Jump to content
MAINOS

Lääkäreiden toimenpidepalkkiot


OldOne

Recommended Posts

Ja näitä riittää terveyskeskuksessa paljon. Vanhukset eivät ota suun kautta kunnolla nestettä, on kuumetta ja ripulia. Pitää vähän nesteyttää parenteraalisesti jotta vointi kohenee. Erittäin harvoin sitä oikeasti joutuu lääkärikään terveyskeskuksessa pohtimaan potilaalle parenteraalista nestehoito-ohjelmaa tai -ravitsemusta.

Voisin siis väittää, että oikeassa elämässä suurimman ponnistelun i.v.-nesteytyksen aloituksessa ja toteutuksessa tekee se henkilö joka sen tipan suoneen tyrkkää.

Taas unohtui yksi kiva osa-alue mun työstäni, noi ripulit ja muista päivän selvistä tapauksista mulla kuluu vähemmän aikaa kuin niissä tapauksissa joissa toivoa ei enää ole ja siinä VF on ihan oikeassa, se tarvitaanko tippaa vai ei täytyy sen sh:n ensin osata arvioida. Se siis olen minä; sh joka ensin tekee yhteistyössä potilaan ja omaisten kanssa sen alkutyön; kannataako vaiko ei, se vointi voi nimittäin hetkellisesti kohentua, mutta voittaako sillä mitään, muuta kuin kitusmisaikaa parin viikon verran?Päätös voi olla vaikea, varsinkin niissä tapauksissa joissa potilas ei ole kovin vanha. Pari tuntia tähän menee aikaa, keskustelu+kirjaaminen. Sitten kierrolla lääkärin kanssa jutustelua, vartti menee kirjaamisineen. Sitten otat taas yhteyttä niihin omaisiin, istut alas ja juttelette,  lohdutat, tuet,  kerrot tulevasta, mitä on kuoleminen.  Seuraavana päivänä omaiset ovat taas paikalla, silmät suurina kyyneleistä, eilinen keskustelu oli mennyt shokin takia ohi. Istut alas juttelette, kirjaat, sama seuraavana päivänä, etc. Meijän lääkäri joutuu sekaantumaan näihin keskusteluihin vain jos potilaan omaiset vaativat elämän pitkittämistä hinnalla millä hyvänsä, ja luojan kiitos se on pro-näissä tapauksissa, näitä kuitenkin ovat vain n.5% kaikista tapauksista, loput hoidan minä, ilman että omaiset ehkä koskaan tapaavat sitä lääkäriä. Se lääkäri on vaan tavannut potilaan joka on yleensä siinä kunnossa että kontaktia häneen ei enään saa ja tehnyt sillä perusteella päätöksensä. Se että potilasta ei kiusata enempää vaan annetaan mennä vaatii paljon enemmän työtä ja ammattitaitoa kuin sen nesteen tiputtamisesta määrääminen, jos mä en olisi pro niin siinä tapauksessa meillä kidutettaisiin potilaita, pidettäisiin hengissä viikkon pari, sen parasta ennen päivämäärän jälkeen. Ja sen lääkärin työhön ei kuulu näihin hoitokokouksiin osallistuminen kuin vaan niissä tapauksissa joissa se on pakko. Ja tämän työn luullaan usein maallikkojen ja poliitikkojen parissa kuuluvan lääkärille, siksi hintaero sh:n ja lääkärin palkkassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 213
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Vieras: Minäpä

Cissi, kyllä mä ymmärrän tuon mitä nestehoidon ylläpitämiseen liittyy, mutta tässä on koko ajan ollut kyse siitä nestehoidon aloittamisesta. Ei se lääkäri mitään liksaa siitä ylläpidosta, toimenpidepalkkioistahan tämä lähti liikeelle.

