Jump to content
MAINOS

Finnmark kutsuu


Vieras: Mäxä

Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 54
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
  • 2 viikkoa myöhemmin...

Seitseman tyøpaivaa takana. Kielen kanssa on ongelmia, mutta paranee koko ajan. Helpointa on kuunnella ja lukea kirjoitettua kuin puhua itse. Tosin osa norskien nopeasta puheesta menee auttamatta ohi.  ;D

Asunto on kiva ja rauhallisella alueella. Kaikki muut kalusteet oli, paitsi hella ja jaakaappi.

Kaikin puolin homma on lahtenyt hyvin kayntiin. Olemme løytaneet muita suomalaisia ja lapset ovat aloittaneet harrastuksensa. Miehellakin on jo rakennusalalla tyøpaikka valmiina, ja voi aloittaa tyøt milloin haluaa.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Kertokaa nyt kokeneet kun huhuja liikkuu suuntaan jos toiseen.

Miten on tuon kielitaidon laita? Pärjääkö auttavalla ruotsin ja  hyvällä englannin taidolla? Kieltähän oppii, mutta jos nyt hakisin norjaan töihin, kuinka kova ruotsin taito pitäisi olla?

Vaikeahan varmasti on kertoa ja jokaisessa paikassa varmasti eritasoisia ruotsin taitajia, mutta olen kuullut huhua että on jengiä lähtenyt töihin vaikka osanneet juuri ja juuri  laskea viiteen ruotsiksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni oli yläaste- ja lukioruotsi takana. Ruotsin kieltä en ollut sen jälkeen eli moniin vuosiin käyttänyt. Ruotsin kielioppi oli vielä muistissa, sanat aika pitkälle kadonneet. Ruotsia en kuitenkaan ennen Norjaan lähtöä alkanut uudelleen opettelemaan, vaan norjan sanoja. Eli puhun nyt varmaan norjan ja ruotsin sekasotkua, norjan kielioppihan on omansa. Oli niin tai näin, niin kirjallinen osaaminen on aivan eri asia, kuin norjan kielen kuuntelemisen oppiminen. Siitä ei saa aluksi mitään selvää. Mutta korva tottuu ja olen kuullut monen sanovan, että kolme kuukautta on jonkinlainen virstanpylväs, jonka jalkeen alkaa vähän kieli taittumaan. Itselläni vasta kuukausi Norjassa takana ja tiukkaa tekee, mutta paranee koko ajan. Englantia en täällä hoitotyössä ole käyttänyt kuin paikatessa täydellistä ymmärtämättömyyttä tai jonkun norjaa ymmärtämättömän potilaan kanssa. Mutta onneksi norjalaiset tuntuvat olevan pitkäpinnaisia kielen suhteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaa nyt kokeneet kun huhuja liikkuu suuntaan jos toiseen.

Miten on tuon kielitaidon laita? Pärjääkö auttavalla ruotsin ja  hyvällä englannin taidolla? .

Ruotsilla pärjäät. Englanti ei ole Norjan virallinen kieli.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kertokaa nyt kokeneet kun huhuja liikkuu suuntaan jos toiseen.

Miten on tuon kielitaidon laita? Pärjääkö auttavalla ruotsin ja  hyvällä englannin taidolla? .

Ruotsilla pärjäät. Englanti ei ole Norjan virallinen kieli.

Näin on. Ruotsalaiset/ruotsia hyvin osaavat tulevat täällä kadehdittavan hyvin kielellisesti toimeen. Näin meikäläisen näkökulmasta... :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä se ruotsikaan kovin virallinen kieli Norjassa ole. Siellä on kaksi virallista kieltä: bokmål ja nynorsk. Ensimmäinen on tanskalaisvaikutteinen etelän ja sisämaan kieli, jälkimmäinen lähempänä muinaisnorjaa oleva länsirannikon kirjakieli. Sanotaan, ettei kukaan puhu nynorskia vaan omaa murrettaan. Molempia opetaan koulussa, vaikka nynorsk onkin alakynnessä. Otetaanpa vertailu. Sama lause suomeksi, ruotsiksi, bokmåliksi ja nynorskiksi. "Minä en tiedä" = "Jag vet inte" = "Jeg vet ikke" = "Eg veit ikkje". On ollut ponnisteluja kirjakielien yhdistämiseksi samnorskiksi, mutta ainakin toistaiseksi huonoin tuloksin. Ikioma murre on jokaiselle norjalaiselle lähes pyhä asia ja jos toinen ei mongerrusta ymmärrä, niin omapa on häpeänsä.

