Guest Risse Posted October 21, 2006 Posted October 21, 2006 Olen tässä miettinyt, että onko kyse minusta, vai ammattikunnasta. Siis sairaaloiden ensiavun työntekijöiden suhtautuminen sairaankuljettajiin ja heidän työhönsä. Turhan useasti vastaanotto polilla on tympeä; Milloin on tippa väärässä paikassa, milloin väärin laitettu (paitoja riisuttaessa joutuu pussin pujottelemaan hankalasti) joskus jopa turhaan?!? väsätty. Harvoin saa näiltä sairaanhoitajilta kiitosta, kun potilas valmiiksi tutkittu, ja heille "valmiina pakettina" tuotu, työdiagnoosit tehty, josta luulisi olevan mukava lähteä tulevaa hoitoa suunnittelemaan. Kentällä työssä olevien halveksunta kuultaa puheista läpi... Itse ehdottaisin jokaiselle polilla työskentelevälle pientä maailmaa avartavaa matkaa kentälle, aina ei ole niin helppoa siellä pimeässä tihkusateessa, keskellä ei mitään, löytää niitä pienimpiäkin potilaassa olevia ruhjeita esim. monivammapotilaista. Työolosuhteet ovat mitä ovat, samoin työtilat, helppo se on neljänseinän sisällä, hoitsumekossaan +22 asteen lämpötilassa, hyvässä valaistuksessa, hyvin nukkuneena, lääkäri aina taustaturvana ruveta aamuyöstä klo 3.00 sille 24/7-vuoroa tekevälle sairaankuljettajalle päätään aukomaan... En odota kiitosta, jos vaikka vaan inhimillisyyttä... Onko muualla samanlaisia kokemuksia, vai olenko itse vaan sellainen, jolle on hoitsujen helppo avautua Ja pyydän jo etukäteen anteeksi, mukaan mahtuu kyllä myös paljon mukavia polihoitajia, mutta nämä k-päät, kun yleensä vievät kaiken huomion ja energian :)
OldOne Posted October 21, 2006 Posted October 21, 2006 Hohhoijaa, tuosta löydät aiheeseen sopivaa pohdintaa http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=6995.0 Itse ehdottaisin jokaiselle polilla työskentelevälle pientä maailmaa avartavaa matkaa kentälle Ja toisinpäin. Nää tämmöset tilitykset on mun mielestä ihan turhia. Ihmisiä on moneen junaan joka paikassa ja yleistyksiä ei kannata tehdä. Milloin on tippa väärässä paikassa, milloin väärin laitettu (paitoja riisuttaessa joutuu pussin pujottelemaan hankalasti) joskus jopa turhaan?!? väsätty. Heh, mulle yks sairaankuljettaja muistaa aina muistuttaa tosta jos en o sitä valmiiks pujottanu kun he tulee hakemaan meiltä potilasta. Kuulemma saavat noottia siitä vastaanottavassa paikassa. :) T: hoitsumekossaan lämpimässä sisällä Osku
Pärssinen Posted October 21, 2006 Posted October 21, 2006 luulenpa että nykyään aika moni sh/eh omaa kokemusta molemminpuolin...itseni mukaanlukien. mekkoa ei ole tarvinnut vielä käyttää, vaikka eräässä paikassa oli kyltti "keikkalaiset käyttää mekkoa". - Ambulanssijuntti -
Guest Risse Posted October 21, 2006 Posted October 21, 2006 Itse ehdottaisin jokaiselle polilla työskentelevälle pientä maailmaa avartavaa matkaa kentälle Ja toisinpäin. Nää tämmöset tilitykset on mun mielestä ihan turhia. Ihmisiä on moneen junaan joka paikassa ja yleistyksiä ei kannata tehdä. Heippa Osku hoitsumekossa. Siksi uskalsin tälläisen kommentin esille heittää, kun olen ollut töissä myös polilla, joten täällä ainakin toiminta tuttua myös siltä kantilta. Pahoittelin jo etukäteen myös niiltä mukavilta hoitsuilta, jota sekaan mahtuu, ja eikö tämä ole juuri se foorumi jossa asiasta voi keskustella?!? Muoks: lainaukset
Guest dreamer Posted October 21, 2006 Posted October 21, 2006 mistä muuten on luulo tullut, että sh-opiskelijoiden tulisi käyttää ehdottomasti mekkoa? Nou thanks... :)
OldOne Posted October 21, 2006 Posted October 21, 2006 eikö tämä ole juuri se foorumi jossa asiasta voi keskustella?!? Toki saa keskustella. En vaan tiedä onko se kauhean hedelmällistä kun mulkvisteja löytyy joka paikasta, ei pelkästään poleilta. Myös sieltä kentältä 24/7 osastolta :) Ja toivot inhimmillisyyttä yms, silti kirjoituksestasi paistaa tietty asenne sinne toiseen suuntaan. Työ polilla on niin helppoa kun vaan ollaan lääkärin hoivissa lämpösessä mekot päällä ja jotain siihen suuntaan? Eikös se kerro asenneongelmasta heitä kohtaan? Kyllä sen kunnioituksen pitää toimia kumpaankin suuntaan. Vai mitä?
