Jump to content
MAINOS

Uskomushoidot


Hestia

Uskotko uskomushoitoihin?  

227 ääntä

  1. 1. Uskotko uskomushoitoihin?

    • Kyllä, olen kokeillut.
      42
    • Kyllä, olen kuullut.
      10
    • En, enkä kokeile.
      101
    • En, ei toiminut.
      11
    • evvk
      25
    • Kyllä, osaan hoidoista.
      53


Recommended Posts

Tuli tuosta koulutusfoorumilla olevasta naurujooga-topicista mieleen kysellä ihmisten mielipiteitä uskomushoidoista, jotka yhä edelleen tuntuvat olevan (huolestuttavan) suosittuja. Kyseessä siis ovat kaikki ns. luontais- ja vaihtoehtohoidot, kuten homeopatia, luonnonlääkkeet, jalkapohjien vyöhyketerapia, naprapatia, akupunktuuri, kiviterapia, väriterapia, meditaatio- ja hypnoositerapiat jne. jne. Uskomushoitojen kenttä on valtava!

Itse kun olen skeptikko ja rationalisti, niin tuntuu jotenkin käsittämättömältä, miten monet terveydenhuollon ammattilaiset suhtautuvat myönteisesti uskomushoitoihin, vaikkei menetelmien pätevyydestä ole luotettavaa näyttöä. Oikeastaan sairaanhoitajien positiivisen asenteen kasvaminen kaikenlaista huuhaata kohtaan on melko huolestuttavaa. Kyse kun kuitenkin on placebosta eikä oikeasti vaikuttavista hoidoista.

Itselleni ei Tehy-lehteä tule, mutta luin muualta, että Tehy-lehdessä oli ollut puoskarointia kritisoiva kirjoitus ja se sai aikaan kovan kalabaliikin. Tehy joutui irtisanoutumaan toimittajan kirjoituksesta kun osa hoitsuista uhkasi erota koko liitosta.

Mitä mieltä foorumilaiset ovat kyseisistä hoidoista? Ovatko ne mielestäsi (pahimmillaan vaarallista) huuhaata vai harmiton vaihtoehto? Isot rahat noissa vaihtoehtohoidoissa tuntuu ainakin liikkuvan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 220
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mitä mieltä foorumilaiset ovat kyseisistä hoidoista? Ovatko ne mielestäsi (pahimmillaan vaarallista) huuhaata vai harmiton vaihtoehto?

Vaikka itse olen skeptikko sydänjuuriani myöden olen joutunut joissakin asioissa taipumaan ja myöntämään omien kokemusten pohjalta että ainakin jotkin vaihtoehtoiset "huuhaa-jutut" (akupunktio, hypnoosi) toimivat jostain käsittämättömästä syystä omalla kohdallani.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselleni ei Tehy-lehteä tule, mutta luin muualta, että Tehy-lehdessä oli ollut puoskarointia kritisoiva kirjoitus ja se sai aikaan kovan kalabaliikin. Tehy joutui irtisanoutumaan toimittajan kirjoituksesta kun osa hoitsuista uhkasi erota koko liitosta.

-Jos tämä on oikeasti totta niin jälleen tuli yksi syy lisää pysyä erossa kys. ammattijärjestöstä.

Siis jumalauta, eihän tommosen kuullessaan tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Reikihoitoa olen joskus saanut ja säännöllisesti akupunktiota hieronnan yhteydessä.Toimii >:D

