Jump to content
MAINOS

Hunaja haavahoidossa

SHV

Recommended Posts

Meillä tuli vastaan ensimmäinen suositus käyttää asiakkaan haavan hoidossa hunajaa. Ei mitä tahansa hunajaa kuitenkaan vaan jompaa kumpaa Steripolarin valmistamaa lääkehunajaa, mieluummin Medihoney wound geliä. Jonkin aikaa tässä sitä on käytetty ja ei ainakaan minun mielestä ole tilannetta parantanut, joskin meidän saamamme ohjeistuksen mukaan haavaeritys voi voimistua aika lailla hoidon alussa, mutta Steripolar lupaa tuloksia jo viikon aikana. Miten paljon olette törmänneet hunajan käyttöön haavahoidossa ja mitkä on kokemukset?

MAINOS

Hunajaan en ole törmännyt haavanhoidossa(en tosin ole vähään aikaan ollut hoitamassa kroonisia haavoja, vain pääasiassa akuutteja). Aikoinaan kylläkin kokeiltiin sellaista sokeritahnaa (vähän samanlaista, mitä käytetään jossakin leivosten koristelussa.), mutta sen toimivuudesta ei oikein tullut selkoa kokeiluaikana.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Kesän lopulla just työkaverin kanssa kateltiin jotain tuollaisia hunajaa sisältäviä haavanhoitoon tarkoitettuja juttuja ja mietittiin, että mahtaa olla mielenkiintoista liikkua sellaisen kanssa ulkona. (Mehiläiset!)  :P Itelleni en kyllä tuollaisia käyttäis... (Tosin mun haavoihin ei laitettais matojakaan.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Joku esittely meillekin on ollut missä niistä hunajista(mahtoiko sana taipua oiekin) oli puhe. Polymemmiin se esittelijä niitä laittoi. Käytännössä ei ole kokeiltu, joten toimivuutta en voi kommentoida.

Jotenkin hamarasti muistan taman hunaja/sokerivillityksen haavahoidossa... Liittyiko jotenkin hunajan antibakteerisiin tai jollain tavalla kasvua ja uudistumista edistaviin ainesosiin? Jossain vaiheessa haavoihin pakattiin kilokaupalla sokeria, iskusana oli muistaakseni kun se 'imee' niin hyvin eritteita ja kuollutta kudosta. Varmasti parempi kuitenkin kuin kamelinlanta....

'Turpa kiinni ja ponnista!'

Meikkä oli hoidossa yks pappa, joka hankki sukulaisensa kautta jotain pihkavoidetta kantapään painehaavuman hoitoon. Siinä oli muistaakseni lisäksi myös hunajaa. Eritys haavasta oli kyllä runsasta, mutta pohja puhdistui kyllä huippunopeesti, paremmin kuin jollain Intrasitella tai Iruxolilla. Pakko oli9 uskoa, kun itse näki. Tää oli siis joatin itsetehtyä voidetta piltti-purkissa, ei mitään "teollista" tavaraa.

Olen törmännyt hunajahoitoon, ja sillä on saatu hyviä tuloksia.

Minkätyyppiseen haavaan sitä käytit? Kuinka nopeasti tuloksia syntyi?

Minkätyyppiseen haavaan sitä käytit? Kuinka nopeasti tuloksia syntyi?

Yöhoitajana en henk.koht. sitä ole käyttänyt. Olen seurannut erään potilaan nekroottisten haavojen paranemista.

Neljässä kuukaudessa suurta edistystä hunajahoidolla! Nämä melkein toivottomiksi luokitellut haavat joissa oli jo harkittu amputaatiotakin, alkavat kohta olla siinä kunnossa että potilas voi palata kotiin, jossa kotihoito jatkaa haavahoitoja.

Kaikki me ollaan eläimiä

Meillä, yksityisellä, on jo pidempään (parisen vuotta) ollut käytössä hunajavalmiste, ei tosin tuo mainittu. Ja tulokset on olleet erinomaisia! Eritoten toivottomiksi luokitellut haavat on saatu parantumaan parissa kuukaudessa. Eikä tarvitse enää revidoida haavoja kuolioituneesta kudoksesta. Tämän käyttämämme voiteen lisäksi samalta firmalta löytyy hydrogeelilevy, jossa myös hunaja vaikuttavana aineena. Pidentää sidosten vaihdon väliä, eikä kertaakaan ole tarttunut granuloivaan haavapohjaan kiinni. Ei siis kipuja sidoksen vaihdosta potilaalle. En nyt saa mieleeni tuotteen nimeä, mutta voin katsoa sen työpaikalta jos kiinnostaa ja sen firman nimen joka noita myy täällä Suomessa.

