Jump to content
MAINOS

Lääkäreiden toimenpidepalkkiot


OldOne

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 213
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kun nämä toimenpiteet ovat vähentyneet lääkäreiltä, niin toimenpidepalkkion saantiperusteet muutettiin siten, että pelkkä päätös riittää palkkion saamiseksi. Eihän lääkärit halunneet menettää jo saavutettuja etujaan ja helppoa rahaa.  8)

Jep

"TERVEYSKESKUSTEN LÄÄKÄRIEN TOIMENPIDELUETTELO

YLEISOHJEET

1 Tässä toimenpideluettelossa on lueteltu tyhjentävästi ne toimenpiteet,

joista maksetaan lääkärisopimuksen mukaan toimenpidepalkkio terveyskeskuksen

lääkärille.

2 Toimenpidepalkkiot maksetaan lääkärin henkilökohtaisesti suorittamista

toimenpiteistä riippumatta siitä, missä lääkäri on tehnyt toimenpiteen

(esim. vastaanotolla, vuodeosastolla tai neuvolassa)."

Paitsi se toimenpide mikä on eniten siirtynyt lääkäreiltä hoitajille, eli se tipan laitto, ei vaadi lääkäriltä henkilökohtaista suoritusta. Ja kipsausten kanssa toimitaan käytännössä ihan samalla tavalla vaikka yleisohjeet muuta sanoisivatkin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Minäpä

Ja kipsausten kanssa toimitaan käytännössä ihan samalla tavalla vaikka yleisohjeet muuta sanoisivatkin.

Tuon uskon sitten kun sen näen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kipsausten kanssa toimitaan käytännössä ihan samalla tavalla vaikka yleisohjeet muuta sanoisivatkin.

Tuon uskon sitten kun sen näen...

Sille minä en voi mitään. Moni sellainenkin asia on totta mitä et itse näe.  8)

Sairaalamaailmassa varsinkin on asioita mitä ei voi todeksi uskoa.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Minäpä

Sairaalassa on kyllä tullut hengailtua enemmänkin, eipä siellä mitään vallan kummallista ole kyllä vastaan tullut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paitsi se toimenpide mikä on eniten siirtynyt lääkäreiltä hoitajille, eli se tipan laitto, ei vaadi lääkäriltä henkilökohtaista suoritusta.

Mutta vaatii ensin Suomessa sille hoitajalle sen lääkärin kirjoittaman iv-luvan. Ja vaikka sillä hoitajalla sitä iv:lupaa ei olisikaan niin se ainakin silloin mun aikanani toimi luvattomien kohdalla siten että lääkäri pisti kanyylin, määräsi nesteet ja lääkkeet joita sinne annetaan ja poistui. Siinä vaiheessa kun se hoitaja alkoi sitä lääkettä sinne antamaan niin se lääkäri oli jo kaukana, joten lisää semantiikkaa: kanylointi-lupa. Jos se olisi ihan hirvittävän vaarallista että sh:t ihan sillä perussh:n tutkinnossa saamillaan opeilla pistäisivät kanyyleita, nesteyttäisivät potilaita ihan ilman tota lääkärin antamaa iv-lupaa, täällä Ruottissa olisi väkiluku vähentymässä hurjaa vauhtia. Mä en ihan oikeasti ymmärrä miksi se on Suomessa erillisluvan alla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaalassa on kyllä tullut hengailtua enemmänkin, eipä siellä mitään vallan kummallista ole kyllä vastaan tullut.

Ehkäpä säkin niihin kummallisiin asioihin vielä joskus tulet törmäämään.  8)[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 24.08.07 - klo:21:02


Paitsi se toimenpide mikä on eniten siirtynyt lääkäreiltä hoitajille, eli se tipan laitto, ei vaadi lääkäriltä henkilökohtaista suoritusta.