VF, tottapa turiset, yleensä laitetaan yksinkertaisesti nestettä tippumaan. Niin kauan kuin pelkkä nesteytys riittää, sairaanhoitajalla on suurin työ ja vastuu asiasta. Mutta tässä tulee juurikin se lääkärin vastuu vastaan, niiden kaikkien kuivuneiden mummeleiden seasta pitää bongata ne, joille ei kannata lähteä tiputtelemaan nestettä ja ne, jotka tarvitsevat nestehoidon lisäksi jotain muutakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

VF, tottapa turiset, yleensä laitetaan yksinkertaisesti nestettä tippumaan. Niin kauan kuin pelkkä nesteytys riittää, sairaanhoitajalla on suurin työ ja vastuu asiasta.

Niinpä, mutta silti lääkäri kuittaa palkkion siitä. Se oli tämän aiheen ydinajatus. Suurin osa näistä tipoista kun on niitä 'rutiini tippoja'.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Minäpä

VF, tottapa turiset, yleensä laitetaan yksinkertaisesti nestettä tippumaan. Niin kauan kuin pelkkä nesteytys riittää, sairaanhoitajalla on suurin työ ja vastuu asiasta.

Niinpä, mutta silti lääkäri kuittaa palkkion siitä. Se oli tämän aiheen ydinajatus. Suurin osa näistä tipoista kun on niitä 'rutiini tippoja'.

Olisitko sinä valmis ottamaan täyden vastuun nestehoidosta ja siihen liittyvistä lääkityksistä jokaisella kanyloimallasi potilaalla?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Cissi, kyllä mä ymmärrän tuon mitä nestehoidon ylläpitämiseen liittyy, mutta tässä on koko ajan ollut kyse siitä nestehoidon aloittamisesta. Ei se lääkäri mitään liksaa siitä ylläpidosta, toimenpidepalkkioistahan tämä lähti liikeelle.

Siksi mun mielestäni se on juuri se kummallisuus sairaanhoidossa, se määräys nestehoidon aloittamisesta rankataan niin paljon korkeammalle kuin siihen liittyvä laitto,ylläpito, kirjaaminen, informointi etc. Ja sun kielikuva "Tippaa tuhraava hoitaja" ;D, sisälsi ihan ymmärrettävästi sen kaiken mitä asiasta tiedät.

VF, tottapa turiset, yleensä laitetaan yksinkertaisesti nestettä tippumaan. Niin kauan kuin pelkkä nesteytys riittää, sairaanhoitajalla on suurin työ ja vastuu asiasta. Mutta tässä tulee juurikin se lääkärin vastuu vastaan, niiden kaikkien kuivuneiden mummeleiden seasta pitää bongata ne, joille ei kannata lähteä tiputtelemaan nestettä ja ne, jotka tarvitsevat nestehoidon lisäksi jotain muutakin.

Kukahan ne bongaa? Lääkäri vai sh? Lue taas alla, esityö:sh; päätös: ei kannata, se lääkärin sinetti asiasta on vain muodollisuus. Se lääkäri voi ottaa kantaa vain niihin asioihin joita sh ottaa kierrolla ylös, ei ne tiedä syökö/juoko potilas vai ei, se on mun moka ja mun vastuu jos en ymmärrä asiasta lääkäriä informoida. Ne jotka tarvitsevat nestehoidon lisäksi jotain muutakin...? Kaliumit alhaalla; kumpikohan ne labrat tsekkaa ennen nestehoidon aloitusta? Sh vai lääkäri? Kummalla aloitetaan perusnesteellä vai Kabivenillä? Kumpi bongaa ne joilla perusnesteet eivät ole kohentaneet oloa, sh vai lääkäri? etc. etc.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Minäpä

Ja sun kielikuva "Tippaa tuhraava hoitaja" ;D, sisälsi ihan ymmärrettävästi sen kaiken mitä asiasta tiedät.

Ei tartte loukkaantua, se oli hyväntahtoinen kevennys ;D

En mä kyllä usko, että lääkärit kovin herkästi edes laskuttaa perustipan laitosta, jonka hoitaja laittaa rutiinisti. Eiväthän noi automaattisesti tule, vaan ne pitää erikseen hakea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja sun kielikuva "Tippaa tuhraava hoitaja" ;D, sisälsi ihan ymmärrettävästi sen kaiken mitä asiasta tiedät.

