Jump to content
MAINOS

Ylen aamu tv 11.10 "Sairaankuljetuksen ongelma"


raatokiito

Recommended Posts

Yhtälailla olisi mielestäni vähintäänkin kohtuus alkaa rummuttaa ammattiveljien ja -sisarten puolesta sitä asiaa, että palokunnissa heille maksetaan palomiehen vakanssin mukaista lixaa! Miksi helvetissä? Siksi että se on hivenen halvempaa kuin terveydenhoitohenkilöstön palkkaus.

Onpahan sekin nähty, että palomiehen palkasta tehädään vielä epäpätevyysvähennys, kun ei ole pelastajan tutkintoa, vaikka työ on vain ambulanssissa.  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 60
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Yhtälailla olisi mielestäni vähintäänkin kohtuus alkaa rummuttaa ammattiveljien ja -sisarten puolesta sitä asiaa, että palokunnissa heille maksetaan palomiehen vakanssin mukaista lixaa! Miksi helvetissä? Siksi että se on hivenen halvempaa kuin terveydenhoitohenkilöstön palkkaus.

Onpahan sekin nähty, että palomiehen palkasta tehädään vielä epäpätevyysvähennys, kun ei ole pelastajan tutkintoa, vaikka työ on vain ambulanssissa.  ::)

En kyllä keksi yhtäkään syytä, miksi työskentelisin pelastuslaitoksella noilla ehdoilla! Molemmat pelat (KUP/LUP) joissa olen työskennellyt, maksavat päätoimisille lääkintävahtimestari - sairaankuljettajan liksaa (1715,92€), KUP:lla hoitoyksikössä työskentelevien nimike on ensihoitaja, ja palkkakin sen mukainen. LUP:lla lääkeluvalliset kantavat vastuunsa käsittääkseni vielä ilman ylimääräistä korvausta, sijoituspaikasta ja koulutuksesta riippumatta nimike on lääkvatm-sairk.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Barrikaadeille vaan koko porukka.... ;D

Mutta kun liitot on mitä on, ja jäsenet vielä pahempia vellihousuja ja munattomia poikasia,niin mitäs me voidaan tehdähuh.gif

Uhota täällä netin keskustelu palstoilla,nimimerkkien takana ja jatkaa vuodesta toiseen samoilla palkoilla ja surkeilla varallaolokorvauksilla...

Kyllä se siitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oman näkemykseni mukaan koko sairankuljetus järjestelmmä vaatii "remonttia" kovalla kädellä. On paikkoja joissa päivystetään viikko "vartin vapaamuotoisella" ja on paikkoja joissa oot kiinnni vuorokauden kerrallaan. Jos asiaa katsookin potilaan kannalta, asiaa saa uutta valoa. Tyyppi joka on päivystänyt viikon putkeen ja ajellut joka yö keikan tai kaksi ja sitten hieman saanut liikuntaa myös päivällä, ei välttämätt ole enää niin teräväpäinen, kuin jos olisi tehnyt töitä vasta aamusta. Toisaalta taas  kaveri joka on ajanut 24 tunnin vuorossa hieman yli 20 keikkaa ei välttämättä ole enää kovinkaan "skarppi" kellon ollessa seitsämän aamulla. On siis vilkaampia paikkoja ja sitten on niitä paikkoja, joissa tapahtuu harvemmin, mutta kyllä henkilökunnan väsymystaso saattaa silti olla ihan samaa luokkaa. Jos alkaa oikein miettimään, että millaisen hoitajan itse haluaisi itseään hoitamaan, tulee vastaukseen aika selvä lista. Minun listaani kuuluvat ainakin seuraavat asiat: Ammattikoulutettu ja ammattitaitoinen hoitaja, minusta ja ongelmistani kiinnostunut, yhteistyö kykyinen ja -haluinen, kohtelias ja vireystilaltaan sellainen, joka kykenee tekemään nopeasti luotettavia, turvallisia ja perusteltavissa olevia päätöksiä.

Hyvään suuntaan ollaan menossa, mutta päättäjiltä tarvitaan vain hieman enemmän tahtoa saada asiat kuntoon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oman näkemykseni mukaan koko sairankuljetus järjestelmmä vaatii "remonttia" kovalla kädellä.

Hyvään suuntaan ollaan menossa, mutta päättäjiltä tarvitaan vain hieman enemmän tahtoa saada asiat kuntoon.