Suhtaudun positiivisesti vaihtoehtoisiin hoitoihin mutta koskaan en niitä kenellekään tyrkytä.Jälleen kerran...onko se keneltäkään pois jos joku saa apua muusta kuin perinteisestä lääketieteestä? Valinta on jokaisen oma.Terveydenhuollon ammatti-ihmisenä tosin en näkemyksiäni työssäni tarjoile.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, kyllähän joku akupunktio tai intialainen päähieronta voi tuntua ihan mukavalta ja rentouttavalta, eikä siinä sinäänsä mitään pahaa olekaan. Mutta heti kun niitä ruvetaan markkinoimaan terveysväittämin, nousevat karvani pystyyn!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noista kaikista en voi kyllä sanoa et uskoisin mut toi naprapatia on kyllä ihan jees.. Ja opetetaan nykyään ihan AMK:ssakin tietääkseni. Appiukkokokelas on aikanaan lukenut naprapatian tohtoriksi Ruotsissa lääkiksessä. Heidän opinnot vastasi lääkärin opintoja teoriapohjaltaan ja sit tietty se oma suuntaus siihen. Eli lääkärin toimilupaa ei ole mut samat teoriat luettuna eli uskoisin, että näin koulutettu ei tee sen enempää vahinkoa kun lääkärikään >:D

Itse olen muutaman hoitokerran saanut ja ensin otettiin RTG, jota ilman tuo ei suostu tekemään mitään juuri siksi ettei sit vahingoita enempää.. Ja täytyy sanoa, että vaikka ajatus hirvitti niin olo noiden kertojen jälkeen oli jotain aivan taivaallista kun niska- ja selkäkivut oli tiessään.

Tulipas kamala palopuhe, mut tosiaan tällain lähempää seuranneena (myös muutamaa muuta noista ns vaihtoehtohoidoista) on mun mielipide muuttunut positiivisemmaksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, kyllähän joku akupunktio tai intialainen päähieronta voi tuntua ihan mukavalta ja rentouttavalta, eikä siinä sinäänsä mitään pahaa olekaan. Mutta heti kun niitä ruvetaan markkinoimaan terveysväittämin, nousevat karvani pystyyn!

No  eikö ainakin akupunktiolla ole jo ihan tieteellistä näyttöä mm. pitkäaikaisen kivun lievityksessä? Ja vieläpä placeboakupunktio vs. oikea akupunktio, eli verrokkiryhmälle oli pistelty neuloja vääriin paikkoihin--ei vaikutusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saahan sitä humpuukin rahansa työntää kuka haluaa, mutta jos vakavia sairauksia joku ryhtyy hyvässä uskossa näillä hoitamaan kun kerta naapurin siskon mieskin parani niin sitten ollaan vaarallisilla vesillä. Kyllä on hyväuskoisia ihmisiä olemassa jotka voivat rahansa ja terveytensä uhrata näille puoskareille.

"Sinä elät kuolemanpelossa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No  eikö ainakin akupunktiolla ole jo ihan tieteellistä näyttöä mm. pitkäaikaisen kivun lievityksessä?

Tiedä sitten tuosta tieteellisyydestä... olen minäkin noita artikkeleita lukenut, joissa akupunktion on sanottu lievittäneen potilaiden kipuja, mutta otos on aina ollut kovin pieni (eräässä amerikkalaisessa tutkimuksessa muistaakseni 38 henkilöä) eikä tietoa akupunktion vaikutusmekanismista edelleenkään ole. Itse olen lukenut (ja olen myös taipuvainen uskomaan), että kivun lievittyminen liittyy endorfiinin tuottamiseen.

Perinteisten akupunktiohoitajien mukaan heidän tekniikkansa korjaa elimistön epätasapainon, joka on seurausta häiriöistä "yin"- ja "yang" -voimissa. Ei kuulosta kauhean tieteelliseltä minun korvaani...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyse kun kuitenkin on placebosta eikä oikeasti vaikuttavista hoidoista.

Jos hoidon placebo-vaikutus toimii, niin on kyse ihan oikeasti vaikuttavasta hoidosta. Silloin vaikuttajana vain ei ole suora fysikaalinen tai kemiallinen efekti, vaan psyykkinen.

