Jump to content
MAINOS

Finnmark kutsuu

Guest Mäxä

Recommended Posts

Olisko ja löytyykö Hoitureita Pohjois Norjasta, vois pitää muutoinkin yhtä ja vaihtaa kuulumisia.....

Myös niille, joilla on markkinahenkeä muihinkin juttuihin kuin vain hoitotyössä plaraaminen..... Bisnes on bisnestä .... mm. messuilla saa hyviä kontakteja yms......

Meiliä tuleen vain kaikki ne Jotka on jo Finnmarkin alueella duunissa ja ne jotka aikoo ja haluu tietoo yms......

Med Hilsen

Nattsykepleier

MAINOS
  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply
Guest tosivaksi

Mie olisin kiinnostunut lähtee Pohjois-Norjaan töihin. Olen ensiavussa ollut lääkintävaksina reilut 15v. Norjan kielen taitoo ei oo joten mikähän olis paras aloituspaikka?

• 1 month later...

Mie olisin kiinnostunut lähtee Pohjois-Norjaan töihin. Olen ensiavussa ollut lääkintävaksina reilut 15v. Norjan kielen taitoo ei oo joten mikähän olis paras aloituspaikka?

Norjassa ei ole lääkintävaksin ammattia. En tiedä oikein mihin sitä voisi täällä rinnastaa. Sh hommia ei saa, ambulanssiin ehkä. Tai apuhoitajaksi. Huonoja vaihtoehtoja kaikki. Koska apuhoitajan ammatti on laillistettu, niin voi olla vaikeaa hakeutua siihenkään.

No comments

• 1 month later...

Hoitotyøta løytyy taalta Finnmarkusta. Katso nav.no. Monta mahdollisuutta jos vain itsella innostusta riittaa. Tyøskentelen itse os.hoit/sh pienessa laitoksessa ja labrassa vahan suuremmassa. Takaisin Suomeen ei tyøn merkeissa koskaan. Mutta se norjan kielitaito on tosi tarpeen, ei tule muuten mitaan, ruotsi riittaa alkuun. Huonoja kokemuksia, kun otin kaksi suom.nuorta kesatøihin ja oletin suomalaisten puhuvan edes pikkusen paremmin ruotsia...ja monesti riittaa hymynen naama jos kieli unohtuu! Hapan naamataulu ilman kielitaitoa on kauhistus! Kroppspråk ;D

Ja palkasta viela. Norjassa sairaanhoitajan palkka kunta-alalla ilman lisia vastavalmistuneella 2631 eur ja 10v. jalkeen jo 3003 eur. Suomen palkkatasoon verrattuna 40%-60% enemman! Kylla kummastuttaa keskustelu Suomessa hoitajien palkoista. Kuntapaattajat ovat sita mielta etta pitaisi korottaa mutta eivat korota kuiteskaan, vaikka olisi valta. Hoitoapulainenkin tienaa enemman taalla kuin sh Suomessa!  huh.gif

• 1 month later...

Niin, sitä aina hehkutetaan miten paljon enemmän Norjassa tienaa. Itse siellä tulee käytyä noin vapaa-ajalla todella usein ja pitää vaan todeta, että missään palkkahehkutuksen yhteydessä ei muisteta mainita sitä, miten kallis maa Norja on. Ostovoima tuskin on siellä palkalla sen kummoisempi kuin Suomessa, vaikka onkin isompi..

Enpä nyt tiedä. 9 vuotta sitten lensin lainarahoilla Osloon töihin ja kevään tullen olin maksanut velkani ja ostin tietokonelaitteiston, joka maksoi tuollaiset 3400 euroa. Enpä olisi kotomaassa yltänyt samanlaiseen temppuun. Työnantajan kämpässä asuminen ja autoilusta, ylettömästä juomisesta sekä tupakanpoltosta pidättäytyminen auttoivat, mutta silti. Pian opintolainatkin olivat muisto vain.

Meidän liitto neuvottelee teidänkin liittojen palkat!

Fakta on palkkavertailu vailla mitaan hehkutuksia. Ja tosi on myøs se etta ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Ei Norja ole kallis maa kun katsoo mihin ne rahansa panee. Mina puolestani kayn kovin usein vapaallani siella Suomen puolella ja takaisin tullessa penkat vain pølisee kun iso Volvo on taynna "halvalla" Suomesta ostettua eurokamaa. Hinnoissa on eroja kuten viineissakin..

