Jump to content
MAINOS

Josselle kiitokset tiedosta!


Vieras: petronella

Recommended Posts

Vieras: petronella

Pitää sitten soitella Pohj. Hoitajavälitykseen ja kysellä sieltä. Ymmärsinkö oikein, että Ruotsissa työtilanne on tällä hetkellä huono? Mistä se mahtaa johtua. Vähän aikaa sitten oli vielä kovakin pula. Miten se nyt puolessa vuodessa on ehtinyt muuttua? Taidan olla aika ulkona kuvioista...No, eiköhän kohta selviä kun pääsee paikan päälle asustamaan... Kiitos vielä!

        -P-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Nyt on alkanut täällä ruotsissa nämä säästö kampanjat. Kunnalla (?) ylitty budjetti aivan hirveästi viime vuona. Sitten on tosin minulle myös selitelty että kun tämä Karolinska instituutti ja Huddingen yliopistollinen sairaala yhdistyi niin pitää säästää. Tammikuusta lähtien on alkanut näkyä nämä säästötoimen piteen osastoilla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: petronella

Saanko kysyä onko Johsar Ruotsissa töissä, Tukholmassa? Ymmärsinkö oikein? Onko siis Ruotsiinkin kohta tulossa lama terveydenhoitoalle? Voi surku. Minä kun ajattelin että voisin työskennellä siellä pitkäänkin. Mun tiedot on kaikki ihan alkutekijöissään. Olen muuttamassa parin viikon sisällä (tavarat/huonekalut on lähtenyt ja tammikuun puolella) ja tarkoitus on selvittää asioita paikan päällä. Suoritan ainakin ensiksi jonkun S.F.I kielitutkinnon jonka eräs sairaala vaatii ennen kuin se voi ottaa minua töihin. Näin olen ymmärtänyt... Tiedätkö tästä mitään? Entä onko mitään "juttuja" jotka mun pitäisi ehdottamasti tietää työtä hakiessani??

Kiitän vastauksesta jo etukääteen! Kaikki Ruotissa työskentelystä jotain tietävät vastatkaa,pliis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsekin piti lähteä nyt alkuvuodesta, mutta sitten Iris Toivonen kehoitti pysymään toistaiseksi Suomessa. Ovat kuulemma itsekin aivain ihmeissään tilanteesta ruotsissa. Jouluna valmistuneista ruotsalaisista sh:sta hurjimpien juttujen mukaan olisi vain 5 prosenttia työllistynyt, eli mahtaako siellä olla edes kesätöitä, vaikka kovasti esim Pohjoismaiden hoitaja välitys ilmoittelee? Norjan tilanne on ilmeisesti myös kehittymässä ja määräaikaisuuksia karsittaan ainakin jossain päin, asiasta tietäviltä olisi kiva saada infoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep! Olen ollu reilut puolivuotta ja kahden ja puolen kuukauden päästä olen tulossa takaisin suomeen.

Tullessani sairaala maksoi vuokrani ja 1-2 kotimatkaa suomeen kuukaudessa. No nyt ei enään noita tukia ole. Joulun alla osastollamme lopetti yksi sh. ja vasta nyt olemme saaneet palkata hänelle seuraajan. Eli aika tiukkaa on ollut. Minun mielestäni tämä ei enään ole kovin kannattavaa (saman verran saan suomessakin palkaa). En osaa ennustaa onko tilanne nyt kuinka pysyvä.

Oletko lähdössä ihan itekseen vai jonkun välitysfirman kautta?

Sen voin neuvoa, että hanki se ruotsin sotu mahd. nopeasti. Mikään ei toimi ennen sitä.

En nyt osaa enempää kirjoitella, mutta minulle saa laitella lisää kysymyksiä jos on tarvis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: petronella

Olen lähdössä itsekseen. Kaupunki johon menen on sen verran pienempi, että välitysfirmoilla ei ole sopimusta kyseisen sairaalan kanssa. Olin yhteydessä pohj. hoitajavälitys firmaan ja sieltä sanoivat ettei ole kannattavaa alkaa neuvotella palkoista, sopimuksista yms. vain yhden työntekijän vuoksi. Ja muualle en ainakaan nyt vielä ole muuttamassa koska avopuoliso työskentelee samassa kaupungissa johon olen menossa eli siinä motiivi...

