Jump to content
MAINOS

Omia kokemuksiasi yksilövastuisesta hoitotyöstä


Kuura

Recommended Posts

Opiskelen sairaanhoitajaksi ja nyt täytyisi tehdä esitelmä omahoitajuudesta,

pyytäisinkin nyt teitä arvon netinkäyttäjät kirjoittamaan omista kokemuksistanne

tästä aiheesta.Juttunne voivat olla niin kriittisiä kuin myönteisiäkin.

Käytän saamiani juttuja esitelmässäni mainitsematta kirjoittajaa.

Kiitos ja hyvää syksynjatkoa!!

Tosimies on setämies

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Noloa...väänsin oman opinnäytetyöni v. 1990 ko. aiheesta. Enää en muista yhtään mitään. Pitääpä kaivaa jostain arkistosta (laskujen seasta) jos sattuis löytymään.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Unicornu

Omahoitajuus on meillä sitä, että työvuoroissa jakaannutaan siten, että päästään hoitamaan "omia" vanhuksia. Sitten omahoitajat huolehtii lääkityksestä, hoitosuunnitelmasta, tiedottamisesta, hoitovälineistä, palvelujen tilauksesta (jalkahoitaja, parturi-kampaaja) jne.  Omahoitajuus on sitä, että et ehdi tehdä sitä kaikkea mitä sinulta vaaditaan ja toiset työvuorolaiset eivät niitä välttämättä suostu tekemään, vaikka sinulla sattuisikin olemaan vapaata. Omahoitajuus on myös sitä, että useat hoitajat tekevät sellaisia asioita, jotka voisi yhdellä kerralla yksi henkilö tehdä (esim. lääkkeiden jako, painon punnitus, RR-mittaus, hoitovälineiden jako yms.) Työtovereiden kanssa et pääse tekemään oman vanhuksesi hoitosuunnitelmaa, vaikka he voisivatkin antaa siihen hyviä vinkkejä. Työtovereillasi ei ole edes aikaa vilkaista sinun tekemääsi hoitosuunnitelmaa, koska heillä on jo täysi työ "omissakin" vanhuksissa. Samoin tulotilanteen kartoittaminen yksin on aika työlästä: Siisti huone, tutustu vanhukseen, merkitse hänen omaisuus, täytä kurva, tee lääkelista, jaa lääkkeet dosettiin, soita ruokahuoltoon, ole yhteydessä omaisiin, järjestä hoitovälineet yms.) Sen tulotilanteen kartoittamisen lisäksi sinun tulisi vielä suoriutua niistä toiminnoista, jotka kuuluisivat muihinkin päiviisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni yksilövastuinen hoitotyö on huono keksintö. Tai sen toteutumisen onnistuminen on suhteessa yksikön hoitotyön luonteeseen. Paremmin se toteutuu esim. pitkäaikaishoidossa tai vanhainkodeissa, joissa hoitosuhteet ovat usein pitkiä.  Akuutimmissa yksiköissä esim. omahoitajuus on vain sanan helinää ja nimi tulohaastattelun yläreunassa. Yksilövastuisen hoitotyön onnistuminen on minusta siis suhteessa potilaan hoitojakson pituuteen ja henkilöstöresurssien riittävyyteen.

Erikoissairaanhoidossa- ainakin täällä meillä päin on suuntaus se, että perus- ja lähihoitajien toimet muutetaan vähitellen sairaanhoitajien toimiksi. Tämä on mielestäni huono suuntaus, koska se aiheuttaa yhdessä yksilövastuisen hoitotyö-mallin kanssa kohtuuttomasti  tehtävää yhdelle ihmiselle, jolloin työn laatu kärsii ja hoitovirheet yleistyvät..

Että tällaisia ajatuksia näin yövuoron päätteeksi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutamalla ppkl:lla on mielestäni yksilövastuinen ht toiminut hyvin. Siinä sama henkilö joka otti potilaan vastaan hoiti potilaan sitten loppuun asti. Tämä sama koski kaikkia ammattiryhmiä eli sh, lh ja lvm. Jos jotain lääkityksiä oli niin sh kävi ne hoitamassa, mutta muuten homma hoitui varsin itsenäisesti. Tällä systeemillä homma pysyi hyvin hanskassa ja jokainen tiesi tarkkaan omien potilaidensa tilanteen eikä tarvinnut huolehtia muista.