Ladytakkutukka Posted October 21, 2006 Posted October 21, 2006 eikö tämä ole juuri se foorumi jossa asiasta voi keskustella?!? Toki saa keskustella. En vaan tiedä onko se kauhean hedelmällistä kun mulkvisteja löytyy joka paikasta, ei pelkästään poleilta. Myös sieltä kentältä 24/7 osastolta :) Ja toivot inhimmillisyyttä yms, silti kirjoituksestasi paistaa tietty asenne sinne toiseen suuntaan. Työ polilla on niin helppoa kun vaan ollaan lääkärin hoivissa lämpösessä mekot päällä ja jotain siihen suuntaan? Eikös se kerro asenneongelmasta heitä kohtaan? Kyllä sen kunnioituksen pitää toimia kumpaankin suuntaan. Vai mitä? Osku,olet loistava.Veit jalat suustani :) Totuus ei pala tulessakaan.
Guest Risse Posted October 21, 2006 Posted October 21, 2006 Toki kunnioitusta täytyy löytyä puolin ja toisin! Ja tunnustan että provosoin ja kärjistin :), mutta olisiko se niin huono ajatus, että polilla työskentelevät kävisivät aika-ajoin kentällä katsomassa mitä työskentely kentällä todellisuudessa on, jottei ns "hoitajien laitostumista" pääsisi tapahtumaan. Ja kommentti "valkoisissa mekoissa" työskentelevistä hoitsuista jotaa siihen, että nämä päätään aukovat hoitsut ovat yleensä naisia (nainen on naiselle susi). Joten pyydän jälleen anteeksi kaikilta, jotka kommentista mielensä pahoitti. Henkilökohtaisesti arvostan kaikkia, jotka jaksavat tätä hoitotyötä tehdä, niin polilla, kun sen ulkopuolellakin. Jaksamista teille ystävät :)
Ladytakkutukka Posted October 21, 2006 Posted October 21, 2006 Toki kunnioitusta täytyy löytyä puolin ja toisin! Ja tunnustan että provosoin ja kärjistin :), mutta olisiko se niin huono ajatus, että polilla työskentelevät kävisivät aika-ajoin kentällä katsomassa mitä työskentely siellä todellisuudessa on, jottei ns "hoitajien laitostumista" pääsisi tapahtumaan. Ja kommentti "valkoisissa mekoissa" työskentelevistä hoitsuista jotaa siihen, että nämä päätään aukovat hoitsut ovat yleensä naisia (nainen on naiselle susi). Joten pyydän jälleen anteeksi kaikilta, jotka kommentista mielensä pahoitti. Henkilökohtaisesti arvostan kaikkia, jotka jaksavat tätä hoitotyötä tehdä, niin polilla, kun sen ulkopuolellakin. Jaksamista teille ystävät :) Olisikohan myös kentällä työskenteleville aihetta tutustua polin arkeen? Hoitajien laitostuminen ---> termi ----> :nauraa: *hyvä ettei mee pissi housuun* Ja näin naisena voin sanoa että sukupuolella tuskin on väliä.Vanha sanonta sanoo "Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan". Nimimerkillä "Polin Ilopilleri" Totuus ei pala tulessakaan.