Mutta vaatii ensin Suomessa sille hoitajalle sen lääkärin kirjoittaman iv-luvan. Ja vaikka sillä hoitajalla sitä iv:lupaa ei olisikaan niin se ainakin silloin mun aikanani toimi luvattomien kohdalla siten että lääkäri pisti kanyylin, määräsi nesteet ja lääkkeet joita sinne annetaan ja poistui. Siinä vaiheessa kun se hoitaja alkoi sitä lääkettä sinne antamaan niin se lääkäri oli jo kaukana, joten lisää semantiikkaa: kanylointi-lupa. Jos se olisi ihan hirvittävän vaarallista että sh:t ihan sillä perussh:n tutkinnossa saamillaan opeilla pistäisivät kanyyleita, nesteyttäisivät potilaita ihan ilman tota lääkärin antamaa iv-lupaa, täällä Ruottissa olisi väkiluku vähentymässä hurjaa vauhtia. Mä en ihan oikeasti ymmärrä miksi se on Suomessa erillisluvan alla?

Toki se i.v.-lupa täälläkin pitää suorittaa. Eipä siinä kyllä mitään aivan ylitsepääsemättömän erikoista ole. Istut muutaman kerran luennolla, teet tentin ja pistät x-kappaletta tippoja, annat lääkkeitä jne. Sen jälkeen sulla on se lupa suoneen laittaa lääkkeitä ja nesteitä. Toisaalta sen luvan suorittamisesta ei saa lisää palkkaa eikä muutakaan, no hommia tulee enemmän.

Niin, ja se i.v.-luvaton hoitaja ei laita mitään suoneen ilman lupaa, vaikka lääkäri määräisi ja käskisi. Näin ainakin meillä. Lääkäri laittaa itse jos osaa tai sitten joku luvan omaava hoitaja laittaa.

Sitä en tiedä miksi Suomessa ja Ruotsissa laki ja käytännöt ovat niin erilaisia.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saipa lääkäri hoitajan kipsauksesta rahaa tai ei, niin silloin ainakin saa kun hän itse kipsaa. Hoitaja ei saa. Se tässä mättää. Samasta työstä pitäisi maksaa sama palkkio. Näin ei nyt ole. Se ei ole oikeudenmukaista. Tämä ei ole lääkäreiden vika tietenkään, he eivät hoitajien palkkioista päätä. Onneksi tähän epäkohtaan ollaan nyt puuttumassa.

Toi tipan laitto on siinä mielessä erilainen, että siinä saadaan rahaa käytännössä toisen tekemästä toimenpiteestä. Muissa toimenpiteissä näin ei virallisesti ole.

Siinä VF on oikeassa että kulisseissa lääkärit kuittaavat usein palkkion hoitajan tekemästä toimenpiteestä. Sitä on ihan turha kiistää, tämän on usein elävässä elämässä nähty. Uskoi lääketieteen opiskelija sitä tai ei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaalassa on kyllä tullut hengailtua enemmänkin, eipä siellä mitään vallan kummallista ole kyllä vastaan tullut.

Sama. Kun minua nyt on syytetty monta kertaa trolliksi (mitä en kyllä ole) niin pakko sanoa, että todellisessa elämässä suurin osa hoitajista on ihan kivaa porukkaa, joiden kanssa voi jutella asioista järkevästi, joutumatta kuuntelemaan itkun ja valituksen virsiä. Tämän foorumin asenteisiin ja luuloihin en ole ikinä törmännyt ja hyvä niin. Jos tuollaiseen törmäisin en varmasti pystyisi olemaa hiljaa. Kyllä ihmiset tuntuvat tajuavan, ettei nyt eletä missää 60-luvun Neuvostoliitossa missä kaikki ovat (näennäisesti) tasa-arvoisia ja saavat palkaksi sen saman 2 leipää ja palan kalaa. Hierarkiaa tulee aina olemaan ja toiset saavat erinäisistä syistä enemmän palkkaa kuin toiset. Kuitenkin (toivoakseni) useimmat hoitajat ovat tienneet alalle hakeutuessaan tilanteen...jos palkkaa ja arvostusta olisi enemmän kaivannut olisi kannattanut hakea (tai päästä) kauppakorkeaan/oikeustieteelliseen/teknilliseen korkeakouluun/lääkikseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaalassa on kyllä tullut hengailtua enemmänkin, eipä siellä mitään vallan kummallista ole kyllä vastaan tullut.