Mun kanssa on niin helppo olla. Saa tehdä just niiku mä sanon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutamalla ppkl:lla on mielestäni yksilövastuinen ht toiminut hyvin. Siinä sama henkilö joka otti potilaan vastaan hoiti potilaan sitten loppuun asti. Tämä sama koski kaikkia ammattiryhmiä eli sh, lh ja lvm. Jos jotain lääkityksiä oli niin sh kävi ne hoitamassa, mutta muuten homma hoitui varsin itsenäisesti. Tällä systeemillä homma pysyi hyvin hanskassa ja jokainen tiesi tarkkaan omien potilaidensa tilanteen eikä tarvinnut huolehtia muista.

Tästä samaa mieltä. Meillä ppkl:lla em. meininki, homma pysyy aisoissa kiireisinäkin päivinä. Käyntien pituus polilla suhteellisen lyhyitä, jolloin yksilövastuinen ht onnistuu hyvin.

He who laughs last has not yet heard the bad news.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muutamalla ppkl:lla on mielestäni yksilövastuinen ht toiminut hyvin. Siinä sama henkilö joka otti potilaan vastaan hoiti potilaan sitten loppuun asti. Tämä sama koski kaikkia ammattiryhmiä eli sh, lh ja lvm. Jos jotain lääkityksiä oli niin sh kävi ne hoitamassa, mutta muuten homma hoitui varsin itsenäisesti. Tällä systeemillä homma pysyi hyvin hanskassa ja jokainen tiesi tarkkaan omien potilaidensa tilanteen eikä tarvinnut huolehtia muista.

Tästä samaa mieltä. Meillä ppkl:lla em. meininki, homma pysyy aisoissa kiireisinäkin päivinä. Käyntien pituus polilla suhteellisen lyhyitä, jolloin yksilövastuinen ht onnistuu hyvin.

Päiväkään Suomen ppkl:n töitä tehneenä ihmettelen aina silloin tällöin että eikö toi tollainen sydeemi aiheuta sen että sh:n täytyy oman potilaan hoidon lisäksi hoitaa "muiden" potilaiden lääkityksiä? Mietin vaan sh:n työmäärää...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkityksellä tarkoitin i.v. lääkkeitä. Muut lääkkeet kukin hoiti itse. Lisäksi lvm:t laittoi tipat.

Mun kanssa on niin helppo olla. Saa tehdä just niiku mä sanon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkityksellä tarkoitin i.v. lääkkeitä. Muut lääkkeet kukin hoiti itse. Lisäksi lvm:t laittoi tipat.

No kyllä sitä minäkin tarkoitin :). Sen verran tätä foorumia olen jo selannut. Silti, kuinka moneen pt. i.v. lääkitykset;  kuuluu sairaanhoitajalle...  Siis about millaisesta pt. määrästä  about on kyse? I.v:t yhdelle, i.v:t viidelle? Kai lekuri tulee laittaa neulan niinkuiin joskus jossain käytännön harjoittelussa näin?

Ihan vaan mielenkiinnosta; jos sitä joskus kääntyisi kotiinpäin....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni yksilövastuinen hoitotyö on täyttä roskaa. Mikä tahansa muu systeemi luultavasti kuormittaisi hoitajia vähemmän. En ole koskaan halunnut töihin sellaiseen yksikköön, jossa tätä yksilövastuissta hoitotyötä korostettaisiin.

Ai niin joo, sana "yksilövastuinen" ei suomen kielen kielioppisääntöjen mukaan voi liittyä käsitteeseen "vastuu" vaan on lähempänä käsitettä "vastus". Mielestäni tämä kuvataakin hyvin koko termiä.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No omassa työyksikössäni on yksilövastuullinen hoitotyö käytössä. Toimii erittäin hyvin, en voisi kuvitellakaan mitään muuta toimivaa mallia.

Jokaisella hoitajalla on 1-3 omaa potilasta ja homma pysyy näpeissä hyvin. Ei siitä tulisi mitään jos meillä jokainen hoitaja hoitaisi jokaista potilasta. Varsinkin kun kyseessä on sairas potilas, niin siinä pitää keskittyä potilaan/potilaiden hoitoon ihan eri tavalla.