Guest Risse Posted October 21, 2006 Posted October 21, 2006 Sulle "polin ilopilleri", kuten jo äsken totesin, olen työskennelyt myös polilla, joten teidän arkennekin on minulle aivan tuttua!!!
Ladytakkutukka Posted October 21, 2006 Posted October 21, 2006 Sulle "polin ilopilleri", kuten jo äsken totesin, olen työskennelyt myös polilla, joten teidän arkennekin on minulle aivan tuttua!!! Meidän polin vakkariporukasta ja keikkalaisista on monella kokemusta sairaankuljetuksesta ja onpahan joku yhteistyöprojektikin ollut. Omalla asenteellasi et ainakaan edistä tätä "molemminpuolista kunnioitusta",kommenteistasi päätellen.Osku viittasi tuohon aiempaan keskusteluun (heitti linkinkin), jossa käsiteltiin sairaankuljettajien skleerojen kellertämistä.Sieltä voit lukaista ilopillerin ajatuksia ammattitaidosta ja arvostuksesta.Joten terkut vaan oman alueen saku:ille,olette *puss* niin ihania :) (...ja tää koski myös naisia...) Totuus ei pala tulessakaan.
Piksu Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Itse polilla sairaanhoitajana työskentelevanä välillä harmittaa se, kun sairaankuljettajat kuljettavat oikeastaan potilaan kun potilaan vaivalla kuin vaivalla. Ymmärrän toki, että keikan "äxxäys" voi olla vaikeaa ja edellyttää varmuuttaa siitä, että potilaan voi turvallisin mielin jättää kotiin ja ehdottaa hakeutumaan itse vaikka terveysasemalla. Omalla työpaikallani tämä on suuri ongelma, koska meille tulee päivittäin ambulansilla useita potilaita jotka ovat ihan selkeästi jonkun muun yksikön asiakkaita. Tämä taas saattaa johtaa ruuhkatilanteeseen. Toki syy löytyy joskus potilaastakin: onhan se halvempi matkustaa ambulanssilla kuin taksilla. Uskon, että tässäkin ongelmassa löytyy alueellisia eroja.
dino Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Itse polilla sairaanhoitajana työskentelevanä välillä harmittaa se, kun sairaankuljettajat kuljettavat oikeastaan potilaan kun potilaan vaivalla kuin vaivalla. Ikuisuusongelma! Sitten kun KELA ja/tai kunnat alkaa maksaa hoitamisesta eikä kuljettamisesta saattaa yksityistenkin äksäystilastot kaunistua.
Waltte Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 kun sairaankuljettajat kuljettavat oikeastaan potilaan kun potilaan vaivalla kuin vaivalla. Eipä ollut taaskaan kauhean rakentava keskusteluun osallistuminen....*ihmettelee ääneen* Kohtuullista yleistämistä on ilmassa... Eipä taida kuitenkaan olla totta että kaikki kuljetetaan mitä hätäkeskus tai joku muu instanssi hälyttää... Itse äxään kaikki jotka ei tarvitse sairaankuljetusajoneuvoa kuljetukseen... toki joitain poikkeuksia aina tulee eteen mutta harvemmin.... Tässä tapauksessa vois antaa vinkin että käyppä joku perjantai-lauantai yö alueesi sakussa kattomassa x prosenttia.... Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä. Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.
Piksu Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Huh, arvasin et haloo nousee =)) Nämä on todellakin ikuisuus-kysymyksiä.. Mutta kuten sanoin, mielestäni tässä asiassa on kovasti maantieteellisiä eroja. Asian laita saattaa olla erilainen pääkaupunkiseudulla kuin esimerkiksi pohjanmaalla. Oli miten oli, raha taitaa tässäkin asiassa olla ratkaiseva tekijä. Pahoittelen tänne ilmeisesti asiatonta kommenttiani..
Turre_burre Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Itse olen polilla töissä,ja käyn aina välillä enemmän kuin mielelläni heittämässä lanssissa keikkaa.Se on opettavaista, viihdyttävää, ja mukavaa vaihtelua polilla puurtamiseen.Voin vain sanoa, että ihmisiä on kaikenlaisia,kaikissa ammattiryhmissä. Näistä ei-toivotuista tapauksista voi itse ottaa varoittavan esimerkin, että ei itsestä tule semmoista :) The pint is half full!
