Jump to content
MAINOS

Uskomushoidot


Hestia

Uskotko uskomushoitoihin?  

227 ääntä

  1. 1. Uskotko uskomushoitoihin?

    • Kyllä, olen kokeillut.
      42
    • Kyllä, olen kuullut.
      10
    • En, enkä kokeile.
      101
    • En, ei toiminut.
      11
    • evvk
      25
    • Kyllä, osaan hoidoista.
      53


Recommended Posts

MAINOS
  • Vastauksia 220
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eihän nuo uskomushoidot ole sen kummempia kuin Jumalaan uskominenkaan, minkä jotkut kokevat parantavana voimana.

Samasesta syystä myös kirkko pitäs erottaa valtiohallintokytköksistä kokonaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän nuo uskomushoidot ole sen kummempia kuin Jumalaan uskominenkaan, minkä jotkut kokevat parantavana voimana.

Samasesta syystä myös kirkko pitäs erottaa valtiohallintokytköksistä kokonaan.

-I agree that.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en hoitajan ominaisuudessa suosittele potilaalle mitään noista "uskomushoidoista" (siksikin että meitä on kielletty edes ottamasta kantaa jos joku kysyy niistä, mutten en muutenkaan). Omassa elämässäni voisin kuvitella meneväni mm. naprapaatille, mutta en tod. esim reikihoitoon, vaikka lähisuvussa reikihoitaja onkin. Akupunktiohoitoa kerran sain ja koin sen auttavan, mutta silläkin hetkellä mietin olikohan vaikutus lähinnä korvienvälissä. Oli miten oli, joka tapauksessa olin tyytyväinen etteä vaiva helpotti. Eli, jos ihmiset ko hoitoihin haluavat satsata ihan oikean lääkärin hoidon lisäksi, se on ok. Mutta jos esim joku vakavasti sairas luottaa pelkästään noihin hoitoihin ja luontaistuotteisiin, on se kyllä jo hölmöä.

Enkuissa on jo aika yleistä että joitain noista hoidosta tarjotaan jo sairaalassa, toivon mukaan Suomessa ei sentään tuohon mennä.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eli, jos ihmiset ko hoitoihin haluavat satsata ihan oikean lääkärin hoidon lisäksi, se on ok.

Yks potsku kysy multa joskus, että voiko käyttää jotain (en muista nimeä) luontaistuotetta verenpainelääkkeen rinnalla. Laitoin lääkärille kyselyn, koska ei mun mielestä sekään ole oikein, että tyrmää ajatuksen suoralta kädeltä ilman pätevää syytä. (Mulla ei oo noista luontaistuotteista mitään tietoa, kska mä en niiden parantavaan vaikutukseen usko, pikemminkin päinvastaiseen...)

Kolikkilasten vanhemmat on kokenu monesti hyötyneensä vyöhyketerapiasta. Ite en niihin rahaa tuhlannu, mut voin kuvitella, että siitä voisi olla hyötyä.

Niin joo, ja kerran yks syöpäpotilaan omainen kysyi tiedänkö mitään vaihtoehtoisia hoitomuotoja joita suositella. Sanoin etten tiiä ja se on kyllä NIIN tosi kuin vesi. Mut jos mulla olis kokemusta että joku noista vaihtoehtohoitomuodoista toimii jollekin kivun lievityksenä eikä siitä oo haittaa muulle hoidolle, niin voisin ehkä tällaisessa tapauksessa suositella jotain hoitomuotoa.

(Huom! En usko vaihtoehtoisten hoitojen parantavan syöpää, vaan helpottavan kipua, joten miksipä ei suosittelisi loppuvaiheen syöpää sairastavalle...?)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mut jos mulla olis kokemusta että joku noista vaihtoehtohoitomuodoista toimii jollekin kivun lievityksenä eikä siitä oo haittaa muulle hoidolle, niin voisin ehkä tällaisessa tapauksessa suositella jotain hoitomuotoa.

(Huom! En usko vaihtoehtoisten hoitojen parantavan syöpää, vaan helpottavan kipua, joten miksipä ei suosittelisi loppuvaiheen syöpää sairastavalle...?)