Kylla se Nofi, Norja ilmoitus kannattaa jonkun kokeilla. Itse lahdin 4v. sitten samaisen rekrytoijan toimesta pieneen kylaan Barentsin meren tuulisille rannoiolle. Kylla taistella piti silti oikeuksiensa puolesta, mutta lupaus mika lupaus ja lopussa kiitos seisoi. Kaksi uutta Volvoa, luksusmøkki meren rannalla, talopaketti tulossa.. vain noin jotain pienta mainitakseni, en olisi Suomen patkatøilla jaksanut elaa. Mutta ei se maallinen mammona tarkein ole, vaan etta olen onnellinen, rauhallinen ja usko omaan ihmisarvoon on palannut. Joten "selka kyyryssa kohti uusia tappioita".

• 4 months later...

No nyt olisi sitten kuukauden päästä Norjaan töihin lähdön aika, jippiii! Tromssa saa pian meidän perheestä viisi uutta asukasta. Paljon on jännitystäkin matkassa, kun kolme lastamme menee ummikkona norjalaiseen kouluun. Ja kyllähän tuo oma kielitaitokin saa vielä petraantua...  ;)

Norjan autorisaatiokin sitten tuli. Siinä oli myös ID-numero ja ymmärrän, että tollaisessa paperissa pitää tietenkin olla joku henkilötunnus. Mutta Norjassa työskenteleviltä silti kysyisin, että onko tuo nyt se lopullinen ID-numero? Eli saanko juuri tuolla ID-numerolla varustettuna esimerkiksi norjalaisen verokortin? Onkohan nyt ihan tyhmä kysymys?

Ja olenko ymmärtänyt oikein sen ulkomaalaisten veroalennushomman, että ensimmäisenä vuonna maksetaan normaalit verot, josta saa sitten sen 15%:n veroalennuksen palautuksina takaisin? Ja toisesta vuodesta eteenpäin neljään vuoteen asti tulee sitten alennus suoraan verokortin mukaan? huh.gif  huh.gif

Hmm... jos en ihan väärin muista niin mä hain ite omaa id-numeroani trygdekontorista. Mutta koska olen rajanylikulkija, mulla on se muotoa 600681... eli tuo eka numero ei ole sama oikean syntymäpäivän kanssa... en tiedä niistä jotka maahan muuttavat. Ja se id-numero ei koskaan tullut mulle itelle tietoon, sain sen palkkatoimistosta  :D

Norjan autorisaatiokin sitten tuli. Siinä oli myös ID-numero ja ymmärrän, että tollaisessa paperissa pitää tietenkin olla joku henkilötunnus. Mutta Norjassa työskenteleviltä silti kysyisin, että onko tuo nyt se lopullinen ID-numero? Eli saanko juuri tuolla ID-numerolla varustettuna esimerkiksi norjalaisen verokortin? Onkohan nyt ihan tyhmä kysymys?

Ja olenko ymmärtänyt oikein sen ulkomaalaisten veroalennushomman, että ensimmäisenä vuonna maksetaan normaalit verot, josta saa sitten sen 15%:n veroalennuksen palautuksina takaisin? Ja toisesta vuodesta eteenpäin neljään vuoteen asti tulee sitten alennus suoraan verokortin mukaan? huh.gif  huh.gif

Tervetuloa! ID-numeron saat trygdekontorista, tai voihan tuo sinun nykyinenkin olla se lopullinen. Mutta, nou hätä. Ota Suomesta kopio pohjoismaisesta muuttoilmoituksesta ja kiikuta se täällä trygdekontoriin(nykyisin www.nav.no. Anot samasta paikkaa verokortin.

veromatematiikka on hauskaa. Tuo 15% ei ole suoraluku oikein mistään. Vaikka sellainen luku onkin olemassa. Mutta pitää paikkaansa, että saatte ensimmäiset 4 vuotta veronpalautuksia.Mutta ne palautukset ei ole 15% maksetuista veroista. 14 vuotta asunut täällä ja ei mulle ole vieläkään auennut tuo systeemi.