Sama. Kun minua nyt on syytetty monta kertaa trolliksi (mitä en kyllä ole) niin pakko sanoa, että todellisessa elämässä suurin osa hoitajista on ihan kivaa porukkaa, joiden kanssa voi jutella asioista järkevästi, joutumatta kuuntelemaan itkun ja valituksen virsiä. Tämän foorumin asenteisiin ja luuloihin en ole ikinä törmännyt ja hyvä niin. Jos tuollaiseen törmäisin en varmasti pystyisi olemaa hiljaa. Kyllä ihmiset tuntuvat tajuavan, ettei nyt eletä missää 60-luvun Neuvostoliitossa missä kaikki ovat (näennäisesti) tasa-arvoisia ja saavat palkaksi sen saman 2 leipää ja palan kalaa. Hierarkiaa tulee aina olemaan ja toiset saavat erinäisistä syistä enemmän palkkaa kuin toiset. Kuitenkin (toivoakseni) useimmat hoitajat ovat tienneet alalle hakeutuessaan tilanteen...jos palkkaa ja arvostusta olisi enemmän kaivannut olisi kannattanut hakea (tai päästä) kauppakorkeaan/oikeustieteelliseen/teknilliseen korkeakouluun/lääkikseen.

Jos tolle linjalle lähdetään, niin en mäkään kyllä IRL oo tavannu kandeja jotka on teiän kahden kanssa samaa mieltä. 8)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hierarkiaa tulee aina olemaan

Sitä kutsutaan nykyään tiimityöksi 8). Meillä on eri työtehtävät sen potilaan ympärillä, ts. sä asetat  dg:n ja määräät lääkkeet, mun työtehtävä sh:na on toteuttaa ne määräykset (joka ihan oikeesti ei ole ihan läpihuuto, juttu) sekä katsoa että se potilas saa sen tarvitsemansa hoidon. Ja huom! sä määräät lääkkeet, et mua  ;), pistä se heti mieleesi. Meillä menee välillä työtehtävät päällekkäin, osan voit tehdä sinä ja osan voin tehdä minä. Tässä ketjussa pointti  on se että jos sinä teet;saat palkkion, jos minä teen; minä en saa palkkiota.

Kyllä ihmiset tuntuvat tajuavan, ettei nyt eletä missää 60-luvun Neuvostoliitossa missä kaikki ovat (näennäisesti) tasa-arvoisia ja saavat palkaksi sen saman 2 leipää ja palan kalaa.

Palkkaus ei ole kehittynyt siinä suhteessa kuin koulutus, ennen peruskoulu--sh-koulu; nyt peruskoulu--lh/lukio--sh-koulu.

Sairaanhoitajan perustutkinto on nykyään sen kandin verran, ongelma on että jos sairaanhoitaja opiskelee itsensä esim. maisteriksi; ennenmuinoin tämä nimitys oli erikoissairaanhoitaja, niin hänen palkkansa ei Suomessa nouse oikeastaan mihinkään tästä kandin palkkauksesta, työtehtävät muuttuu ja vastuu kasvaa, palkka ei. Ja se että jos sairaanhoitaja saisi lisää palkkaa, ei voi olla siltä lääkäriltä pois, eihän? Siis yleisesti ottaen, tässä toimenpidepalkkio -keskustelussa, se on kyllä suoraan lääkärin pussista pois jos hän ei voi laskuttaa hoitajan tekemästä työstä.

Kuitenkin (toivoakseni) useimmat hoitajat ovat tienneet alalle hakeutuessaan tilanteen...