Norjalaiset osaavat hyvin ruotsia siksi, että ruotsalaiset tv-kanavat näkyvät koko Norjassa. Kielitaito on niin hyvä, että jotkut maassa asuvat ruotsalaiset eivät välitä opetella puhumaan koko norjaa kun tulevat mainiosti ymmärretyiksi omalla äidinkielellään. Englanti taitaa olla pakollisena vieraana kielenä koulussa ja sitä voi käyttää apukielenä ensi alkuun.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos vastauksista. Kyllä mulla jotenkin ruotsi hallussa on, joten enköhän pistä kohta puoliin papereita vetämään johonkin päin norjaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...

hei,täälä uusi foorumilla ja minä myös töissä Finnamarkissa!ois kiva tavata muita.....emmmaa taitaa asua lähellä mua  :)!

hei täällä uusi foorumissa, Minulla paikka pohjois norjassa, mutta jännittää lähtö  ja yksinäisyys siellä pienessä kunnassa. Antakaa rohkeutta te jotka jo siellä olette..  kielen kanssa ei ongelmia jos vain ruotsilla pärjää.. paikka on nofin kautta ja asunto työnantajan, mutta kumminkin.. auttakaa....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ingen grunn å være urolig for. Nordmen er vant med utlendininger og spesielt med finner i Finnmark. Du må bare se positivt nye utfordringer. Velkommen!

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ingen grunn å være urolig for. Nordmen er vant med utlendininger og spesielt med finner i Finnmark. Du må bare se positivt nye utfordringer. Velkommen!

Kiitti Pile! Yöt menee miettiessä, koska ratkaisu on vaikea! Uskon, että paikan päällä asiat ovat toisin.. ja saahan sitä paljon uusia ystäviä sieltä.  lähtö olisi tammikuun loppupuolella....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Ingen grunn å være urolig for. Nordmen er vant med utlendininger og spesielt med finner i Finnmark. Du må bare se positivt nye utfordringer. Velkommen!

Kiitti Pile! Yöt menee miettiessä, koska ratkaisu on vaikea! Uskon, että paikan päällä asiat ovat toisin.. ja saahan sitä paljon uusia ystäviä sieltä.  lähtö olisi tammikuun loppupuolella....

Hei,mihin päin Finnmarkia..?Voisin auttaa käytännön asioissa tms.jos tarvetta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi!

huomasin nyt vasta yst.viestisi jonka olit kirjoittanut jo joulukuussa! Kaikki mahdollinen neuvo ja tuki olisi paikallaan ::) jos vaan joku viitsisi niitä antaa! Lähtö olisi Mehamniin 2 viikon päästä ja jännittää todella! paikka on pieni ja se on minusta hyvä näin ekakertalaiselle matkaajalle!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Mielenkiintoista...

Lähdet siis aivan Pohjois-Norjaan. Menetkö omalla autolla ja lähteekö perhe mukaan? Itsekin harkitsin tuota Mehamia ihan vakavasti kun siellä on edulliset asunnot ja hyvä palkka. Menetkö välittäjän kautta?

Tulee olemaan mieleenpainuva kokemus, uskon sen. Rohkea rokan syö...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Mielenkiintoista...

Lähdet siis aivan Pohjois-Norjaan. Menetkö omalla autolla ja lähteekö perhe mukaan? Itsekin harkitsin tuota Mehamia ihan vakavasti kun siellä on edulliset asunnot ja hyvä palkka. Menetkö välittäjän kautta?

Tulee olemaan mieleenpainuva kokemus, uskon sen. Rohkea rokan syö...

Moikka!

lähden ihan yksin! tämä on sellainen kokemus josta olen haaveillut jo kauan ja nyt minulla on siihen mahdollisuus.. >:D Menen lentokoneella, koska asun ihan suomen etelässä, joten matka on tod. pitkä! Oletko itsekin ajatellut sinnepäin tuloa, tule ihmeessä. On hyvä aloittaa pienestä paikasta. menen nofin kautta, mutta olen itse kyllä ollut yhteydessä myös Mehamniin puhelimitse.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei Leena! tervetuloa tanne jaameren rannalle! Ja jos siella Mehamissa on liian tuuliset paikat, ala hataile liian pian suomeen takaisin. Pysahdy vaikka Lakselviin! Mina olen taalla pienessa Børselvin kylassa, 42 km Lakselvista pohjoiseen, pienessa ihanassa yksityisessa hoitokodissa. Yøkøn paikka auki parastaikaa..