Itse en lähtisi hoitajan roolissa suosittelemaan millekään potilasryhmälle mitään ylimääräisiä hoitoja, kehottaisin heitä keskustelemaan niistä hoitavan lääkärin kanssa. Voi jälkikään tulla sanomista, jos potilas tai omainen on ottanut turhia toivoja hoitajan antamista vinkeistä, vaikka hoitaja kuinka painottaisikin sitä, että hoidolla ei ole vaikutusta esim. syövän paranemiseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiva että aihe on herättänyt näin paljon keskustelua!  ::) Lievennän kantaani sen verran, että kyllä minäkin pidän akupunktiota pienempänä pahana kuin monia muita uskomushoitoja, eikä se mielestäni seiso samalla viivalla esim. korvakynttilähoitojen kanssa. Silti en akupunktiota suosittelisi ainoana hoitomuotona kenellekään.

Kiitos Oskulle (?) Markku Myllykankaan kolumnin julkaisemisesta. Olen hänen kanssaan samaa mieltä joka kohdasta.

Samasesta syystä myös kirkko pitäs erottaa valtiohallintokytköksistä kokonaan.

Todellakin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työelämässä törmäsin korva-akupunktioon yhden mt-harjoittelun yhteydessä. Se oli aika yleisesti käytössä oleva hoitomuoto lähinnä alkoholisteille, uniongelmaisille, kivun lievitykseen.

Se on todella yleisessä käytössä; NADA-akupuntio se on viralliselta nimeltään. Käytetään myös täällä Ruotsissa, ilman että sille olisi tarpeeksi pitävää tieteellistä näyttöä toimivuudesta http://www.nada.fi/

Viisi pistettä korvissa joihin neulat pistetään. Hassua sinänsä, se on kansainvälisesti käytetty hoitomuoto ilman että sitä olisi tarpeeksi tutkittu. Ainakin näin mulle joku puoli vuotta sitten kerrottiin että näyttöä ei löydy, korjatkaa jos olen väärässä.

Ja kuten aikaisemmin kirjoitin niin akupuntiolla on taasen osoitettu tieteellisesti olevan apua pitkäaikaisen kivun hoidossa, taitaa olla näyttöä muiltakin alueilta. 

Toisaalta olisin kuitenkin erimieltä Markku Myllykankaan kanssa siitä että esim. shiatsu kätilöiden hoitomenetelmänä olisi jotain törkyä. Sillä ei varmaankaan ole tarkoitus "parantaa" odottavaa äitiä. Vaan tarkoituksena on varmaankin saada äiti rauhoittumaan ja voimaan paremmin. Yhtä hyvin sitä voisi kutsua rentoutumishetkeksi, mutta luulen että se on trendikkäämpää puhua shiatsusta. En tiedä kun en ole äiti enkä kätilö.  http://www.energiakeskus.com/luontaishoidot/shiatsu-hoitokerta.php ainoa mikä mua jäi nyt kaivelemaan että eikös se ole aika vaikeeta maata sen mahan kanssa vatsallaan.... ::) (Sori OT)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enkuissa on jo aika yleistä että joitain noista hoidosta tarjotaan jo sairaalassa, toivon mukaan Suomessa ei sentään tuohon mennä.

Akupunktuuri lienee yleisimmin saatavilla julkisen terveydenhuollon sairaaloissa, tosin oman alueeni terveyskeskuksessa ei taida olla tällä hetkellä kuin yksi tai kaksi lääkäriä jotka hoitoa antaa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enkuissa on jo aika yleistä että joitain noista hoidosta tarjotaan jo sairaalassa, toivon mukaan Suomessa ei sentään tuohon mennä.

Akupunktuuri lienee yleisimmin saatavilla julkisen terveydenhuollon sairaaloissa, tosin oman alueeni terveyskeskuksessa ei taida olla tällä hetkellä kuin yksi tai kaksi lääkäriä jotka hoitoa antaa.

Eräs lääkäri kertoi kerran legendaa, että samalla kurssilla lääkiksessä oli hänen kanssaan yksi kiinalainen kaveri. Kaveri oli köyhistä oloista ja luokkakaverit pistivätkin usein hattua kiertämään esimerkiksi ostaakseen hänelle polkupyörän. Kuullessaan että kaveri oli opiskellu akupunktuuria Kiinassa lääkiksessä ennen Suomeen tuloa he ehdottivat että siitähän voisi saada hyvin sivutuloja. Kiinalaisveikko oli katsonut silmät pyöreinä (sic) että tehän ihan hulluja puhutte, hän on opiskellut sitä vasta kuusi vuotta.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieman asian sivusta YLE digi pe 20.10  kello 23.10 Voodoo

  (Voodoo - Mounted By The Gods) Kiehtova kuvaus afrikkalaisesta voodooperinteestä. Valokuvaaja Alberto Venzago seurasi beniniläisluostarissa nuoren pojan kasvua elämään, jossa viisautta tavoitellaan veriuhrien, oraakkelien ja hurmoksen kautta. Ohjaaja Alberto Venzago. Tuotanto Smallfish Production, Sveitsi, 2003. Stereo.