Vähän liian huono argumentti; jopa mun aikanani sairaanhoitajana n.6v. työtehtävät ovat muuttuneet lyhyessä ajassa ja nopeasti. Siitä on tullut lääketiedettä ajatellen vastuullisempaa. Ennenmuinoin meillä oli lääkäri tossa ihan kyljen vieressä kaikki päivät, nyt niitä näkee vilaukselta. Päivystysaikaan ei voi enää soittaa ihan kaikista asioista, päivystääjältä palaisi aika nopeaan käämit, joten mun on tiedettävä mitä mä teen. Samoin sen sairaanhoitajan on hengattava mukana uusien tutkimusten perässä, joten "näin meillä on aina tehty" -slogani on häviävää sairaanhoitaja kulttuuria. (Voisko joku nauhoittaa muuten sen? Tai ottaa nauhalle ja pistää You Tubeen?) Joten toi Suomen palkka ei vastaa enää sitä työnkuvaa johon joskus hain opiskelemaan. 

.jos palkkaa ja arvostusta olisi enemmän kaivannut olisi kannattanut hakea (tai päästä) kauppakorkeaan/oikeustieteelliseen/teknilliseen korkeakouluun/lääkikseen.

Mä mietin noita yliopiston juttuja avoimessa, luin mm. filosofiaa, taidehistoriaa,  andropologiaa, psykologiaa... Ja sitten päädyin sairaanhoitajaksi. Arvostus nyt ainakin on rankattu korkeammalle kuin ekonomi -kavereiden; ja ihan oikeesti mitä he joutuvat palkkansa (joka muuten on pienempi kuin mun) eteen tekemään ei nappaisisi ollenkaan. Oikeustieteellistä harkitsen vieläkin; tosin varmaan ei tarvitse ihan juristiksi lukea; sh :ta istuu paikoilla joihin tarvitaan sekä oikeustiedettä että se sh:n pohjakoulutus; mutta siihen tarvitsen vielä n.5v. kenttäelämää ennenkuin uskallan hakea. Teknillinen; nojoo,  tässä sh:n duunissa saa jo ihan tarpeekseen toimimattomista laitteista; et ei kiitos. Ja lääketieteellinen; mä valitettavasti  tykkään enemmän tästä sairaanhoitajan työstä; tykkään jutella ihmisten kanssa, pidän myös siitä sairaanhoitajan "asianajaja" -roolista, rakkauteni lakiin ja oikeuteen tekee sen että mä en ole ihan niitä helpompia sairaanhoitajia varsinkin jos potilas on sijoitettu väärin, lääkitys (varsinkin kipulääkitys) ei toimi, omaiset vaatii elämään, etc. Mä en pystyisi ajattelemaan itseäni oikeastaan lääkärinä, se olisi tylsää hommaa, ainakin kun näin sivusta katsoo, ei millään pahalla.   

Kun minua nyt on syytetty monta kertaa trolliksi (mitä en kyllä ole)

Kyllä olet, mut mä olen hyvällä päällä joten vastasin kuitenkin ja ihan kiltisti.

-----------------------------------------------------------------------------

Pakko jatkaa: Mä pyytäisinkin nyt nuorempia lääkkisopiskelijoita olemaan kriittisiä siitä mistä tämä sh vs. lääkäri oikein kumpuaa? Onko se ihan oikeasti olemassa, vai onko se olemassa vaan suhteessa vanhat sh:t/lääkärit jotka yrittävät kynsin hampain pitää kiinni siitä vanhasta roolistaan? Joka luonnollisesti joutuu konfliktiin nuoremman sukupolven sairaanhoitajien kanssa, koska mun mielestä he hyppivät mun "reviirilläni". konflikti nuorempi lääkäri vs. wanha on myös olemassa . Esim. mun vanhoille sh -työkavereille kävi nimittäin niin että kun työnkuvaa muutettiin, aikaisemmin sh:n vastuu-alue oli pienempi ja he olivat mukana potilaan perushoidossa, tätä jatkui n.20-30v. ja sitten yhtäkkiä tehtiin muutos ja sairaanhoitajien vastuu-alue kasvoi; työstä poistui täysin perushoito ja sairaanhoitajan odotettiin tekevän vain sairaanhoitajan töitä, he eivät pärjänneet, tietotaito ei riittänyt, samalla kun lääkärit hävisivät jonnekin. Sama tilanne oli lääkäreillä 20-30v. pieni vastuu-alue ja sitten yhtäkkiä sitä reviiriä suurennettiin, jolloin myös vastuu kasvoi. Monet sh:t ja lääkärit "pääsivät" tämän takia eläkkeelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama. Kun minua nyt on syytetty monta kertaa trolliksi (mitä en kyllä ole)