Ei tartte loukkaantua, se oli hyväntahtoinen kevennys :)

Ihan oikea foorumi tulla keventelemään... ;D

En mä kyllä usko, että lääkärit kovin herkästi edes laskuttaa perustipan laitosta, jonka hoitaja laittaa rutiinisti. Eiväthän noi automaattisesti tule, vaan ne pitää erikseen hakea.

Jotain tilastoja vilauttaa aiheesta? Ja nythän löytyi heti kättelyssä löysää rahaa niihin hoitajien palkankorotuksiin, miksi sitä ei maksettaisi sitten sille hoitajalle, kun kerran väität että ne rahat jää vaan johonkin pyörimään ja eivät mene kummallekaan osapuolelle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja sun kielikuva "Tippaa tuhraava hoitaja" ;D, sisälsi ihan ymmärrettävästi sen kaiken mitä asiasta tiedät.

Ei tartte loukkaantua, se oli hyväntahtoinen kevennys ;D

En mä kyllä usko, että lääkärit kovin herkästi edes laskuttaa perustipan laitosta, jonka hoitaja laittaa rutiinisti. Eiväthän noi automaattisesti tule, vaan ne pitää erikseen hakea.

Klingkling.. Kylläpä meidän talon lekureista jokainen ottaa liksan siitä, että tippa on kätöseen tuhrattu.

Uusia keikkalaisia oikein opastetaan, että "muista toimenpidepalkkio siitä tipasta".

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Klingkling.. Kylläpä meidän talon lekureista jokainen ottaa liksan siitä, että tippa on kätöseen tuhrattu.

Uusia keikkalaisia oikein opastetaan, että "muista toimenpidepalkkio siitä tipasta".

Siis keikkalekurit vai hoitajat? Kyllä ihan tasan tarkkaan jättäisin jokaisen toiselle tulevan toimenpidepalkkion laittamatta, on aikoihin eletty angry.png

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Klingkling.. Kylläpä meidän talon lekureista jokainen ottaa liksan siitä, että tippa on kätöseen tuhrattu.

Uusia keikkalaisia oikein opastetaan, että "muista toimenpidepalkkio siitä tipasta".

Siis keikkalekurit vai hoitajat? Kyllä ihan tasan tarkkaan jättäisin jokaisen toiselle tulevan toimenpidepalkkion laittamatta, on aikoihin eletty angry.png

Anteeks epäselvä kirjoitukseni. Siis lekureista kyse. Kyllä ne vaan palkkiot nyhjäsee vaik sen tipan ois laittanu siinä ea:ssa lanssiväki.

Ei ois mulla(kaan) paljoo pokkaa nykiä palkkioita toisten tekemästä työstä.  angry.png

Ilo pintaan, vaikka syvän märkänis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itte olen tullut viimeaikoina ( jonkun mielestä jo pitemmän aikaa ;D ) niin vittumaiseksi esimerkiksi tipanlaittojen kanssa, että jvarsinkin os kuulisin lääkärin laittavan tp-palkkion MINUN tekemästä toimenpiteestä niin voisi olla etten sitä tippaa sillä kertaa millään saisi..... ihan saa tulla lääkäri itse!

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itte olen tullut viimeaikoina ( jonkun mielestä jo pitemmän aikaa ;) ) niin vittumaiseksi esimerkiksi tipanlaittojen kanssa, että jvarsinkin os kuulisin lääkärin laittavan tp-palkkion MINUN tekemästä toimenpiteestä niin voisi olla etten sitä tippaa sillä kertaa millään saisi..... ihan saa tulla lääkäri itse!

Ei kai sitä katkeruutta kannata kuitenkaan potilasta piikittämällä purkaa? Ehkä sun kuitenkin kannattaisi sanoa lääkärille suoraan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Minäpä

Itte olen tullut viimeaikoina ( jonkun mielestä jo pitemmän aikaa ;) ) niin vittumaiseksi esimerkiksi tipanlaittojen kanssa, että jvarsinkin os kuulisin lääkärin laittavan tp-palkkion MINUN tekemästä toimenpiteestä niin voisi olla etten sitä tippaa sillä kertaa millään saisi..... ihan saa tulla lääkäri itse!