Hyva kun menet lentaen, tie 888 ei ole aina niin mukava talvella...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei Leena! tervetuloa tanne jaameren rannalle! Ja jos siella Mehamissa on liian tuuliset paikat, ala hataile liian pian suomeen takaisin. Pysahdy vaikka Lakselviin! Mina olen taalla pienessa Børselvin kylassa, 42 km Lakselvista pohjoiseen, pienessa ihanassa yksityisessa hoitokodissa. Yøkøn paikka auki parastaikaa..

Hyva kun menet lentaen, tie 888 ei ole aina niin mukava talvella...

Moi vaan! ai että yökön paikka auki ;) olisinpa sen aikaisemmin tiennyt niin ei olisi niin pohjoiseen tarvinnut lähteä! mutta niinkun tässä on puhuttu, niin pääseehän sieltä taas poiskin jos alkaa todella siltä tuntumaan. Yksinäisyys minua enemmän kaikesta huolestuttaa, kun se vaara on, että koti-ikävä tulee.. :(

Mukavaa jatkoa ja työn iloa sinulle!

T: Leena

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Heippa Leena!

Kerro ihmeessä kuulumisia, joko on työt alkanut ja miten menee?

Heippa!

6 viikkoa töitä takana pohjois norjassa ja nyt kotona ! mieli tekee takaisin, mutta kun matka on niin pitkä 8) lähden kyllä johonkin päin, mutta haluaisin samanlaista systeemiä kuin sinä olet ajatellut ;D 6 viikkoa pois kotoonta on pitkä aika varsinkin jos on perhe. Muuten olen todella tyytyväinen paikkaan missä olin. Asunto oli hyvä ja ihmiset todella mukavia ja ystävällisiä! en voi moittia millään tavalla mitään, niin paljon tykkäsin, että on jo ikävä sinne! työ oli terveyskeskuksessa/vanhainkodissa, jotka ovat samassa rakennuksessa. Ekaviikko oli tietysti opettelemista kun kieli, ihmiset, paikka ja asunto uutta ja olihan se koti-ikäväkin aika kova, mutta kaikkeen tottui ja kyllä ihminen sopeutuu kun jotain oikein haluaa!! aina pääsee pois..

T: Leena

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heippa Leena!

Koska olet ajatellut lähteä takaisin? Itse olen ajatellut lähteä syyskuussa ja tosiaan kyllä viikko kuukaudessa pitäis pystyä kotona olemaan. Se on ehto koko lähtemiselle. Mukavaahan aina olis saada matkaseuraa... Mistä päin Suomea oot?

T: Marisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heippa Leena!

Koska olet ajatellut lähteä takaisin? Itse olen ajatellut lähteä syyskuussa ja tosiaan kyllä viikko kuukaudessa pitäis pystyä kotona olemaan. Se on ehto koko lähtemiselle. Mukavaahan aina olis saada matkaseuraa... Mistä päin Suomea oot?

T: Marisa

Moikka!

Olen suomen etelästä ;D olen ajatellut lähteä nyt keväällä tai sitten syksyllä! pitää katsella miten täällä viihtyy ja minkalaisen paikan sitä löytää norjasta.. Haluaisin lähteä Oslon seudulle, olisi helpommat kulkuyhteydet suomeen. Mieli tekee jo vaikka nyt lähteä, kyllä se tilipussi oli niin paljon paksumpi kuin täällä suomessa! ollaan yhteydessä ja suunnitellaan, vaikka yhdessä lähdettäisiin tienaamaan ;D

T: Leena

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei Leena!

Haluaisin kysyä sinulta tuosta verotuksesta, kun olen kahdenlaista versiota.....

Verohallinnon mukaan veroja ei tarvitse maksaa kuin kerran Norjaan, vaikka tekeekin vain lyhyemmän keikan. Mutta silti ansiot itää ilmoittaa Suomen verotuksessa. Ja jotkut ovat saaneet jopa jälkikäteen mätkyjä. Kuinkahan tämä asia oikein on? Minä olen mahdollisesti lähdössä Fredrikstadiin kesätöihin.

t. Minna

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...