Kuten yllä joku kommentoi niin julkisessa terveydenhoidossa ei pitäisi antaa mitään vaihtoehtohoitoja. Napropaatit, kiropraktikot yms. kuuluvat kyllä omasta mielestä oikeeseen lääketieteeseen ei huuhaa hoitoihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietysti raja johonkin on vedettävä, mutta kaikkien vaihtoehtoisten hoitojen teilaaminen suoralta kädeltä  ei välttämättä ole oikea toimintatapa.

Ajatellaanpa vaikka kipupotilasta. Kipujen syyt on selvitetty, mutta lääkkeistä ei ole apua tai potilas ei halua lääkkeitä syödä. Jos potilas kokee saavansa avun vaikkapa akupunktiosta (niin kuin olen monen kipupotilaan kuullut saaneen), mitä väärää siinä on? En usko, että kovin moni hakeutuu pitkään kestäneiden kipujen takia ainoastaan akupunktiohoitajalle/-lääkärille, vaan tutkituttaa kipujen syyn luultavasti ensin perinteisen länsimaisen lääketieteen keinoin.

Samoin esim. vyöhyketerapia tai shiatsu synnyttäjän hoidossa ei ole mielestäni mitenkään kyseenalaista, tällöin toimitaan (esim. Kätilöopistolla ja Tammisaaressa) länsimaisen lääketieteen "alla". Mitä pahaa on siinä, että synnyttäjä kokee olonsa rentoutuneemmaksi ja kivuttomammaksi? Itse tosin vannon epiduraalipuudutuksen nimeen  ::)

Kuten sanottua, rajansa kaikella, mutta kaiken vaihtoehtoisen hoidon tyrmääminen on mielestäni kapeakatseista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samoin esim. vyöhyketerapia tai shiatsu synnyttäjän hoidossa ei ole mielestäni mitenkään kyseenalaista, tällöin toimitaan (esim. Kätilöopistolla ja Tammisaaressa) länsimaisen lääketieteen "alla". Mitä pahaa on siinä, että synnyttäjä kokee olonsa rentoutuneemmaksi ja kivuttomammaksi? Itse tosin vannon epiduraalipuudutuksen nimeen  ;D

Suurin osa "uskomushoitojen" vastustajista onkin miehiä...  :o Munkin mielestä kipuun todellakin voi hakea apua muualtakin, jos se vaan auttaa. Eikä siihen pääkipuunkaan aina tarvi olla buranaa kiskomassa...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suurin osa "uskomushoitojen" vastustajista onkin miehiä... 

-Olen ymmärtänyt että nuo uskomushoidot on suunnattu erityisesti naisille.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suurin osa "uskomushoitojen" vastustajista onkin miehiä... 

-Olen ymmärtänyt että nuo uskomushoidot on suunnattu erityisesti naisille.

Johtuneeko siitä että naiset hurahtavat helpommin kaikkeen "turhanpäiväiseen" siis yleisesti ottaen...(älkää jaksako inhaloida mitään)

Itse ne usko noihin uskomushoitoihin asiaa vois verrata vaikkapa mobilatin loistavaan vaikutukseen vanhemmalla väestöllä.... Sinällään jos apua saa jostain huuhaasta niin mikäpä se siinä eihän niistä tutkitusti? ole kaiketi haittaakaan..

Mites on tän topicin alla vois kysyä kuinka moni nainen uskoo noihin kaikkiin ihmelääkkeisiin jotka laihduttaa ja vaikutus näkyy jo tunnissa... ? "sarkastinen"

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suurin osa "uskomushoitojen" vastustajista onkin miehiä... 

-Olen ymmärtänyt että nuo uskomushoidot on suunnattu erityisesti naisille.