Ja työpaikka on erikoissairaanhoitoa ja akuuttia hoitotyötä. Keskimääräinen hoitoaika potilaalla on 1,5-1,7 vrk.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä psykiatrian puolella yksilövastuinen hoitotyö on ehdoton. Akuuttiosastolla meillä homma toimii niin, että jokaisella potilaalla on kaksi nimettyä omahoitajaa. Kuntoutusosastolla samoin, mutta siellä on myös jaetut moduulit, jonka hoitajat ovat seuraavaksi parhaiten perillä potilaan asioista omahoitajien jälkeen. Omien potilaiden määrä vaihtelee, mitään sovittua lukumäärää ei ole.

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä myös hemalla ja onkolla on ihan ehdoton ja homma toimii. Ei se sitä tarkoita että yksi hoitaja hoitaa kaiken ja jos hoitaja ei ole paikalla hommat ei toimi!!

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten te saatte potilaita koskevat tiedot siirrettyä esimerkiksi yövuorolaisille? Itse oon törmännyt silloin tällöin siihen että yökkö aivan pihalla potilaan perussairauksista/lääkityksistä/hoitolinjoista sillä verukkeella että juuri tämä potilas ei kuulu hoitajan tiimiin/moduliin tms:een

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten te saatte potilaita koskevat tiedot siirrettyä esimerkiksi yövuorolaisille? Itse oon törmännyt silloin tällöin siihen että yökkö aivan pihalla potilaan perussairauksista/lääkityksistä/hoitolinjoista sillä verukkeella että juuri tämä potilas ei kuulu hoitajan tiimiin/moduliin tms:een

Yökölle annetaan raportti potilaasta, siten se tieto siirtyy. :nauraa:

Meillä siis jokaisella vuorossa olevalla hoitajalla on 1-3 omaa potilasta joita he hoitavat vuoronsa ajan. Homma toimii hyvin. En ole huomannut mitään ongelmia.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä siis jokaisella vuorossa olevalla hoitajalla on 1-3 omaa potilasta joita he hoitavat vuoronsa ajan. Homma toimii hyvin. En ole huomannut mitään ongelmia.

Joo, taitaa olla vähän eri systeemit tk:n vuodeosastoilla; aamuvuorossa vastaat 2-4 potilaan hoidosta tiimeissä ja yövuorossa pahimmillaan 40-45 potilaan hoidosta yksin...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onpahan siinä ja nimeke hoitotyölle. ei toimi kaikkialla vaikka sitä haluttais.

Osastolla jossa työskentelen omahoitajuus käsittää periaatteessa kirjalliset hommat. Sh hoitaa lääkkeet, on kierrolla ja kotiuttaa. Siinä sivussa käy hoitamassa potilaita perus- ja lähihoitajien kanssa. omassa solussa on 12-14 potilasta. Hoitajia arki aamussa 3 per solu(yleensä 1 sh ja 2ph/lh), illoissa max.4 hoitajaa(1 sh) 25 potilasta kohden, yöllä 2 hoitajaa kaiken kaikkiaan ja viikonloppusin aamussa 2hoitajaa per solu(eli 4) ja illoissa 3 hoitajaa per solu. Joten siinä kohtaa kun miehitys on tuo ja potilaat on suurimmax osax vuodepotilaita niin se varmaan kuka pystyy niin hoitaa potilaat yksilövastuista hoitotyötä ajatellen.

Joten hyvin toimiva tiimityö on kaiken A ja O jotta työpäivän saa purkkiin.

En valita. itse olen paikkani valinnut mutta tässä kuitenkin muutama fakta mitä todellinen työ on. Eikä ole kyse pitkäaikaisosastosta vaan kuntoutusosastosta. Toki muuallekin pääsisi mutta ei tällä hetkellä ole sen suuremmin inspiraatiota lähtä opettelemaan uutta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä siis jokaisella vuorossa olevalla hoitajalla on 1-3 omaa potilasta joita he hoitavat vuoronsa ajan. Homma toimii hyvin. En ole huomannut mitään ongelmia.

Joo, taitaa olla vähän eri systeemit tk:n vuodeosastoilla; aamuvuorossa vastaat 2-4 potilaan hoidosta tiimeissä ja yövuorossa pahimmillaan 40-45 potilaan hoidosta yksin...