Sibbe

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselleni ei Tehy-lehteä tule, mutta luin muualta, että Tehy-lehdessä oli ollut puoskarointia kritisoiva kirjoitus ja se sai aikaan kovan kalabaliikin. Tehy joutui irtisanoutumaan toimittajan kirjoituksesta kun osa hoitsuista uhkasi erota koko liitosta.

Höpöhöpö. Siellä oli kolumni (ei siis toimittajan kirjoittama) asiaa koskien ja seuraavassa lehdessä sitä kritisoitiin mielipidepalstalla. Kritiikkiä antoi hoitsut jotka itse uskoivat näihin hoitoihin. Mitään irtisanoutumista erouhkausten edessä en TEHY-lehdessä nähnyt. Himppasen jutut muuttuu matkan varrella. Se oli mun mielestä ihan asiakolumni.

Mitä näihin huuhaa hoitoihin tulee, niin mun mielestä kukin uskokoon mihin tahtoo, mutta niitä ei pitäs verovaroin rahoittaa. Meilläkin antaa kaksi tk-lääkäriä aku-hoitoja jotka vie sitten aikaa tavallisilta vastaanotoilta. Firma ostaa neulat yms. Mun mielestä mitään itämaista lääketiedettä ei pitäs harrastaa julkisessa terveydenhuollossa, ne asiat voi kukin hoitaa privapuolella jos niihin uskoo.

muoks: liitteenä tämä 'kalabaliikki'. Jokainen voi huomata että tuo väitetty 'irtisanoutuminen eroamisten edessä' on himppasen liioteltua. Myöskään yhtään eroilmoitusta en tuosta löydä.

tehy.jpeg

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos hoidon placebo-vaikutus toimii, niin on kyse ihan oikeasti vaikuttavasta hoidosta.

No minusta placebo-vaikutus ei ole mikään todiste hoidon toimivuudesta, vaan pikemminkin kyseisen ihmisen hyväuskoisuudesta. En pidä pahana sitä, että joku kokee saavansa apua huuhaasta, mutta kritisoin huuhaan markkinointia terveysvaikutuksilla ja hyväuskoisten ihmisten rahastamista katteettomilla lupauksilla.

Mitään irtisanoutumista erouhkausten edessä en TEHY-lehdessä nähnyt.

Ok, hyvä tietää. Kuten sanottu, itse en ole kyseistä juttua lukenut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Jos tämä on oikeasti totta

Ei ole totta.

muoks: laitoin TEHY-lehteen ilmoituksen että laitoin mielipidesivun tänne esille. Periaatteessa siihen olis pitäny ensin kysyä lupa tekijänoikeuksien vuoksi. Otetaan pois jos se ei heille sovi >:D

Tuo kolumni oli muuten Markku Myllykankaan kirjoittama, joka on Kuopion yliopiston terveyssosiologian yliassistentti, ei tehy-lehden toimittaja. Kolumni oli mun mielestä hemmetin hyvä. Se päättyi näihin sanoihin ' Hoitamisen on perustuttava tieteelliseen näyttöön. Ei magiaan ja mystiikkaan. Puoskarit on karkoitettava terveydenhuollosta.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No  eikö ainakin akupunktiolla ole jo ihan tieteellistä näyttöä mm. pitkäaikaisen kivun lievityksessä?

Oikeassa olet:

Akuneuloilla pistely ihoon vapauttaa endogeenisia opioidipeptidejä, jotka poistavat kipua. Kiistatta on osoitettu, että akupunktuuri lieventää leikkauksen jälkeistä pahoinvointia ja toimenpiteen jälkeistä hammaskipua.
http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=5334580
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pari potilasta on kertoneet saaneen avun krooniseen kipuun vyöhyketerapiasta. Se mistä kivun lievittyminen johtuu, en osaa ottaa kantaa. Kyse voi olla niin placebosta tai oikeasta avusta mutta pääasiahan on että kipu on lievittynyt ja potilaat tyytyväisiä. Omillaan maksavat ja sen kyllä sallin...

