tartte eikä jakele? Kaikkihan me tarvittaisiin läheisyyttä.

Suurinosa ihmisistä tarvitsee läheisyyttä, mutta en koe että hoitajan tulee olla se, joka sitä tarjoaa muuten kuin keskustelu asteella ja kädestä pitäen.

Pelottaako ajatus, että itse on joku päivä siellä sängynpohjalla mitään mistään tajuamattomana, eikä kukaan koskaan kosketa kuin hanskat kädessä?

Ei.

Jonkun tyyli voi olla tehdä kova show siitä miten läheinen suhde minulla on hoidettavaani

Melkoinen teatteri meininki siitä tulikin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jonkun tyyli voi olla tehdä kova show siitä miten läheinen suhde minulla on hoidettavaani :-P

Tuo on juuri sitä mitä aloituksessa epäilinkin; ei olla aitoja vaan halutaan tällaisella julkisella performanssilla viestittää talon ulkopuolelle jotakin.

Aidot hillityt hellyydenosoitukset ovat ok, ammattitaitoinen hoitajan ei kyllä niistäkään tarvitse tehdä numeroa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suurinosa ihmisistä tarvitsee läheisyyttä, mutta en koe että hoitajan tulee olla se, joka sitä tarjoaa muuten kuin keskustelu asteella ja kädestä pitäen.

Ei tuo pelkkä kädestä kiinnipitäminen paljon auta, jos ihminen sitä läheisyyttä kaippaa.

Vanhustyössä (ja uskon, että myös kehitysvammatyössä) läheisyys on tosi tärkeä työväline. Halataan, silitellään (selkä, käsivarsi), hierotaan jne. Ne rauhoittavat, rentouttavat ja tuovat turvallisuutta.

Itselläni on usein tapana silitellä vanhusta selästä, kun olen vierellä turvana kulkemassa. Jotkut kokevat kulkemisen niin epävarmaksi, että haluaisivat hoitajan pitävän kiinni kokoajan. Selästä silittely tuo tunteen, että hoitaja on kokoajan lähellä, mutta asiakas tekee kuitenkin itse työn. Monet rauhoittuvat pesujen aikana kun toinen samalla kun pitää kiinni silittää selästä tai käsivarresta.

Meillä oli eräs mummo joka oli herkkä mieleltään ja kärsi vähän yksinäisyydestäkin. Välillä soitteli usein, kolotti sinne ja tänne, oli heikkoa oloa jne. Hän oli vuosia talossa joten hoitajien työvuoron vaihtumisrytmistä oli selkeästi perillä. Jos kävi kiirreellä hänen huoneessa, läheisyyttä ei lainkaan tai korkeintaan juuri kädestä kiinnipitämistä, niin kyllä pillit soi jatkuvasti. Kun taas muisti huoneessa käydessä olla kiireetön, istua hetki vieressä ja pitää mummoa kainalossa, niin olipas rauhallinen vuoro. Monet kivut parannettiin ihan vain kainalohoidolla.

Asiakasta pitää kyetä lukemaan, eikä saa tehdä mitään mistä ihminen ei pidä. Vanhusten kohdalla, kun oma hallinta pettää läheisyyden tarve monesti korostuu. Monesti läheiset pitävät äitiä/isää pidättyväisenä ihmisenä (mitä hän varmaan on ollutkin) jota ei lähestytä fyysisesti ja eivät kykene sitä läheisyyttä antamaan vaan toistavat niitä tuttuja ja turvallisia kaavoja, joihin ovat kasvaneet. Joten se läheisyyden tarpeen täyttäminen jää usein hoitajien varaan.

Kaiken läheisyyden jos jättää pois, ovat vanhukset paljon levottomampia ja kivuliaampia. Lääkkeiden lisäksi siis säästämme myös omissa jaloissa. Kyse on kuitenkin kokonaisvaltaisesta hoidosta. Meidän tehtävä on tehdä ihmisen loppumatkasta, mahdollisimman hyvä, laadukas ja turvallinen. Vanhusten kohdalla siihen ei kyllä päästä jos vaan puhutaan ja korkeintaan kädestä kiinnipidetään.