Kuten kollega sanoi, niin kyllä sä olet. Mitä muuta esim toi sun edellinen kommentti haavoista on kuin ihan rehellistä trollaamista.

niin pakko sanoa, että todellisessa elämässä suurin osa hoitajista on ihan kivaa porukkaa, joiden kanssa voi jutella asioista järkevästi,

Samaa voi sanoa lääkäreistä onneksi. Suurin osa heistä on järkevää porukaa joka osaa arvostaa myös työkaverin työpanosta.

Tämän foorumin asenteisiin ja luuloihin en ole ikinä törmännyt ja hyvä niin.
Onneksi aika harvoin nykyään enää törmää lääkäreihin joilla on hoitajiin samanlainen asenne kuin sinulla. Sekin on ihan mukavaa, hommat sujuu hyvässä yhteishengessä sen kummemmin toista nokittelematta. Haluan uskoa kumminkin että teidänkin asenteet muokkautuu kunhan nyt ensin saatte ne lääkärin paperit ja saatte muutaman vuoden työkokemusta alle. Itse korostat sitä ettei me tiedetä lääkärin työstä mitään, mutta sinun ja opiskelijakollegasi kirjoituksista ja asenteista paistaa läpi ihan rehellinen tietämättömyys, ennakkoluulot ja asenteellisuus hoitajia ja heidän työtään kohtaan.

Tämän foorumin asenteisiin ja luuloihin en ole ikinä törmännyt ja hyvä niin.

****

voi jutella asioista järkevästi, joutumatta kuuntelemaan itkun ja valituksen virsiä.

Nyt täytyy ihan suoraan kysyä että miksi ihmeessä sinä sitten rekisteröidyit tänne? Tämä on kuitenkin pääasiassa hoitajien foorumi, missä hoitajat käyvät keskenään keskustelua hyvinkin monelaisista asioista. Mikä sun motivaatio sitten on kirjoitella tänne? Onko taustalla pelko oman arvostuksen alenemisesta, palkan menetyksestä vai mistä? Sun ainoa anti tälle keskustelulle on ollut koko ajan se kuinka vaativa koulutus lääkärillä on ja hoitajat pysyköön lestissään. Suurin osa tästä porukasta arvostaa lääkäreitä hyvinkin korkealle, eikä kukaan ole ottamassa lääkäreiltä mitään pois. Lääkäreiden työn vaativuutta tai koulutuksen korkeaa tasoa ei varmaan kukaan kiistä. Silti sulla on hirveä tarve korostaa sitä koko ajan. Miksi?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

niin pakko sanoa, että todellisessa elämässä suurin osa hoitajista on ihan kivaa porukkaa, joiden kanssa voi jutella asioista järkevästi,

Samaa voi sanoa lääkäreistä onneksi. Suurin osa heistä on järkevää porukaa joka osaa arvostaa myös työkaverin työpanosta.

Tämän foorumin asenteisiin ja luuloihin en ole ikinä törmännyt ja hyvä niin.
Onneksi aika harvoin nykyään enää törmää lääkäreihin joilla on hoitajiin samanlainen asenne kuin sinulla. Sekin on ihan mukavaa, hommat sujuu hyvässä yhteishengessä sen kummemmin toista nokittelematta. Haluan uskoa kumminkin että teidänkin asenteet muokkautuu kunhan nyt ensin saatte ne lääkärin paperit ja saatte muutaman vuoden työkokemusta alle. Itse korostat sitä ettei me tiedetä lääkärin työstä mitään, mutta sinun ja opiskelijakollegasi kirjoituksista ja asenteista paistaa läpi ihan rehellinen tietämättömyys, ennakkoluulot ja asenteellisuus hoitajia ja heidän työtään kohtaan.