No comments

Heippa! Munkin pitää vähän osallistua. Kiva lukea norjaterveisiä täältä. Itse olin Norjassa Oslon seudulla töissä 1,5v ja hyviä muistoja on siltä ajalta.

Mun kohdalla kyllä kannatti taloudellisesti. Olin siellä mieheni kanssa eli meitä oli 2 jotka tienasivat ja jaettiin siis vuokra ym. kulut.

Verovapaa auto ostettiin ja tuolta ajalta jäi paljon säästöön vaikka onhan mm. ruoka ja bensa siellä kallista, mutta niin ne ovat euron myötä täällä Suomessakin.

Jos yksin lähtee... maksaa isoa vuokraa, käy baareissa, polttaa ja sponsaa Norjan alkoa niin on varma ettei rahat riitä. Mutta jos ei niin voin sanoa että kannattaa.

Ja yksi mikä siellä kannattaa on tehdä lapsi ;D Apua tällaista ei varmaan sais täällä sanoa ;D Mutta meidän eka lapsi syntyi siellä ja siellä on kyllä hyvät äitiysrahat jne. Muutettiin Suomeen kun vauva oli 6kk ja vielä täälläkin puolivuotta tilille tipahteli kivoja summia (isompi kuin norm sh:n palkka Suomessa). Myös se oli hyvä että pystyi olemaan esim. 50% sairauslomalla. Raskaana ollessani en jaksanut täyttä työviikkoa vanhusten laitoksessa mutta hyvin tuon 50%. Perjantaina kun äitiysloma alkoi niin seuraavana perjantaina meidän esikoinen syntyi ;D

Ehkäpä me vielä jonain päivänä palaamme Norjaan. Nyt se olisi helppoa kun osaa kielen, on pankkitilit, id-numerot ja lupa toimia siellä. Tosin nyt on pari lasta ja oma asunto jne. Mutta ei mahdoton idea!

Ha det bra!

veromatematiikka on hauskaa. Tuo 15% ei ole suoraluku oikein mistään. Vaikka sellainen luku onkin olemassa. Mutta pitää paikkaansa, että saatte ensimmäiset 4 vuotta veronpalautuksia.Mutta ne palautukset ei ole 15% maksetuista veroista. 14 vuotta asunut täällä ja ei mulle ole vieläkään auennut tuo systeemi.

Mä tiedän tosta vaan niin vähän että se kuulemma pitää itse anoa, muuten saa maksaa ihan yhtä paljon kuin norskit itsekin, eli se ei ole mikään automaattisesti tapahtuva vähennys...

Mä tiedän tosta vaan niin vähän että se kuulemma pitää itse anoa, muuten saa maksaa ihan yhtä paljon kuin norskit itsekin, eli se ei ole mikään automaattisesti tapahtuva vähennys...

Näin on. Ennakkovero on yhtä suuri kuin muillakin. Veroilmoitusta tehdessä pitää ruksia "særfradrag" ja kirjoittaa siihen "midlertidig opphold i Norge". Sitten on odotettavissa palautuksia. Mutta. Jos sinulla on muita vähennyksiä ennemmän kuin tuo veroale, niin kannattaa ottaa ne sitten. Omia vähennyksiä ja ulkomaalaisalennusta ei voi ottaa yhtäaikaa. Jompi kumpi pitää valita.

No comments

Tosin nyt on pari lasta ja oma asunto jne. Mutta ei mahdoton idea!

Kiitos tiedoista!

Joo, on siinä oma hommansa perheen kanssa lähteä, monta asiaa pitää ottaa huomioon. Mutta tarpeeksi kun jotain haluaa, niin kaikki on mahdollista. Mekin laitettiin okt vuokralle vuodeksi, mutta eihän sitä koskaan tiedä, mitä toi vuosi tuo tullessaan... Tosi hienoa on kyllä lähteä ja tuskin maltan odottaa niitä läpi taivaankannen leiskuavia revontulia.  ;D

Miehellä ei vielä ole töitä, on koti-isänä siinä alkuun ja lapsille ehkä parempi niin, että pääsevät "sisälle" uuteen paikkaan. Tarkoitus on kyllä sitten lähteä työnhakuun. Hänellä on mielenterveyshoitajan tutkinto ja työkokemusta siitä useammalta vuodelta, mutta on viime vuodet tehnyt toisen alan töitä. Tunnetaanko Norjassa mielenterveyshoitaja-tutkintoa ja voiko tolla tutkinnolla siellä tehdä psyk-puolen töitä?