Ettekö te osaa lukea, vai ettekö te ymmärrä lukemaanne? Ei se nestehoidon aloittamisesta saatava palkkio tule siitä kanyylin laitosta, vaan päätöksestä nestehoidon ja siihen liittyvän mahdollisen lääkehoidon aloittamisesta. Että vähän rajaa tolle uholle...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse arvostan omia kädentaitojani sen verran paljon ja lisäksi kannan kuitenkin osavastuun kun toteutan sairaanhoitajana sitä akateemisen pohdinnan tuloksena tullutta päätöstä toteuttaa parenteraalista hoitoa.... Ja kun puhutaan TOIMENPIDEpalkkiosta  ;)

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisitko sinä valmis ottamaan täyden vastuun nestehoidosta ja siihen liittyvistä lääkityksistä jokaisella kanyloimallasi potilaalla?

Jos mä itse laitan jonkun Rinkulan tippumaan, kyllä mä siitä vastuunkin kannan. Vai meinaatko että lääkäri kantaa kaiken vastuun hoitajien tekemisistä?

Ettekö te osaa lukea, vai ettekö te ymmärrä lukemaanne? Ei se nestehoidon aloittamisesta saatava palkkio tule siitä kanyylin laitosta, vaan päätöksestä nestehoidon ja siihen liittyvän mahdollisen lääkehoidon aloittamisesta.

Nimenomaan, mutta kuten sanottu, yleensä se tarkoittaa käytännössä perusnesteytyksen aloittamista ilman sen kummenpia tieteellisiä ponnisteluja. Potilas tulee esim huonon olon takia polille, päätös: laitetaan Rinkula varmuuden vuoksi tippumaan, hoitaja laittaa, lääkäri kuittaa palkkion. Tai vaihtoehtoisesti hoitaja laittaa ilman määräystä, lääkäri kuittaa siitäkin palkkioin. Onko toi susta ihan oikeasti oikeudenmukaista ja suhteutettu toimenpiteen vaativuuteen? Sä teet mun mielestä tosta nyt vähän isomman asian kuin se oikeasti on.

Onneksi näihin tmp palkkioihin ollaan nyt neuvotteluiossa puuttumassa. Ne on jäänne jostain esihistorilalliselta ajalta jolloin hoitajat oli vielä pelkkiä lääkärin passareita. Joku i.v-hoito oli joskus ammoin tosi iso juttu, nykyään se on yhtä rutiinia kun joku RR-mittaus.

Lisäksi mua henkilökohtaisesti kyrsii se että monista toimenpiteistä lääkäri kuittaa tmp palkkion, mutta jos sen saman asian tekee hoitaja, siitä ei tipu latiakaan. Onko sama työsuorite jotenkin arvottomampi hoitajan tekemänä? Varsinkin kuin moni näistä asioista toteutuu hoitajan tekemänä huomattavasti laadukkaammin. Otetaan vaikka kipsaus. Lääkäri saa siitäkin tmp palkkion. Hoitajat tekee näitä lukemattomia keissejä päivittäin joka puolella ihan peruspalkkaan kuuluvana asiana. Ja se joka väittää että lääkäri esim kipsaa paremmin kuin hoitaja, ei todellakaan tiedä mistä puhuu. Ja kipsaus on vain yksi esimerkki, näitä on paaaaaaljon lisää.

Ja en sano että tämä 'kieroutunut' systeemi olis jotenkin lääkärien vika, ei tietenkään. En halua ottaa lääkäreiltä mitään pois, mutta kyllä samasta työstä pitää saada sama palkka. Tänään ilmestyneen TEHY lehden mukaan tämä on juuri eräs neuvoteltavista asioista. -Miksi jokin toimenpide olisi lääkärin tekemänä 30 euron arvoinen, mutta hoitajalle siitä ei tarvitse maksaa mitään? Tehyn edunvalvontajohtaja Minna Helle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Minäpä