Sakke hei! Mainitsemiasi päättäjiä ovat nyt työntekijät. Vantaan käräjäoikeuden tuore päätös osoitti, ettei varalaolo sovi ensihoitotyöhön. Puitteet ovat kyllä kunnossa, jos pelisääntöjä valvotaan. Kukapa sitten niitä valvoisi henkilöstön puolesta? Ammattiliiton ollessa kyvytön on itse pidettävä asioista huolta, kuten viittaamani tapaus Vantaa osoitti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyseessä oli asemallapäivystäminen varallaolo aikaan. Sen vartin sopiminen ensihoitotyöhön on siis vielä mittaamatta, vaikka siitä siellä mainittiin. Nämä ovat siis juuri näitä paikkakohtaisia ratkaisuja, eikä suinkaan tarkoita sitä, että joka "vartin" tyyppi saa nyt sitten korvauksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ammattiliiton ollessa kyvytön on itse pidettävä asioista huolta, kuten viittaamani tapaus Vantaa osoitti.

Eikös tässä juuri käytetty ammattiliiton juristia?

Täytynee tarkistaa asia.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ammattiliiton ollessa kyvytön on itse pidettävä asioista huolta, kuten viittaamani tapaus Vantaa osoitti.

Eikös tässä juuri käytetty ammattiliiton juristia?

Täytynee tarkistaa asia.

Käytettiin. Näin olen antanut itselleni kertoa. Tuskinpa Oinoska itse on asiaa käräjillä ajanut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oman näkemykseni mukaan koko sairankuljetus järjestelmmä vaatii "remonttia" kovalla kädellä.

Hyvään suuntaan ollaan menossa, mutta päättäjiltä tarvitaan vain hieman enemmän tahtoa saada asiat kuntoon.

Sakke hei! Mainitsemiasi päättäjiä ovat nyt työntekijät. Vantaan käräjäoikeuden tuore päätös osoitti, ettei varalaolo sovi ensihoitotyöhön. Puitteet ovat kyllä kunnossa, jos pelisääntöjä valvotaan. Kukapa sitten niitä valvoisi henkilöstön puolesta? Ammattiliiton ollessa kyvytön on itse pidettävä asioista huolta, kuten viittaamani tapaus Vantaa osoitti.

Suosittelen myös työyhteisön omaa aktiivista otetta asioiden ajamiseen. Harvoin löytyy liitosta tai paikallisilta luottamusmiehiltä niin paljon resursseja ja aiheeseen paneutumista mitä vaaditaan tämäntapaisten asioiden täyspainoiseen ajamiseen. Kunnalliset päättäjät ja luottamusmiehet ovat mainettaan parempia ja yllättävän kiinnostuneita asioista, heille pitää vaan kertoa ongelmista.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyseessä oli asemallapäivystäminen varallaolo aikaan. Sen vartin sopiminen ensihoitotyöhön on siis vielä mittaamatta, vaikka siitä siellä mainittiin. Nämä ovat siis juuri näitä paikkakohtaisia ratkaisuja, eikä suinkaan tarkoita sitä, että joka "vartin" tyyppi saa nyt sitten korvauksia.

Jos toinen osapuoli ei hoviin valita päätöksestä niin silloin vartin lähtövalmius ei sovellu sairaankuljetukseen. Asiasta on olemassa mm. työneuvoston ja työsuojelupiirien päätöksiä joissa sama todetaan. Tarvitaan siis ammattiliitto joka riitauttaa nykyisen työehtosopimuksen lainvastaisena. Toivottavasti myös yrittäjät ymmärtävät yskän ja tajuavat, että myös heidän leivästä ja sen parantamisesta tässä on kysymys. Ja odotellaan vielä myös eduskunnan oikeusasiamiehen vastaus siihen aiheuttaako vartin lähtö epäoikeudenmukaisuutta kansalaisten kesken ja saattaa terveydenhuollon ammattilaiset moraalisesti epäoikeudenmukaiseen asemaan? ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suosittelen myös työyhteisön omaa aktiivista otetta asioiden ajamiseen.

Yes, kyllä aloitteen pitää tulla työntekijältä. Jonkun pitää ensin kertoa että asiat ei ole kohdallaan jotta niitä ruvettas ajamaan. Jos odottelee liiton apua kädet taskussa ilman ettei itse tee mitään, voi tulla aika pitkä odottelu. Vähän vaaditaan omaa aktiivisuutta näissä hommissa. Aika harvaa asiaa saa valmiina pöytään tässä maailmassa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...