Janne Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Kyllä itsekin joskus polilla keikkaillessa tulee mietittyä, miksi joku potilas on ambulanssilla kuljetettu. Välillä tuntuu, että jotkut ambulanssissa työskentelevät kokevat potilaan polille nakkaamisen helpommaksi kuin äksäämisen, jonka tuloksena kaikki kuljetetaan. Onneksi tällaiset henkilöt lienevät vähemmistö. Itse olen kuullut, että Helsingin yksityisillä jotkut ottavat kohteeseen mukaan kantotuolin ja kansion, potilas tutkitaan sitten matkalla sairaalaan, silloinhan se äksääminen on hieman myöhäistä...
Piksu Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Kiitos Janne :) Olen täysin samaa mieltä kanssasi!
Waltte Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 kun sairaankuljettajat kuljettavat oikeastaan potilaan kun potilaan vaivalla kuin vaivalla. Välillä tuntuu, että jotkut ambulanssissa työskentelevät yksityisillä jotkut ottavat kohteeseen mukaan kantotuolin ja kansion Kiitos Janne :) Olen täysin samaa mieltä kanssasi! Näin se mieli muuttuu... ;) Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä. Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.
-VF- Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Huh, arvasin et haloo nousee =)) Täällä on muutama aihe josta on väännetty kättä vuosikausia ja pahimmillaan saadaan hirveä vääntö ja tappelu aikaan. Tämä aihe on yksi niistä. :) Failure is always an option
Ladytakkutukka Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Hassuinta kai se,että aiheen aloittaja oli rekisteröityneenä aloittaessaan ketjun,nyt vieras. Totuus ei pala tulessakaan.
OldOne Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Ja jottei väärinkäsityksiä tulisi, hän poisti itse profiilinsa.
kooma Posted October 24, 2006 Posted October 24, 2006 Ja aina voi konsultOida, tai käyttää harmaata-ainette, jota kultakin lukevalta löytyy. YksiTYISILLÄ kusee tulevat vaihdattamaan kunnalliseen erinnäisiä komponentteja mitä mika heiltä ei löydy( YKSITYISET: MOI ME EI VOIDA LAITAA KUN MEILLÄ EI OO NOITA PUTKIA) Eli ku joskus joudut vanhuuttasi viettämään, varmista että saat ruokaa, puhtaa liinavaatteet,liikuntaan, lääkke Miettikää vieressä 63ev5a taloa tai missä olette käyneet.
-VF- Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Ja aina voi konsultOida, tai käyttää harmaata-ainette, jota kultakin lukevalta löytyy. YksiTYISILLÄ kusee tulevat vaihdattamaan kunnalliseen erinnäisiä komponentteja mitä mika heiltä ei löydy( YKSITYISET: MOI ME EI VOIDA LAITAA KUN MEILLÄ EI OO NOITA PUTKIA) Eli ku joskus joudut vanhuuttasi viettämään, varmista että saat ruokaa, puhtaa liinavaatteet,liikuntaan, lääkke Miettikää vieressä 63ev5a taloa tai missä olette käyneet. No nyt oli sellaista tajunnanvirtaa, että meikäläinen ei ainakaan ymmärtänyt yhtään mitään. :) Tän voisi varmaan siirtää tonne känninurkkaukseen? Failure is always an option
Pärssinen Posted October 25, 2006 Posted October 25, 2006 Itse polilla sairaanhoitajana työskentelevanä välillä harmittaa se, kun sairaankuljettajat kuljettavat oikeastaan potilaan kun potilaan vaivalla kuin vaivalla. siltä se saattaa tuntua, kun potilasta hoidat polilla. mutta usein tilanne ei ole niin selvä kohteessa, vaan on tehtävä päätöksiä hyvinkin epäselvillä taustatiedoilla. kannattaa jokaisen kokella tosiaan työskentelyä myös sakussa, näin saa uutta näkökulmaa asiaan. - Ambulanssijuntti -
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.