Itse arvostan omia kädentaitojani sen verran paljon ja lisäksi kannan kuitenkin osavastuun kun toteutan sairaanhoitajana sitä akateemisen pohdinnan tuloksena tullutta päätöstä toteuttaa parenteraalista hoitoa.... Ja kun puhutaan TOIMENPIDEpalkkiosta  ;)

TERVEYSKESKUSTEN LÄÄKÄRIEN TOIMENPIDELUETTELO

YLEISOHJEET

120. Suonensisäisen nestehoidon aloittaminen

        Soveltamisohje

        Toimenpiteellä tarkoitetaan päätöstä suonensisäisen nestehoidon aloittamisesta

        siihen liittyvine mahdollisine lääkehoitoineen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itte olen tullut viimeaikoina ( jonkun mielestä jo pitemmän aikaa ;) ) niin vittumaiseksi esimerkiksi tipanlaittojen kanssa, että jvarsinkin os kuulisin lääkärin laittavan tp-palkkion MINUN tekemästä toimenpiteestä niin voisi olla etten sitä tippaa sillä kertaa millään saisi..... ihan saa tulla lääkäri itse!

Ettekö te osaa lukea, vai ettekö te ymmärrä lukemaanne? Ei se nestehoidon aloittamisesta saatava palkkio tule siitä kanyylin laitosta, vaan päätöksestä nestehoidon ja siihen liittyvän mahdollisen lääkehoidon aloittamisesta. Että vähän rajaa tolle uholle...

Sitä samaa :). Jos luet läpi ajatuksella aikaisemmat kirjoitukseni niin ehkä ymmärrät pointtini. Siitä määräyksen jälkeisestä työstä ei  makseta mitään, toi kanylointi on viiden minuutin juttu, sen jälkeen alkaa se työnteko. Sen litran nestepussin määrääminen ei tapa oikeastaan ketään vaan se tappaa jos se määräys on toteutettu väärin, litra hulahtaa sisuksiin vartissa, päätyy keuhkoihin; tuloksena keuhkopöhö ja potilaan kuolema. Kumpi kantaa vastuun ja kumpi on saanut palkkion?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En mä kyllä usko, että lääkärit kovin herkästi edes laskuttaa perustipan laitosta, jonka hoitaja laittaa rutiinisti.

Usko pois, kyllä laskuttaa! Ja härskeimmät laskuttaa jo pelkästä toimenpiteen ajattelusta; sen verran monta kertaa on minunkin uralla lääkäri jäänyt kiinni perusteettomista toimenpiteiden laskuttamisista.

Eiväthän noi automaattisesti tule, vaan ne pitää erikseen hakea.

Heh, vai hakea... ;) Yksi hiiren klikkaus, eli sekunnin homma...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ettekö te osaa lukea, vai ettekö te ymmärrä lukemaanne? Ei se nestehoidon aloittamisesta saatava palkkio tule siitä kanyylin laitosta, vaan päätöksestä nestehoidon ja siihen liittyvän mahdollisen lääkehoidon aloittamisesta. Että vähän rajaa tolle uholle...

Osataan me lukea, mutta punainen lanka tuntuu nyt hävinneen joltain meistä.  ;)

Palataan nyt taas siihen oikeaan elämään. Oikeassa elämässä on harvassa ne tapaukset jossa lääkäri tekee päätöksen, että aloitetaan suonensisäinen nestehoito. Ei se lääkäri kävele tipan tarpeessa olevan potilaan luokse, totea tilannetta ja tee päätöstä, että nyt tarvitaan suonensisäistä nestehoitoa.

Oikeassa elämässä se hoitaja itse toteaa tilanteen, valitsee Ringerin tai keittiksen, kanyloi potilaan ja laittaa nesteen tippumaan. Ja koska kyseessä on terveydenhuollon ammattilainen, hän kantaa vastuun teoistaan, ihan itse.