Sotujutuista tiesinkin jo...kirjastokortin saaminenkin oli kuulemma vähän niin ja näin kun ei ollut sotua... Mutta entäs ne palkka-asiat. Mikä on sairaanhoitajan palkka Ruotsissa eli siis minkä allle mun ei kannata ehdottomasti suostua? Ja miksi olet itse tulossa pois?? Mulla olis sata muutakin kysymystä mut kaikkia ei heti muista eikä tule mieleen ja eikä oikein osaa kysyäkkään. Varmaan sitten kun olen siellä asioita tulee mieleen yhtenään...

Vastauksista jo etukäteen kiittäen, Petronella

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen itse tullut pohjoismaiden hoitaja välityksen kautta. Palkkaa saan 20 000 kr ja minulle on neuvottu ettei sen alle kannata suostua. Tosin jos löytyy enemmän kokemusta kai on mahdollisuus korkeampaan palkaan. Pikäaikais puolella on vielä paremmat. Se palkka jonka saat nyt neuvoteltua on se lopullinen. Hoitaja välityksestä sanottiin silloin aikanaan et se nousee 3-4 kk päästä(puppua!).

Paluu päätökseeni on vaikuttanut mm. se että nyt pitäs etsiä oma asunto (sairaala ei enään avusta sen kanssa) ja sopimukseni on määrä aikaisia ja oh. on valmis kirjoittamaan sopimuksen 3 kk kerrallaan. Mielestäni on nyt vähän turhan hataralla pohjalla asunnon ja työpaikan kanssa.

Edelleen saa laittaa lisää kysymyksiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: petronella

Kiitos taas vastauksesta! Pommitan sua lisää... Oliko toi 20 000 kruunua brutto vai netto palkka?? Ja oliko se peruspalkka vai tuleeko siihen vielä lisät päälle?? Eikös toi 20 000 kruunua ole sitten jotain hieman yli 2000 euroissa? jos nyt oikein kurssia muistelen... On se joka tapauksessa ainakin jonkin verran enemmän kuin mitä täällä maksetaan ja kaikki sen ylimenevä on mulle vaan plussaa!! Ens viikon lopulla olen tulossa sinneppäin ja täytyy sanoa että pieni stressi on kyllä työpaikan saamisen kanssa mut pitää yrittää ajatella positiivisesti...

Ja rahan kanssa ei nyt ainakaan heti ole tiukkaa koska saan liiton päivärahaa 3 kuukauden ajan. Ruotsilla ja Suomella (voi olla muillakin mailla) on sellainen sääntö että vieraassa maassa saa olla 3 kuukautta työnhakumatkalla ja sen ajan maksetaan liiton ansiosidonnaista päivärahaa.(liitosta saa siis mukaansa sellaisen E-303 lomakkeen) Mutta meneehän se 3 kuukauttakin äkkiä mut pitää vaan yrittää olla sitkeä ja toiveikas töiden suhteen. Opiskelen kieltä vaan ahkerasti. Osallistun siihen S.F.I kielitutkinnolle. Oletko siitä kuullut mitään? Mulle on sitä kehuttu. Tässä taas vähän kysymyksiä sulle,hih! Etukäteen jo kiittelen!

                -P-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

20000 kr ennen veroja ja kyllä noin 2000 euroa. Tosin suomen 24 veroprosentin sijasta maksan täällä veroja 32 prosenttia.

Ko. kielitutkinnosta en ole kuullut mitään. Oma kielitaito oli aika heikoissa kantimissa kun muutin tänne eikä mitään kursseja ole tarvinnut käydä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Sekä Ruotsissa että Norjassa (joskus myös Suomessa) työskennelleenä pidän 20 tonkkaa aika vähänä. Riippuu tietysti kokemuksesta ja mahdollisesta erikoistumisesta (vanhamuotoinen).

Olin ennen työpaikassa Ruotsissa, missä haitari oli lotilla 16500-24000 (peruspalkka, brutto, ilman lisiä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...