Jump to content
MAINOS

Relaksantin annosta pitkässä anestesiassa?


EE

Recommended Posts

Annatteko relaksanttia tasaisin väliajoin vai tarpeen mukaan? Vanhemmilta kollegoilta tulee sen verran ristiriitaista kommenttia että en oikein tiedä teenkö oikein vai väärin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Annatteko relaksanttia tasaisin väliajoin vai tarpeen mukaan? Vanhemmilta kollegoilta tulee sen verran ristiriitaista kommenttia että en oikein tiedä teenkö oikein vai väärin. 

En itse ole salissa töissä, mutta ei kai tuota nyt voi yleispätevästi sanoa? Eikös se riipu ihan leikkauksestakin, eli mitä siis operoidaan? Esim. nilkka versus vatsan alue...?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Leikkauksesta ja lääkärin toiveista riippuen. Jos lääkäri ei mitään ohjeita anna, niin en relaksanttiakaan anna. Paitsi jos kiriurgi pyytää niin räplään tipan luona ja sanon että nyt meni, vaikka olisi mennyt keittosuolaa. Ylipäätään inhoan koko aineita.

Pintakirurgisissa toimenpiteissähän se relaksantin anto on vain intubaatiota varten. Ja pitää pitää mielessä että jos potilas on tarpeeksi unessa (anesteetti, kipulääke!) niin kyllä se on silloin relaksoitunutkin. Sanokoot neurostimulaattorit mitä vain.

Mutta jos lekuri diggaa relaksanteista, niin kyllä minä sitä bolustan, tai nostan infuusionopeutta ihan mielelläni. Sama se mulle.

Mutta henk.koht. yritän pärjätä niin pienellä määrällä kuin mahdollista. Varsinkin kun nämä jotkut rasittaa munuaisia (ei kaikki tosin).

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En ole salissa töissä joten en osaa vastata tuohon leikkauksen aikaiseen relaksanttien käyttöön.

Meillä käytetään relaksanttia paitsi intubaation yhteydessä, niin myös potilaille jotka punkevat konetta vastaan niin etteivät enää hapetu käyt.kats. lainkaan eikä ambuttamallakaan saa sisään menemään mitään. Tietysti ensin käytetään muita lääkkeitä bolustellen (anesteettia & opioidia) mutta kun niillä ei aina riittävää vastetta saa tai sitten niillä romahtaa hemodynamiikka.

Tuommoisessa tilanteessa jossa joudutaan käsiventilaatioon turvautumaan kun potilas ei sopeudu ventilaattoriin, on yleensä jo lääkärikin hälytetty paikalle eli omin päin ei relaksanttia anneta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vain tarpeen mukaan ja lääkärin pyynnöstä. Tasaisin väliajoin leikkauksessa kuin leikkauksessa antaminen on ihan turhaa. Sitten herätellessä pitää antaa vasta-aineita jne. Ei mitään järkeä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä anelääkärit sanovat yleiseksi ohjeeksi että tarpeen mukaan... Ja tässä tapauksessa tarkoitan pitkällä leikkauksella whippleä,torako-laparotomiaa,aneurysmaa...  Oma tapani on että annan jos tarve vaatii mutta suurin osa vanhemmista hoitajista kannattavat säännöllisin väliajoin antamista. Kun sitten antaa raporttia heräämöön ,kommenttia saattaa tulla liian vähäisestä relaksantin käytöstä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luulis heräämössä olevan mielissään että ei oo annettu liikaa relaksanttia, eipä tuu jälkirelaksaation pelkoa. Ja mitähän ihmettä se enää heräämössä liikuttaa... Huoh, joidenkin kait vaan pitää sanoa joka asiasta. Toi säännöllisesti antaminen on kyllä aika vanhanaikaista.

Mä olen ainakin whippleä ja aneyrusmaa pitänyt unessa ilman relaksantteja, paitsi sen intubaatioannoksen. Ja joskus oon antanu paljonkin, tai sitten infuusio mennyt.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...