Nyt päästään sitten asian ytimeen. Jos peruspotilaalle pistetään tippumaan keittosuola aukiolona, niin miksi se hoitaja ei ole oikeutettu toimenpidepalkkioon, mutta lääkäri on? Oikeassa elämässä ne lääkärit ovat tyytyväisiä, että potilaalle on aloitettu suonensisäinen nesteytys ihan omatoimisesti hoitajien toimesta. Usein tulee noottia siitä, että miksei potilaalla ole tippaa, mutta siitä, että tippa on laitettu harvemmin valitetaan.

Vai onko nyt pohjalla se ajattelumalli, että hoitajat eivät ole kykeneväisiä tekemään päätöksiä tai hoitajien tekemät päätökset eivät ole minkään arvoisia?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En mä kyllä usko, että lääkärit kovin herkästi edes laskuttaa perustipan laitosta, jonka hoitaja laittaa rutiinisti.

Usko pois, kyllä laskuttaa! Ja härskeimmät laskuttaa jo pelkästä toimenpiteen ajattelusta; sen verran monta kertaa on minunkin uralla lääkäri jäänyt kiinni perusteettomista toimenpiteiden laskuttamisista.

Eiväthän noi automaattisesti tule, vaan ne pitää erikseen hakea.

Heh, vai hakea... ;) Yksi hiiren klikkaus, eli sekunnin homma...

Voe perskele. Pitääkö sitä vielä keski-iässä alkaa oikeasti suunnitella lääkikseen hakeutumista?

Toihan on vähän kuin taivaalta putoilisi rahaa tilille!

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Minäpä

Lisäksi mua henkilökohtaisesti kyrsii se että monista toimenpiteistä lääkäri kuittaa tmp palkkion, mutta jos sen saman asian tekee hoitaja, siitä ei tipu latiakaan. Onko sama työsuorite jotenkin arvottomampi hoitajan tekemänä? Varsinkin kuin moni näistä asioista toteutuu hoitajan tekemänä huomattavasti laadukkaammin. Otetaan vaikka kipsaus. Lääkäri saa siitäkin tmp palkkion. Hoitajat tekee näitä lukemattomia keissejä päivittäin joka puolella ihan peruspalkkaan kuuluvana asiana. Ja se joka väittää että lääkäri esim kipsaa paremmin kuin hoitaja, ei todellakaan tiedä mistä puhuu. Ja kipsaus on vain yksi esimerkki, näitä on paaaaaaljon lisää.

Ja en sano että tämä 'kieroutunut' systeemi olis jotenkin lääkärien vika, ei tietenkään. En halua ottaa lääkäreiltä mitään pois, mutta kyllä samasta työstä pitää saada sama palkka. Tänään ilmestyneen TEHY lehden mukaan tämä on juuri eräs neuvoteltavista asioista. -Miksi jokin toimenpide olisi lääkärin tekemänä 30 euron arvoinen, mutta hoitajalle siitä ei tarvitse maksaa mitään? Tehyn edunvalvontajohtaja Minna Helle.

Jos luet läpi tuon listan toimenpideluettelosta ja niiden hinnat, ja sitten katsot montaako asiaa hoitajat noista voivat tehdä?

Esim. ton vajaan 30 euroa lääkäri saa esim. tästä:

Leikkaussaliolosuhteissa tehtävät leikkaukset ja vastaavat toimenpiteet,

jotka vaativat joko sentraalista johtopuudutusta, rektaalista,

intramuskulaari- tai intravenöösianestesiaa tai lyhyttä inhalaatioanestesiaa

tai laajaa infiltraatiopuudutusta.

http://www.kuntatyonantajat.fi/modules/upndown/download_file~id~467BBA785FFF47D0881FF774A8C47D2F.asp

http://www.kuntatyonantajat.fi/modules/upndown/download_file~id~E1D60BB3980E48998CB918102D4E9166.asp

Ja kipsaus ja nestehoidon aloitus sen 7 euroa. (Enkä usko, että lekurit ottaa tota kipsauspalkkiotakaan, elleivät sitten väenväkisin itse sitä kipsiä halua laittaa syystä tai toisesta.)

