Jump to content
MAINOS

MRSA-potilas sairaankuljetuksessa

Ladytakkutukka

Recommended Posts

Posted

Mutta älkää hyvät kyytimiehet olko niin hölmöjä ja ottako potilasta ja vastuuta ilman että tiedätte olennaisen potilaasta, vaikka olisi kyse D-tasoisesta hoitolaitos siirrosta. :(

Jos kirjekuori on liimattu kiinni ja raporttia ei anneta niin kyllä minä tulkitsen sen niin että lähettävä laitos kantaa vastuun kuljetuksesta. Vaikka mistä näistä vastuuasioista tietää ennen kuin ne on oikeudessa punnittu..
MAINOS
Posted

Mutta älkää hyvät kyytimiehet olko niin hölmöjä ja ottako potilasta ja vastuuta ilman että tiedätte olennaisen potilaasta, vaikka olisi kyse D-tasoisesta hoitolaitos siirrosta. ;D

Jos kirjekuori on liimattu kiinni ja raporttia ei anneta niin kyllä minä tulkitsen sen niin että lähettävä laitos kantaa vastuun kuljetuksesta. Vaikka mistä näistä vastuuasioista tietää ennen kuin ne on oikeudessa punnittu..

Potilassiirroista lähettävä yksikkö vastaa potilaasta niin kauan kunnes potilas on vastaanotettu toiseen yksikköön. Näin asia on meillä HUS:ssa ohjeistettu.

Lähettävän yksikön on siis pidettävä huolta siitä, että sairaankuljetuksen aikana ei pääse tapahtumaan mitään potilaan vointia vaarantavaa, pitämään huoli riittävistä hoitovälineistä ja lääkkeistä ja tarvittaessa järjestettävä saattaja ambulanssikyydin ajaksi.

Failure is always an option

Posted

Meille juuri tulleen, uusimman MRSA-ohjeen mukaan sairaankuljetushenkilöstölle ei saa edes kertoa, jos potilaalla on MRSA. Ainoastaan saa/täytyy sanoa, että potilaalla on kosketuseristys. Tätä perusteltiin potilaan tietosuojalla, kun sitä hieman ihmetellen kysyin. Eikö sitten sairaankuljetushenkilöstöllä ole vaitiolovelvollisuutta?? Olen ainakin niin kuvitellut tähän asti.

Taxikuskeille ei saa taas puolestaan sanoa mitään, jos tulevat kyytimään potilasta, noh sen nyt ehkä helpommin ymmärtää....

Pitäisköhä meidän kippeenkuljettajienki sit olla informoimatta vastaanottavaa yksikköä, jos potilas on mrsa kantaja.. jos se tiedossa meillä olisi... EI HYVÄÄ PÄIVÄÄ! sit ihmetellää minkä takia nämä leviää..

Posted

Taxikuskeille ei saa taas puolestaan sanoa mitään, jos tulevat kyytimään potilasta, noh sen nyt ehkä helpommin ymmärtää....

Takseille yms, pitää myös kertoa, helvetti eihän asiassa ole mitään järkeä muuten tai sitten taksi ei sellaista kuskaa kuten ei pitäisikään jos ja kun ei voi sen mukaisesti toimia. Jos takissa mrsa potilas koskee kahvoihin yms sellaisiin paikkoihin ja seuraava asiakas koskee myös ja sitten hivelee nenää, huutaan tai jotain haavaansa niin siinä se on, kukas siitä vastaa?

Tarviiko siitä kenenkään vastata? Ihan samaten voit saada taksista vaikka noroviruksen...

MRSA-kantaja voi myös elää jokapäiväistä normaalia elämäänsä kotinsa ulkopuolella ja kulkea yleisillä liikennevälineillä, kaivaa omaa nenäänsä ja sitten painaa samalla sormella vielä STOP-nappia... Vai pitäisikö kantajan kulkea kokovartalosäkissä?

Posted

Välillä kyllä tuntuu että ollaan taantumassa aikaan ennen 1900 lukua kun kaikki sairaat ja erilaiset lukittiin pois silmista ja pois mielistä. :-

Jos et tiedä, mumise. Jos olet kusessa, Delegoi!

Posted

Ihan samaten voit saada taksista vaikka noroviruksen...

Meillä pistivät mummojen&pappojen säilytyspaikan (ei sitä muulla nimellä enää kehtaa kutsua) karanteeniin Noron takia. Käytiin sitten TK:ssa kysymässä ohjeita sairaankuljetukselle, periaatteella ketä kuljetetaan, millä indikaatiolla, minne, mitkä varotoimet yms. ja jos vaikka suusuojia saataisiin. Olivat aika huuli pyöreänä.