Tosin nyt on pari lasta ja oma asunto jne. Mutta ei mahdoton idea!

Tunnetaanko Norjassa mielenterveyshoitaja-tutkintoa ja voiko tolla tutkinnolla siellä tehdä psyk-puolen töitä?

Ei tunneta. Mutta voi hakea "miljøterapeut" hommia psyk.puolelta.

No comments

Onnea matkaan Diana! Milloin lähdette? Kyllä miehellesi varmaan löytyy työtä. Ja ehkä hän voi aloittaa esim. jossain vanhainkodissa ja sieltä sitten myöhemmin siirtyä mielenterv. puolelle?

Viimeksi kun me lähdettiin sinne niin munkaan miehellä ei ollut töitä. Mulla alkoi työt ja päätettiin että lähdetään ja hän katselee töitä sitten sieltä käsin. On poliisi. Se alku oli aika rankkaa... siis kun hänellä ei ollut töitä ja uusi ympäristö ja paljon asioita joita piti hoitaa ja mikään en tuntunut luistavan (virastot ym. eivät toimi ollenkaan samalla tasolla ja vauhdilla kuin Suomessa). Mutta sitten hän sai töitä Securitasilta, oli hetken siellä ja myöhemmin pääsi vielä parempiin hommiin.  Seuraavan kerran kun lähdetään niin lähdetään vasta kun molemmilla on varmat työpaikat siellä odottamassa.

Mutta toi voi olla tosiaan hyväkin kun on lapset mukana niin on vähän pehmeämpi lasku uuteen arkeen ;D Minkä ikäiset lapset teillä on? Onko heillä jo hoito/ kouluasiat kunnossa siellä päässä? Mihin päin lähdette?

Tsemppiä hurjasti ja kirjoittele tänne välillä kuulumisia!

Kiitos Kumina! Nyt on pakko kirjoittaa, kun meillä tuntuu menevän aika yksiin nää jutut, kun minunkin mies on poliisi (aikaisemmalta koulutukseltaan mielenterveyshoitaja), ja hänkin on miettinyt Sekuritasta yhtenä vaihtoehtona.  ;D  ;D Itse asiassa on jo soittanut ja kysellytkin. Sanoivat, että pitäisi käydä siihen hommaan kurssi ennen. Millaisia kokemuksia teillä on Sekuritaksesta? Mitä työtä sinun miehesi teki Sekuritaksen jälkeen?

Tuosta virastojen toimimisesta/toimimattomuudesta olen kuullut, katsotaan, miten meidän kohdalla asiat etenee.

Meidän lapset on jo kaikki koulussa (8-, 12- ja 13-vuotiaat) ja menevät Norjassa vuotta ylemmälle luokalle kuin Suomessa, koska Norjassa koulu alkaa vuotta aikaisemmin. Koulu on jo selvillä kahdelle nuorimmalle lapselle, vanhimmalle ei. Vanhin menee eri kouluun, niin kuin Suomessakin menisi yläasteelle. Tromssaan ollaan menossa ja muutetaan tämän kuun lopulla. Milloin te olitte Norjassa?  ;D

Heippa taas Diana :) Mun miehen ei tarvinnut käydä mitään kurssia. Hän oli yövahtina eräässä pakolaisten vastaanottokodissa lähellä Osloa. Myöhemmin hän pääsi Amerikan suurlähetystöön turvamieheksi.

Me olimme Norjassa 5v sitten. Asuimme siellä 1,5 vuotta eikä varmaan oltais takaisin tultu noin nopeasti jos vauva ei olisi syntynyt :) Mutta oikein paljon tsemppiä teille matkaan. Puhaltakaa yhteen hiileen... alku aina hankala ja lopussa kiitos seisoo. Osaavatko lapsenne ruotsia?