Johtuneeko siitä että naiset hurahtavat helpommin kaikkeen "turhanpäiväiseen" siis yleisesti ottaen...(älkää jaksako inhaloida mitään)

Itse ne usko noihin uskomushoitoihin asiaa vois verrata vaikkapa mobilatin loistavaan vaikutukseen vanhemmalla väestöllä.... Sinällään jos apua saa jostain huuhaasta niin mikäpä se siinä eihän niistä tutkitusti? ole kaiketi haittaakaan..

Mites on tän topicin alla vois kysyä kuinka moni nainen uskoo noihin kaikkiin ihmelääkkeisiin jotka laihduttaa ja vaikutus näkyy jo tunnissa... ? "sarkastinen"

No just... *melkein inhaloi*  ;D

Itse asiassa uskon että miehiä asiakaskunnasta löytyy esim akupunktiohoidoissa, kiropraktikoilla ja naprapaateilla ainakin ihan reilusti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Johtuneeko siitä että naiset hurahtavat helpommin kaikkeen "turhanpäiväiseen" siis yleisesti ottaen...(älkää jaksako inhaloida mitään)

Yleispätevä jako sukupuolten välillä:

- naiset höyrähtävät kaikkeen hämppään useammin

- Miehet kilahtavat huuhaaseen harvemmin, mutta silloin kun se tapahtuu niin hommalla ei ole mitään äärtä tai rajaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suurin osa "uskomushoitojen" vastustajista onkin miehiä... 

-Olen ymmärtänyt että nuo uskomushoidot on suunnattu erityisesti naisille.

Johtuneeko siitä että naiset hurahtavat helpommin kaikkeen "turhanpäiväiseen" siis yleisesti ottaen...(älkää jaksako inhaloida mitään)

Itse asiassa uskon että miehiä asiakaskunnasta löytyy esim akupunktiohoidoissa, kiropraktikoilla ja naprapaateilla ainakin ihan reilusti.

Tosimies kun ei lääkäriin mene. Munkin sukulaiset pohojanmaalla ovat sellaisia äijiä jotka eivät lääkäriin usko ja kun viina ei enää kipuihin auta he menevät kuitenkin hoidattamaan kipujaan kansanparantajalla, joku kansanniksauttaja se oli. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Unicornu

Silloin aikoinaan, kun olin traumaterapiassa, niin yhtenä hoitokeinona oli EMDR eli silmänliiketerapia. Alussa en uskonut koko hoitokeinoon, vaan nauroin koko touhulle. Kuvitelkaa nyt, että se muka teitä auttaisi, kun jotain kynän pyöritystä tai sormen liikettä teidän olisi seurattava puhuessanne ja välillä toistettava sellaisen asian minkä toinen henkilö sanoo. Mutta totuttelun jälkeen EMDR osottautui nopeaksi ja tehokkaaksi hoitokeinoksi minulle. Yhden kerran meinasin jopa pyörtyäkin siinä hommassa. Usein niiden hoitokertojen jälkeen olin ihan puhki.

Kerran olin niin kipeänä, että mun oli päästävä ensimmäiselle hierojalle, jolle vain sain ajan. Menin jonnekin manipulaatiohoitoon, joka osottautui kalliiksi hoitomuodoksi. Hieroja (fysioterapeutti) mun jotain kaulanikamaani siten käsitteli, että se kävi todella kipeää. Yllättäen hän sitten keskeytti sen touhun ja kysyi: mitä mieltä sä muuten olet tuollaisesta niksauttamisesta? Mä sanoin, että en mä sellaisesta tykkää, enkä sellaista halua, kun voi tulla sitten väljyyttä niihin nikamiin ja yhä uudestaan olisi niksautettava. Hieroja totesi sen olevan pieni riski ja jatkoi hieromista. Kivuttomana lähdin kuitenkin sieltä hierojan luolta pois, joten ehkä olin sitten sen niskan niksauttamisen tarpeessa.

Yhden kerran kävin ostamassa apteekista Valriania (150 mg), että saisin yöni nukuttua. Valrianista mulle tuli sellainen olo kuin olisin syöksymässä jonnekin pimeään kuiluun, joten en todellakaan saanut nukuttua.  Pelkäsin vain, että en heräisi sitten ollenkaan. Kerran kokeilin jotain ruusunjuuriuutetta, joka aluksi piristi minua ja sen jälkeen mua väsyttikin entistä enemmän. Nykyisin en luontaistuotekaupasta osta kuin Piimax Pro-V:ta, jonka unohdan säännöllisesti ottaa. Jos niitä vitamiineja säännöllisesti ottaisin, niin kyllä ne auttaisivat minua. Yhtenä kesänä mulla oli niiden pillereidenkin ansiosta todella kiiltävät hiukset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Uskon akupunktioon, ei kai se mikään huuhaa-hoito ole, kun kerran suomessakin virallisesti hyväksytty hoitomuodoksi.