Jos me siis halaamme asiakasta kun amppari hänet hakee, emme tee sitä teatterin vuoksi vaan näin koitamme rauhoittaa asiakkaan ja tuoda hänelle turvallisuuden tunteen, jotta teidän matkanne olisi tosi hyvä.

Pusujen jakeluun en ole kyllä ennen törmännyt. Siis hoitajien taholta. Jotkut asiakkaathan pyrkivät pussaamaan ja välillä onnistuvat poskelle moiskasemaankin. Miehillä saattaa välillä hyrrätä ja meidän kehari asiakkaiden kanssa saa olla tarkkana. Jotenkin tuntuu, että tämän ikäpolven vanhuksille kyllä niin vieras juttu, että vähän epäilen nauttisivatko siitä. Vaikka hoitosuhde olisi kestänyt vuosia.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Ammatillinen koskettaminen on mielestäni aivan OK. Turvallisuuden tunteen luominen, rauhoitaminen jne. halauksella ja lähellä ololla esimerkiksi. Jokainen osaa omat rajansa vetää siihen, mikä sitä ammatillisuutta on.

Mutta tässä ketjun aloituksessa minua häiritsee se, että dementoitunutta ihmistä pussattaan suulle. Halusiko hän näin toimittavan myös ennen sairastumistaan... ::). Jos ei enää osaa kieltäytyä tai kommentoida tällaista käytöstä, se ei ole mikään lupa hoitohenkilökunnalle käyttäytyä näin. Mielestäni sulle pussaaminen rikkoo ihmisen henkilökohtaista reviiriä aikalailla.

Jokainen saisi toteuttaa itseään työssään miten tahtoo ? Onneksi ei sentään.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta tässä ketjun aloituksessa minua häiritsee se, että dementoitunutta ihmistä pussattaan suulle. Halusiko hän näin toimittavan myös ennen sairastumistaan... ::). Jos ei enää osaa kieltäytyä tai kommentoida tällaista käytöstä, se ei ole mikään lupa hoitohenkilökunnalle käyttäytyä näin. Mielestäni sulle pussaaminen rikkoo ihmisen henkilökohtaista reviiriä aikalailla.

Pusuttelu yleensäkin. Toki suulle pussatessa ollaan jo tosi intiimeissä reviireissä, mutta kyllä minä pidän pskipusujakin vähän...  No en vain kykene näkemään niille olevan tarvetta. Tämän ikäpolven vanhukset ovat kuitenkin niin pidättyväisiä, en vain kykene näkemään, että joku poskipusujakaan kaipaisi.... Ja vastaikkaisen sukupuolen kanssa toimiessa, pitää aina muistaa mitä signaaleja toimillaan antaa.

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitänee lisätä omaan hoitotahtoon kohta:

En toivo itseäni pussailtavan, kun olen kykenemätön sanallisesti tai muuten itseäni ilmaisemaan. En myöskään toivo minulle puhuttaessa lässytettävän, en ole mikään koiranpentu vaan ihminen, kanssasi tasavertainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä haluaa hoitokodin sairaanhoitajajohtajatar viestittää sillä että kun haemme ambulanssilla hoitokodin ysikymppistä harvahampaista dementtimummoa kotilomille johtajatar lähtiäisiksi suutelee tätä mummoa suulle niin että sylki roiskuu? Kuuluuko tuo päivärutiineihin vai onko se vaan teatteria?

Ja olenko jotenkin poikkeava hoitaja kun tuollainen tuntuu minusta äärimmäisen vastenmieliseltä ja epäammatilliselta toiminnalta?