Työ tulee vielä opettamaan ja pitää nöyränä. Akuuttihoidon puolella yhden ihmisen kädet ei riitä juuri mihinkään. Lääkäri aika lailla orpo piru ilman hoitajia. Mutta ehkäpä työkokemus ja muutama tiukka paikka hieman kasvattaa.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Akuuttihoidon puolella yhden ihmisen kädet ei riitä juuri mihinkään. Lääkäri aika lailla orpo piru ilman hoitajia. Mutta ehkäpä työkokemus ja muutama tiukka paikka hieman kasvattaa.

Tai lakko...? Potilaat hoidetaan mutta mikä pakko meiän on lääkärien tehtäviä tehdä?

;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itkuhan tuolla kantasolu-/luuydinsiirtojen puolella, dialyysissa, plasmafereesissä, teholla, valvonnassa, ja ihan tavan osastolla tulisi ilman hoitajia, sanoisin jopa kärjistetysti että potilaat kuolisivat.

Kun harjoittelu-ohjaajani sanoi minulle, että ei lääkäreitä saa ohjata, tai sanoa vastaan tai ehdottaa, hehän ovat meitä korkeampia, tajusin tämän (vanhempien hoitajien?) herranpelon.

Kaikkia tarvitaan, niin lääkäriä, sairaanhoitajaa, lähihoitajaa kuin laitoshuoltajaa ja keittäjää. Ja kumman huomaatte ensin, lääkärin vai laitoshuoltajan/aamupalan puuttumisen?

* muokattu täydellinen ajatusvirhe (alleviivattu)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itkuhan tuolla kantasolu-/luuydinsiirtojen puolella, dialyysissa, plasmafereesissä, teholla, valvonnassa, ja ihan tavan osastolla potilaat kuolisivat ilman lääkäreitä.

Ei lääkärit nyt olekaan menossa lakkoon. Ja tosi huonosti potilaiden kävisi myös ilman hoitajia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itkuhan tuolla kantasolu-/luuydinsiirtojen puolella, dialyysissa, plasmafereesissä, teholla, valvonnassa, ja ihan tavan osastolla tulisi ilman hoitajia, sanoisin jopa kärjistetysti että potilaat kuolisivat

Oon työskennellyt kantasolu ja luuydinriirto puolella ja sairaanhoitajilla oli luvat labrojen perusteella aloitaa punasolu ja trombosyytti tiputukset ja jos kuumeraja ylittyi 2 antibiottia heti tippumaan, tilattiin keuhkokuvat veriviljelyt ja kaikki mahdolliset.Lab rajat ja verituotteiden määrät oli  osaston lääkäri tietysti ohjeistanut. Kaikki tää kuitenkin tehtiin ennenkuin lääkäriä alettiin vaivaamaan.Todellakin lääkäreitä tarvittaisi osastolle lisää jos kaikki ed. mainitut kysyttäis joka potilaan kohdalla erikseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Minäpä

Oon työskennellyt kantasolu ja luuydinriirto puolella ja sairaanhoitajilla oli luvat labrojen perusteella aloitaa punasolu ja trombosyytti tiputukset ja jos kuumeraja ylittyi 2 antibiottia heti tippumaan, tilattiin keuhkokuvat veriviljelyt ja kaikki mahdolliset.Lab rajat ja verituotteiden määrät oli  osaston lääkäri tietysti ohjeistanut. Kaikki tää kuitenkin tehtiin ennenkuin lääkäriä alettiin vaivaamaan.Todellakin lääkäreitä tarvittaisi osastolle lisää jos kaikki ed. mainitut kysyttäis joka potilaan kohdalla erikseen.

Sulla nyt jää tosta omasta tekstistäsikin eräs aika suuri pointti ymmärtämättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon työskennellyt kantasolu ja luuydinriirto puolella ja sairaanhoitajilla oli luvat labrojen perusteella aloitaa punasolu ja trombosyytti tiputukset ja jos kuumeraja ylittyi 2 antibiottia heti tippumaan, tilattiin keuhkokuvat veriviljelyt ja kaikki mahdolliset.Lab rajat ja verituotteiden määrät oli  osaston lääkäri tietysti ohjeistanut. Kaikki tää kuitenkin tehtiin ennenkuin lääkäriä alettiin vaivaamaan.Todellakin lääkäreitä tarvittaisi osastolle lisää jos kaikki ed. mainitut kysyttäis joka potilaan kohdalla erikseen.