Täytyy myöntää, että skeptikkona oli vaikeaa kuunnella akupunktiossa käydessäni hoitajan juttuja "sisäelimien tuulemisesta" ym.

Kiinalainen lääketiede muutenkin on käsitteenä niin laaja ja todella vanha, siihen kuuluu paljon muutakin kuin akupunktio. Jotenkin uskon, että kiinalaiset ovat velhoja ja taitavia luontais-ja muissa hoidoissa.

Reiki on syvintä huu-haata mitä voi olla. Energia hoitoa huh-huh ;D Syvä vastustukseni tähän hoitomuotoon vaan vahvistui ollessani töissä sijaisen kanssa, joka oli kilahtanut tähän hommaan. Sehän on ihan henkimaailman juttuja. Sitten kävin vielä kurkkaamassa reiki-keskustelupalstalla niitten juttuja, ja olisi muuten vielä tiukempaa psyk.puolella, ellei nää tyypit hoidattaisi itseään reikillä, ainakin, mitä äkkiseltään katsoin niitten jutteluita. ;D

Kaikki me ollaan eläimiä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloin aikoinaan, kun olin traumaterapiassa, niin yhtenä hoitokeinona oli EMDR eli silmänliiketerapia.

Tän topicin sisältöön sen enempää kantaa ottamatta tuon EMDR:n nimeen ainakin kriisipsykologi Salli Saari vannoo. Rouvalla on melkosesti nimeä ja meriittejä (Psykologi, dosentti, suomen tunnetuin debriefing-asiantuntija, kouluttaja.. mukana mm. Estonian turmassa, SPR:n psykologien valmiusryhmän johtaja..) joten kaitpa se tietää noista jutuista. Salli Saari on muuten mykistävä persoona. Hirmu eleetön ja inhimillisen oloinen, vahva nainen. Oli luennoimassa päivän meille s-hole koulussa kriisityöstä.. Ja juu ei ole tästä EMDR:stä omakohtaista kokemusta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloin aikoinaan, kun olin traumaterapiassa, niin yhtenä hoitokeinona oli EMDR eli silmänliiketerapia.

Tän topicin sisältöön sen enempää kantaa ottamatta tuon EMDR:n nimeen ainakin kriisipsykologi Salli Saari vannoo. Rouvalla on melkosesti nimeä ja meriittejä (Psykologi, dosentti, suomen tunnetuin debriefing-asiantuntija, kouluttaja.. mukana mm. Estonian turmassa, SPR:n psykologien valmiusryhmän johtaja..) joten kaitpa se tietää noista jutuista. Salli Saari on muuten mykistävä persoona. Hirmu eleetön ja inhimillisen oloinen, vahva nainen. Oli luennoimassa päivän meille s-hole koulussa kriisityöstä.. Ja juu ei ole tästä EMDR:stä omakohtaista kokemusta.

Hieman OT:ksi menee, mutta EMDR ei ole uskomushoitoa, vaan sen tehosta on ihan tieteellistä näyttöä. Näin äkkiseltään on vaikea uskoa, että silmien liikuttelu auttaisi PTSD-oireisiin, mutta PubMedista löytyi aika monta artikkelia asiasta.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikäli joku on kiinnostunut, niin tänään tiistaina tulee TV1:n tositarinassa juttu kukkaterapiasta.

TV1 24.10.2006 klo 20:00 - 20:30 TV 1

Tosi tarina: Kukkatippojen kuningas

Tarvitaanko uskoa parantuakseen kukkatippojen avulla? Kukkatippojen kuningas ainakin uskoo parantavansa niin ihmiset kuin eläimetkin ja parannettavien tautien lista on merkittävä. Ohjaus Tommi Ketonen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämän päivän Hesarissa mielipideosastolla joku kirjoittaa akupunktiohoidon terveysriskeistä. Kirjoittaja kertoo omakohtaisia kokemuksia siitä kuinka akupunktiohoitoa antanut fysioterapeutti oli puhkaissut häneltä molemmat keuhkot neuloillaan.. (HS 26.10. C8)

Melko uskomattomalta kuulostaa.  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...