Mutta sitten on näitä "kansanparantajia" jotka myyvät ihmepillereitä 1000 e/purkki vakavasti sairaille joille ei länsimainen lääketiede lupaa mitään ja potilaat tottakai ostavat. Kukapa ei kun on omasta hengestä kyse. Tämä on mielestäni tuomittavaa tälläinen rahastaminen mutta toisaalta niin kauan kun on elämää on toivoa  :-

Ite oon kerran kokeillut vyöhyketerapiaa ihan virkistymistarkoituksessa ja olo sen jälkeen oli aivan loistava  >:D

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo kolumni oli muuten Markku Myllykankaan kirjoittama, joka on Kuopion yliopiston terveyssosiologian yliassistentti, ei tehy-lehden toimittaja. Kolumni oli mun mielestä hemmetin hyvä.

Joku on laittanut Myllykankaan k.o kolumnin esille:

http://tinyurl.com/y9vjr9

Se on aiemminkin kritisoinut samaa asiaa: http://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2001_06/puoskarointi.html

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No  eikö ainakin akupunktiolla ole jo ihan tieteellistä näyttöä mm. pitkäaikaisen kivun lievityksessä?

Perinteisten akupunktiohoitajien mukaan heidän tekniikkansa korjaa elimistön epätasapainon, joka on seurausta häiriöistä "yin"- ja "yang" -voimissa. Ei kuulosta kauhean tieteelliseltä minun korvaani...

Lukasin läpi SBU.n raportin pitkäaikaisen kivun hoidosta ja siinä tosiaan erotetaan länsimainen ja itämainen akupuntkio toisistaan. Länsimainen keskittyy kivun oireen lievittämiseen ja kyseisessä raportissa ollaan tarkasteltu juuri länsimaista.

Akupunktiosta ja muista hoidoista pitkäaikaista kipua vastaan ja niiden evidenssistä:

http://www.sbu.se/Filer/Content0/publikationer/1/smarta_sammanfattning.pdf

Muoks. pistetään nyt lisää näitä linkkejä jos joku on kiinnostunut kipuevidennseistä:

http://www.sbu.se/www/index.asp

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä keskustelussa on minun mielestä vähän turhaan yleistetty asioitan ja paketoitu kaikki klassisen lääketieteen ulkopuoliset hoidot uskomushoitojen kategoriaan. Samasta syystä kyselyynkin vastaaminen tuottaa hankaluuksia sillä mielestäni uskomushoidoista on 90% täyttä humpuukia, mutta esimerkiksi nämä lääkärienkin laajalti hyväksymät hoitomuodot (akupunktio, naprapatia, kiropraktiikka, manipulaatiohoito) alkavat kuulua pikku hiljaa hieman eri kategoriaan.

Eli jos uskoo yhteen uskomushoitomuotoon ei tarkoita automaattisesti sitä että hyväksyisi kaikki tähän karsinaan heitetyt hoidot.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti tämän keskusteluaiheen aloittajalle sopii että siirrän tämän keskustelun tänne julkiselle puolelle? Mun mielestä tästä voitas keskustella ihan avoimesti että kaikki näkis mitä mieltä alan ammattilaiset näistä asioista on >:D

Myllykankaan luvalla julkaisimme k.o kolumnin myös täällä: http://hoitajat.net/foorumi/index.php?topic=7815.0

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valitettavan mustavalkoinen on maailmani ja olen kyllä koumnin kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä. Suvussakin on kuulemma joku verenpysäyttäjä ollut mutta jotenkin ei istu omaan käsitykseeni moiset hoitomuodot.

Tietysti tämä kaikki voi olla vain omaa mielikuvituksen puutetta.