Sulla nyt jää tosta omasta tekstistäsikin eräs aika suuri pointti ymmärtämättä.

Ymmärrän just sen että soitaisin (en työskentele tällä hetkellä) jatkossa osaston  lääkärille Hb:n ollessa tietyn ja tromppareiden ja pyytäisin lääkärin määräyksen tilannekohtaisesti erikseen joka potilaan kohdalla.

Kun käänteishyljintä alkaa ja lämmöt nousee soittelen osaston lääkäriä 2 tuntia ja pyydän määräämäään antibiotit ja tutkimukset jatkossa erikseen.Lääkäri saa alkaa tekemään töitään mitkä hänelle kuuluukin määräyksineen ja vastuineen .

Kun luuydissiirtopotilas oirehtii niin jatkossa kestäisi pidemmän aikaa kunnes lääkitys tai toimenpide saadaan käyntiin, kun ennen tämä kaikki tapahtui jo osaston lääkäriä vaivaamatta. Päivystävät lääkärit kun on aika pihalla miten näissä toimitaan niin ehkä siksi osaston lääkäri on antanut omille sairaanhoitajille osastolla tilannekohtaisia ohjeistuksia.Sairaanhoitajien ei alipalkattuna tarvitsisi ottaa lääkärin töitä niskoilleen vaan antaa päivystävän lääkärin käyttää aivojaan jatkossa.Tuskin osaston lääkärikään pitää siitä että hänelle alkaa puhelin pirisemään ilta ja viikonloppu kaudet vaan siksi ettei päivystävään lääkäriin voi luottaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Kaivoin nyt vanhan ketjun esiin, kun aihe on sopiva.

Uudessa Lääkärilehdessä oli artikkeli terveyskeskuslääkäreiden toimenpidepalkkioista (oikeastaan toimenpidepalkkiokoodien muutoksista). Uusi R002 -toimenpidekoodi tarkoittaa terveydenhuollon ammattihenkilölle annettua konsultaatiota (Eli siis kysyt ohjetta lääkäriltä).

Yksi kohta pisti silmään;

Ennen lähes tulkoon kaikki potilaat tulivat

lääkärin vastaanotolle, joten käyntejä oli paljon

mutta käynnit olivat lyhyempiä. Koska hoitajille

on nyt siirretty helpoimmat ja rutiininomaisim-

mat asiat, lääkäreiden vastaanotoille tulevilla po-

tilailla on vaikeampia ja monimutkaisempia on-

gelmia. Lääkäreiden vastaanottotyö on muuttu-

nut kaiken kaikkiaan raskaammaksi.

Palkkausjärjestelmä ajan tasalle

Lääkäriliitto on jo pidemmän aikaa halunnut ke-

hittää toimenpidepalkkiojärjestelmää siten, että

se tukisi terveyskeskuksissa jo tapahtunutta

työnjaon muutosta.

– Jos vaikka 10 prosenttia lääkärin työajasta ku-

luu konsultointiin, se 10 prosenttia on poissa siitä

työajasta, jolloin voisi hoitaa potilaita vastaan-

otolla. Silloin ansiotulot alenevat, koska osa an-

sioista perustuu toimenpidepalkkioihin ja oma-

lääkärijärjestelmässä sairasvastaanoton potilas-

käynteihin.

Eli siis aikaisemmin kaikki potilaat tuli lääkärin vastaanotolle. Nyt vain "hankalammat tapaukset" tulevat lääkärille ja se kuormittaa lääkäreitä? Aikaisemminhan ne KAIKKI tuli lääkärille...

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos se on niin raskasta ja kuormittavaa huudella sinne puhelimeen mitä tehdään ja ennen oli kevyempää niin hoitakoot itte potilaansa sitten perushoitoineen päivineen.

Eikä se hoitajien toimenpidelisäkään mitenkään tuulesta temmattu ehdotus olisi.