Kiinnostaa toki! JOs vaan löydät niin mielellään kuulisin sen tuotteen nimen. Uusi juttu ja ei ainakaan vielä kovin ole vakuuttanut minua....

Iltapäiväkeikka tuli suoritettua, ja vielä kunnialla! => viikonloppua viettämään!!! Muistin vielä katsoa sen tuotteen nimenkin, L-Mesitran.

Kiinnostaa toki! JOs vaan löydät niin mielellään kuulisin sen tuotteen nimen. Uusi juttu ja ei ainakaan vielä kovin ole vakuuttanut minua....

Toivottavasti moderaattori ei tulkitse tätä sääntörikkomukseksi, mutta käypä katsomassa tämä linkki siinä on varmaankin kaikki oleellinen.

http://www.medipet.fi/index.php?module=ContentExpress&func=display&ceid=7

Meillä sen toimivuus on todettu hyväksi, uskaltanen suositella kokeiltavaksi. Toki kannattaa muistaa, että JOKAINEN haava (olipa kyseessä akuutti tai krooninen sellainen) on hoidettava yksilöllisesti, kuten on potilaan anamneesikin ja haavan syntymekanismi!

• 3 weeks later...

Ensinnäkin Steripolar ei valmista hunajaa. Toisekseen hunajaa on käytetty haavanhoidossa kautta historian.  Ja mitä hunajaan itsessään tulee; myynnissä olevia hunajia on hyvin erilaisia. Tällä hetkellä Suomessa myydään muutamaa hunajavalmistetta, joissa hunajapitoisuus vaihtelee huomattavasti! Tarkkuutta siis käyttöön!

Ilmeisesti kuitenkin tuo em. yritys jälleenmyy hunajavalmistetta, koska heidän nettisivuilta löytyi se hunajavalmiste, jota meille suositeltiin käytettävän? Asian tullessa esille olen yrittänyt etsiä netistä tietoa ja useissa lähteissä mainitaan, että hunajaa on käytetty jo pitkään, mutta itselle uusi juttu, joten kokemuksia mielellään kuulisin edelleen!

• 2 months later...
Guest Annamari

Meikkä oli hoidossa yks pappa, joka hankki sukulaisensa kautta jotain pihkavoidetta kantapään painehaavuman hoitoon. Siinä oli muistaakseni lisäksi myös hunajaa. Eritys haavasta oli kyllä runsasta, mutta pohja puhdistui kyllä huippunopeesti, paremmin kuin jollain Intrasitella tai Iruxolilla. Pakko oli9 uskoa, kun itse näki. Tää oli siis joatin itsetehtyä voidetta piltti-purkissa, ei mitään "teollista" tavaraa.

Olen kuullut että Frantsilan Terva-Pihka salva olisi erittäin hyvää erilaisten haavojen hoidossa. Omaa kokemusta ei ole, mutta linnut laulelleet...  ::)

Meillä on ollut erään potilaan kroonisten säärihaavojen hoidossa hunaja käytössä nyt ~2kk ja haavat pienentyneet ennätysvauhtia. Ainoat haittapuolet on olleet lisääntynyt eritys haavoista sekä veren ja hunajan sekoittuessa todella ällöttävä haju!

Minäkin olen kuullut tuosta "lääkehunajasta" ja kuulemani mukaan tehoaa oikein hyvin. Itselläni ainoa kokemus on koiran anturahaavan hoidossa(tuore viiltohaava). Kun tikit ei kestäneet, niin eläinlääkäri suositteli hunajahoitoa, mikä toimi aivan loistavasti! Käytin ihan kaupasta ostamaani hunajaa :P

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

• 2 weeks later...

Empä ole tuohon hunaja hoitoon törmännyt. Näiden juttujen perusteella kuullostaa toimivan. Pitää puhua meidän ksh:n kanssa josko hunajasta olisi apua meidän asiakkaalle. Tällä asiakkaalla on aivan mahdottamat säärihaavat mol. jaloissa, eikä ne meinaa parantua millään. On kokeiltu yhtä sun toista. Viimmeisin kokeilu oli pihkahoito, mutta ei siitäkään ollut apua. 

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...