Olen samaa mieltä kanssasi, että suukottaminen ei kuulu hoitotyöhön. Itse lähinnä osoitan läheisyyttä pitämällä kädestä kiinni, halaamalla, hieromalla selkää ja istumalla viereen siten, että hartioilla on käsi. Näihin juttuihin ryhdyn silloin, kun olen aistivinani asiakkaan tarvitsevan sellaista. Itse en halua ketään asukasta pusutella, enkä silitelläkään. Ne mun mielestä enemmänkin ovat sellaisia, joita voisin tehdä omalle lapselle ja kumppanille. Lapselle tosin en kait pusua antais suulle, vaan poskelle tms.. Mä itse yhdistän suudelman kuuluvan läheisesti seksuaalisuuteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Kyllä minustakin suulle pussaaminen on niin intiimi asia, että se ei kuulu minun hoitajakoodiini. Halaus sen sijaan on toinen juttu, mutta kyllä se halaaminen vaatii, että jonkinlainen spesiaali suhde on kehittynyt asiakkaaseen. En nyt tarkoita mitään eriskummallisuuksia, ihan tavallista hoitosuhdetta, mutta jollakin tavalla se on koskettanut enemmän sekä minua että äitiä (olen nyt lapsivuoteilla, joten siksi puhun äideistä) ja siksi halaus on luonnollinen tapa perheen kotiutuessa. isejä ja vauvoja en todellakaan halaile ;-)

Mutta jos pitäisi valita, niin mieluummin elän maailmassa, jossa vanhuksia pussataan ja halaillaan kuin maailmassa, jossa ei ole muuta kuin steriili ammatillinen kosketus.

Keskustelun aloitti lanssikuski. Yhtään vähättelemättä ensihoitajien ja ambulanssimiesten ja -naisten työtä, heidän työnsä on luonteeltaan niin erilaista kuin päivästä toiseen potilasta osastolla näkevän hoitajan työ. Upea hoitosuhde voi kehittyä sekunneissa ja tuhat tuntia yhdessäoloa ei takaa mitään hoitosuhteen laadusta, mutta työn lyhytkestoisuus (vs. osastotyö) tuo omat ominaispiirteet ja uskoisin, että samanlaisen läheisyyden tunteen syntyminen, kuin mihin pitkäaikaisemmassa hoitosuhteesa päästään, ei ole niin helppoa tai tavallista. Ambulanssin kyydissä moni on siinä kunnossa, että halailu ja pussailu eivät ole laisinkaan mielessä. Jälkikäteen taatusti moni olisi valmis vaikka pussaamaan suulle ambulanssissa häntä hoitanutta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Keskustelun aloitti lanssikuski. Yhtään vähättelemättä ensihoitajien ja ambulanssimiesten ja -naisten työtä, heidän työnsä on luonteeltaan niin erilaista kuin päivästä toiseen potilasta osastolla näkevän hoitajan työ. Upea hoitosuhde voi kehittyä sekunneissa ja tuhat tuntia yhdessäoloa ei takaa mitään hoitosuhteen laadusta, mutta työn lyhytkestoisuus (vs. osastotyö) tuo omat ominaispiirteet ja uskoisin, että samanlaisen läheisyyden tunteen syntyminen, kuin mihin pitkäaikaisemmassa hoitosuhteesa päästään, ei ole niin helppoa tai tavallista.

Olet siinä aivan oikeassa että hoitosuhde on potilaaseen on yleensä lyhyt, mutta toisaalta taas useimpien sairaankuljettajien pääasiallinen työ on kuskata vanhuksia laitoksesta toiseen ja usein potilaat tulevat näissä toistuvissa siirroissa hyvinkin tutuiksi. Eli ei ambulanssissa varmasti yhtä paljon hellitä potilaita kuin geriatrisessa laitoksessa, mutta se että mummo haluaa pitää kädestä kiinni matkan ajan tai antaa pienet lähtöhalit ei ole mitenkään tavatonta - toki normitilanteessa ainoastaan kätellään ja sanotaan muutama ystävällinen sana tavattaessa ja/tai lähtiessä.

Eli itse en kavahda kädestä kiinnipitämistä tai halausta, mutta suulle suutelemisessa mennään sellaisen rajan yli jota en jaksa ymmärtää, oli se sitten merkki tai signaali sitten mistä tahansa..

Äänestys aiheesta lisätty!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Eli itse en kavahda kädestä kiinnipitämistä tai halausta, mutta suulle suutelemisessa mennään sellaisen rajan yli jota en jaksa ymmärtää, oli se sitten merkki tai signaali sitten mistä tahansa..

Jep, samaa mieltä kyllä tuon suulle suutelun kanssa. Ei kuulu hoitotyöhön tuo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...