" Ei tarvii suojautua, tarttuu se kuitenkin." oli paras vastaus mitä saatiin.

Just joo...

Muokkaus: Lainaukset

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

• 1 year later...
Guest f_soul
Posted

Itse olen kaiken näköisissä kosketuseristys potilaissa käyttänyt kroppalakanaa (sellainen valkoinen muovipintainen isolakana" Se laitetaan paareilla ja potilas nostetaan sinne ja kääritään tuohon lakanaan. Jos potilas oikeen räkii tms. laitetaan vielä suu-nänäsuojus potilaalle. Näin esim.esbl, tuberkuloosi potilaiden kanssa.

• 6 years later...
Posted

Jos työskentelee mrsa potilaiden parissa ja vahingossa koskee nenän limakalvoille? Eikai se ole minuun tarttunut. Olen ollut tänään ensimmäistä päivää työssäni. Ja suojautunut olen hyvin.

Posted

Jos työskentelee mrsa potilaiden parissa ja vahingossa koskee nenän limakalvoille? Eikai se ole minuun tarttunut. Olen ollut tänään ensimmäistä päivää työssäni. Ja suojautunut olen hyvin.

Jos eritteessä olevan sormen tai hanskan työntää nenään niin tartunta lienee todennäköinen. Jos olet heittänyt eritteisen hanskan roskiin ja sen jälkeen käyttänyt käsihuuhdetta ohjeenmukaisesti ennen nenän kaivamista niin riski on minimaalinen.

En muista nähneeni tutkimustietoa MRSA:n tartuttavuudesta, mutta koska tartuntoja sattuu aina sairaalassa "tavanomaisista varotoimista" riippumatta niin se lienee kohtalaisen hyvin tarttuva. Suurin syy tartuntoihin sairaalassa on varmasti henkilökunnan riitämätön (käsi)hygienia.

Posted

Jos eritteessä olevan sormen tai hanskan työntää nenään niin tartunta lienee todennäköinen. Jos olet heittänyt eritteisen hanskan roskiin ja sen jälkeen käyttänyt käsihuuhdetta ohjeenmukaisesti ennen nenän kaivamista niin riski on minimaalinen.

En muista nähneeni tutkimustietoa MRSA:n tartuttavuudesta, mutta koska tartuntoja sattuu aina sairaalassa "tavanomaisista varotoimista" riippumatta niin se lienee kohtalaisen hyvin tarttuva. Suurin syy tartuntoihin sairaalassa on varmasti henkilökunnan riitämätön (käsi)hygienia.

Ja että miten suurella todennäköisyydellä jää pysyväksi MRSA-kantajaksi. Ku eikös se voi nenän limakalvoiltaiki hävitä itsestään? Et se ei vielä automaattisesti tarkoita pysyvää kantajuutta.  

EKG NERD

Posted

Ainakin terveydenhuollon työntekijöille on tarjolla MRSA:n häätöhoitoja. Käsittääkseni nämä ovat suht. tehokkaita ainakin nenän/nenänielun kolonisaatioihin. Oli joskus töissä tästä puhetta, mutta en löydä nyt lähdettä.

• 2 weeks later...
Posted

Ainakin terveydenhuollon työntekijöille on tarjolla MRSA:n häätöhoitoja. Käsittääkseni nämä ovat suht. tehokkaita ainakin nenän/nenänielun kolonisaatioihin. Oli joskus töissä tästä puhetta, mutta en löydä nyt lähdettä.

Väestöstä neljänneksellä on MRSA kolonisaatio. Joten voitte varmaan kuvitella että tuo löytynee joka hoitajan nenästä. Jos noita näytteitä lähdetään ottamaan, niin töistä pitää olla pois jokunen päivä.

Kolonisaatiollahan ei sikäli merkitystä ole, koska sitä on aika mahdoton estää. Infektio sitten erikseen.

http://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit/taudit-ja-mikrobit/bakteeritaudit/mrsa

Posted

Ainakin Terveyskirjaston mukaan viidenneksellä Suomalaisista on tavallinen staph. aureus kolonisaatio nenässä ilman resistenssiä. Aika hurja luku olisi, että neljänneksellä olisi MRSA. Onko lähdettä? Tuo yllä oleva lähdekin puhuu vain tavallisesta staph. aureuksesta.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00586

Ei lähdettä, minun moka. Tuo lähde tosiaan puhuu tavallisesta, ei resistentistä kannasta. 

MAINOS

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...