No ei tuo yksilövastuullisuus tosiaan toimi jos potilaita on hoitajaa kohden enemmän kuin kolme. Siinä menee pakka sekaisin ja yksilövastuullisuudest tulee pelkkää sanahelinää. Mutta jos hoitajamiehitys on riittävä ja hoitoajat lyhyet, niin tosi hyvä systeemi kyseessä.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen työskennellyt kirurgisella vuodeosastolla, jolla vannotaan yksilövastuisen hoitotyön nimiin. Osaston henkilökunta koostuu pääasiassa sairaanhoitajista ja potilaiden hoito kuuluu heille pääasiassa. Osastolle tulevalle potilaalle nimetään omahoitaja, lähinnä työvuorojen mukaan.Yhdellä hoitajalla oli 3-6 "omaa"potilasta. Tulohaastattelun tekee ko. hoitaja ja laatii kirjallisen hoitosuunnitelman,jossa kartoitetaan jo kotiutumisvaihettakin.Samalla hän tekee lääkelistan, aloittaa valmistelut, tilaa tarvittavat labrat, punasolut yms. Operaation jälkeen hän kiertää leikanneen lääkärin kanssa omat potilaansa, hoitaa perushoidot ja haavahoidot, kuntouttaa jne. Kotiutumisvaiheessa oma hoitaja hoitaa kaiken kotiutumiseen liittyvän.  Ja kaiken näiden lisäksi hän sisään- ja uloskirjaa, tekee ajanvaraukset kontrolleihin, tilaa ja tulostaa labrat, juoksuttaa potilaat tutkimuksiin ja leikkuriin. Siinäpä sitä riittää työsarkaa. Toisinaan omahoitajuus tekee työskentelystä kiireistä ja raskasta, mutta taas toisinaan helpottaa, kun tuntee potilaat jo hyvin. Vapaiden ajaksi nimetään sijaishoitaja.

Nykyisellä osastolla  jolla työskentelen, pyritään myös noudattamaan omahoitajuutta, mutta suppeammin kuin tuolla edellisellä. Tosin meillä on hoitojaksotkin lyhyemmät ja päivystyksestä tulee suurin osa potilaista. Työn hektisyyden takia emme ehdi väsät hoitosuunnitelmia ja kuljetuksissa mm. röntgeniin, saamme apua potilaskuljettajilta. Osastollamme sihteerit hoitavat suuren osan labrojen tilaamisista, sisään-ja uloskirjaamisista ja hakevatpa jopa tarvittaessa labrasta punasolut yms.  Eli hoitajalla jää aikaa hoidella "omia" potilaitaan. Tosin i.v. lääkitystenkin ja nestetysten määrä on huomattavasti suurempi kuin vuodeosastolla.

Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Karmein kokemukseni yksilövastuisesta hoitotyöstä on akuutilta osastolta, jossa hoidettavanani iltavuorossa saattoi olla kaksitoistakin potilasta- ja heistä pari kolme tosi huonossa hapessa..Apua sain perus/lähihoitajalta kahden autettavien potilaiden hoitamiseen ym..Siellä tiesi kyllä olleensa töissä työvuoron jälkeen- ja ei ole ollut pahemmin ikävä.. :-X

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksilövastuista hoitotyötä sovelletaan monella tavalla. Jossain (kuten niissä paikoissa joissa itse olen ollut töissä) yksilövastuinen hoitotyö tarkoittaa sitä, että potilaalla on nimetty omahoitaja joka on perehtynyt syvemmin potilaan asioihin ja hoitaa esim. verkostopalaverit, yhteydenpitoa ja tekee hoitosuunnitelman. Muutoin päivittäinen hoitotyö tehdään 2-3 hengen tiimeinä joiden kesken hoidettavat jaetaan, eli nimetty omahoitaja ei välttämättä kuitenkaan hoida omien potilaidensa päivittäisiä tarpeita aina vuorossa ollessaan.