Minkälaiseen paikkaan menet töihin? Mistä sait työpaikan (itse suoraan yhteydessä vai jonkun välitysfirman kautta)? Auttaako tuleva työnantaja muuttokustannuksissa? Maksaako jotain starttirahaa? Auttoiko asunnon saannissa? Minkälaiseen asuntoon muutatte :D Muutama kyssäri tuli mieleen :o

Norjalainen henkilötunnus on alkuun mallia "40+syntymäpäivä" (esmes 21. päivänä syntyneellä tunnus alkaa 61) jotta sen kantaja varmasti tunnistettaisiin ulkomaalaiseksi. Myöhemmin saa sitten kunnollisen henkilötunnuksen. Tunnusosassa on viisi numeroa, joista keskimmäinen kertoo henkilön sukupuolen (parillinen naisilla, pariton miehillä), mikä vinkkinä potilaiden sukupuolta arvuutteleville kerrottakoon.

Joskus eivät asianmukaiset dokumentitkaan riitä norjalaisille viranomaisille. Yhdellä Pakistanissa syntyneellä pojalla oli pysyvä oleskelulupa Norjassa ja viralliset paperit asiasta. Hän käväisi synnyinmaassaan ja Gardermoenin tullissa norjalainen tullivirkailija ei edes vilkaissut eteensä laitettua todistusta vaan kysyi: "What are you planning to do in Norway?" Huumorintajuinen poika ei masentunut vaan vastasi: "Søke asyl, heh heh."

mulla tuo tunnus on just 600681... ja mulle sanottiin että se on sellanen just siksi että tunnistaa ulkomaalaisen norskeista.. mutta en kyllä ole kuullut että se tuosta mihinkään enää muuttuisi... josko sillä on asian kanssa jotain tekemistä että asun suomessa ja työskentelen vain norjassa...

Siitä se varmaan on kiinni kun ei ole tarvetta pysyvän oleskeluluvan antamiselle. Suomalaiselle sellainen rapsahtaa automaattisesti. Toista se on muunmaalaisilla: yksi englantilaisnainen oli naimisissa norjalaismiehen kanssa ja siitä huolimatta joutui käymään kotimaassaan kolmen kuukauden välein. Pankkitiliäkään ulkomaalaiset eivät välttämättä saa. Norjassa tunsin oloni B-luokan kansalaiseksi, mutta se lohdutti, että siellä oli myös C-, D-, E- ja F-luokan kansalaisia.

Minkälaiseen paikkaan menet töihin? Mistä sait työpaikan (itse suoraan yhteydessä vai jonkun välitysfirman kautta)? Auttaako tuleva työnantaja muuttokustannuksissa? Maksaako jotain starttirahaa? Auttoiko asunnon saannissa? Minkälaiseen asuntoon muutatte :D Muutama kyssäri tuli mieleen ::)

Menen sairaalakätilöksi ja itse suoraan työpaikan etsin. Työnantaja ei osallistu muuttokustannuksiin, koska emme voi sitoutua olemaan kahta vuotta. Matkakulut minulle kuitenkin korvataan. Asunto on tällä hetkellä vielä hakusessa. Sairaalalla on omia asuntoja tarjota, mutta enimmäkseen ne ovat meille liian pieniä. Kieli varmasti aluksi aiheuttaa hiukan vaikeuksia, kuten olen nyt jo puhelimessa asioita hoitaessani havainnut. Lapsemmekin puhuvat vain suomea, tosin vanhemmat lapset pärjäävät jo vähän kouluenglannilla. Mutta luotan siihen, että meillä kaikilla kieli kyllä harjaantuu, lapsilla vielä nopeammin kuin meillä "vanhuksilla".

Norjalainen henkilötunnus on alkuun mallia "40+syntymäpäivä" (esmes 21. päivänä syntyneellä tunnus alkaa 61) jotta sen kantaja varmasti tunnistettaisiin ulkomaalaiseksi. Myöhemmin saa sitten kunnollisen henkilötunnuksen. Tunnusosassa on viisi numeroa, joista keskimmäinen kertoo henkilön sukupuolen (parillinen naisilla, pariton miehillä), mikä vinkkinä potilaiden sukupuolta arvuutteleville kerrottakoon.

Kiitos tiedosta! Sitten ei ainakaaan autorisaatiossani olevalla ID-numerolla ole mitään tekemistä henkilötunnuksen kanssa. Varmaankin hoitsut on siellä Norjassa sitten jotenkin "numeroitu" rekisteriin.  :D

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...