Ja sitten vielä muistutus kaikille, että noita palkkioita saa vain ja ainoastaan terveyskeskuksessa. Ei siis sairaalassa lainkaan. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja kipsaus ja nestehoidon aloitus sen 7 euroa. (Enkä usko, että lekurit ottaa tota kipsauspalkkiotakaan, elleivät sitten väenväkisin itse sitä kipsiä halua laittaa syystä tai toisesta.)

Ja sitten vielä muistutus kaikille, että noita palkkioita saa vain ja ainoastaan terveyskeskuksessa. Ei siis sairaalassa lainkaan. ;D

Se ei ole uskon asia. Kyllä ne lääkärit siellä terveyskeskuksissa ottavat nimen omaan itselleen palkkiot nestehoidosta ja kipsauksesta vaikka hoitaja ne tekeekin. Sitten voidaankin miettiä, että  mitä siihen lääkärin peruspalkkaan kuuluu jos nestehoidon aloituspäätöksestä potilaalle pitää maksaa erikseen palkkio puhumattakaan päätöksestä kipsata murtunut nilkka.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

(Enkä usko, että lekurit ottaa tota kipsauspalkkiotakaan, elleivät sitten väenväkisin itse sitä kipsiä halua laittaa syystä tai toisesta.)

Nyt pääsit asian ytimeen. Tässähän se pointti onkin. Jos lääkäri kipsaa itse, hän saa tmp palkkion. Jos hoitaja kipsaa itse, hän ei saa toimenpidepalkkiota. Tämä on asian ydin. Täysin samasta työstä toinen saa lisäkorvauksen, toinen ei.

Jos luet läpi tuon listan toimenpideluettelosta ja niiden hinnat, ja sitten katsot montaako asiaa hoitajat noista voivat tehdä?

Aika monta, esim näitä voivat tehdä ja tekevätkin;

- Pinnalliset leikkaukset, haavojen revisio ja suturaatio

- Rikan poisto silmästä puudutuksessa

- Kipsaus

- Suonensisäisen nestehoidon aloittaminen

- Luxoituneen nivelen reponointi

- Tamponaatiohoidot

- Vierasesineen poisto kehon luonnollisista aukoista ja onteloista

- Fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn selvittely,

arviointi ja hoidon suunnittelu

- Ensikäynti äitiysneuvolassa

- Suurten haavojen hoito

- Resuskitaatiohoito

- puhelimitse annettava ohjaus ja neuvonta

Saattaa olla muitakin, nuo nyt osu ekana silmään.

Ja mistäs te muuten tiedätte mistä ne velottaa?

Meillä oli aikanaan tekstipohjainen sairaskertomus johon lääkäri kirjas sairaskertomukseen tekemänsä toimenpiteet. Sinne ne kirjautu tyyliin 'kardiorespiratorinen kokonaisarvio', 'kipsaus' jne. Kyllä niistä näki jos oli jonkun itse tehnyt lääkärin puolesta jne.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en ainakaan ottaisi, epäeettistä. Ja mistäs te muuten tiedätte mistä ne velottaa?

Epäeettistä ehkä, mutta ei se lääkäri ihmistä kummempi ole. Jos se saa käytännössä ilmaista rahaa siitä, että joku muu tekee sen työn, niin kyllähän sellainen tilaisuus käytetään hyväkseen. Varsinkin kun asia on hiljaisesti hyväksytty ja koska sen lääkärin esimies on lääkäri joka todennäköisesti on tehnyt tai tekee itse samaa.  ;D

Kyllä se hoitajakin on hyvin perillä mitä se lääkäri töissään tekee ja mitä se laskuttaa. Se on kuitenkin aika hankalaa salailla mitään kun kerta työskennellään samassa työpaikassa jonkun kanssa. Ja monessa terveyskeskuksessa lääkäreitä ohjeistetaan kuittaamaan toimenpidepalkkiot jokaisesta tipasta tai kipsistä mitä työvuoron aikana joku muu on tehnyt.

Ja nykypäivänä kun asiat kirjataan tietojärjestelmiin yms., niin niistä on helppo kaivaa kaikenlaista tietoa kuka on tehnyt ja mitä.

Nykypäivänä on harvinaista, että lääkäri laittaisi tipan tai kipsaisi.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...