Miks tähän pitää kirjoittaa kaikkea tyhmää?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä keskustelussa on minun mielestä vähän turhaan yleistetty asioitan ja paketoitu kaikki klassisen lääketieteen ulkopuoliset hoidot uskomushoitojen kategoriaan. Samasta syystä kyselyynkin vastaaminen tuottaa hankaluuksia sillä mielestäni uskomushoidoista on 90% täyttä humpuukia, mutta esimerkiksi nämä lääkärienkin laajalti hyväksymät hoitomuodot (akupunktio, naprapatia, kiropraktiikka, manipulaatiohoito) alkavat kuulua pikku hiljaa hieman eri kategoriaan.

Eli jos uskoo yhteen uskomushoitomuotoon ei tarkoita automaattisesti sitä että hyväksyisi kaikki tähän karsinaan heitetyt hoidot.

Samaa mieltä. Ja mulle jäi vähän epäselväks kysyttiinkö tässä nyt mielipidettä henk.koht vai hoitajana, kun sitten niin kärkkäästi tunnuttiin tuomitsevan jos joku henk.koht elämässään käyttää jotain muita hoitomuotoja... Eihän kellään kai hoitajana oo oikeuksia tuputtaa potilaille mitään "uskomushoitoja"? Joten silloinhan henk.koht mielipide näistä saa olla ihan mitä vaan...

(Miten niin aamuäreä?  ::))

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työelämässä törmäsin korva-akupunktioon yhden mt-harjoittelun yhteydessä. Se oli aika yleisesti käytössä oleva hoitomuoto lähinnä alkoholisteille, uniongelmaisille, kivun lievitykseen. Kokeilin yhden istunnon ja en huomannut olossani muutosta, mutta en tietääkseni noista em. ongelmista ainakaan kärsi.

Yksi asia, minkä kanssa olen paininut työelämässä on se, että joku ihminen voi luottaa pelkästään luontaistuotehoitoihin ja luontaishoitaja voi suositella mm. psyykenlääkkeiden poisjättämistä, kun ei hoidot kuulemma pelaa kunnolla, jos niitä käyttää. Hoitaja ei ollut yhteydessä lääkäriin tai avopuolen hoitajiin, vaan omavaltaisesti suositteli näin. Tässä tapauksessa tuloksena oli 6kk:n psyk.sairaalajakso.. Vastuukysymyksiä pohdin tuossa kovasti ja kyllähän se sitten taas oman työn vesittää täysin psyk.avopuolella, kun se psyykenlääke voi todella jopa sitä ihmistä auttaa...

**lisäys

Lisään vielä sen, että kun itsellä ei niinkään ole kokemusta uskomus/vaihtoehtohoidoista niin ei voi sitä mielipidettään muodostaa. Kai sitä tarpeen tullen voisi kokeilla esim. kivunhoidossa. Tuo yllämainitsemani oli vaan kärjistynyt tilanne kaikinpuolin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä mitään hoitoja ei tulisi verovaroin tukea joita ei ole tiedeyhteisöissä tutkittu ja hyväksytty. Saatikka julkisessa terveydenhuollossa antaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Henkilökohtaisesti en ole näihin vaihtoehtoisiin hoitomuotoihin tutustunut. Olen kuitenkin aina ajatellut että vyöhyketerapia ja akupunktio ovat joissakin tapauksissa ihan kelpo tavaraa.

Kuulostaa silti aika hurjalta, että lääkäriasemilla sairaaloista puhumattakaan, tarjottaisiin Esim. Rosen -terapiaa tai Reiki hoitoa.

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eihän nuo uskomushoidot ole sen kummempia kuin Jumalaan uskominenkaan, minkä jotkut kokevat parantavana voimana.

Se ettei uskota kohta enää muuhun kuin ihmeisiin ja kosmisen säteilyn parantavaan voimaan tekee niistä kipeitä.

Kiinalaiseen, tuhansia vuosia vanhaan, lääketieteeseen minulla kaikista vähiten epäillyksiä oikein/hallitusti/asiantuntevasti käytettynä, moneen muuhun sitäkin enemmän.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...