Mutta ymmärrän silti lääkärien näkökulmankin, se on hankalaa kun palkka on viisi tonnia kuussa ja pitää puhua puhelimeen ja sellasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luehan Julma tuo teksti vielä kerran ajatuksella lävitse. Ei siinä puhutaan mitään että puhelimessa oleminen olisi jotenkin raskaampaa. Työnkuva on tk-lääkäreillä muuttunut, sillä kriteereitä lääkärille pääsyyn on kiristetty vuosi vuodelta. Tällöin ns. "helpot ja nopeasti katsottavat" potilaat ovat lääkäreiden vastaanotolta poistuneet, jäljelle ovat jääneet aikaa vievät moniongelmaiset vanhus/psyyke/sosiaalis -potilaat. Kyllähän tuo on edunvalvonnan asia, jos työn olosuhteet muuttuvat ja palkkaus tämän myötä. Ottaisitko itse esimerkiksi vastaan jotain lisätöitä ja samalla saisit 10% vähemmän palkkaa??? Et varmaankaan.

Too much emergency medicine interferes with natural selection.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ottaisitko itse esimerkiksi vastaan jotain lisätöitä ja samalla saisit 10% vähemmän palkkaa??? Et varmaankaan.

Verrattuna mun työtunteja ja palkkaa keskenään ilmenee kyllä että olen tavallisen tyhmä ja sen vähänkin ammattitaitoni myyn puoli-ilmaiseksi, joten todennäköisesti suostuisin tuohonkin ;D

Jotenkin nyt vaan tuntuu siltä, että kun hoitajille on siirretty lääkäreiden työt ja toimenpidekorvaukset laski työmäärän myötä niin asialle pitää tehdä jotain.

Eikä siinä mitään, ihan oikeinhan tuo lääkäriliitto loppuen lopuksi tuossa toimii. Samaa minäkin liitoltani haluan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin ja tk-lääkäri tienaa tosiaan lisineen ja päivystyksineen sen noin 5000e kuussa...vähän niinkuin sh tienaa lisineen noin 3000 e kuussa. Ei edes mahdottoman iso palkkaero. Muutenkin noi toimenpide ja muut asiat lähinnä saavutettu palkanosa ja jäänne näin. Aivan kuten sädekorvaukset esim. Voishan nuo poistaa ja kävis samalla tavalla kun EVES-korvauksien kans eli lasketaan mitä niistä olis tullut ja lisätään ne näiden lääkäreiden peruspalkkoihin. Harva ay-liike luopuu saavutetuista eduista. Sitä en toisaalta ymmärrä miks tää juttu on niin iso ongelma hoitajille, mutta kateushan vie kalatkin vedestä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä minun mielestäni epäoikeudenmukaisia järjestelmiä pitää pystyä korjaamaan. Eli jos joku saa liikaa rahaa turhasta, niin siihen ei pidä yhteiskunnan edun vuoksi suostua. Miksi valitetaan koko ajan, että terveydenhuollon kulut (joista suuri osa on henkilöstökuluja) kasvavat ja samaan aikaan vaaditaan lisää korvauksia kaikenlaisista perustyöhön kuuluvista asioista?

Minun mielestäni toimenpidepalkkiot ovat yksi tällainen kuluerä. Vai kuka voi rehellisesti sanoa, mikä näistä erilliskorvattavista toimenpiteistä on oikeasti sellainen, mikä ei kuulu perustyöhön? Ainoa reilu asia toimenpidepalkkioissa on, että ne yrittävät ohjata rahaa siihen suuntaan, kuka oikeasti tekee toimenpiteen. Kun tämä ei kuitenkaan todellisuudessa toimi oikein, jää toimenpidepalkkioista kuva suuresta kähminnästä. Voisiko työntekijän palkkaa esimerkiksi pienentää, mikäli hän ei tee työhön kuuluvia toimenpiteitä?

Kaikkihan lisää rahaa haluavat, mutta kuka sen oikeasti ansaitsee on vaikeampi kysymys. Oikeudenmukaisuus on pääsääntöisesti aika alhainen prioriteetti kun puhutaan palkasta ja rahasta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...