Sitten on tämä toinen yksilövastuisen hoitotyön mallin tulkinta, joka tiukimmilleen vedettynä edellyttää hoitotyöntekijältä vähintään sairaanhoitajan tutkintoa ja kehonrakentajan kuntoa, jotta hän voi todella olla vastuussa koko paletista. Pahimmillaan yksilövastuisuus on huonon ilmapiirin työyhteisöissä laitettu tarkoittamaan sitä, että apua ei pyydetä eikä anneta: jokainen hoitakoon omat potilaansa yksin miten parhaiten taitaa, oli sitten koomassa tai karkaamassa. Juuri tämä yksilövastuisen hoitotyön tulkinta on aiheuttanut sen, että lähi- ja perushoitajille ei erikoissairaanhoidon puolelta nykyään aina töitä löydy, kun tässä tulkinnassa kaikki potilaan tarvitsema hoito ruokinnasta lääkitykseen on omahoitajan tai vuorossa häntä korvaavan hoitajan kyettävä antamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikaisemminkin täällä foorumilla olen kritisoinut sitä, että yksilövastuinen hoitotyö käytännön hoitotyössä tarkoittaa sitä, että yksilönä hoitajan on suoriuduttava aivan mahdottomasta työtaakasta- tietysti riipppuen työpaikan laadusta. Erikoissairaanhoidon työkokemuksella olen sitä mieltä ainakin itse, että usealla osastolla liikutaan todellakin suoriutumisen riskirajoilla. Sitten pomot ihmettelevät sairaslomien lisääntymistä ym....Pomot  käyvät seminaareissa ja omasta hoitotyön todellisesta tekemisestä voi olla kulunut vuosia. Kokeilisivat joskus itse miltä tuntuu kantaa vastuuta yksinään tosi sairaista potilaista esim. ilta- tai yövuorossa...Luulen, että monella voisi poru päästä.. cry.png

Ja vielä enemmän KIUKUTTAA uutiset siitä, että sairaanhoitajien pitäisi alkaa vielä enemmän hoitaa lääkärien tehtäviä...Joo, ihan kiva juttu- jos näkyisi vielä palkassa!!

Liian usein olen esim. kertonut lääkärille mitä kipulääkettä potilas tarvitsee ja minkä määrän..Olen konsultoinut eri erikoislääkäreitä, kun lääkäri ei viitsi...Erityisen mukavaa jos puhutaan esim. potilaan teho-osastolle siirtämisestä päivystysaikaan.. Mutta kyllähän me hoitajat ratkeamme mihin tahansa....(Taas nousi RR yli viitearvojen..... huh.gif)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

meillä on käytössä omahoitajajärjestelmä vanhustenkodissa, en missään nimessä palaisi vanhaan "liukuhihnatyöhön"....ehkä hieman erillainen kuin edellämainituissa..

eli jokaisella on 2 omaa. Kun on vuorossa hoidat aina näitä kahta, loput asukkaat jaetaan vuorossa olevien kesken. Asiakaslähtöisyyttä pystyy paremmin toteuttamaan. Lääkkeet ovat dosetissa, niistä kenestä olet vastuussa, niin niille annat lääkkeet ja ruuat. Lääkkeet dosettiin jakaa omahoitaja. Myöskin omien asukkaiden suihkutus on omahoitajan vastuussa, suihkutusajankohdan voi sopia hoidettavan kanssa omien työvuorojen ja -tehtävien mukaan. Mielestäni meillä omahoitajuus antaa todella hyvän pohjan asiakaslähtöisyydelle jo esim. arjen ympyröiden pyörittelyssä... Asukas tietää kenen puoleen kääntyä, samoin asukkaan omaiset. Omahoitaja on perehtynyt syvemmin asukkiensa potilashistoriaan. Omahoitajan vastuu-alueeseen kuuluu myös asukkaan papereista huolehtiminen ( päivitys, arkistointi, jne).  Asukkaan kaappien ja wc:n hyllyjen täyttely kuuluu myös omahoitajan tehtäviin...Meillä ei kuitenkaan ole "yksin", vaihdamme tietoa viikottaisissa palavereissa ja pohdimme yhdessä eteen tulleita ongelmia. Ja työn kuormitus on tasapuolisempaa -> jaetaan raskaat ja kevyet tasan. Ja apua saa kollegoilta aina kun pyytää! Työ on sujuvaa, koska jokainen tietää omat tehtävänsä, tosin jos ehtiikin tekemään hommat nopeammin kuin toinen, niin luonnollisesti sitten nopeampi auttaa hitaampia.

Lyhyesti: asiakaslähtöisyyttä pystyy paremmin toteuttamaan omahoitajajärjestelmän ansiosta

                pystyt suunnittelemaan töitäsi siten miten asukkaalle ja sinulle sopii, esim. asukas toivoo suihkuajankohdaksi iltapäivän

                työ on mielekkäämpää, koska pääsee hoitamaan asukasta syvemmin (esim. viriketoiminta)

eli tossa nyt tuo mitä tuli mieleen tältä istumalta... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...